חנוכה. צילום זאב שטרן
חנוכה. צילום זאב שטרן

חנוכה בראש העין: כל האירועים, הזיכרונות והבהלה לסופגניות

סטנד אפ, סדנאות יצירה ותהלוכה: קבלו את רשימת אירועי חנוכה שיתקיימו בעיר, וגם מבט חשוב על המנהגים והמסורת

פורסם בתאריך: 10.12.17 10:56

 

מחנה עולים ראש העין 1949. צילום לע"מ, באדיבות מוזיאון מורשת יהדות תימן ומורשת העיר ראש העין

מחנה עולים ראש העין 1949. צילום לע"מ, באדיבות מוזיאון מורשת יהדות תימן ומורשת העיר ראש העין

 

"אנחנו ממשיכים לשים את החנוכייה על אדן החלון"

מרדכי יצהרי בן ה-88, עלה לארץ בגיל 19. שיחה על מנהגי חנוכה אז והיום

מרדכי יצהרי, משורר, סופר ויקיר העיר ראש העין, בן 88, זוכר עדיין איך צוין חג החנוכה בתימן, ואיך צוין בראש העין בשנותיה הראשונות. "אני עליתי לישראל בספטמבר 1949", מספר יצהרי השבוע, "הייתי בן 19 וברחתי אחרי המהפכה בתימן. אבי הגיע בינואר 49 במסגרת פרטית ואמי ואחיי חודשיים אחרי בנובמבר 49. כשמשפחתי הגיעה לארץ, עברנו להתגורר בראש העין ואבי היה ראש המועצה הראשון בעיר. בחג החנוכה, בתימן היה רגיל, אבל בצנעה. היה לנו מנהג לכל הילדים, שכל יום היינו מתארחים בבית אחר, ממש כמו הגדולים ועושים משתה לילדים, שכלל כיבוד, ממתקים ושתייה שכללה מים, סוכר וצבע. היינו ממש מחקים את המבוגרים וכל פעם 10־12 ילדים היו מתארחים בבית אחר. בנוסף, היו משפחות שאצלן היו קוראים גם את מגילת אנטיוכוס".
וכשהגעתם לראש העין, המשכתם לקיים את אותם מנהגים?
"כשהגענו לראש העין, מרבית המנהגים שהיו שם נעלמו. כאן כל בית חגג את חג החנוכה שלו כמו היום, מדליקים נרות ואוכלים סופגניות ושרים שירי חנוכה. מה שאני כן רוצה לציין, זה שגם היום, כמו אז, אנחנו ממשיכים לשים את החנוכייה על אדן החלון, במקום שמשקיף לרחוב על מנת שאנשים שעוברים יראו את חנוכה וכך אנו מפרסמים את הנס. גם זמני הדלקת החנוכייה צריכים להיות עם צאת הכוכבים לכל המאוחר ובשישי לפני כניסת השבת. החנוכייה יכולה לדלוק 'עד שתכלה רגל מן השוק', כלומר עד שהרחוב מתרוקן".

דובדבני וקובץ'. צילום יח"צ

דובדבני וקובץ'. צילום יח"צ

סטנד אפ, דוכני יצירה, הצגות ותהלוכת אורות

במהלך חג החנוכה יתקיימו אירועים מגוונים ברחבי העיר. ליקטנו עבורכם את כל האפשרויות

יום שלישי 12.12
הפנינג חנוכה בבית חינוך אוהל שרה: תחנות הפעלה ויצירות מדליקות, הדלקת נרות, הצגה משעשעת לכל המשפחה "שמח במטבח". רכישת כרטיסים ביום האירוע: 10 שקלים. החל מהשעה 16:30 בבית חינוך ממ"ד אוהל שרה, ב רחוב חותמי המגילה 15.
פעילות חנוכה בתנועה להורים ולילדים במקום בלב: גילאי 2-3 בשעה 16:45, גילאי שנה ומעלה ב- 17:30. לב אפק, רחוב נווה אפיקים 1.
ההצגה "ניסים בחג האורים": בשעה 18:00 במקום בלב לב הגבעה, רח' הברבור (מאחורי קופ"ח מכבי), גבעת הסלעים. מחיר כניסה לילד + מלווה: 20 שקלים.
הפנינג חנוכה במרכז אביב: דוכני יצירה ותחרויות יצירה, תהלוכות אורות למרכז והפעלה מרכזית. החל מהשעה 16:00.
הופעת סטנדאפ של דובדבני וקובץ': במרכז הנוער המרתף, בשעה 21:00. מחיר כניסה 20 שקלים. קניית כרטיסים במקום. כל הפרטים בפייסבוק מחלקת הנוער ראש העין או בטלפון 03-9389606.

יום חמישי 14.12
מופע חנוכה עם דור הגיבור וקרקס אפריקאי: החל משעה 10:00 בהיכל רבין. עלות כרטיס 20 שקלים. כרטיסים באתר מקום בלב.
הופעת סטנדאפ של שאולי בדישי: במרכז הנוער הצריף בשעה 21:00. עלות כניסה 20 שקלים. קניית כרטיסים במקום. כל הפרטים בפייסבוק מחלקת נוער ראש העין או בטלפון 03-9389606.
סיפור בהמחשה – כפר החשמונאים: במרכז הקהילתי אביב, בשעה 10:00. מחיר כרטיס 10 שקלים בהרשמה מראש.

יום ראשון 17.12
סדנה להכנת חנוכיות ופיסול בעיסת נייר: במקום בלב – לב אפק רח' נווה אפיקים 1. הסדנה לכיתות א' ומעלה, מחיר לסדנה: 50 ₪.

יום שני 18.12
סדנת בלונים: במרכז הקהילתי אביב, בשעה 10:00. מחיר כרטיס 10 שקלים ברישום מראש.

יום שלישי 19.12
ההצגה "גברת קרש ומר מערוך": בשעה 17:00 במקום בלב – לב שבזי, ברחוב שבזי 97. מחיר כניסה לילד + מלווה 20 שקלים. כל ההצגות הן לגילאי 2-6.
סדנת קסמים: במתנ"ס קהילתי אביב, בשעה 10:00. מחיר כרטיס 10 שקלים ברישום מראש.

מאפיית אורות ירושלים

מאפיית אורות ירושלים

"יכול להיות שניכנס קצת ללחץ, אבל הלקוח מקבל סופגנייה מהשמן ליד"

לצד המאפיות המוכרות בראש העין, גם במאפיית אורות ירושלים בכניסה לכפר קאסם תקופת ינוכה מוקדשת בעיר לטיגון סופגניות. איך בוחרים את המילויים ומאיפה מגיעים הלקוחות, כל הפרטים

 

לצד המאפיות המוכרות בראש העין, כמו לחם הכפר ומאפיית המשפחה (שמשום מה לא היו מעוניינות להשתתף בכתבה) ימכרו סופגניות השנה כמידי חנוכה גם במאפיית אורות ירושלים, הנמצאת בכניסה לכפר קאסם, סמוך לצומת של פארק סיבל. במקום ניתן למצוא כבר סופגניות חמות ורכות, אבל הרגע הגדול מגיע בערב החג. "ההזמנות נכנסות אצלנו מהיום להיום", מסביר הבעלים שעאבן חרבאוי, שאומר שכל שנה הכמות של הסופגניות משתנה: "אנשים מתקשרים מהבית ומזמינים סופגניות או עוברים על הדרך ופתאום נזכרים שמדליקים נרות וצריך סופגניות. אנחנו בדרך כלל מטגנים להם סופגניות במקום שיהיו חמות. אנחנו מקבלים הזמנות לסופגניות למסיבות, לאירועים ואנשים יכולים להתקשר ולבקש מעכשיו לעכשיו 100 סופגניות ואנחנו מכינים להם. לעיתים זה לוקח קצת זמן, אבל תמיד זה חם וטרי". עוד הוא אומר: "אנשים מכירים את המאפיה שלנו וגם יודעים שאנחנו מוכרים לקראת חנוכה סופגניות. יש גם כאלו שלא מכירים אבל עוברים על הדרך ונכנסים".
יש לכם לקוחות קבועים?
"בוודאי, יש לנו לקוחות מראש העין, אורנית, פתח תקווה והסביבה".
מבחינת הטעמים, במאפיית אורות ירושלים, החליטו ללכת על הטעמים הקלאסיים. חרבאוי מספר: "אצלנו אפשר למצוא סופגניות במילוי ריבה, ריבת חלב ושוקולד וזה גם מה שהכי הולך. אף פעם לא היה ביקוש לטעמים אחרים ולכן אנחנו לא עושים את זה. זה גם לוקח יותר זמן, צריך להכין מילויים מיוחדים, לקשט את הסופגנייה והמחיר יהיה יותר גבוה. יש לנו תמיד בצק מוכן ולקראת החג אני מתגבר את המקום בעוד שני עובדים. את הטיגונים בחג אנחנו מתחילים שעה לפני החג, על מנת שהסופגניות יישארו חמות. יכול להיות שניכנס קצת ללחץ, אבל הלקוח מקבל סופגנייה מהשמן ליד".
יש הכנות מיוחדות לקראת חנוכה?
"לא משהו מיוחד, אנחנו דואגים שיהיו לנו מספיק ריבה ושוקולד, מאחר וזו מאפיה שעובדת כל השנה, אז בדרך כלל כל מה שצריך נמצא במקום. יש הזמנות מראש למסיבות, שאותן אנחנו מכינים לפי הזמן שביקשו, אני מוסיף עוד עובדים בשביל לעמוד בלחץ, אבל בסך הכל, הכל רגיל.
המאפיה פתוחה שבעה ימים בשבוע, משעה חמש בבוקר ועד השעה עשר בערב והצוות במקום מגיע כבר בשעה 03:00 על מנת להכין את הבצקים, להכניס את הלחמים והמאפים לתנורים כדי שהלקוח יקבל את כל המוצרים על הבוקר".
כמה עולה סופגנייה?
"זה תלוי בכמות ההזמנות. סופגנייה יחידה עולה שלושה שקלים וארבע סופגניות בעשרה שקלים. בהזמנה מיוחדת ומעל כמות מסוימת יש מחיר מיוחד".
יש ייחודיות לסופגניות שלכם?
"הסופגניות שלנו הן ללא ביצים ולכן מתאימות לרגישים ואלרגיים לביצים וכן לאנשים טבעונים. הן עשויות מקמח, שמרים וסוכר".

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר