דור שניידר
דור שניידר

המרוץ לכנסת: המפלגה הגדולה ביותר היא אלו שוויתרו על זכות ההצבעה

דור שניידר מסכם את בחירות 2019 וממליץ על כמה שינויים חשובים לקראת הבחירות הבאות

פורסם בתאריך: 17.4.19 19:39

אם הבחירות הבאות תתקיימנה לכל הפחות עוד שלוש שנים וחצי, אני אוכל להצביע ולממש את זכותי הדמוקרטית. אבל, אני ממליץ לכם, אלו ששם, גבוה, שקובעים איך הבחירות תתקיימנה, לעשות בדק בית, ואולי, לראות אם אפשר לשנות משהו. כן, אני יודע, אני בסך הכל ילד, כמה אני כבר מבין, אבל זכרו את שנאמר במסכת אבות: "איזהו חכם? – הלומד מכל אדם, שנאמר: 'מכל מלמדי השכלתי'".
אך, לפני שאמליץ על כמה שינויים, ארצה לברך את השמחים מהתוצאות, ברכותיי, ולבקש מעט, שמחו וחגגו ניצחונכם, אך אל, אל תשמחו לאיד על "כישלון" יריבכם.

מתנערים. קלפי צילום אליהו הרשקוביץ

קלפי צילום אליהו הרשקוביץ

ולמאוכזבים מתוצאות הבחירות, ארצה לספר לכם על נתון שאולי יפתיע אתכם ואולי יעודד אתכם במעט. יודעים אתם כמה ראשי ממשלה בישראל סיימו את הקדנציה שלהם? ובכן, אפס, אף ראש ממשלה בישראל במרוצת השנים לא סיים תקופת כהונה מלאה, מסיבות שונות. אז כנראה גם הפעם לא יימלאו ארבע שנים מלאות עד הבחירות הבאות. וגם מכם יש לי בקשה, כבדו את התוצאות, העם אמר את דברו, ולא, העם לא טיפש. תמיד ישנם מנצחים ומנצחים פחות.
אז הנה, ההערות שלי על הבחירות, השיטה ועוד:
שיטת הבחירות – קלפי, פתק ומעטפה. אפנה לוועדת הבחירות המרכזית לכנסת ואזכיר לה, השנה כיום היא 2019, בעידן הטכנולוגי המתקדם מאי פעם. הגיע הזמן, לעזוב את המעטפות ומאות מיליוני הפתקים – 370 מיליון הודפסו בשבוע שעבר (לא חבל על העצים? וגם על מי שצריך לאסוף את זה אחר כך?). נכון, האפשרות לרמות גבוהה יותר, אך אני מאמין כי נוכל לגייס את מיטב המוחות כדי לשמור על טוהר הבחירות. ראו דוגמה: מדינה קטנה ונידחת, ארצות הברית.
שנית, עימות – כן, לא כמו היום ברשתות החברתיות. אלא עימות, כינוס של כל ראשי המפלגות המרכזיות, שעל פי הסקרים תעבורנה את אחוז החסימה או מתנדנדות צמוד אליו, שם יידרשו לענות על כל שאלה שתוצב בפניהם ואף לשאול את יריביהם. וכמובן, העימות הגדול, בין שני הטוענים "לכתר", שני המועמדים המרכזיים לראשות הממשלה, שיצטרכו להתעמת, להתווכח, לענות על שאלות של עיתונאים וצופים, להבהיר את עמדתם בנושאים השונים, מה? איך? למה? וכמה? יעשו. (כמה מתלבטים היו יכולים לקבל תשובה, לדוגמה במקרה הזה, בין בנימין אחד, נתניהו ובנימין אחר, גנץ). ושוב, ראו דוגמה: מדינה קטנה ונידחת, ארצות הברית.
בעיה נוספת במערכת הבחירות שלנו היא שהשנה נרשם מספר שיא של מפלגות מתמודדות מאז קום המדינה, כ-40 מפלגות התמודדו על לב הבוחרים, אך 11 מפלגות בלבד זכו בו. שיא נוסף, הנובע מנתון זה, כ- 360,000 קולות "התבזבזו" (נתון לשעת כתיבת הכתבה) מספר זה גדול בכ-200,000 קולות "מבוזבזים" מבחירות 2015. לכן, אני סבור, כי יש להגביל את מספר המפלגות המתמודדות. שלא תטעו, אני מאמין כי ישנן דעות רבות ומגוונות, אבל צריך להיות ריאליים, למרבית המפלגות אין סיכוי לעבור את אחוז החסימה (הוא לכשעצמו גבוה), ולכן, אני חושב כי יש להעלות את המס על הקמת מפלגה או להגדיל את מספר התומכים המינימלי הדרוש, (לצורך העניין, המפלגה שקיבלה את מספר הקולות הנמוך ביותר עמדה על 54 קולות, נתון מגוחך, ואף יתר על כך, מפלגה שהסירה מועמדותה מעט לפני הבחירות ופתקיה הופיעו בקלפי, קיבלה 25 קולות, אבסורד).
נמשיך עם הקולות "המבוזבזים". אחוז ההצבעה בבחירות אלו עומד על כ-68%, כלומר כ-2 מיליון בעלי זכות הצבעה, ויתרו על זכותם הדמוקרטית. חשבו על זה, המפלגה הגדולה ביותר (הליכוד) קיבלה 1.139 מיליון קולות. אם היו מתאגדים כל הלא מצביעים, היו יכולים להיות המפלגה הגדולה ביותר. אני מציע למקבלי ההחלטות לחשוב איך גורמים לאדישים לקום ולהקדיש כ-15 דקות מזמנם הכה חשוב וללכת להצביע, ולא, תפסיקו להפחיד אותם שיקרה אסון אם השני ייבחר.
ועוד דבר קטן ואולי הכי חשוב שיש, אבל הפעם מכם, הקוראים, אנא מכם, שמרו על שיח מכבד, זה בסדר להתווכח על דעות, אך הבחינו בין חברות או משפחה לבין הדעות הפוליטיות.
לכם, נבחרי הציבור היקרים, עשו עבודתכם נאמנה, טפלו בבעיות הקיימות ואל תיצרו בעיות חדשות, כבדו את דעות האחר גם אם אינכם מסכימים איתו. ובעיקר, התחילו להאדיר את טיבכם והפסיקו לגדף את יריבכם, החלו לומר מדוע הנכם עדיפים על פני יריבכם, ובמקום להתעסק בטפל, התעסקו בעיקר, במהות, בבעיות המדינה ולא בבעיות היריב.

חג פסח כשר ושמח !

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר