נגה וינטר
נגה וינטר

הבחירות לכנסת: האם באמת גוש הימין ניצח?

גם הממשלה הקודמת הייתה ימנית. אבל בפועל היא לא עשתה שום דבר מאותה אידיאולוגיה ימנית עליה הצהיר ראש הממשלה. נגה וינטר עם עוד מבט על תוצאות הבחירות

פורסם בתאריך: 3.5.19 08:55

הבחירות הסוערות והרועשות הסתיימו להן, ואני מודה שהתוצאות לא הפתיעו אותי במיוחד: 65 מנדטים לגוש הימין, 55 מנדטים לגוש המרכז-שמאל והאדם שירכיב את הממשלה הבאה הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמתכנן להרכיב ממשלה ימנית מאוד. מפלגות המרכז-שמאל תשבנה באופוזיציה. על הנייר מדובר בהפסד גדול לגוש השמאל ובניצחון אדיר לגוש הימין, אך בפועל המצב קצת יותר מורכב.
גם בבחירות 2015 נתניהו ניצח והרכיב ממשלה מאוד ימנית. כביכול, לא היה אף אחד שמנע ממנו לממש אידיאולוגיית ימין חזקה: החלת ריבונות, סיפוח יישובים יהודיים ביו"ש, מיטוט החמאס וכו'. מה מכל זה הוא עשה בפועל? שום דבר. בקדנציה האחרונה הממשלה המאוד ימנית שלנו לא מוטטה את החמאס (תושבי הדרום יכולים להעיד) ולא סיפחה יישובים יהודיים, אם כבר היא פינתה יישובים (זוכרים את עמונה?).
אני יכולה להבין למה הדברים הללו לא קרו בארבע השנים האחרונות. סיפוח שטחים והחלת ריבונות הם תהליכים מורכבים מאוד שיש להם הרבה הגבלות משפטיות ומוסריות. גם איש ימין קיצוני מאוד לא יכול להתעלם מהעובדה הזו, וחייב למתן את המדיניות שלו כשהוא נכנס למשרד ממשלתי. ועם כמה שהחמאס אלים ומתועב, על מנת למחוק אותו באופן טוטאלי צריך להכניס את צה"ל לתוך רצועת עזה ולכבוש אותה מחדש (כי מה הרעיון בלמוטט את החמאס מבחוץ אם לאחר מכן יקום ארגון דומה שייקח את השליטה על הרצועה לידיו?). מהלך כזה יגרור מחיר כבד, אותו נשלם בדם חיילינו ובאלפי קורבנות בקרב האוכלוסייה האזרחית ברצועה.

רק שאלה. בנימין נתניהו צילום אוליבייה פיטוסי

בנימין נתניהו צילום אוליבייה פיטוסי

גם הממשלה היוצאת הבינה שמימוש אידיאולוגיה קיצונית זה בעייתי. אבל זו הייתה הממשלה הכי ימנית שהייתה לנו (לפחות עד עכשיו), והיא הייתה חייבת לעשות משהו ימני, חזק, כדי להראות לבוחריה שהיא כן מממשת את האידיאולוגיה שלהם. לכן יצאה הקואליציה בהברקה חדשה: "חוק הלאום". חוק שנועד להסדיר את מעמדה של מדינת ישראל כמדינתו הלאומית של העם היהודי. בפועל זהו חוק סרק שלא משנה כלום במציאות. מדינת ישראל הייתה מדינת לאום יהודית גם לפניו, ומלבד להעליב את הדרוזים וליצור סערה תקשורתית החוק הזה לא שינה דבר. מדובר בחוק שקואליציית הימין העבירה כדי להגיד: "נכון, מצביעינו היקרים, לא הצלחנו לממש את האידיאולוגיה שלשמה בחרתם בנו. אבל היי, הנה חוק שמתאר את האידיאולוגיה שלנו, אנחנו ימנים חזקים! אז… תצביעו לנו שוב, בסדר?"
אז לכל השמאלנים שהתאכזבו מהתוצאות ונבהלו מכך שאיחוד מפלגות הימין יהיה בקואליציה, אתם יכולים להירגע. סמוטריץ' לא יבנה בית מקדש ולא יעשה טרנספר לערבים, כי הוא לא יכול. גם לא יסופחו יישובים ולא נצא למלחמה כוללת בעזה, כי אי אפשר. אז נכון, הממשלה שתוקם לא תבצע גם אידיאולוגיית שמאל קיצונית, אבל אם זה אומר שלא יוחזרו שטחים באופן עיוור וחד-צדדי ושלא ייחתמו הסכמי שלום פזיזים, אין לי בעיה עם זה.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר