סילבסטר. צילום אלכס ליבק
סילבסטר. צילום אלכס ליבק

האם היום שלמחרת הסילבסטר צריך להיות יום חופש? הפרלמנט רוצה לנוח

שאלה אחת בשבוע, והפעם: האם יש הצדקה ליום חופש גורף במשק יום לאחר חגיגות הסילבסטר?

פורסם בתאריך: 29.12.17 14:54

מאיה (סורמלו) בן ישראל

מאיה בן ישראל

"סילבסטר – לחגוג או לא לחגוג זו (אינה) השאלה. יש הטוענים כי מאחר וסילבסטר האיש והאפיפיור הטיף לשנאת יהודים, הרי שלא ראוי שנחגוג את היום שהוקדש לו – יום פטירתו. מאידך, אין המקורות ההיסטוריים מספקים עדויות ליחס שלילי מיוחד, רדיפה או הוצאה להורג ביוזמתו של סילבסטר ומכאן, הרי שאין סיבה ממש שלא לחגוג את תחילת השנה האזרחית, כנהוג במדינות רבות. באשר ליום החופש, זה כבר קצת קשה יותר. לנוצרים בארץ זהו יום חופש. במשק הישראלי זהו "יום בחירה" וכך יוצא שאם בשעה 24:00 עת הכרכרה הופכת לדלעת והבחורה היפה שלידך הופכת ליותר יפה וכל מה שאתה רוצה זה שתתחיל כבר הספירה לאחור, עבור כל אלה, ניתן לקבל יום חופש ושווה לקחת אותו. ואני? מאחר והמשק הישראלי לא סובל מעודף פריון, ומאחר ואין רוב מוחלט שחוגג, אינני רואה הצדקה ליום חופש גורף במשק. בנימה אישית, את המתנה הכי יפה שאפשר לקבל לכבוד השנה החדשה קיבלתי לפני 11 שנים, עת נולדה בתי הצעירה נועה. שתהיה זו שנה אזרחית נפלאה לכולם". (בן ישראל היא פעילה חברתית)

איציק אדורם

איציק אדורם

"חג הסילבסטר נחגג ברחבי העולם לציון תחילתה של השנה האזרחית החדשה. סוג של סגירת שנה ותחילת שנה ועם תפילה ותקווה גדולה בלב שתהא השנה החדשה טובה יותר מקודמתה. החגיגות מתקיימות ברמה האישית וגם ברמת המדינה. כיכרות, רחובות ועוד מוארים באורות צבעוניים ובהחלט מורגשת אווירת חג ברחובות ובמקומות המרכזיים בערים הראשיות. אזרחים רבים בכלל המדינות מקיימים החגיגות ברוב עם ופאר. ברור שהתפקוד והתפוקה ביום שלמחרת פוחתתים עקב שתיית אלכוהול מרובה, עייפות ועוד. אך אני אומר שזה מנהג של הגויים שישראלים רבים אימצו. אני לא שלם עם חגיגת חג נוצרי זה על ידנו. דעתי האישית היא שאין להכריז על יום מחרת החגיגות כיום חופש ויש להמשיך בשגרת יומנו. מי שרוצה לחגוג את הסילבסטר חופשי לעשות כך אך עליו לקחת בחשבון שלמחרת, השגרה ממשיכה ומתייצבים לעבודה. אל לנו לאפשר עצירת גלגלי המשק בגין חגיגות אלו". (אדורם הוא איש עסקים ופעיל חברתי)

 

שלום קוטלר

שלום קוטלר. צילום זאב שטרן

צילום זאב שטרן

"זה למעשה תאריך המציין מעבר משנה אזרחית ישנה לשנה האזרחית החדשה. סילבסטר הוא אמנם אירוע שחוגגים אותו בעולם כולו, אבל האירוע עצמו הינו אירוע חילוני לחלוטין ואין לו שום מאפיין דתי ובמיוחד כשלעם ישראל יש את החגים היהודיים משלו ואת ראש השנה שלו. לדעתי מדינת ישראל, שהינה מדינה פלורליסטית בעלת מאפיין יהודי ודמוקרטי, חייבת להתחשב גם בחגים של עדות ודתות אחרות במדינה, כשבמיוחד חלק מהאנשים אכן מבלים בסילבסטר. הייתי נותן לאזרחים אלו יום חופש לפי בחירה מרצון לניצול יום מנוחה לאחר ליל ההוללות של הסילבסטר. בכך הייתי הולך לקראת אנשים החוגגים את הסילבסטר על פי מצפונם, אמונתם ועל פי דתם". (קוטלר הוא חבר מועצה לשעבר ויו"ר סניף מפלגת העבודה בפתח תקוה)

מוניקה כהן

מוניקה כהן צילום זאב שטרן

צילום זאב שטרן

"חג הסילבסטר אינו חג יהודי. סילבסטר היה קדוש נוצרי. אבל אנחנו לא יכולים להתעלם מן העובדה שרוב הישראלים חיים על פי לוח השנה האזרחי, כשגם המקפידים בינינו, כלומר בעיקר הדתיים, מציינים את התאריך העברי ולידו את הלועזי. השנה האזרחית מתחלפת בכל העולם ובישראל ב־31 לדצמבר. יש רבים בינינו ובמיוחד יוצאי חבר העמים החוגגים את קבלת השנה האזרחית החדשה במסיבות אל תוך חצות, מסיבות פרטיות ובילוי במסעדות ומועדונים. תרבות חגיגות השנה האזרחית תופסת חזקה בכל רחבי המדינה במקביל למתרחש בחו"ל, עם הספירה לאחור בשעת חצות. היה ראוי ורצוי להחליט על יום חופש למחרת, ב־1 בינואר. אבל בעמי אני יושבת ואני יודעת שזה לא יקרה במדינה שהלכות הדת רק הולכות וגוברות בצל קואליציות למיניהן. עם זאת גם לא נראה לי נורא ולא הייתי נלחמת על כך לרגע, כי מי שחוגג יכול לקחת יום חופש למחרת על חשבונו". (כהן היא יו"ר עמותת פתח תקווה זה אני)

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר