קולנוע היכל (קבוצת הפייסבוק מצילים את קולנוע היכל), הדמיית המגדל שייבנה, ניצה פיק אדריכלים
קולנוע היכל (קבוצת הפייסבוק מצילים את קולנוע היכל), הדמיית המגדל שייבנה, ניצה פיק אדריכלים

המגדל והקולנוע: למה יהפוך קולנוע היכל ומה ייבנה לצידו? התכנית נחשפת

אחד מבעלי מנה הקולנוע המיתולוגי ישפץ את המקום, והעירייה תפעיל אותו כמרכז תרבות. בצמוד ייבנה מגדל ובו 150 דירות,, אחד הבניינים הצמודים ייהרס. כל הפרטים

פורסם בתאריך: 22.11.22 08:10

נראה כי מבנה קולנוע היכל ההיסטורי עומד להיגאל בקרוב משיממונו ולהפוך למרכז תרבות עירוני. בשלב הראשון ישופץ המבנה על ידי אחד מבעליו, היזם נתי זר, בעלות של כ-10 מיליון שקלים, ולאחר מכן יועבר המבנה לעירייה שתפעיל אותו, כאמור, כמרכז תרבותי למען הציבור. היזם, מצדו, יקבל זכויות בנייה מוגדלות, במגרש המיועד למגורים ואשר נמצא מאחורי מבנה קולנוע היכל (בצד האחורי של קופת חולים נורדאו). תכנית זו הוגשה לוועדה המחוזית וממתינה כעת לאישורה. במקביל, קבוצת הוואטסאפ 'מצילים את קולנוע היכל פתח תקווה' ממשיכה בפעילותה הנמרצת למען היכל ובימים האחרונים עושה שוב פעולות גיוס למען הקבוצה והמבנה ההיסטורי.

היזם נתי זר רכש לפני כשנתיים 50 אחוז מהבעלות על היכל. זר רכש, למעשה, את החלק שהיה שייך בעבר לחברת גלובוס. 50 האחוזים הנותרים הם בבעלות ההסתדרות. "אף פעם לא הייתה כוונה להרוס את המקום", מסביר זר. "המבנה של היכל מיועד לשימור, רק לא היה ברור מה ייעשה איתו, אם כי תמיד היה ברור שהמטרה תהיה של בילוי או תרבות. בשנים האחרונות ראש העירייה, רמי גרינברג, מאוד מעורב בנושא והוא רוצה שהעירייה תפעיל את המקום. מכיוון שהשטח של היכל מגיע עם זכויות בנייה למגורים בשטח האחורי, נולד הרעיון שאני אשפץ את המבנה בעלות של כ-10 מיליון שקלים ואתן אותו לעירייה שתפעיל אותו כמרכז תרבות. בתמורה, אקבל זכויות בנייה מוגדלות במגרש".

מבנה קולנוע היכל, קבוצת הפייסבוק מצילים את קולנוע היכל

מבנה קולנוע היכל, קבוצת הפייסבוק מצילים את קולנוע היכל

מה אתה יכול לספר לי על הבנייה במגרש?

"בכפוף לאישור התכנית בוועדה המחוזית, מתוכננת שם בנייה של מגדל בן 30 קומות ובו 150 יחידות דיור. בעלי הזכויות במגרש הם רמ"י (רשות מקרקעי ישראל), ההסתדרות ואני. 24 דירות במתחם יוקצו לדיירים שמתגוררים כיום בצד המערבי של המגרש. במסגרת התכנית, יהרסו את הבניין שלהם והמגרש יהפוך לחלק מהתכנית הזו".

קיראו גם:

תקוות חדשות: האם המתחם של קולנוע היכל יהפוך למועדון בסגנון זאפה?

קולנוע היכל המיתולוגי הוקם בפתח תקוה ב-1934 על ידי מועצת הפועלים. הוא הפך להיות מוקד בילוי מרכזי לתושבי העיר במשך שנים רבות. הקולנוע תוכנן על ידי האדריכל אריה שרון ופעל עם אלף מקומות ישיבה וגג נפתח. הוקרנו בו סרטים, הוצגו בו מופעי בידור, מוזיקה, אופרה, הצגות וכן נוגנו בו קונצרטים.

לפרסום משמעותי הוא זכה ב-1984 כשראש העירייה דאז, דב תבורי ז"ל, החליט לשנות את חוק העזר העירוני שאסר על פתיחת עסקים בשבת ולפתוח את המקום בערב שבת ובכך התחיל את מה שנודע בכל הארץ כמלחמות השבת של פתח תקוה. הסרט הראשון הוקרן ב-21 בפברואר 1984 והרבנים הראשיים של העיר ברוך שמעון סלומון ומשה מלכה, הובילו למקום אלפי דתיים בהפגנה נגד חילול השבת. ההפגנות לא עזרו והסרטים המשיכו להיות מוקרנים מאחר ותבורי טען שיש להיענות לדרישות בני הנוער לבידור בסופי שבוע. לצד זה המשיכו גם ההפגנות והיכל הפך להיות נקודת ציון במאבק בין דתיים לחילוניים בעיר. ההפגנות פסקו במהלך 1987, כשלוש שנים לאחר תחילת המאבק ובבחירות הבאות, תבורי כבר לא זכה בראשות העיר.

מבנה קולנוע היכל קבוצת הפייסבוק מצילים את קולנוע היכל

מבנה קולנוע היכל קבוצת הפייסבוק מצילים את קולנוע היכל

בתחילת המאה הנוכחית נסגר בית הקולנוע על ידי ההסתדרות ויורם גלובוס שהיו שותפים במבנה, בנימוק שאין הצדקה להחזיק קולנוע קטן כאשר נבנו מתחמים גדולים. מאז עומד המבנה ללא כל שימוש ובין היתר דובר על כך שהוא יהפוך למיזם נדל"ני. בעבר היה מו"מ בין ההסתדרות ליורם גלובוס על מנת להקים במקום מגדל משרדים. מי שלאורך כל השנים התנגדה להפיכת המקום למיזם נדל"ני היא מוניקה כהן, לשעבר מנהלת מחלקת שימור אתרים ופעילה והיום יועצת לראש העירייה בנושא בהתנדבות.

 

לוחם חשוב למען שימור המבנה הוא שחר נעמני, שאף הקים את קבוצת הפייסבוק והוואטסאפ 'מצילים את קולנוע היכל'. נעמני אמר השבוע למלאבס: "בקבוצה שלי יש חברים מוותיקי העיר, בני דור הביניים שגדלו כמוני על היכל וגם בני נוער שחלקם ביקרו במקום הנטוש והם מתלהבים מהסיפור שלו. אנחנו לא מוכנים שהמקום הזה ייהרס. לא נשאר כמעט כלום מההיסטוריה של העיר ומבחינת בתי הקולנוע, כל בתי הקולנוע ההיסטוריים נהרסו והיכל הוא היחיד שנשאר. המקום בפנים אמנם מאובק וחלק מהציוד נגנב, אבל הוא עדיין שמור בעיצוב של בית קולנוע קלאסי. אנו מצפים שהעירייה תכבד את ההיסטוריה של המקום ותפעיל אותו ברוח העבר שלו – כבית קולנוע ו/או כמקום של הופעות, הצגות וכו', לא כבית קפה או משהו כזה. מקום תרבות כזה במרכז העיר הוא בעיני מוקד משיכה חשוב וגם מוקד תעסוקה לבני הגיל הצעיר, שלא יסתובבו סתם ברחובות".

מהעירייה נמסר: "נכון לעכשיו, אין שינוי בנושא ובשלב זה הבעלות על היכל לא השתנתה".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר