סטופ כדור הארץ,פרס חינוך גופני אושרה נדב., צילום באדיבות עיריית ראש העין
סטופ כדור הארץ,פרס חינוך גופני אושרה נדב.,אלופי מיחזור גן תאנה. צילומים באדיבות עיריית ראש העין

נבחרת החינוך של ראש העין: ספרות, רובוטיקה ונדידת ציפורים

קבלו טעימה משלל פרויקטים בולטים שפעלו השנה בבתי הספר בעיר

פורסם בתאריך: 31.8.18 16:19

אנחנו רובוט

תלמידי "נופים" משתתפים בתוכנית הרובוטיקה שנועדה לא רק לתכנת רובוט אוטונומי, אלא גם לפתח כישורים חברתיים

תלמידי בית הספר "נופים" זכו בחודש פברואר השנה בשלושה פרסים במסגרת תחרות אזורית ברובוטיקה. בין הפרסים שזכו בהם: פרס על פיתוח הפתרון הטכנולוגי החדשני והיעיל שיש לו פוטנציאל רב ביישום בשטח, פרס השופטים לאחת הקבוצות על דרך פתרון בעיה, ובזכות הפרס השלישי הקבוצה נכנסה לרבע גמר הארצי במסגרת תחרות החדשנות העולמית Global Innovation Award.

זה שש שנים מתקיימת בבית ספר "נופים" תכנית הרובוטיקה F IRST LEGO League לתלמידי ג'-ו' בהובלתן של אילנה קריצ'מר ורונית פולק, מורות למדעים ומגמת הרובוטיקה בתיכון "בגין" בהובלתה של מזל נגר, שתיהן בשיתוף ההורים. מטרת התוכנית היא לעודד את התלמידים לחשוב ולפעול כמו מדענים ומהנדסים, המתמודדים עם אתגר חדש הקשור למציאות היומיומית.

קבוצת הרובוטיקה ב"נופים" כוללת 40 תלמידים. האתגר עמו מתמודדים התלמידים כולל בנייה ותכנות רובוט אוטונומי, המבצע משימות על גבי לוח משימה ייחודי. הדבר כולל חקר ולימוד אודות נושא האתגר תוך חשיבה יצירתית והצגת פתרון חדשני, כל זאת תוך פיתוח כישורים חברתיים כגון עבודת צוות, מנהיגות, שיתוף פעולה ומעורבות בקהילה. השנה האתגר היה פיתוח פתרון חדשני שקשור לנושא המים. לשם כך נוצר שיתוף הפעולה עם עדנה שטי, יו"ר עמותת "קרן אמבר" ותאגיד המים, שסייעו בקידום הפרויקט.

ציפורים בראש

בחטיבת "גוונים" נערך פרויקט לחקר נדידת ציפורים במשותף עם תלמידים מפולין

תוכנית ייחודית של חטיבת "גוונים" בניהולה של המנהלת טלי אביבי, העוסקת בציפורים נודדות, הגיעה בחודש ינואר לוועדת החינוך של הכנסת. התוכנית עוסקת בחקר ציפורים בהוראה שיתופית בינלאומית, והשנה לקחו בה חלק כ-50 תלמידי שכבת ט' ב"גוונים".

המפגשים התקיימו אחת לשבועיים, לאחר שעות הלימודים, כשהמטרה היא להכיר את הציפורים בישראל ולחקור את אופן נדידתם. הפעילות בוצעה בשיתוף פעולה עם תלמידים מפולין, שחקרו במקביל את הנושא בארצם. חלק מהמפגשים בוצעו בשיחות סקייפ.

רכזת המדעים רונית משיח והמורה ענת בן-נון מספרות כי התלמידים משתי המדינות יצרו יחד חידונים אינטראקטיביים ופתרו אותם בזמן אמת במהלך המפגשים, וזאת במקביל לחקר מעמיק שקיימו על ציפורים נודדות, להם חוברו משדרים. כך התאפשר לתלמידים לעקוב אחרי הציפורים במפות אינטראקטיביות ולהשוות את מסלולי הנדידה והעצירה בנדידות הקודמות שלהן. יחד עם המורות משיח ובן נון הגיעו לכנסת כדי להציג את התוכנית בפני ועדת החינוך גם בוגרי החטיבה רועי אקנין ודנה קורגנוב.

גינה לי

תלמידי רמב"ם הקימו בתחום בית הספר גינה אקולוגית חדשה

תלמידי בית הספר רמב"ם, בהובלת הרכזת החברתית ותלמידים, הקימו השנה בתחום בית הספר גינה אקולוגית חדשה. התלמידים הקימו חממות על מצע מנותק מהאדמה, שתילים בחיבור בקבוקים, ערוגות על גלגלים, שתילת עצים ופרחים, יצרו טפטפות – הכל בשילוב חומרים ממוחזרים ואלמנטים קיימים. בסיום זכו התלמידים המשתתפים בתואר "נאמני הגינה", תפקיד חשוב הדורש מהם לשאת באחריות להמשיך לטפל, לטפח ולשמור על הגינה.

קידום ומסירות

המורה אושרה נדב מבית ספר רמב"ם זכתה בפרס חינוך מחוזי בתחום החינוך הגופני

פרס חינוך גופני אושרה נדב. צילום באדיבות עיריית ראש העין

פרס חינוך גופני אושרה נדב. צילום באדיבות עיריית ראש העין

המורה אושרה נדב מבית ספר רמב"ם זכתה בפרס חינוך מחוזי בתחום החינוך הגופני. נדב, המשמשת גם בתפקיד רכזת חינוך חברתי-ערכי בבית הספר, קיבלה את הפרס בטקס שהתקיים במחוז מרכז, במעמד מפקחי הסתדרות המורים, בני משפחות הזוכים וצוותי בתי הספר. בין הנימוקים לפרס היו קידום בריאות ותזונה בבית הספר, גילוי יוזמה, מסירות ומצוינות בפעולותיה.

על הקצה

תלמידי תיכון בגין סיירו במאיץ החלקיקים הגדול שעל גבול שווייץ-צרפת

סטופ כדור הארץ. צילום באדיבות עיריית ראש העין

סטופ כדור הארץ. צילום באדיבות עיריית ראש העין

משלחת תלמידי מגמת פיזיקה מכיתות י"ב בתיכון "בגין" השתתפה בחודש ינואר האחרון בסמינר במרכז הגדול בעולם לחקר חלקיקים, סרן, שממערב ז'נבה, על גבול שווייץ-צרפת. במהלך הסמינר, הקשיבו התלמידים להרצאות מפי מדענים ממדינות שונות הפועלים במרכז המחקר, וביניהם גם המדענים הישראלים, פרופ' גיורא מיקנברג וד"ר כפיר בלום.

נושאי ההרצאות עסקו במבנה מרכז המחקר, פיזיקה של חלקיקים, האצת חלקיקים, גלאים ומצלמות. בנוסף, ביקרו התלמידים בגלאי החלקיקים ATLAS שממוקם, כמו כל המאיץ, בעומק 100 מטר מתחת לפני השטח. וכן סיירו במעבדה בה נערך ניסוי של תא ערפל לגילוי קרינה קוסמית. היערכות התלמידים לסמינר כללה הכנה מקצועית בנושאים המהווים בסיס להבנת תהליכי האצת חלקיקים, התפרקותם כתוצאה מההתנגשות לחלקיקים אלמנטריים, וניטורם באמצעות גלאים, שחלקם פותחו ויוצרו במעבדת גלאים במכון ויצמן בישראל.

יש עם מי לדבר

פרויקט של מועצת הנוער העירונית – הנגשת מספרי הטלפון של מרכזי ייעוץ וחירום לבני הנוער בעיר

צילום אילוסטרציה רויטרס

צילום אילוסטרציה רויטרס

מועצת הנוער העירונית, פרסמה לקראת היציאה לחופשת הקיץ, בבתי ספר בעיר ובמרכזי הנוער בעיר, רשימה של מספרי חירום שנועדו ליצירת קשר במקרי הצורך ובמקרי חירום, וזאת על מנת להעלות את המודעות ולהנגיש את המידע לבני הנוער, אם וכאשר יזדקקו להם. חברי המועצה קראו לפרויקט שלהם "יש עם מי לדבר", והעיצוב אותו בחרו הוא פלייר של סמארטפון בו מוצגים כל מספרי החירום החשובים לעת הצורך.

פרויקט "יש עם מי לדבר" הוא תוצר משותף של מחלקת נוער וצעירים, מועצת הנוער העירונית, בשיתוף התוכנית "עיר ללא אלימות". "ישנם בני נוער הזקוקים למידע הזה, אך הוא לא תמיד נמצא בהישג ידיהם", מסבירה אור אדוארד, יו"ר הנהגת מועצת הנוער העירונית. "בנוסף, יש בני נוער שנתקלים בבעיה ולא תמיד יודעים תמיד איך לטפל בה: האם נכון יהיה להתייעץ עם החברים, או אולי כדאי לוותר על כך, מחשש שיהפכו למושא ללעג. זאת הסיבה שהחלטנו להנגיש את מספרי הטלפון האלה לכל בני הנוער בעיר".

"חשוב שבני הנוער יידעו כי יש להם אוזן קשבת במגוון תחומים", מוסיפה אדוארד. "הם צריכים לדעת שהם יכולים לפנות לעזרה ללא כל התערבות של גורם מבוגר וחיצוני, וזה נותן תחושה שהאחריות על חיינו בידיים שלנו".
המספרים, המופיעים על גבי פליירים שפוזרו בבתי הספר, כוללים בין היתר את המספר של עזרה בנושא סמים ואלכוהול, אג"י – ארגון הנוער הגאה, מד"א, משטרה, מרכזי הנוער ועוד.

השלום נמצא בתוכנו

זה המסר של הסיפור הקצר מאת אופק דבורי, תלמיד כיתה ה' מבית הספר אפק, שזכה להימנות על 70 היצירות שנבחרו בפרויקט של אגודת הסופרים בארץ

אופק דבורי בית ספר אפק. צילום באדיבות עיריית ראש העין

אופק דבורי בית ספר אפק. צילום באדיבות עיריית ראש העין

יצירתו של אופק דבורי מכיתה ה' 2, מבית הספר "אפק", זכתה להיכלל ברשימת 70 היצירות שנבחרו בתחרות הכתיבה הארצית "קולמוס ביד ומחשבה יוצרת" של אגודת הסופרים בישראל.

אגודת הסופרים מקיימת זו השנה ה-14 תחרות כתיבה לתלמידי כיתות ג'-ו' מבתי הספר היסודיים מכל הארץ, לתחרות הכתיבה השנה הוגשו מעל ל-15,000 יצירות. אופק דבורי הגיש לתחרות את הסיפור "הילד שמחפש את השלום", העוסק בהתמודדות חברתית של ילד ושמו "אומגה" מאות שנים בעבר. בחיפושו אחר שלום אומגה נע ונד ימים רבים בין התקופות, פוגש את כוחות הרשע ואת כוחות האור, ולבסוף מגיע לתובנה כי השלום הנצחי נמצא בתוך עצמו הוא. הסיפור מסתיים במשפט אירוני משהו: "מאז לא היו מלחמות עוד לנצח נצחים או לפחות עד הסיפור הבא".

הסיפור עוסק לא רק בנושאי מלחמה ושלום אלא נוגע גם במציאות החברתית היומיומית של כל ילד: מערכות יחסים בין חברים הן עניין דינאמי. לפעמים מתקיימים בין החברים יחסי שלום ואחווה, ולפעמים המצב קצת פחות טוב. אך חשוב להזכיר כי בכל אחד ואחת מאיתנו טמונה העוצמה לשנות סדרי עולם באמצעות כוח רצון, תושייה ואומץ – כפי שהפגין אומגה.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר