צילום אילוסטרציה של תחנת כוח צילום א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE
צילום אילוסטרציה של תחנת כוח צילום א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE

תחנת כוח מתוכננת בצומת קסם. העירייה קוראת לתושבים להצטרף להפגנה בירושלים ותוציא אוטובוסים

ההפגנה בירושלים תתקיים בשבוע הבא. במקביל מתוכננת השבוע הפגנה בקיבוץ גבעת השלושה שלו שייך השטח המיועד. ראש העירייה: "ניאבק נגד התוכנית"

פורסם בתאריך: 18.2.18 13:30

תושבים ואישי ציבור בראש העין מובילים מאבק נגד התוכנית המתגבשת להקמת תחנת כוח סמוך לצומת קאסם. התושבים שמתגוררים בסמוך חוששים מזיהום האוויר. רבים חתמו על עצומה ובקרוב מתוכננת הפגנה. ראש העירייה כבר הודיע כי עיריית ראש העין תתנגד לכל תוכנית כזו.

מדובר בפרויקט שהחל באפריל 2017, אז קיבלה ממשלת ישראל החלטה להקים 15 תחנות כוח שיפעלו בעיקר על גז טבעי במיקומים שונים ברחבי הארץ. התחנות יוקמו על ידי חברות שייבחרו במכרזים. בעיקרון כל חברה שניגשת למכרז אמורה לגשת עם שטח שמתאים להקמת התחנה. כך למשל, ניסתה אחת החברות שמתמודדת במכרז להקמת תחנה כזו באזור תחנת דלק השלום צפונה מראש העין לרכוש שטח ממושב ירחיב הסמוך. חברי האגודה במושב הצביעו נגד מכירת השטח לחברה. פעילות ציבורית רחבה נגד הקמת אותה תחנת כוח באזור תחנת השלום מתקיימת מזה חודשים בכפר סבא וביישובי גוש חורשים.

בהודעה של מינהל התכנון בוועדה לתשתיות לאומיות נכתב כי ממשלת ישראל הסמיכה את חברת קסם אנרגיה בע"מ להקים את התוכנית כתשתית לאומית. מטרת הפרויקט היא הקמה והפעלה של תחנת כוח באמצעות גז טבעי של עד 450 מגוואט לצורך הזנה של חשמל. הפרויקט המתוכנן נמצא בשטחים שבסמכות מועצה אזורית דרום השרון ואזור התעשייה של כפר קאסם, כאשר השטח עצמו שייך לקיבוץ גבעת השלושה.

אחד ממובילי ההתנגדות לתחנות אלו הוא איציק תורג'מן, יו"ר ועד שכונת גרין סיטי של חברת נצבא הסמוכה לצומת קסם, שתושביה טרם התאכלסו בדירות, אך גל האכלוס הראשון צפוי להיות בחודש אוגוסט הקרוב. בשל התוכנית להקמת תחנת כוח, מפלס הלחץ של התושבים עולה. "הות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות) תקיים דיון ב-26 לחודש על הקמת תחנת כוח על גז טבעי בשטח שנמצא בסמוך לצומת קסם", אומר תורג'מן, "התחנה תוקם ליד המחלף, בשטח שליד הישוב חגור וליד הפניה לכיוון רכבת ראש העין. התחנה הזאת, אם וכאשר תוקם, מיועדת לעשת נזק עצום לכולנו. החשש שלנו הוא מכמה סיבות. אחד הנושאים המרכזיים הוא קודם כל סביבתי, אנו פוגעים במאגרי המים הסביבתיים. יש פה נושאים של קרינה וזיהום, וגם ככה ראש העין סובלת מריח של שריפות פסולת ועכשיו מדובר פה על ארובות ואלמנטים שמסכנים אותנו. דבר נוסף הוא המובילים, צריך מוביל של גז על ידי צנרת, והדבר הזה הוא מאוד מסוכן גם מבחינה ביטחונית. מעבר לכך, אנו נראה מהבית שלנו ארובות, ממש במרחק של 300 מטר מהבית שלי. זה בלתי נתפס. אנו לא מקבלים את הנושא שמדובר בגז טבעי ושהוא לא מזהם, ויש חוות דעת שקיבלנו מאנשי מקצוע שאומרים שגם גז טבעי עדיין פולט ומזהם וגם לגז טבעי יש פסולת".

לדבריו, המשך המאבק כולל הפגנה ופגישות עם חברי כנסת. "יש לנו כמה מטרות במאבק הזה. קודם כל אנחנו רוצים להגיע לכל אוזן וכולם צריכים לדעת על הנושא הזה", הוא מוסיף, "בנוסף, בתאריך ה-23 לחודש יש לנו הפגנה ליד קיבוץ גבעת השלושה, שהתברר לנו שהשטח המדובר שייך להם ושהם רוצים למכור את האדמה לטובת הקמת תחנת הכוח. אנו לא מוכנים לכך. מעבר לכך, התחברנו למטה המאבק האזורי שכולל את דרום השרון, כפר סבא ועוד מספר ישובים באזור. אנו במקביל עובדים מול ראש העיר שהוא יוביל את המאבק כמו בערים אחרות, וזה אומר שהוא בעצם יקצה משאבים וכוח אדם לנושא ולהתכונן לוועדה. בנוסף יש לנו פגישות עם חברי כנסת כדי לעצור את התכנון הזה".

במקביל לכך, חבר המועצה בני (בנגה) בית אור, מבקש להעלות לדיון במועצת העיר את התוכנית להקמת תחנת הכוח. במכתב ששלח לראש העירייה, שלום בן משה, וביקש להעלות את ההצעה לסדר היום, הוא כתב: "המשמעות לראש העין והסביבה היא פליטת גזים לאזורי מגורים בראש העין. משטר הרוחות הצפון מערבי מחמיר זאת ויזרים את גזי הפליטה ישירות לשכונות ראש העין. כל אזור כביש 444 וכביש 6 מהווה מסדרון מצפון לדרום למעבר בעלי חיים. הקמת תחנה כזו תהווה מחסום נדידה קטלני עבורם. אחד הדברים האטרקטיביים באזור ראש העין, הוא היותה מעבר לנדידת מיליוני ציפורים מאירופה דרומה לאפריקה לקראת החורף וחזרה לקראת הקיץ. מיקום תחנת כוח כזו יסכן את המשך תופעה עולמית זו המתרחשת אצלנו בבית. הקמת מבנה תעשייתי ענק ומכוער במרכז נוף הטבע שלנו יהווה בכייה לדורות". עוד הוסיף בית אור: "אנו דורשים להעלות את הנושא לסדר היום של ישיבת המועצה הקרובה על מנת לקבל את ההחלטות הבאות: מועצת העיר מחליטה להתנגד בכל תוקף להקמת תחנת הכוח בקרבת ראש העין. הנהלת העיר תיזום הקמת קבוצת ישובים שתורכב מכפר קסם, כפר ברא, ירחיב, חגור, אורנית ועוד, שתהווה קבוצת ייצוג עמדה אזורית המתנגדת להקמת התחנה הזו. הנהלת העיר תקים פורום המורכב מאנשי עירייה ותושבים לפעולה בנושא, תחבור לארגוני סביבה כמו טבע ודין, החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים, על מנת לרתום אותם לפעולות התנגדות להקמת התחנה. באם התנגדויות פורמליות לא יפעלו, מועצת העיר תארגן התנגדות ומחאת תושבים בנושא".

מהעירייה נמסר: "הדיון בנושא הפרויקט המתוכנן בהשתתפות ראשי רשויות האזור כולל ראש העין מתוכנן להתקיים ב־26.2 ביוזמת הוועדה לתשתיות לאומיות. לאחר הדיון, ראש העירייה יחליט כיצד לפעול ויגבש את עמדת העירייה בנושא בשיתוף הנהלת העיר, מועצת העיר והתושבים. אנחנו מעריכים כי לפרויקט זה תהיה השפעה שלילית על איכות החיים והסביבה של תושבי ראש העין והאזור ואנו נתנגד לכל תוכנית שיש בה כדי לפגוע באיכות החיים ובבריאות התושבים. ראש העירייה יפעל בכל האמצעים העומדים לרשותו ובכלל זה מול משרדי הממשלה, גיוס התושבים וראשי הרשויות הסמוכות".

ראש העירייה, שלום בן משה, קרא בדף הפייסבוק שלו לתושבים להצטרף להפגנה המתוכננת. בן משה כתב ביום שני: "תושבים יקרים שלום, בישיבת הנהלה שקיימתי אתמול בערב, קיימנו דיון בנושא תחנת הכוח המתוכננת לקום בסמוך לראש העין וקיבלנו החלטה להתנגד לתוכנית זו ולפעול בכל האמצעים העומדים לרשות העירייה כולל התנגדויות משפטיות עד הגעה לבג"ץ וכולל עצירת כל השיווקים העתידיים ברובעים החדשים במידה והתוכנית תצא לדרך. אני מצהיר בזאת כי העירייה לא תאפשר הקמת תחנת כוח בסמוך לעיר שתפגע בבריאות התושבים ובאיכות חייהם ואני מתכוון לפנות לחברי הכנסת, לשרי הממשלה ולגייס את תושבי העיר למאבק חסר פשרות כדי שהתחנה לא תקום בראש העין. אני מודה לחבריי להנהלת מיכאל מלמד, סיגל שיינמן, אלכס קפלנוביץ, עומר רצון, חנוך עוז, הרב יעקב אדמוני, שהשתתפו בדיון וליתר חברי ההנהלה שלא השתתפו בדיון והצטרפו להחלטה זו. אני פונה לתושבים להצטרף להפגנת המחאה שתתקיים מול משרדי הועדה לתשתיות לאומיות בראשות אביגדור יצחקי ביום שני 26.2.18 בשעה 12:30 ברחוב יפו 232 בירושלים. העירייה תעמיד אוטובוסים לרשות תושבים המעוניינים להגיע להפגין".

בקיבוץ גבעת השלושה יש מי שחושבים שהסכמת הקיבוץ למהלך תלויה בהחלטות המדינה האם להקים בסופו של דבר תחנות כח באזור. "בקיבוץ אין תמימות דעים בנושא הזה", אומר אחד מתושבי הקיבוץ. "יש הרבה דעות, אך רוב חברי הקיבוץ אומרים משהו מאוד פשוט, הם מנסים ללמוד האם המדינה בכל מקרה תתיר להקים באזור תחנות כח. אם המדינה החליטה שיהיו תחנות כח, אז חלק מחברי הקיבוץ תומכים ברצון להקים אותה. במידה וזה לא מחוייב שתהיה שם תחנות כח, אז יהיו הרבה פחות תומכים ברעיון הזה. לכן, חברי הקיבוץ לדעתי יתמכו בהקמה של תחנה רק אם יבינו שבכל מקרה תהיה שם תחנה- בבחינת אם כבר יש אז לפחות שתהיה שלנו. אפשר לומר שהתמזל מזלו של הקיבוץ שיש לו שטח שמתאים לעניין. נראה שהמדינה החליטה שיהיה ביזור של כמה תחנות כח, ככה שרוב חברי הקיבוץ יתמכו במהלך. יש כל מיני אגדות אורבניות על זה שחברי הקיבוץ מקבלים כל אחד כספים בעבור המהלך, אך אני לא מכיר דבר כזה".

מקיבוץ גבעת השלושה נמסרה התגובה: "בימים אלו אנו מקיימים מספר דיונים בהנהלה הכלכלית בשיתוף חברי הוועד בכל הקשור למיזם הקמת תחנת הכוח המונעת בגז טבעי. הדיונים הם המשך ישיר של דיונים קודמים שקיימנו בהנהלות ובהתאם לדיווחים שמסרנו בקיבוץ מפגש הציבורי בנושא ולדיווחים שמסרנו פעמיים במליאת המועצה האזורית דרום השרון. כחלק ממאמץ לאומי להפחתת זיהום האוויר במדינה, ישנה מגמה לסגירת תחנות כוח מונעות בפחם מזהם תוך פתיחת תחנות מונעות בגז טבעי נקי. בשנים הקרובות יוקמו מספר תחנות כוח בגז במרכז הארץ בהיקפים של אלפי קילוואטים לשעה. ככל הידוע לנו, סימנו רשויות התכנון הלאומיות את שטחי המועצה האזורית דרום השרון וסביבתה ככאלו שבהם ימוקמו תחנות. בהתאם לדיווחים קודמים שהעברנו בחודשים החולפים, אנו במהלכים לקידום תכנית להקמת תחנת כח בגז טבעי בשטחנו, בצמוד למחלף קסם. מבדיקות שערכנו ושאותם הגשנו לרשויות התכנון, עולה שמיקום התחנה בקסם ממזער עד למינימום את הפגיעה הסביבתית המתחייבת ממיזם כזה. המיקום המדובר נמצא יחסית רחוק ממגורים והוא בצמידות למחלף גדול. קידום המיזם כפוף לתהליך סטטוטורי מעמיק הכולל תסקירים מחמירים בכל הקשור להשפעה על הסביבה בתחומים רבים לרבות: אוויר, הידרולוגיה, רעש, נצפות ועוד. בחודשים הקרובים נמשיך את התהליך הציבורי המשתף, ובמסגרתו נציג את מכלול ההיבטים הקשורים בנושא ונקיים דיונים פומביים, כמקובל. לפני כל החלטה משמעותית נביא כמובן את ההכרעה לידי מוסדות הקיבוץ ובכללם האסיפה. ההתקדמות בתכנית מותנית בתוצאות התסקירים הסביבתיים, וכמובן בהחלטות הדמוקרטיות של אסיפת הקיבוץ".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

8 תגובות
  1. תושבת ראש העין

    תאוות בצע של גבעת השלושה! השטח שלהם.
    מוכרים בריאות של תושבים לכל המרבה במחיר. הזוי!

  2. רונן

    הצרה היא שכשמדובר בתכנית תשתית לאומית ההקשבה להתנגדויות נמוכה, והאישור דורסני. תראו איך עישרו את תוואי הרק"ל, קו ירוק וסגול.
    עוד בעיה, שיש כאלה תחנות היום קרוב לישובים, כמו גזר וכפר מנחם.

  3. אותם קיבוצניקים..

    אדמה לא שלהם כפי שניתן לחשוב.. ובגלל בצע כסף הם ימכרו גם את אמא שלהם.

  4. יצחק

    מציע לבדוק אין קרה שמדינת ישראל נתנה לגבעת השלושה בעלות על אדמה שאינה קשורה כלל אליה. ואם נינה לגבעת השלושה מתנה כזו, מדוע שלא יתנו את קבלת המתנה במגבלות שימוש הולם?

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    דעתנית:
    בשום אופן לא להסכים
    להקמת תחנת הכח..להצביע ברגליים ולהפגין וכל מה שאפשר ולעורר דעת קהל
    ורק ביחד נצליח

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר