שפני סלע צילום גיל אליהו
שפני סלע צילום גיל אליהו

שפני הסלע מתרבים: חשש בראש העין מהידבקות ב"שושנת יריחו"

ביישוב אורנית הסמוך דורשים מהממשלה לטפל בהתרבות השפנים, המעבירים דרך יתושים את הטפיל שגורם למחלה

פורסם בתאריך: 21.3.18 09:21

התרבות שפני הסלע באזור היישוב אורנית, הסמוך לראש העין, מעלה את החשש בקרב תושבים בעיר בהידבקות בטפיל המעביר את מחלת "שושנת יריחו", כפי שכבר קרה בשכונת גבעת הסלעים לפני כשנתיים.

באורנית כבר דורשים את התערבות המדינה בטיפול בהתרבות שפני הסלע. בעצומה, עליה חתום שלומי לנגר, ראש מועצת אורנית, נכתב: "שפני הסלע הפכו לבית הגידול המרכזי של טפיל הגורם למחלת הלישמניה, ששכיחותה בישראל כמעט שילשה את עצמה בעשור האחרון. המחלה, המוכרת יותר בשם שושנת יריחו, גורמת כיבים עמוקים בעור, ואף שבדרך כלל אינה קטלנית, היא אינה פשוטה לטיפול. טיפול משרדי הממשלה והרשויות המקומיות הינו טיפול חלקי משום העובדה כי מדובר בחיה מוגנת ומכאן נדרש חשיבה מחודשת בחוק החיות המוגנות בסוגיית שפני הסלע. אנו תושבי מדינת ישראל דורשים בחינת חוק החיות המוגנות בכל הנוגע לסוגיית שפני הסלע וקינונם באיזורים מיושבים. וממשרדי הממשלה ובראשם משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה להתעורר לעשות מעשה בנושא".

כאמור, אחד המקומות בראש העין בהם ניתן לראות שפני סלע הוא אזור שכונת גבעת הסלעים, והחשש המרכזי הוא מהידבקות בשושנת יריחו על ידי יתושים שעוקצים את השפנים ואז עוקצים את התושבים ובכך מדביקים אותם. לפני כשנתיים סיפרה למלאבס תושבת השכונה שנדבקה בשושנת יריחו: "אני מהראשונות שחטפתי את שושנת היריחו בעיר. רופא העור הסביר לי שזה טפיל שמועבר על ידי שפני הסלע באמצעות עקיצת יתושים, שמעבירים את הטפיל ומכניסים אותו למערכת הדם. הייתי פשוט בסרט אימה. אני לא יכולה לתאר את ההרגשה, זה מגרד, שורף ומתפשט. כל הידיים שלי היו עם שלפוחיות ודלקות. מהרגע שהטפיל נכנס לדם אין שליטה על זה, ובמסגרת הטיפול לוקח בין שנה לשנתיים עד שהגוף מפתח נוגדנים ומוציא את הטפיל מהגוף".

תגובת העירייה: "עיריית ראש העין פועלת במספר דרכים במאבק בתופעה ההולכת ומתפשטת של פלישת שפני הסלע בעיר. היות ושפני הסלע נכללים בין בעלי החיים המוגנים, אנו מקבלים היתר לכידה מרשות הטבע והגנים. ההיתר מוגבל לזמן קצוב ומתחדש מפעם לפעם ע"י העסקת קבלן פרטי. בשנת 2017 לכדנו למעלה מ-600 פרטים. ההיתר מותנה בביצוע עבודות הנדסיות לאיטום או מניעת מחילות מחייה לשפני הסלע. בתחילת 2018 הגשנו קול קורא בבקשה לסיוע מהמשרד להגנת הסביבה להמשך ביצוע עבודות הנדסיות בלבד. כמו כן, נמשיך בפרסום לתושבים באמצעי התקשורת על כללי התנהגות ומניעה כדי לצמצם את החשיפה לזבוב החול. ראש העיר שלום בן משה מתנגד לקמפיין להכחדת בעלי החיים ולהוצאת שפני הסלע ממשפחת החיות המוגנות".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר