טקס חנוכת פארק נוננטולה בראש העין, צילום גילי חתוכה
טקס חנוכת פארק נוננטולה בראש העין, צילום גילי חתוכה

נחנך בראש העין פארק על שם תושבי נוננטולה שהצילו ילדים יהודים בשואה

תושבי הכפר האיטלקי הצילו 120 ילדים יהודים בשואה. ראש העירייה בן משה: "חנוכת הפארק היא הכרת תודה והנצחת האנושיות, החמלה והסובלנות בין בני אדם". הנשיא הרצוג: "הפארק שאתם חונכים בראש העין הוא ביטוי להוקרתנו העמוקה לאותם חסידי אומות עולם"

פורסם בתאריך: 2.4.23 13:39

ראש העין הצדיעה לתושבי כפר נוננטולה באיטליה, בחנוכת פארק ע"ש תושבי הכפר שהצילו כ-120 ילדים יהודים בשואה. זאת לרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה שיהיה החודש. טקס חנוכת פארק נוננטלה התקיים בסמוך לאנדרטת השואה והגבורה בשכונת נופרים בראש העין.

פארק זה הינו הוקרה לתושבי העיירה נוננטולה מאיטליה, שהצילו בתקופת השואה כ-120 ילדים (ילדי 'ווילה אמה') ומלוויהם. מהעירייה נמסר: "אנו מוקירים את פועלם ומנציחים את זכרם גם במערכת החינוך העירונית. במהלך השבועות האחרונים, לומדים תלמידות ותלמידי התיכונים בעיר על פעולות ההצלה מעוררות ההשראה של אנשי עיירת נוננטולה שגילו אומץ וגבורה יוצאי דופן הצלת הילדים היהודים.

את הטקס הנחה בעברית ובאיטלקית צוריאל סדומי, תושב העיר שחיבר את חברי קהילת ילדי וילה אמה לראש העין. הטקס החל בהסרת הלוט והמשיך בדברי ברכה וקטעי שירה מרגשים. כיבדו בנוכחותם את הטקס: שגריר איטליה בישראל, סרג'יו ברבנטי, ראש העירייה שלום בן משה, נציגי "יד ושם", גל הירש, נציגי המצילים מאיטליה ובהם סגן ראש העיר נוננטולה, ד"ר אנריקו פיצ'יניני, פרופ' פרנצ'סקו לוטורו, פסנתרן וחוקר מוזיקת השואה, סטפנו מוראלי, נכדו של הרופא ד"ר ג'וזפה מוראלי, חסיד אומות העולם, פרופ' ארטימיזיו גביולי נשיא הפדרציה האיטלקית לכלי פריטה, נציגי משפחות ניצולי 'וילה אמה' מישראל, חברי מועצת העיר ראש העין, מנהלי מינהלים, אגפים ומחלקות, מנהלים בחברה העירונית, תלמידי תיכון עתיד ותלמידות אולפנת זבולון.

מעשה הגבורה של אנשי העיירה נוננטולה שבאיטליה, הוא יחיד ומיוחד, שבו כל אנשי העיירה כולה, ובראשם אריגו באקארי, והרופא ד"ר גוזפה מוראלי, התגייסו להצלת 120 ילדים יהודים (ילדי וילה אמא), חסרי ישע מידיהם של הנאצים.

נשיא המדינה יצחק הרצוג שלח דברי ברכה מרגשים לטקס ואמר כי: "חיי אדם הם ערך עליון בתפיסת העולם היהודית. אבל כפי שאנו יודעים, למרבה הצער, האנושות לא תמיד עמדה במבחן המקודש הזה. כולנו זוכרים היטב את האסון של עמנו אך גם תחת ימי המשטר הנאצי, נצנצו אורות של תקווה, אנושיות וחמלה. לאור שזכה באפלה, זכו הילדים והנערים שמצאו מחסה בוילה אמה, אותו מבנה בעיירה בצפון איטליה. הפארק שאתם חונכים בראש העין הוא ביטוי להוקרתנו העמוקה, להערכתנו את אותם חסידי אומות עולם, אצלי הנפש ורחבי הלב תושבי נוננטולה שפתחו את ליבם באומץ, בגבורה ואת ביתם לשם הצלת הילדים".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


שגריר איטליה בישראל, סרג'יו ברבנטי, אמר: "אני מתרגש מאוד ממעמד חשוב זה. יום זה הינו חלק נוסף בהידוק הקשרים בין איטליה לישראל. הנצחת ילדי וילה אמה מלמדת אותנו את החשיבות של התקווה והחיים. בנוסף, אנו לומדים על חשיבות הסיוע לאחרים, אם יש לנו יכולת לעזור, חובה עלינו לסייע. אסור לנו לאבד תקווה גם במקרים קשים. גם בימים אלה, איטליה עומדת מול האנטישמיות ומקדשת את החיים. אני מודה לעיריית ראש העין וראש העיר שלום בן משה על ההנצחה החשובה,.
בטקס נכחו גם יעל חיות וד"ר אמירה רום, בנותיהן של ניצולי וילה אמה, התרגשו על המחווה והודו על הכרת הטוב.

ראש העירייה, שלום בן משה, אמר: "אני רואה בחנוכת הפארק בעיר עוד ציון דרך להוקרה עבור מצילי הילדים בתקופת השואה. השואה היא אירוע נוראי שלא יחזור שוב בהיסטוריה אולם חובתנו להוקיר את מצילנו ולכבד את זכרם של הנרצחים בני עמנו שנרצחו רק בשל היותם יהודים. חנוכת הפארק בראש העין על שם תושבי העיירה נוננטולה, באה כהכרת תודה והנצחת האנושיות, החמלה והסובלנות בין בני אדם באשר הם ללא הבדל מוצא גזע ודת. פארק זה הינו בסמיכות לאנדרטת השואה והגבורה בעיר ואני בטוח כי המקום יהיה פארק זיכרון והוקרה גם יחד הודות לתושבים הרבים שיפקדו אותו. אני מברך את כל השותפים להצלחת הפרויקט ומודה לראש עיריית נוננטולה על שיתוף הפעולה. יהי זכרם של הנרצחים ברוך".

הנעימו וריגשו את הנוכחים נגני תזמורת כלי הפריטה של ראש העין בניצוחו של רזיאל מהצרי, ותלמידות המקהלה של בית הספר המוזיקלי אוהל שרה ששרו בעברית ואיטלקית.
בסיום הטקס, ראש העיר העניק לאורחים מאיטליה את מגן הזיכרון לשואה ולגבורה שהינו מודל מוקטן של האנדרטה בראש העין.

בטקס נכח גם האמן תושב העיר רפאל חתוכה שעיצב את  אנדרטת השואה והגבורה בעיר, ואמר: "סגרנו מעגל ליוזמה שהעלה לפני כארבע שנים חברי היקר צוריאל סדומי, באירוע חגיגי ומרשים ובחנוכת פארק נוננטולה בראש העין, לכבוד תושבי הכפר האיטלקי נוננטולה, שהצילו בתקופת השואה במסירות נפש כ-120 ילדים יהודים ומלוויהם והסתירו אותם בבתיהם וב"וילה אמה", תוך סיכון חייהם. תודה מיוחדת לראש העיר שלום בן משה, שיזם וקיבל את ההחלטה לעשות כבוד גדול לאנשי העיר נוננטולה בראש העין, וסייע בכל דרך להקמת הפארק והאנדרטה לשואה ולגבורה בשכונת נופרים. אני גאה בתושבי העיר שלנו ובהם חברי מועצת העיר, עובדי העירייה והחברה העירונית, צוותי מערכת החינוך וחברי יהודה ביטון מפיק האירוע, שעשו עבודת קודש להעלות על נס את תרומת אנשי נוננטולה לעם היהודי. תודה מיוחדת לנשיא המדינה יצחק הרצוג, ששלח ברכה מצולמת ששודרה בטקס, לשגריר איטליה סרג'יו ברבנטי, לחברי תא"ל במיל, גל הירש, שכיבד אותנו באירוע, לאורחים שבאו מאיטליה: סגן ראש עיריית נוננטולה ד"ר אנריקו פצ'יניני, ד"ר סטפאנו מוריאלי נכדו של הרופא חסיד אומות העולם, פרופסור ארטמיזיו גביולי, פרופסור פרנצ'סקו לוטורו, ולבנות ניצולי 'ילדי וילה אמה' ד"ר אמירה רום ויעל חיות על הליווי לאורך כל הדרך. תודה לנגני תזמורת כלי הפריטה בניהולו של רזיאל מהצרי, למקהלת הבנות הנפלאה של בית ספר "אוהל שרה" בניצוחה של שרית שטקלר, על השירה המדהימה באיטלקית רהוטה, לד"ר מאיר צרויה ולרחבעם חזי על התמיכה. לשפרה אוסטרובסקי ראש מינהל החינוך, אריאלה איטקיס ומירי קרן ניצני, על הכנת מערך חינוכי בנושא סיפור ההצלה לילדי העיר ולאריאלה חיימי האחת והיחידה שניצחה על ההפקה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר