דדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת. צילום באדיבות עיירת ראש העין
דדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת. צילום באדיבות עיירת ראש העין

איתן כבל: "אני לא מוכן שהעתקת מסדרון החשמל תמשך 7 שנים"

יו"ר וועדת הכלכלה של הכנסת, איתן כבל, אמר בדיון בנושא העתקת מסדרון החשמל אשר עובר מעל לבית הספר הצומח במתחם A ובסמיכות לשכונת אפק, כי הוא יעשה הכל לקיצור משכי הזמן והעביר ביקורת שהדבר לא נעשה לפני 20 שנה

פורסם בתאריך: 9.1.18 18:30

אתמול התקיים דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא העתקת מסדרון החשמל אשר עובר מעל לבית הספר הצומח במתחם A ובסמיכות לשכונת אפק. בוועדה בראשות ח"כ איתן כבל, תושב ראש העין, לקחו חלק מנכ"ל חברת החשמל, קמ"ט חשמל של יו"ש, נציג משרד השיכון, הממונה על קרינה בלתי מייננת במשרד להגנת הסביבה, ד"ר פול זליג, ראש העיר שלום בן משה, יו"ר ועד הורים יישובי יאיר דואק ונציגי ההורים.

את הישיבה פתח ח"כ כבל ואמר כי מדובר בשני קווי מתח גבוה, שהוקמו לפני עשרות שנים, כאשר כבר בעת ההקמה הבטיחו להעתיקם אך ההתחייבויות לא התממשו. הוא הוסיף כי קיבל פניות מראש העירייה, שלום בן משה, ומתושבים שחוששים לשלוח את ילדיהם לבית ספר שנמצא סמוך מאוד לקווי המתח.

ראש העיר בן משה ציין בדיון כי מסדרון החשמל קיים משנת 1995, וכשהוקם אף אחד לא חשב שתהייה בנייה בקרבתו. בינתיים העיר הגיעה ל-51 אלף תושבים ובשנים הקרובות המספר אף יוכפל וחייבים להעתיק את קווי המתח. הוא הציע שתי חלופת, אחת מזרחה מעבר לקו הירוק, והשנייה מערבה לכיוון כביש 6. עוד ציין בן משה כי אין בעיה תקציבית ויש גם הסכמה של שרי השיכון והאוצר לעניין. עם זאת, הוא סיפר כי כתוצאה מחששות של הורים הועברו תלמידים מבית הספר הסמוך לקווי המתח, שעלות הקמתו הייתה כ-30 מיליון שקל.

יו"ר הנהגת ההורים בבית הספר, נעה תעסה, אמרה כי בית הספר נמצא ממש מתחת לקווים ובמקום נמדדת קרינה.

יו"ר ועד ההורים היישובי, יאיר דואק, אמר: "אני לא יודע מה להגיד לאימהות שבוכות ושואלות אותי אם אני מוכן לחתום שלילדים שלהן לא יהיה סרטן".

סמנכ"ל חברת החשמל, איציק בלמס, השיב לטענות ואמר כי בכל מקרה צריך להעביר את הקווים לשני התוואים שהציג בן משה. לדבריו, שתי החלופות נדרשות לפיתוח משק החשמל, שכן צריך להוסיף קו נוסף. עם זאת הוא ציין כי משך ההקמה עשויה להגיע ל-3 שנים, אולם עד לקבלת תוכנית מתאר מאושרת צריך להמתין בין 10 ל-15 שנה. עלות הפרויקט לדבריו נעמדת ב-100-120 מיליון שקל, אך הפרויקט מממן את עצמו שכן הוא מפנה קרקעות לבנייה.

ראש מטה החשמל באיו"ש, סעיד קאסם, אמר כי משרד הביטחון עדיין לא קיבל את תשובת רשות התעופה האזרחית, ולאחר קבלת התייחסותה ניתן יהיה לעלות לקבלת אישור דרג מדיני.

במהלך הדיון, ביקש ראש העיר לזרז את כל תהליכי התכנון והביצוע על מנת להעתיק את מסדרון החשמל – כשהעדיפות הברורה היא החלופה המזרחית המוסכמת על חברת החשמל והגורמים האחרים. בן משה ביקש מיו"ר הועדה, לא רק לזרז את ההליכים, אלא גם לתאם את הנושא מול מתאם הפעולות בשטחים שהחלופה המזרחית היא בתחום אחריותו ומול צה"ל שהחלק הדרומי באחריותו. לדבריו יש מקור תקציבי לעניין במשרדי השיכון והאוצר ככל שיידרש.

כבל מצידו השיב כי חייבים להעתיק את מסדרון החשמל מחוץ לעיר וכי הוא מתגייס לנושא ויעשה הכל כדי לקצר את משכי הזמן. לדבריו דרש מכל הגורמים להציג לו לוחות זמנים, ולדווח לו על התקדמות בכל התחומים בזמן שוטף. הוא ציין כי במקרה הטוב ההליך יממשך שבע שנים לפחות עד הקמת הקו המזרחי. עוד הוסיף כי לא יתפלא אם תושבים יגישו תביעות על ירידת ערך הדירות. היו"ר כבל מתח ביקורת על כך שלמרות שחלפו 20 שנה והיה לכל הגורמים את כל הזמן שבעולם לתכנן את החלופה, הגענו למצב הזה.

כבל דרש מראש מטה החשמל במשרד הביטחון להחזיר לוועדה תשובה תוך 24 שעות ואמר כי ידרוש מהיחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים לשים את הטיפול בנושא בראש סדר העדיפויות. למרות זאת ציין כי "גם אם כולם יעזבו את כל העבודה שלהם ויתעסקו רק בזה זה ייקח שנים, אם נצליח לטפל בזה תוך 4-5 שנים עשינו דבר גדול. אני לא מוכן שזה יימשך 7 שנים".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר