טורקי שווארמה
טורקי שווארמה

מלחמת הכשרות בעיר עולה מדרגה. בעלי שווארמה הטורקי עבר להשגחה פרטית

המועצה הדתית פרסמה רשימת עסקים שהסירה מהם את הכשרות, בגלל מחלוקת על אופן העסקת המשגיחים. בעלי עסקים כועסים על אופן ניסוח המודעה

פורסם בתאריך: 23.4.18 09:08

מודעה שפרסמה המועצה הדתית בשבוע שעבר שבה נכתב על הסרת הכשרות ממספר עסקים בעיר, גררה אחריה תגובות מצד התושבים וגם מצד חלק מבעלי העסקים. בהודעה שפרסמה המועצה הדתית נכתב: "הודעה ואזהרה. הרינו מודיעים בזה כי הסרנו את השגחתנו מהמקומות הבאים ואין אנו אחראים עוד לנעשה שם מבחינת הכשרות". בהמשך המודעה פורסמו שמות וכתובות של שמונה בתי עסק שלגביהם מתייחסת המודעה.
הסיבה לכך שהופסקה הכשרות לחלק מהמקומות היא מתוך בחירה של העסקים לעבור להשגחה פרטית. זאת בשל מחלוקת עם המועצה הדתית סביב התשלום החודשי עבור הכשרות, וסביב אופן העסקת המשגיחים.
אחד מהעסקים הללו, ואולי המוכר מבין הרשימה, הוא טורקישווארמה, המוכר בעיר כשווארמה הטורקי שווארמה הטורקי שברחוב חיים עוזר, מסעדה שקיימת כבר 12 שנים. בעל השווארמה, מוטי הרפז, תיאר את הסיבות שגרמו לו לעבור להשגחה פרטית של צהר. לדבריו, הסיבה לכך היא הנחיית המועצה הדתית להעסיק את המשגיח דרך חברת כוח אדם ולא בהעסקה ישירה, שינוי אותו יזם רב העיר מיכה הלוי. יצוין כי גם המשגיחים מתנגדים למהלך. "אמרתי למועצה הדתית שאני מוכן לעבור לאותה חברת כוח אדם, אך מאחר ומדובר בחברה פרטית ובגוף חדש, המועצה הדתית צריכה לתת עליו אחריות שהוא יהיה אחראי לתנאים הסוציאליים של המשגיח במידה ולמשל החברה פושטת רגל", אומר הרפז, "יש חוק יבש במדינת ישראל שאומר שאם יש אצלך עובד שמועסק דרך חברת כוח אדם והחברה פושטת רגל, אני צריך לשלם לו את כל התנאים הסוציאליים שלו. מצד אחד המחיר של ההשגחה עלה בעשרות אחוזים בגלל השינוי של באופן העסקת המשגיחים, ומצד שני במועצה הדתית לא מוכנים לתת אחריות לכך. לכן החלטתי שאני עובר לחברה פרטית בשליש מחיר, ןעברתי לכשרות של צהר".

רוצים להישאר מעודכנים באירועים החשובים בפתח תקוה?

הורידו את האפליקציה של מלאבס והצטרפו לדף הפייסבוק שלנו:

מלאבס באנדרואיד
מלאבס באייפון

להצטרפות לדף הפייסבוק של מלאבס

לדבריו, עוד אי אפשר להעריך האם שינוי הכשרות יגרום לו נזק: "כרגע עוד אי אפשר לדעת ויש בעד ונגד המהלך שלי. אני יכול לומר שמאז הפרסום אכלו אצלי סועדים עם כיפות ואכלו גם רבנים, אבל לעשות בדיקה אם זה פגע בי או לא עוד אי אפשר לעשות. לפי האזהרה של הרבנות יש אנשים שאולי ייבהלו, אך אני אעשה פרסום נגדי ואסביר לציבור את המצב. לא מצאו אצלי שום דבר שהוא לא כשר".

פרט אליו, גם מסעדת שרינה שברחוב אימבר באזור התעשייה קריית אריה נכללה ברשימה. "אני לא בחרתי לעזוב", אומר אלעד ביסמוט, בעל המסעדה שקיימת מזה שמונה שנים, "רצו ממני יותר כסף, וביקשתי מהם אם אפשר לעזור ולהפחית בסכום של הכשרות כי אני לא עומד בזה. אמרתי למועצה הדתית שאני לא יכול לשלם את המחיר, והם אמרו שזה המחיר ואם אני לא רוצה הם יפרסמו שנלקחה לי הכשרות. עד כה הם עשו לי נזק כי גם אנשים פחות מגיעים, אך בעיקר כי הם רשמו אזהרה לציבור כאילו מצאו אצלי טרפה. הם יכלו לנסח את המודעה בצורה יותר הוגנת, ועל זה אני אתבע אותם. אני למועצה הדתית לא חוזר יותר עד שלא ידברו איתי כמו שמקובל. לפני כל שינוי העסקת משגיחי הכשרות דרך חברת כוח האדם, הייתי משלם 1,400 שקלים לחודש עבור הכשרות וגם אז היה לי מאוד קשה. אך כעת מבקשים ממני 2,200 שקלים לחודש. אמרתי להם שאני לא יכול לשלם זאת. הפתיע אותי שהמועצה הדתית פרסמה והפיצה את הסרת הכשרות גם בפייסבוק. לאור המקרה, אני מצפה שיפרסמו לציבור למה הם מסירים את הכשרות, אך הם לא עושים זאת".
יש לציין כי גם גורמים במועצה הדתית ציינו כי אופן ניסוח ההודעה לא היה כראוי, וכי הדרך בה נוסחה ההודעה עלולה להטעות את הציבור לחשוב כאילו במקומות אלו התגלה אוכל שאינו כשר, מה שאינו נכון.
תגובת המועצה הדתית: "מתוקף תפקידה של הרבנות כנותנת הכשרות, ברגע שמקום מפסיק לקבל את השגחתנו בין ביוזמתנו ובין ביוזמת בעל העסק אנו מחויבים על פי חוק ליידע את הציבור שאין המקום מושגח יותר באחריותנו. כך פעלנו בעבר וכך נפעל בהתאם לחוק בעתיד. במקרה דנן, ביקשו העסקים לסיים את ההתקשרות עם הרבנות פתח תקווה, ומשכך הודענו לציבור כי אין אנו אחראיים יותר על הכשרות במקום. במודעה שפורסמה הודענו לציבור כי הסרנו את השגחתנו מהעסקים הנ"ל ואין אנחנו אחראים עוד לנעשה שם מבחינת הכשרות".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. אמיר

    שכולם יעברו להשגחה של צוהר.בתור אדם דתי אני מנוע מלדבר על הרבנות אבל יש לי דעה איתנה מול ההתנהלות שלהם בכל התחומים.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    רבני צוהר לא פחות טובים מזמן זה היה צריך להיות

  3. לפתוח צוהר לרבני צוהר

    להגיע הזמן לעשות שינוי גם בבתי הדין הרבניים .להכניס לשם רבני צוהר ולא יתכן שיהיו שם סחבות של שנים לקבלת גט ולאו דווקא לטובת האישה.מכיר מס אנשים שאב בית הדין בפ"ת סחב את הדיונים 7 שנים עם זה לא עינוי דין אז מה זה עינוי דין ולא משנה הסיבה.(ד"א אני לא מכיר אישית את רבני צוהר פשוט מכיר את עשייתם בהרבה תחומים)

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר