שורה ראשונה (מימין) ניסים כהן, אסף ביטון, אייל לנדה, רונן מ', איתי הויזמן. שורה שניה (מימין) ליאור יחזקאל, ארד הויזמן, רותם אל נתן, אסף בנו, דודי ישראלוב. צילום זאב שטרן
שורה ראשונה (מימין) ניסים כהן, אסף ביטון, אייל לנדה, רונן מ', איתי הויזמן. שורה שניה (מימין) ליאור יחזקאל, ארד הויזמן, רותם אל נתן, אסף בנו, דודי ישראלוב. צילום זאב שטרן

"אנשים לא יודעים כמה סמים מסתובבים אצל בני נוער בעיר"

הם מפקד אחד שהוא שוטר ו-11 מתנדבים. הם רוצים להפוך את מרכז העיר למקום נעים יותר. כתבת מלאבס הצטרפה אל חברי היחידה למניעת בריונות בפתח תקוה, שחושפים כאן את המימדים של השימוש בסמים וההימורים אצל הצעירים

פורסם בתאריך: 13.7.18 10:42

יום חמישי בערב. אלפי בני נוער הגיעו לחגוג בכיכר המייסדים את פתיחת הקיץ. במקום יש מסיבה ענקית, עם די.ג'יי מעולה. בני הנוער בטירוף. במקום שוטרים, מאבטחים, מדריכים של אגף הנוער וגם 'היחידה למניעת בריונות של משטרת פתח תקוה', שחבריה מסתובבים בין בני הנוער. בפינות הכיכר אפשר לראות לא מעט בני נוער שתויים, שכובים על הרצפה ולא יכולים לתפקד, חלקם מפונים על ידי מד"א, אחרים מטופלים על ידי המדריכים בשטח. חברי היחידה תופסים לשיחה קבוצה של בני נוער שיכורים, עוצרים לבדיקה שב"ח שמסתובב במקום ונראה להם חשוד, ומבצעים פעולות נוספות.
"היחידה הוקמה מתוך הרצון להוביל לשינוי, לשמור על הסדר ולהעניק לתושבים תחושת בטחון", מסביר מי שהקים את היחידה, מפקד נקודת השיטור קהילתי במרכז העיר, אסף בנו.
חברי היחידה נפגשים מידי יום חמישי, ב-19:00. הפעילות נמשכת עד השעות הקטנות של הלילה. פרט למפקד היחידה בנו, כל השאר מתנדבים. המטרה: לנסות ולהפוך את פתח תקווה לנעימה יותר עם דגש על מרכז העיר. מבחינת המתנדבים, ההצטרפות ליחידה היא סיפוק אישי, שבירת שגרה ובעיקר הרצון לתרום לקהילה. היחידה כוללת מלבד בנו המפקד, גם את ניסים כהן, אסף ביטון, אייל לנדה, רונן מ', איתי הויזמן, ליאור יחזקאל, ארד הויזמן, רותם אל נתן הבחורה היחידה, דודי ישראלוב, רמי ברדה וגולן אלמליח. "אחד הדברים הייחודים ליחידה מעבר למקצועיות שלנו זה שאנחנו מתעסקים עם השוליים של האוכלוסייה", מסביר אסף ביטון. ליאור יחזקאל מוסיף: "החברה הוותיקים ביחידה, כבר יודעים לקרוא את המהלך לפני שהוא מתרחש ואנחנו תמיד צעד לפני". לחיזוק דבריו אלה הוא נותן דוגמה: "נכנסנו באחד הערבים לבית לעשות חיפוש של סמים והאף של ניסים (ניסים כהן) עבד חזק, הוא הרגיש שיש משהו מעבר לכך והוא מצא נשק מתחת למיטה". בנו מוסיף: "באחת הפעמים היחידה הפעילה רחפן שנתן לנו אינדיקציה על פעילות בתוך דירת סמים, ובזכות זה נמצאו סמים בכמות מסחרית".

"ימי חמישי הם ימים רוויי אלימות"

'היחידה למניעת בריונות' הוקמה בשנת 2013 על ידי בנו, שעבד כמש"ק במרכז העיר והפעיל את קבוצת המתנדבים של הסיור. לאחר שראה את כמות האלימות שקיימת במרכז העיר, החליט להקים יחידה שתתמקד בנושא, שתעבוד בצורה יזומה ותיתן תחושת ביטחון לתושבים. לאחר שהצליח לגייס 11 מתנדבים שעברו ראיונות, הכשרה והדרכות, הם יצאו לדרך ומאז הם חלק בלתי נפרד מהנוף של מרכז העיר. הם יוצאים לבתי הימורים, בתי בושת, תופסים סמים. הם עצרו כייסים בשוק ובקניון הגדול לאחר שהתחפשו. הם מטפלים בתחום הסכינאות. בנו מספר על פניה מהעירייה להקמת יחידת מתנדבים נוספת.
"המתנדבים נראים כשוטרים לכל דבר, יש להם ביגוד ייחודי ומתוקף תפקידם כמתנדבים יש להם סמכויות של שוטרים", מסביר בנו. קשה להתעלם מהחבורה במדים השחורים. "כשאנחנו נכנסים לאיזה מקום, התחושה הראשונה לא פעם של האנשים היא של יראה, האנשים בדרך כלל קופאים במקום", הוא מוסיף. "לא פעם הם לא רוצים לפתוח לנו את הבית ואנחנו משתמשים בערכת הפריצה שיש ברשותנו".
"ימי חמישי הם בדרך כלל ימים רוויי אלימות", אומר ניסים כהן ומספר על אירוע יוצא דופן בו טיפלה היחידה: "באחת הפעמים, אנחנו רגע לקראת סיום המשמרת והתקבלה הודעה על אירוע אונס. קפצנו למקום והכוחות כבר היו במקום, הנאנסת שממתינה מחוץ לבית מצביעה על בית קרקע ואומרת שהבחור שאנס אותה, שהיה בעבר חבר שלה, מתגורר שם. מאחר ויש לנו יסוד סביר שהאנס נמצא בדירה, פתחנו את החלונות של הווילה ובמקום למצוא את האנס מצאנו מעבדת סמים, ארבע קומות, שבעה חדרים מלאים בגראס. מסתבר שהאנס גר בדירה ליד והבחורה שהייתה כנראה תחת השפעת אלכוהול, הפנתה אותנו לדירה ליד".
יש להם אין ספור סיפורים והם רק צריכים לבחור את המעניינים ביותר. "הוקפצנו לאירוע של מסיבת שחרור ברחוב החמישה", מספר אורי יחזקאל. "במקום התחיל ויכוח בין שני בחורים שהתגלגל מהבית ויצא החוצה לגינה, אחד הבחורים נדקר ופונה במצב קשה לבית החולים. ניידת ראשונה הגיעה לשם וסגרה את הזירה, כשאנחנו הגענו מצאנו מתנדב של מד"א שהסתבר לנו שהיה עד לאירוע, הוא נתן לנו תיאור של הדוקר. חיפשנו אדם שתואם את השם והבגדים ועצרנו אותו. הנדקר לצערנו מת מפצעיו, נגד הדוקר הוגש באחרונה כתב אישום".

שורה ראשונה (מימין) ניסים כהן, אסף ביטון, אייל לנדה, רונן מ', איתי הויזמן. שורה שניה (מימין) ליאור יחזקאל, ארד הויזמן, רותם אל נתן, אסף בנו, דודי ישראלוב. צילום זאב שטרן

שורה ראשונה (מימין) ניסים כהן, אסף ביטון, אייל לנדה, רונן מ', איתי הויזמן. שורה שניה (מימין) ליאור יחזקאל, ארד הויזמן, רותם אל נתן, אסף בנו, דודי ישראלוב. צילום זאב שטרן

"אני חייבת את החיים שלי למשטרה"

בתוך חבורת הגברים, נמצאת גם רותם אל נתן, בת 23, שעשתה את שירותה הצבאי במשטרה הכחולה. "בתור ילדה הייתי מאוד מאוד שובבה, היו לי תיקים במשטרה והשוטר שחקר אותי החליט שהוא מלווה אותי ועשה איתי מסלול להחזיר אותי לתלם", מספרת רותם. "באותה תקופה הוא אמר לי שאני אהיה שוטרת, דבר שבכלל לא חשבתי עליו. בשלב כלשהו של חיי הרגשתי שאני חייבת את החיים שלי למשטרה, כי אותו שוטר הציל אותי, אני לא יודעת מה ואיפה הייתי היום בלעדיו, מה שבטוח לא הייתי מסיימת 12 שנות לימוד ובטח ובטח לא מתגייסת". היא מספרת שבמהלך השירות היא העבירה במסגרת פרויקט מיל"א הרצאות לבני נוער ובהן היא סיפרה את סיפור החיים שלה. לאחר השחרור, שמעה על היחידה והחליטה להתנדב. "אני לא מרגישה שונה", היא אומרת כשהיא נשאלת על היותה האישה היחידה, "כולם שומרים עלי ויש לי יתרון כשצריך לעשות חיפוש על נשים".
אחד התחומים העיקריים בהם פעילה היחידה הוא תחום הסמים. הם צריכים להתנהל גם מול ילדים ובני נוער שאף הם צורכים גראס וסמי פיצוציות. "אופי העבודה אצלנו קצת שונה מסייר רגיל", מסביר בנו. "כולם אזרחים והם יודעים להתאים את עצמם לשטח, למשל במצב בו יש מולם ילד בן 12 שיכור והם צריכים באותו רגע להחליט איך מתנהלים מולו. במצבים כאלה אנחנו מתקשרים להורים ומודיעים להם שהבן שלהם בן ה־12 שיכור. עם כל זה שאנחנו נראים מפחידים, אנחנו מנסים לבוא ולשנות את התדמית של המשטרה. החבר'ה יודעים להיות קהילתיים, יודעים לתת מעצמם וכמובן לבצע את העבודה שלהם".
מאז שהיחידה הוקמה, יש פחות אלימות ברחוב?
בנו: "מהנתונים שאני מכיר, יש ירידה לא רק בזכות היחידה, אלא בזכות כל מה שקורה בעיר, בזכות השיטור הרגלי שהוקם וכל התחנות. עדיין יש אלימות קשה במרכז העיר, אבל אנחנו עושים הכל על מנת להוריד אותה. יש הרבה שיכורים והומלסים שרואים את היחידה עוברים לצד השני של הכביש. אף אחד לא רוצה להיתקל בחבר'ה האלה, הם חבר'ה שנותנים משמרת שלמה של 9.5 שעות בשבוע, כשההתנדבות אמורה להיות 4 שעות בחודש".
יש מקרים שהם יותר קשים לטיפול?
ביטון: "לא פעם שאנחנו מגיעים לבתים לחיפוש סמים ונופלים על משפחה, אמא וילדים קטנים, כואב הלב. אנחנו צריכים להפוך להם את הבית ואת הארונות. זה לא פשוט כשהם עומדים מולך ובוכים".
יחזקאל: "כל הנושא של בתי ההימורים הוא גם לא פשוט. אתה מגיע ופוגש במקום אנשים מבוגרים שופכים את הכסף שלהם בבתי ההימורים, הם שמים את כל הביטוחים שלהם ולא פעם הם יושבים מולנו ובוכים".
כהן: "יש גם תופעה של בני נוער שמהמרים, שלוקחים את הכסף של ההורים. הגענו לבית הימורים והיו שם בני נוער שהימרו, לבעל המקום הייתה מחברת ובה היו כל השמות של הנערים וכמה הם חייבים לו".
ביטון: "לא פעם קורה שאתה תופס ילד בן 12 עם סמים בכיסים ואתה מנסה להסביר לו שהוא הורס לו את החיים, אנחנו בעצמנו הורים וזה לא פשוט".
בנו: "עצוב להגיד, אבל אנשים לא יודעים כמה סמים מסתובבים אצל בני נוער בעיר, לא יודעים את הכמות המסחרית של הסמים שבני הנוער משתמשים בהם, גם בני טובים. אין משמרת שלא מוצאים פה סמים. יש לא מעט בני נוער שגם לא דופקים חשבון, שמדברים בצורה לא יפה, מתחצפים ובסוף הם בוכים כמו תינוקות כשהם מגיעים לתחנה. גם תופעת ההימורים אצל קטינים היא אכן תופעה שהולכת וגדלה. נתקלנו בלא מעט בתי הימורים שמשחקים בהם בני נוער קטינים, הם משחקים ללא ידיעת ההורים וצוברים חובות. כרגע אין לנו מידע לגבי מספרים, אבל זו תופעה שמתפתחת ומטופלת ישר על ידי גורמי התחנה והצוותים המקצועיים ואנחנו נותנים דגש לכל מקרה ומקרה".
כהן: "צריך להבין שלא פעם אנחנו עוצרים בני נוער שלוקחים סמי פיצוציות ואנחנו יודעים שהם דופקים לעצמם את הראש ואולי אפילו הורסים לעצמם את החיים".
לנדה מוסיף: "כל משמרת אנחנו שואלים מה הם עושים באמצע הלילה ברחובות ואיפה ההורים שלהם".

שורה ראשונה (מימין) ניסים כהן, אסף ביטון, אייל לנדה, רונן מ', איתי הויזמן. שורה שניה (מימין) ליאור יחזקאל, ארד הויזמן, רותם אל נתן, אסף בנו, דודי ישראלוב. צילום זאב שטרן

"היינו ארבעה מול 70"

מעבר לפעילותה השוטפת, נותנת היחידה סיוע ומענה גם למשטרה באירועים מסוימים. "השוטרים לא פעם מעדיפים לקרוא ליחידה שתיתן את המענה ולא לסיוע משטרתי", אומר בנו. כהן נותן דוגמא: "היה מקרה של אירוע ירי בכפר קאסם בין שתי חמולות ושתי הגופות הגיעו לבילינסון. בדרך כלל כשגופות מגיעות לשם גם בני המשפחה מגיעים. המאבטחים של בית החולים התקשרו וראש משמרת של אותו לילה, ביקש שנגיע לשם ראשונים. הגענו לבית החולים, היינו ארבעה מול בערך 70 איש ואנחנו צריכים למנוע מהם להיכנס למיון וזה ממש לא נחמד. אנחנו רואים שזה הולך לתקיפה, אנחנו עומדים מולם וחוסמים אותם בגופנו לא להיכנס למיון, לא הייתה במקום קליטה ולא יכולנו ליצור קשר. אחרי זמן מה ביקשנו להזרים כוחות למקום, היינו במצב שחששנו ואפילו פחדנו אבל לא נתנו להם להרגיש את זה. המצב נרגע אחרי שראש עיריית כפר קאסם הגיע למקום".
בנו עבד בסיור במשך 16 שנה. בשלב מסוים החליט שעם כל זה שהוא מש"ק ואמור לעבוד לבד, הוא צריך את הצוות מסביבו. בשלב הזה החליט להקים את יחידת המתנדבים, שהיא היחידה בארץ מסוגה. "מדובר באנשים ייחודים, שמתייצבים לדגל מתי שצריך", אומר בנו. אני דואג שיקבלו יחס מתאים וראוי. מתנדב שמקבל יחס הוא נותן בחזרה. לחבר'ה שלנו יש גאוות יחידה וגם במשטרה סומכים עלינו. למשל, ביום העצמאות מפקד התחנה ביקש לדעת האם המתנדבים מגיעים.
ואם כבר מדברים על יום העצמאות, על חגיגות ה-70 למדינה, כהן מספר על אירוע יוצא דופן: "ביום העצמאות עצרנו שוהה בלתי חוקי, שהיה מוגבל כניסה עם עבר בטחוני. הוא התחפש ליהודי והיה עם שרשרת עם מגן דוד. מיד כשראינו אותו הבנו שמשהו לא בסדר, הוא אמר לנו שהוא גר בכפר תל אביב והוא נעצר במקום".
בנו מוסיף: "אנחנו פועלים גם מול העובדים הזרים, משגיחים על הפעילות שלהם. יש להם הרבה עסקים שבשעות הערב הופכים להיות ברים ואנחנו מסתובבים בין המקומות במטרה להשגיח. במרכז העיר יש לא מעט אלימות של עובדים זרים".
בשלושה חודשים האחרונים, פוצחו במרכז העיר ארבעה בתי הימורים שהיו מוקד משיכה לעבריינים ואנשים קשי יום. בשלושת החודשים האחרונים תפסה היחידה כמות של 20 קילו סמים ממגוון סוגים ועוד 20 זוגות אופניים גנובים אצל חשודים מוכרים בעיר. "לפי הנתונים שיש בידי, בעיר פתח תקווה כחמישה בתי זונות שפועלים, לפי כחצי שנה סגרנו אחד מהם באזור התעשייה קריית אריה", אומר בנו.
אם יודעים שהם קיימים, למה לא סוגרים אותם?
"אנחנו סוגרים אותם והם פותחים כל פעם מחדש, עד שהם מתייאשים. היחידה הזו פועלת בכל התחומים כמו מכונה משומנת כבר תקופה ארוכה וזה לא מובן מאליו", מסכם בנו, "מבחינתי יש לי ולעיר על מי לסמוך".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    תעשו סיבוב בגנים הציבוריים הקטנים.. פחד מוות. אפילו השוטרים מפחדים

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר