בן שמואלוביץ'. צילום דובר צה"ל
בן שמואלוביץ'. צילום דובר צה"ל

"המראות לא היו קלים ולמדנו איך לתמוך אחד בשני"

יחד עם המשלחת הישראלית לחילוץ הנעדרים בקריסת הסכר במכרה העופרת במחוז מינאס ז'ראיס בברזיל היה גם סרן בן שמואלוביץ' מראש העין. ראיון

פורסם בתאריך: 7.2.19 13:25

בסוף השבוע שעבר חזרה המשלחת הצבאית שיצאה לעזור באיתור 200 הנעדרים בברזיל לאחר שקורות סכר קרסו במכרה עופרת במחוז מינאס ז'ראיס שבדרום המדינה. יחד עמם חזר גם סרן בן שמואלוביץ', בן 24, מפקד פלס"ם בגדוד תבור של חטיבת החילוץ בה הוא אחראי על התיאום הרפואי והלוגיסטי. שמואלוביץ', תושב ראש העין, הצטרף למשלחת לאחר שהמג"ד שלו נבחר להיות מפקד הצוות יחד עם עוד 3 בעלי תפקידים בפלס"ם.

המשלחת מנתה כ-130 חיילים וקצינים בשירות סדיר ובמילואים מפיקוד העורף וביניהם מומחים הנדסיים, רופאים ואנשי חילוץ והצלה, יחידת להבה של כבאות והצלה, לוחמי היחידה התת ימית של זרוע הים, נציגי משרד החוץ ושגריר ישראל בברזיל, יוסי שלי. בראש המשלחת עמד מפקד יחידת החילוץ וההצלה הארצית, אלוף-משנה (מיל') גולן ואך.

במהלך ימי הפעילות, הכוחות ביצעו שורה של משימות חילוץ נעדרים, סייעו באיתור וחילוץ עשרות נעדרים בשילוב אמצעי טכנולוגיה מתקדמים וכן סייעו והשתתפו במספר טכניקות עבודה חדשות שסייעו ויופעלו גם בהמשך החיפושים. "ברגע שרואים את האירוע בעיניים, כשנמצאים בשטח מבינים שזה אירוע לא רגיל והחשיבות לעזור למשפחה לסגור מעגל קריטית. גם אם לא מוצאים ניצולים בחיים עצם זה שמביאים את יקיריהם לקבורה זה משמעותי".

 

מהרגע שקיבלו חברי המשלחת את ההודעה על היציאה הם הגיעו למקום הגיוס של יחידת החילוץ הלאומי. "שם התחילו כל מבדקי הציוד הראשונים, קיבלנו את כל החיסונים ואני חברתי למפקד המקצועי שלי במשלחת, קצין ההספקה הפיקודי", הוא מספר. "ואז נסענו לנתב"ג להעמיס את הציוד שרק זה אירוע בפני עצמו".

לאחר שבדקו את הציוד בפינצטה כהגדרתו, על מנת לעמוד במשקלים ושדבר לא ייחסר הטיסה יצאה לדרך. "הגענו לברזיל ושם היו לנו שני כובעים", הוא מסביר. "בתפקיד שלנו כנציגי הלוגיסטיקה אנחנו צריכים לוודא שלחברי המשלחת לא חסר דבר – מציוד שהייינו צריכים לשנע לשטח ועד אוכל כשר שסיפקו לנו השגריר הישראלי ובית חב"ד שדאגו לחברי המשלחת".

ואיך היה בשטח החילוץ?

"להגיע לאזור ההרס עצמו הצריך מסוקים ואז נעים באוטובוסים. זה היה אתגר בפני עצמו".

אתה השתתפת בחילוץ פיזי?
"כן. אני עזרתי למג"ד שלי לחלץ בשטח ונחשפתי גם לצורת העבודה".

איך זה מרגיש?
"מהרגע שאתה רואה את זה בעיניים, אתה מבין שזה אירוע לא רגיל. באמת אסון כבד. אתה מבין שהחשיבות היא בסופו של דבר לעזור למשפחה ואתה מבין כמה משמעותיים אנחנו שם".

באילו קשיים נתקלת?
"הקושי, הוא קודם כל העבודה באתר עצמו. זה הרבה בוץ, צריך לעבוד הרבה, לעבוד ביחד, כתף אל כתף, להישען אחד על השני, המראות לא היו קלים. המפקד הסביר בשיחות צוות על איך מתמודדים ביחד, איך לתמוך ולהיתמך, זה משהו שהוא מאוד משמעותי במשימה מסוג כזה".

 

לדבריו כל האירוע המחיש לו עד כמה חטיבת החילוץ הזו חשובה. "זה ממש בסוף, בקצה, השפיץ, זה כוח שקשה להסביר במילים".

מה היו התגובות בשטח?
"קודם כל העם הברזילאי מאוד מעריך את הצבא. חוץ מהמשלחת עצמה הוא גם מאוד מעריך את הרמה הטכנולוגית. הם ידעו שנגיע עם ציוד מקצועי, אבל הם מעריכים גם את אופן העבודה. מעבר לעבודה הפיזית. הם מאוד העריכו את עצם ההגעה של המשלחת הישראלית, הם נענו לכל מה שביקשנו. לא נתקלתי בסירוב אחד שלהם וגם התגובות ברחוב היו מאוד חמות. ביום האחרון היו לנו מספר שעות חופשיות והגיעו אנשים הצדיעו לנו וביקשו להצטלם".

היית רוצה לצאת למשלחות נוספות?
"ברור. זו חוויה מאוד ייחודית. אנחנו מתאמנים לזה, ובעיקר הכוחות הלוחמים, זה ממחיש איך זה נראה בשטח, רואים כמה כוח יש לפיקוד העורף ולחטיבת החילוץ בפרט".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר