עיריית פתח תקוה. צילום זאב שטרן
עיריית פתח תקוה. צילום זאב שטרן

דוח מבקר המדינה: ביקורת על תיקון ליקויים בהקצאת קרקעות ומבנים

המבקר פרסם דוח מעקב על ביקורת שנעשתה לפני שש שנים בנוגע להסדרת הקצאות של קרקעות ומבנים

פורסם בתאריך: 9.7.18 16:41

מבקר המדינה פרסם לפני זמן קצר דוח ביקורת הנוגע בין היתר גם לעיריית פתח תקווה, בכל הקשור להליכי הקצאות של קרקעות ומבנים בעיר. מדובר בבדיקה שהתקיימה בין החודשים אוגוסט עד נובמבר 2017, בה ביצע משרד מבקר המדינה ביקורת מעקב לבדיקת התיקון של עיקר הליקויים שהועלו בביקורות הקודמת.
כזכור, על פי הדוח הקודם שפורסם לפני כ-6 שנים, מתוך 266 נכסים ציבוריים שהיו אז בשימוש העמותות, הוסדרה הקצאתם של 32 (כ-12%) מהנכסים בלבד, 139 (כ-52%) נמצאו בהליך הסדרת הקצאה, ו-95 (כ-36%) לא החלו כל עיקר בהליך הקצאה.
מבקר המדינה בדק, בין היתר, את מצב הקצאות הנכסים כיום, וציין כי העירייה לא תקנה את הליקויים שהתגלו באותן שנים. "במועד סיום הביקורת, מתוך 283 נכסים (מבנים או קרקעות) שהיו בשימוש של עמותות והיו אמורים לעבור הליך הקצאה, רק 75 (כ-27%) מוסדרים, 137 (כ-48%) נמצאו בהליך הסדרה, ו-71 (כ-25%) לא החלו כל עיקר בהליך הקצאה", נכתב בדוח מבקר המדינה, "העירייה אפשרה למשתמשים בנכסים ללא הקצאה להמשיך להשתמש בנכסים במשך שנים, ולא נקטה פעולות אפקטיביות להוצאתם מהנכס, להסדרת השימוש בו או לחיובם בדמי שימוש ראויים. כמו כן, אפשרה העירייה לעמותות להמשיך להשתמש בנכסים ללא תשלום דמי שכירות וללא תשלום הוצאות החזקתם (את הוצאות החשמל והמים שילמה העירייה)".
עוד ציין המבקר בדוח, כי "עמותות המפעילות מוסדות חינוך ממשיכות לפעול בנכסי העירייה, חלקם במבנים ללא היתר בנייה כדין, ללא הסדרת ההקצאה כנדרש, וממילא גם ללא מתן הזדמנות לתושבים להביע את התנגדותם לפני ועדת ההקצאות וללא מתן מענה לטענותיהם. העירייה אפשרה לעמותות המפעילות מוסדות חינוך להיכנס לנכסיה שלא בהתאם לנוהל הקצאות וללא חתימה על חוזי שכירות ומתן ערבויות מתאימות. העירייה לא עשתה מאומה כשהעמותות המשיכו להשתמש בנכסים מתוך סירוב לחתום על חוזי שכירות וללא תשלום דמי שכירות. העירייה לא הכינה נוהל לתהליך הטיפול בבניית מבנים למוסדות החינוך המוכר שאינו רשמי על קרקעותיה, כנדרש בהחלטתה בנושא זה".
כך למשל, ציין מבקר המדינה מספר מקרים שנוגעים לפעילות של מוסדות דת ללא הקצאה וללא תשלום דמי שכירות. למשל עמותה שהפעילה בית כנסת בנכס עירוני לפי חוזה שכירות בין השנים 2013-2015, אך לא שילמה את דמי השכירות בגין השימוש, ובמועד סיום הביקורת הנוכחי חובה של העמותה לעירייה עמד על 45,600 שקלים. עוד ציין המבקר מקרה של עמותה נוספת שביקשה בשנת 2007 להקים בית כנסת נייד בשבתות בלבד במבנה ששימש אז את החינוך הבלתי פורמלי. ביולי 2011 דרשה העירייה מהעמותה להתפנות מהנכס, ובמאי 2017 דרשה מהעמותה להסדיר את השימוש בנכס. במועד הביקורת, משמש המבנה כבית ספר יסודי, והעמותה ממשיכה להשתמש בחדר אחד בו, אף שלא החלה בהליך הקצאה, והעירייה לא נקטה אמצעים נוספים להשבת הנכס לחזקתה.
תגובת דובר העירייה, חזי חקאק: "כל ההקצאות המוזכרות בדו"ח מבקר המדינה, הוקצו לפני שנים רבות, חלקן גם לפני חמישים שנה. במהלך הקדנציה הנוכחית הוחל בתהליך מורכב להסדרת ההקצאות, על פי הנוהל התקין ו-75 אחוז מההקצאות כבר נכנסו לתהליך אישור כחוק. אדגיש כי גם מבקר המדינה עצמו מציין כי שיעור הנכסים שהקצאתם הוסדרה, הוכפל מאז הדוח הקודם, מדובר בנתון משמעותי מאוד. ועדת ההקצאות מתכנסת בתדירות גבוהה. קיים נוהל הקצאות מסודר ובכל ישיבת מועצת עיר מוגשות ההקצאות לאישור חברי המועצה. עיריית פתח תקוה פועלת על פי חוק ובנוהל מסודר וכך הן גם ההנחיות המפורשות והברורות של ראש העיר איציק ברוורמן, ששמירת החוק והסדר הן נר לרגליו מאז נכנס לתפקידו".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר