הפגנה של מבקשי מקלט מול עיריית פתח תקוה בשנה שעברהצילום תומר אפלבאום
הפגנה של מבקשי מקלט מול עיריית פתח תקוה בשנה שעברהצילום תומר אפלבאום

בלחץ בית המשפט: העירייה הודיעה כי תפתח את הרישום לגנים לילדי מבקשי מקלט

השופטת ורדה מרוז נזפה בעירייה על סירובה לאפשר ל-129 ילדים להירשם לגנים, והנחתה את העירייה להגיע להסכמות עם ההורים. "התנהגות חסרת רגישות לאוכלוסייה מוחלשת", כתבה השופטת

פורסם בתאריך: 17.7.19 18:46

בית המשפט לחץ על עיריית פתח תקוה לפתוח את הרישום לגנים לילדים של מבקשי מקלט, והעירייה הסכימה לאפשר להם להירשם במהלך השבועיים הקרובים. זאת, לאחר שסירבה לרשום 129 ילדים לגנים. בדיון שהתקיים היום (רביעי) בבית המשפט המחוזי בלוד בעתירה נגד העירייה ומשרד החינוך, נזפה השופטת ורדה מרוז בעירייה על אי רישום הילדים. "ההתנהגות של העירייה חסרת רגישות, זו אוכלוסייה מוחלשת", אמרה השופטת, והוסיפה כי "העירייה לא פתחה את הדלת כמו שצריך, הם לא בחרו להיות מהגרים או פליטים".

העתירה הוגשה על ידי עו"ד הרן רייכמן מהקליניקה למשפט ולמדיניות חינוך באוניברסיטת חיפה ועו"ד טל חסין מהאגודה לזכויות האזרח, בשם המשפחות ובשם ארגון א.ס.ף המסייע לפליטים ולמבקשי מקלט. השופטת הציעה לעירייה להגיע להסכמות עם ההורים, ובין הצדדים נערך הסכם בעל תוקף של פסק דין לפתיחת הרישום לגנים במשרדי העירייה בכל יום במהלך השבועיים הקרובים. בדיון נכחו עשרות משפחות של מבקשי מקלט מאריתריאה אשר לא הצליחו לרשום את ילדיהם.

לפי העתירה, מאז שנפתחה תקופת הרישום בינואר האחרון מנעה העירייה מעשרות משפחות של מבקשי מקלט לרשום את ילדיהן לגנים ולכיתות א', בתואנות ביורוקרטיות שונות. בין היתר, בעירייה לא אפשרו להורים להגיש מסמכים שמעידים על מגורים בעיר, שמטרתם להוכיח שהילדים זכאים לשירותי חינוך בתחומה. היום טענו נציגי העירייה בדיון כי מבקשי המקלט שרצו לרשום את ילדיהם לא הוכיחו זיקה לעיר פתח תקוה, ולכן לא עמדו בדרישות משרד החינוך. מנגד, טען עו"ד רייכמן, שייצג את העותרים, כי הם ציינו בפני העירייה בדיוק היכן כל אחד מהמבקשים גר.

בהסכמות בין הצדדים נקבע כי אם לתלמיד יהיו חסרים מסמכים, העירייה תאפשר להמציא את המסמכים החסרים במהלך השבועיים הקרובים. אם העירייה תחליט לדחות את קבלתם של ילדים, היא תצטרך לנמק את דחייתה. כמו כן, נקבע כי העירייה תשבץ את התלמידים בהתאם לאזורי הרישום, לפי שכונות המגורים של מבקשי המקלט.

בעתירה מתוארת שורת מקרים שבהם העירייה עיכבה פעם אחר פעם רישום של ילדי מבקשי מקלט למוסדות חינוך. במארס האחרון, בתשובה לפניית שתי משפחות מבקשי מקלט, כתבה העירייה כי תפתח עבור הילדים מועד רישום מיוחד. בעירייה טענו אז כי כך יוכלו להיערך טוב יותר לקליטת הילדים, שמעמדם בארץ אינו קבוע. בסוף החודש התערב משרד החינוך בנושא ומנהלת מחוז תל אביב במשרד, חיה שיטאי, דרשה מהעירייה לרשום את התלמידים למוסדות חינוך באופן מיידי, "ללא כל הבחנה על רקע המעמד החוקי שלהם בישראל".

עם זאת, וחרף פניות חוזרות של המשפחות לעירייה ולמשרד החינוך בחודשים אפריל, מאי ויוני, העירייה לא אפשרה להורים לרשום את ילדיהם למסגרות. מכתב שנשלח לשר החינוך רפי פרץ בחודש שעבר נותר ללא מענה, ומשרד החינוך לא עדכן מאז על פעולות שנקט כדי לקדם את רישום הילדים.

בכתב התגובה שלהם טענו בעירייה כי "הפונים מקרב העובדים הזרים אשר פנו למחלקת הרישום התקבלו ונדרשו להמציא את המסמכים על פי הנדרש בהנחיות. רובם המכריע הגיעו ללא המסמכים הנדרשים כאשר לרוב הם חסרים חוזי שכירות/ארנונה/הוכחה כלשהי למגורים בתחומי עיריית פתח תקוה, ובחלקם הגדול של המקרים עולה בעיה בהוכחת אפוטרופסות של שני ההורים והסכמה משותפת כנדרש". בשל כל אלה טען עו"ד יחזקאל ריינהרץ, שייצג את העירייה, כי יש לדחות את העתירה על הסף.

משרד החינוך מסר בתגובתו לבית המשפט כי הוא מנחה את הרשויות המקומיות לרשום את כל הילדים והנערים במדינה למוסדות החינוך, "וזאת ללא קשר למעמדם או זהותם". המשרד ביקש לדחות את העתירה, וטען כי "המשרד אינו נותן יד לקיום מסגרות נפרדות על רקע גזע או מעמד, ותומך במתן אפשרות להשתלבות של תלמידים זרים במסגרות החינוך הרגילות".

מהעירייה נמסר היום בתגובה: "פסק הדין שניתן היום הוא בהתאם לעמדה שהוצגה על ידי העירייה, לפיה ניתן יהיה לרשום את המבקשים בהתאם להנחיות משרד החינוך והצגת המסמכים הנדרשים".

לקריאת הכתבה המקורית באתר הארץ כנסו כאן 

לקריאת הכתבה על הגשת העתירה כנסו כאן 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אברהפ

    בית המשפט רוצה לןהפוך את מדינת ישקאל ממדינה יהודית למדינת כל אזרחיה?

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר