הפגנת הורי חינוך מיוחד בפתח תקוה, צילום באדיבות ההורים
הפגנת הורי חינוך מיוחד בפתח תקוה, צילום באדיבות ההורים

צפו: אם לילד אוטיסט ריגשה את חברי המועצה ואיחדה את הקואליציה והאופוזיציה

נמשך מאבק ההורים נגד החלטת משרד החינוך לקצץ בשעות גני התקשורת. צפו בדברי בת חן יונה אסולין שהביאו להתפתחות דרמטית בישיבת המועצה

פורסם בתאריך: 21.9.22 08:37

דברים מרגשים וכואבים של אם לילד הלומד בגן תקשורת (לילדים המצוים על הרצף האוטיסטי) בעיר, הצליחו לחולל שינוי גדול בישיבת מועצת העיר ביום ראשון. חברי מועצת העיר החליטו להתעלם משיקולי קואליציה ואופוזיציה ולהצביע במקביל בעד שתי הצעות – אחת של הקואליציה ואחת של האופוזיציה – שמטרתן למצוא פתרון לבעיית השעות החסרות בגני התקשורת. הורי הילדים הביעו שמחה מסויגת מההצבעה, מכיוון שלמרות האירוע הנדיר בעייתם עדיין לא נפתרה. נציין כי מדובר בהחלטה של משרד החינוך לקצץ בשעות גני התקשורת.

כזכור, כפי שפורסם לאחרונה במלאבס, הורים לילדים בגני התקשורת נדהמו לקבל, זמן קצר לפני פתיחת השנה, הודעה על קיצור שעות הלימודים בגנים, ל-15:10במקום 16:45 כפי שהיה נהוג עד כה. הסיבה לכך היא מחסור בגננות. קיצור יום הלימודים פגע הן בילדים הזקוקים למסגרת מסודרת והן בהורים שנאלצים לקצר את יום עבודתם על מנת להוציא את ילדיהם מהגנים. במשך השבועות האחרונים הפגינו ההורים מול העירייה ודרשו מראש העירייה, רמי גרינברג, למצוא פתרון לבעיה, ולמעשה, להחזיר, את יום הלימודים ל-16:45. נציין כי הנושא הוא באחריות משרד החינוך.

ביום ראשון דנה מועצת העיר העירייה בפתרונות האפשריים. מצד אחד הובאה הצעתו של גרינברג, שגובשה ביחד עם סרחיו גולצמן, ראש מינהל החינוך ואגף משאבי אנוש והחינוך המיוחד, שפעלו מול משרדי הממשלה. הצעתם הייתה לגייס סייעות בשכר אטרקטיבי, כדי שיסכימו למלא את מקומן של הגננות החסרות. לדברי גרינברג, שכר הסייעות ישולם מתקציב הרשות עם שיפוי חלקי ממשרד החינוך. בעקבות האישור, תיעשה פנייה לסייעות במטרה שהן יסכימו למלא את מקומן של הגננות החסרות, ובמקביל, העירייה תמשיך לדרוש ממשרד החינוך למצוא פתרון על ידי גיוס גננות.

לעומת זאת, נציגי האופוזיציה ובראשם אורי אהד, איציק ישראל ונפתלי כהן, העלו הצעה אחרת לפתרון. בין השאר, הם הציעו מתן תמריצים נוספים לסייעות, הפעלת גננות עמיתות (שלחלקן קוצצה המשרה בגנים אחרים), שיבוץ מחדש וארגון השעות של המטפלים הפרא-רפואיים באופן כזה ששעות הטיפולים הקבוצתיים שלהם יהיו מ-15:10 ועד 16:45 וכך יהיו בגן לפחות שני אנשי צוות בשעות אלה, השלמת השעות במתכונת של מעין קייטנה ועוד.

בנוסף, גם להורים היו כמה הצעות משלהם. למשל, לפנות לתרפיסטיות שעובדות עם ילדי החינוך המיוחד במעונות של בני 0 – 3 שפועלים עד 15:00 ויכולות להמשיך לאחר מכן לגני התקשורת. הצעה נוספת של ההורים הייתה להציע לפרחי פסיכולוגיה התפתחותית שממילא משתלבים בגנים אחרי קבלת התואר שלהם למלא את השעות החסרות כממלאי מקום גננת במהלך שנת הסטאז' שלהם. אפשרות שלישית שעלתה הייתה לגייס כוח אדם דרך סוכנויות כוח אדם טיפוליות – לפי חוק משפחות שיש להם ילד עם אוטיזם יכולות לקבל מטפל כזה הנקרא סומך והמשפחות מציעות שהעירייה תגייס ותממן את הסומכים האלה בצורה מאורגנת עבור הגנים.

 

 

ההורים הנסערים החליטו להגיע לישיבה. אחת מהן הייתה עו"ד בת חן יונה אסולין, אם לילד בן ארבע הלומד בגן תקשורת. לטענתה הבעיה נוצרה לאחר שהעירייה החליטה בקיץ האחרון לפתוח עוד 6 גני תקשורת חדשים ופנתה ברגע האחרון למשרד החינוך על מנת שיספק לה גננות. אולם, גננות לא נמצאו והעירייה פתרה את הבעיה עם לקיחת הגננת השנייה מהגנים הקיימים והעברתה לגנים החדשים. יוסבר כי בכל גן תקשורת יש שתי גננות, האחת עובדת בשעות הבוקר והשנייה מהצהריים. העירייה, בתמיכת האחראית על המחוז, החליטה, כאמור, להוריד גננת מכל גן, להאריך את שעת העבודה של הגננת הראשונה למקסימום שמשרד החינוך מאפשר – 15:10 – ולסגור את הגן לאחר מכן. הסייעות, שהן עובדות עירייה, צריכות להישאר עד 16:45, אבל הן לא יכלו או לא הסכימו לעבוד בלי גננת וכך נותרו ילדי גני התקשורת והוריהם בלי פתרון.

יונה אסולין: "דיברתי עם חברי המועצה מדם לבי. הסברתי להם שהדבר הכי חשוב לילד אוטיסט זה סדר היום שלו. קיצור יום הלימודים שיבש להם לגמרי את סדר היום ואצל הילדים התחילה רגרסיה וכל התופעות שרואים – לחץ, התקפי זעם וכו'. מעבר לכך, הסברתי שיש פגיעה נוראית גם בהורים, אנחנו לא יכולים לעבוד. הסברתי שגם הפתרון של הארכת השעות לסייעות כתלות בהסכמתן זה לא פתרון. עד כה, רוב הסייעות לא הביעו הסכמה, למרות שהן אמורות לעבוד עד 16:45 ובזמן הקייטנות הן עובדות בלי גננת. אני, חלילה, לא יוצאת נגד הסייעות, אבל גם לא יכולה להיות תלויה ברצונן הטוב, לחכות כל ערב על מנת לדעת אם הגן יעבוד למחרת עד 16:45 או לא".

לכן ההורים ביקשו מחברי המועצה להתעלות מעל שיקולים פוליטיים ולהצביע בצורה עניינית וחברי המועצה הסכימו להצביע בעד שתי ההצעות. עם זאת, ההורים עדיין לא רגועים, מכיוון שאין להם לוח זמנים ואין להם מושג מתי הפתרונות ייצאו לפועל, אם בכלל.

מהעירייה נמסר: "משרד החינוך הוא הגורם שהחליט לקצץ את יום הלימודים בגלל מחסור בגננות והוא זה שקובע זכאות לגן חינוך מיוחד, כמו גם מחליט על פתיחת הגנים. במהלך חודשי הקיץ אושרה זכאות לעשרות תלמידים חדשים ועל כן העירייה נערכה בהתאם ופעלה בתוך זמן קצר כדי לתת להם מענה. יצויין כי כדי לאפשר לגנים לעבוד עד השעה 16:45 יש צורך בשני אנשי צוות ולא סייעת אחת. כפי שצויין, על אף שמדובר בחובה של משרד החינוך, העירייה מנסה לסייע בנושא ומשקיעה משאבים רבים לשם כך. למרות זאת, קיים מחסור בכוח אדם בתחום בכל הארץ. על כל פנים, מבחינה פדגוגית – חינוכית, חשוב שהגן יתפקד באופן מלא עם גננת. לכן, הפתרונות שהרשות מקדמת על חשבונה לא יכולים להיות לטווח הארוך והמדינה חייבת לטפל בנושא בצורה מעמיקה".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר