אופניים חשמליים. צילום דודו בכר
אופניים חשמליים. צילום דודו בכר

אופניים חשמליים: "עצוב לראות משפחות נהרסות בגלל הכלים הארורים האלה"

שאלה אחת בשבוע, והפעם: מה צריך לעשות בנוגע לתופעת האופניים החשמליים לקראת החופש הגדול?

פורסם בתאריך: 23.5.18 16:26

 

חגית ויחנסקי

חגית ויחנסקי

חגית ויחנסקי

"או שנסיעה על אופניים חשמליים תחייב תיאוריה ואכיפה מאסיבית או להוריד אותם מהכביש במיידי! הילדים האלה לא יודעים את חוקי התנועה, הם נכנסים באין כניסות, נוסעים נגד כיוון התנועה, חותכים רכבים ברוחב הכביש, מדברים בטלפון תוך כדי נהיגה. בדרך כלל במדינה שלנו ממתינים שיקרה אסון ורק אז מתקנים, אבל במקרה של האופניים החשמליים כבר קרו מאות אסונות ועדיין אף אחד לא עושה עם זה כלום. חבל על כל ילד שנפצע וכואב הלב על כל הרוג, עצוב לראות משפחות נהרסות בגלל הכלים הארורים האלה. אז ברור שהאחריות למיגור התופעה שייכת למשטרה אבל בראש ובראשונה וכמו בכל נושא ההורים צריכים לקחת אחריות על הילדים שלהם, להסביר להם שהם נוסעים בכבישים ליד רכבים שיכולים להרוג אותם בשנייה ושאין גיבורים על הכביש". (ויחנסקי היא בעלת סטודיו למחול).

מוניקה כהן

מוניקה כהן

מוניקה כהן

"תופעת האופניים החשמליים פרצה אל תוך חיינו האורבניים בשנים האחרונות דווקא מתוך מסר של תחבורה ירוקה, להיטיב עם הסביבה, למנוע זיהום אוויר. בסך הכל זו תופעה חיובית כאשר היא באה על חשבון רכב ממונע מזהם ויוצר פקקים. אבל ישראל היא לא דנמרק או שבדיה וכבישי ישראל לא מתאימים לנסיעות אופניים. אין כמעט שבילים מיוחדים. כאשר אופניים חשמליים נוסעים על המדרכה במהירות מופרזת זו סכנה לכל הולך רגל. לא פעם הייתי עצמי בסכנת דריסה מאופניים חשמליים שטסו במהירות. יש חוקים ותקנות לאופניים חשמליים: אסור לעבור מהירות מסוימת, אסור לנסוע על מדרכות, יש להישמע לכל כללי התעבורה. הבעיה זה הרוכב המצוי החוצפן שרוכב איך שבא לו. ואם אתה מעיר לו, הוא צועק עליך ומנפנף באצבע משולשת. הפתרון הוא פשוט: אכיפה. צריך לתגבר את שוטרי האכיפה, לרשת את הרחובות במצלמות מחוברות למרכזי בקרת תנועה. כאשר הרוכב הפרוע ייתפס ויקבל קנס גבוה, סכום של שלושה אפסים ומעלה, אז התופעה תלך ותיעלם. לא ביום אחד, אבל אולי בקיץ אחד של אכיפה מוגברת". (כהן היא יו"ר עמותת פתח תקווה זה אני).

מאיה בן ישראל

מאיה בן ישראל

מאיה (סורמלו) בן ישראל

"הקיץ בפתח ועמו גם החופש הגדול שמזמן לא מעט סכנות. אחת הגדולות אם לא הגדולה שבהן האופניים החשמליים. בתי החולים מקבלים אליהם מדי שבוע בני נוער עם פגיעות אנושות אך נתון זה לבד אינו מהווה גורם הרתעה, לא עבור בני הנוער. אנו רואים את הצעירים משתוללים בכבישים ומסכנים את עצמם ואת הולכי הרגל. אמנם אני רואה יתרון באופניים החשמליים, העובדה שביכולתם של ילדינו להיות ניידים, אך בחיים כמו בחיים, עצמאות צריכה לבוא עם אחריות. אני מאמינה כי בגיוס הצעירים לשותפות ולהקשבה מלאה, תהיינה תוצאות מעולות. אני מציעה לכנס ישיבה של ההנהגה הצעירה בעיר, לצאת בפרויקט מתוקשר שהם יהיו שותפים מלאים להחלטות ולצעדים שינקטו, ויחתמו עליו. הרוכבים יחויבו לחבוש קסדות בכל רכיבה, ינהגו רק על הכביש וצמוד למדרכה, ייבחנו על חוקי נהיגה ותמרורים בסיסיים בטרם יוכלו לעלות על אופניים חשמליים. במקביל תוגבר האכיפה". (בן ישראל היא פעילנה חברתית).

עו"ד אלון וולקוביצקי

עו"ד אלון וולקוביצקי

אלון וולקוביצקי

"האופניים החשמליים הפכו זה מכבר לכלי תחבורה מקובל בעולם וכך גם בישראל. תופעת האופניים החשמליים מגלה לנו בשנים האחרונות נוער שמסכן את עצמו וגם את האחרים, הילדים הקטנים והנערים הצעירים אינם מכירים את הכוח של כלי הברזל המהיר והמסוכן הזה, שכבר הוכר על ידי בתי המשפט כ"רכב מנועי" לכל דבר ועניין. בעקבות ריבוי הפגיעות בהולכי רגל על ידי רוכבים על המדרכות בשנים האחרונות, החליטה הממשלה להסמיך את הפקחים העירוניים לאכוף חובת רכיבה על כבישים ושבילי אופניים מסומנים בלבד. הורדת הרוכבים מהמדרכות לכבישים הפכה אותם מפוגעים לנפגעים. המחסור בשבילי רכיבה יוצר חיכוך מתמיד ומסוכן בין כלי הרכב לבין הרוכבים. אין ספק כי אם פקחי העירייה היו מבצעים אכיפה משמעותית היה הדבר מפחית את התאונות. בנוסף, מחקרים שבדקו את האפקטיביות של קסדות אופניים, הראו באופן עקבי כי חבישת קסדה תקנית בעת רכיבה על אופניים מפחיתה באופן משמעותי את הסיכון לפגיעות במוח ובפנים. עלינו לזכור לקראת החופש הגדול, כי הסיפור של האופניים החשמליים הוא קודם כל אחריות הורית. נערים שנפגעים בראש ובפנים היו יכולים למנוע זאת באם הם היו חובשים קסדה, ובאם ההורים היו מקפידים על כך. כעו"ד שעוסק בתחום התעבורה אני שם לב כי בחודשים האחרונים נראה שמערכת המשפט מתחילה לגלות פחות סלחנות, מה עוד שחברות הביטוח החלו גם הן לתבוע כספים בגין נזקים לרכוש, ונראה שרכיבה על אופניים בניגוד לחוק, או גרימת נזקים בגין נהיגה על אופניים, עשויה בהדרגה להפוך לנטל כלכלי כבד על כתפיי אותם הורים שאינם מגלים אחריות הורית כלפי ילדיהם". (וולקוביצקי הוא עורך דין פלילי ותעבורתי).

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר