קווי המטרו- המפה המלאה. צילום נתע

עלייה של עשרות אחוזים בערך הנדל"ן: היכן בפתח תקוה תורגש השפעת המטרו

עלייה גדולה במחירי הנדל"ן בסמוך לתחנות, עלייה גדולה יותר בסמוך לתחנות בהן יש שילוב של אמצעי הסעת המונים נוספים. השפעת המטרו על פתח תקוה, כל ההסברים והמספרים

פורסם בתאריך: 11.11.20 15:38

חברת ייעוץ הנדל"ן פז כלכלה והנדסה חושפת במספרים את הפוטנציאל הנדל"ני של פרויקט המטרו במקומות רבים בארץ, וביניהם גם מפתח תקוה. לדברי החברה, פתח תקוה תהיה בין אלו שייהנו מעליית ערך הנדל"ן בתוואי המטרו.
פרויקט המטרו מתוכנן להיבנות בגוש דן בעשור הקרוב בעלות של 150 מיליארד שקלים, לאורך כ-145 קילומטרים מתחת לפני האדמה. המטרו שיעבור ב-24 ערים ורשויות שונות במרכז הארץ וביניהם בפתח תקווה, אמור להוות מהפכה בתחום הסעת ההומניים באזור. לצד שיפור החיים, טומן בחובו הפרויקט גם פוטנציאל נדל"ני עצום שצפוי להשפיע השפעה מכרעת על מחירי הנכסים במרכז הארץ ובעיקר בתוואי שבו יעבור.
לפי הסקירה של פז כלכלה והנדסה, שמתבססת בעיקר על השוואות בינלאומיות שבחנו את השפעת המטרו ביעדים שונים בעולם בהם לונדון, סינגפור, הונג קונג וסן פרנסיסקו, צפויה עליית ערך של כ-20% במחירי הנכסים בתוואי המטרו, והיא גדלה ככל שהנכסים קרובים לתחנות הרכבת.
הפרויקט יכלול 109 תחנות בערים השונות, מתוכן 11 תחנות בפתח תקוה. ההשפעה הניכרת ביותר על מחירי הנכסים צפויה בקרבת התחנות – עד למרחק של קילומטר מכל תחנה.
היקפי ההשפעה הגבוהים ביותר צפויים בטווח של 300–500 המטרים הראשונים – הן על שטחי משרדים במסחר, והן במגורים. עליות הערך הגבוהות ביותר יהיו בסמיכות לתחנות שבהן יש הצטלבות של קווים או שילוב של אמצעי הסעת המונים נוספים, כמו הרכבת הקלה, כפי שמתקיים למשל בשכונת כפר גנים בפתח תקוה, בגלילות, ביוספטל בחולון, ובתחנות ארלוזורוב, השלום וההגנה בתל אביב.
הסקירה צופה כי עליות הערך הגדולות ביותר יהיו במשרדים ובשטחי המסחר — שייהנו מעליית שווי הנכסים, מהיקף זכויות בנייה מוגבר, ומנגישות תחבורתית בעלת משמעויות כלכליות רבות. בנדל"ן למגורים עליות הערך הגבוהות ביותר צפויות דווקא הרחק מהעיר תל אביב ב"טבעת הערים" השנייה במטרופולין – כמו באר יעקב, גבעת שמואל, ראשון לציון, רחובות, רמלה, לוד, נס ציונה, הוד השרון, פתח תקוה וערים נוספות – בהן צפויה עליית ערך של 24% ויותר.
דניאלה פז ארז, מנכ"לית ובעלי פז כלכלה והנדסה, מסבירה: "פרויקט המטרו בא לצמצם פער של מאה שנים בתוך עשור אחד והוא יביא לפיתוח אינטנסיבי מסביב לתחנות ובהתאם לעליית ערך מהותית בנכסים. הרציונל מאחורי זה הוא שברגע שהמטרו יתחיל לפעול, וכנראה כבר קודם לכן עם הציפייה לו, אנשים יהיו מוכנים להתרחק מהגרעין של תל אביב וסביבתה הקרובה, כי הנגישות תהיה נוחה יותר וזמן הנסיעה יתקצר בהרבה, וזה ייצר אטרקטיביות גדולה יותר למגורים באזורים האלה ובהתאם לעליית מחירים שם. מי שרוצה כיום להשקיע בדירה שתשביח את עצמה, עדיף לו לקנות באזורים האלה ולאו דווקא בתל אביב".
אהרון דינוביץ, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים פתח תקוה, אמר: "לצד היתרונות הברורים, פרויקט המטרו יפגע אנושות בפוטנציאל הבינוי בסמוך לקוי הרכבת המתוכננים למשך עשר שנים שבהן הוא צפוי להתמשך. מדובר בנזק של מיליארדים לענף הבנייה והתשתיות והקטנת פוטנציאל פתרון לבעיית הדיור והצפיפות במרכז הארץ. גם אם צפויה עליית ערך בנכסים בתוואי המטרו, הקפאת הבינוי עלולה להביא ל'הפסדים' של מיליוני שקלים בכל הקשור למימוש זכויות של בעלי קרקעות שלא יוכלו לעשות שום דבר בנכס שלהם במהלך הקמת המטרו בשל ההגבלות. מגורים בקרבת התחנות או שטחי ההתארגנות המתוכננים עשויים להיות אתגר של ממש בתקופת ההקמה. הארגון וכן התאחדות הקבלנים בוני הארץ קוראים למדינה לשתף אותם בדיונים ובתכנון הענק, כדי למנוע תכנון הלוקה בבעיות הנדסיות ותכנוניות שעתידות לגרום לנזקים בלתי הפיכים ולבכייה לדורות".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר