מתחם ירקונים צילום זאב שטרן
מתחם ירקונים צילום זאב שטרן

מתחם ירקונים: הפעם זה באמת הסוף

אחרי אין ספור דחיות וערעורים, מתחם ירקונים שהוקם על קרקע חקלאית ייסגר בסוף החודש. השבועות האחרונים של המתחם מאופיינים בעיקר בטירוף מבצעים. סיבוב פרידה

פורסם בתאריך: 14.12.18 13:43

 

דומה שכולם, גם בעלי החנויות, כבר השלימו עם העובדה הזו, שהפעם זה סופי, והמתחם המסחרי בירקונים אכן ייסגר בסוף החודש. לא קשה להבין זאת אם מסתכלים על מבצעי ההנחות-חיסול של חלק מהחנויות במתחם. 1+1 באייס, 50 אחוז על כל החנות ב – H&O וזה לא הכל. המתחם שהוקם לפני כ-20 שנה והעסיק מאות עובדים, יסגור את שעריו לאור החלטת בית המשפט המחוזי מרכז בלוד שדחה את הערעור שהגישו בעלי המתחם. הם ביקשו בפעם המי יודע כמה לעכב את ביצוע הצווים המורים על הפסקת השימוש והריסת המרכז המסחרי עד ל-1 בינואר 2019. המרכז הזה היה סמל של פתח תקוה לטוב ולרע. מצד אחד הוא היה פתוח בסופי שבוע והרבה אנשים ביקרו בו. מצד שני הוא סימל את הצפצוף על החוק, שלא לומר קומבינה. שטח חקלאי שממנו התעשרו מאוד כמה אנשים, במקביל לסאגה משפטית שהייתה צריכה להסתיים מזמן.
על פי פרסומים שונים, מעסיק המרכז כאלף עובדים ומפרנס כ-5,000 משפחות. בנוסף, מדובר במרכז המסחרי היחיד בפתח תקווה שפתוח בשבת ונותן מענה לתושבי העיר והסביבה ולאחר סגירתו, ייאלצו התושבים למצוא מענה בסוף השבוע מחוץ לעיר. "אף אחד עדיין לא דיבר איתנו באופן רשמי על סגירת המתחם", סיפרה השבוע עובדת בחנות טויס.אר.אס. "אנחנו בעיקר ניזונים משמועות ומדיבורים עם הלקוחות. אין לנו מושג עדיין לגבי הסגירה, לאן אנחנו עוברים ומה יעשו עם הסחורה. כשניסינו לברר האם יהיו אצלנו מבצעים, כי כל הזמן הלקוחות שואלים, כי בכל המתחם יש, אמרו לנו שככל הנראה הרשת תצא למבצע עשרה ימים לפני סגירת המתחם וגם אז, לא על כל החנות, אלא רק על מוצרים של הרשת עצמה ולא של יבואנים חיצוניים".
זה החלק הכואב בכל הסיפור הארוך הזה: העובדים. המוכרים בטויס.אר.אס, הם לא היחידים שלא יודעים מה יהיה איתם בעתיד הקרוב. גם העובדים בצומת ספרים, עדיין בערפל. "כולנו יודעים שהסניף שלנו ייסגר, זה נמצא באוויר וכולם מדברים על זה, אבל עדיין לא אספו אותנו לפגישה עם ההנהלה לגבי עדכונים", מספרת ורד, שעובדת בסניף כבר למעלה משש שנים. "חבל לי שהסניף ייסגר. מעבר לכך שמדובר בפרנסה שלי, אני מתגוררת בעיר וזה מאוד נוח וקרוב ואין לי מושג לאן יעבירו אותי, חבל לי על כך שמדובר בסניף גדול ומרכזי שנותן מענה לכל פתח תקווה והסביבה. סגירת הסניף שלנו תיצור וואקום, אף חנות לא תוכל לתת מענה ומבחר כמו שאנחנו נותנים פה וזה עצוב מאוד".

H&O ירקונים סגירה צילום- יח"צ

H&O ירקונים ה שבוע צילום יח"צ

הוועדה התנגדה

הפאואר סנטר הוקם במתחם ירקונים בשנת 1998 על קרקע של 44 דונמים. בעלי המתחם הם אנשי העסקים עמוס לוזון, לוי שיטרית, אפרים מאיר, וחברת הכשרת הישוב. שטח מתחם ירקונים הוכרז כשטח שמיועד לחקלאות בשנת 1968 על ידי הוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים (הולקחש"פ). בשנת 1991 פרסמה הוועדה המחוזית לתכנון ובניה הודעה לפיה 516 דונם משטח המתחם ירקונים ישונו מיעוד חקלאי לאזור בילוי נופש, מסחר ושטח פתוח, אך התוכנית לא יצאה לפועל ולא קיבלה תוקף סטטוטורי. על כך הודיעו עוד בשנת 1994 בולקחש"פ לעיריית פתח תקווה, וציינו כי לא חל כל שינוי בייעוד הקרקע.
בשנת 1997 דנה הוועדה המקומית של העירייה בראשותו של גיורא לב שהיה אז ראש העירייה, בבקשה לבניה שהוגשה על ידי בעלי השטח (לוזון, מאיר, שטרית והכשרת היישוב). הבקשה הייתה לבנות מבנה מסחרי שיהווה 20 אחוז משטח המקרקעין, וזאת למרות שייעוד הקרקע חקלאי. בישיבה השתתפה אז גם מדלן אונגיל, שבאותה תקופה שימשה כמנהלת האגף לרישוי ופיקוח ומזכירת הוועדה, ומאוחר יותר תהיה מהנדסת העיר. בתחילת ינואר 1998 הוציאה הוועדה באמצעות גיורא לב היתר בניה, שכלל היתר בניה לבניית מבנה מסחרי בגודל של 10,000 מ"ר למסחר ועוד 2,000 מ"ר לשטחי שירות, למרות שמדובר במקרקעין חקלאי. לאחר מכן יצא היתר בניה נוסף, שקבע כי ניתן לבנות מבנה מסחרי בגודל 8,775 מ"ר. במהלך חודש מאי 1998 פנתה הוועדה המחוזית לוועדה המקומית בדרישה להפסיק את הבניה הבלתי חוקית במקרקעין שהתבצעה, אך הבניה נמשכה.

ההפגנה של עובדי מתחם ירקונים בכניסה לעירייה. צילום: זאב שטרן

ההפגנה של עובדי מתחם ירקונים בכניסה לעירייה. צילום: זאב שטרן

במשך השנים שעברו מאז הקמת המבנה הוא פועל בהתאם לשימוש חורג שניתן לו כל כמה שנים, וכל צווי ההריסה והפסקת הפעילות שניתנו לו נדחו מפעם לפעם. בשנת 1998 התקיימה ועדת משנה מחוזית נקודתית לדיון בבקשה לשימוש חורג למתחם, והיא אישרה בקשה לשימוש חורג לחמש שנים. באוקטובר 1998 הוציאה העירייה היתר בניה שלישי למתחם להקמת שני מבנים בני קומה אחת עם שימוש חורג לחמש שנים, מבלי לקבל את אישור הולקחש"פ, ושנה לאחר מכן הולקחש"פ סירבה לבקשה לשימוש חורג. במקביל החלו בעלי המתחם להשכיר שטחים במבנה, והוא נהפך לפאואר סנטר, וזאת על פי היתרי בניה שהוגדרו כלא חוקיים ובניגוד לייעודי הקרקע וללא קבלת אישור של הוולקחש"פ. בחודש ספטמבר 2003 פג תוקפו של ההיתר הבלתי חוקי שניתן כאמור לחמש שנים, ומאז למעשה אין למתחם היתר בניה, אך הוא המשיך לפעול עוד שנים רבות.
במהלך השנים פעלו במקום חברות מסחריות רבות, כמו אייס, צומת ספרים, מחסני חשמל, לי קופר, מחסני תאורה, אופיס דיפו ועוד. המתחם פעל בכל ימות השבוע, אך הפך למוקד בילוי בשבתות, ומשפחות רבות נהגו להגיע אליו ולטייל בין החנויות לצד דוכני מזון שהוקמו בו בימי שבת. בנוסף, הפך המתחם לחניון של תחנת הרכבת סגולה שנמצא בצמוד אליו. תושבים מהאזור החנו את רכבם בחניון של הפאואר סנטר, ועלו לרכבת, מה שגרם למתחם להיות קריטי עבור הגעת נוסעים לרכבת, כאשר גם מי שהגיע ברגל למתחם עשה זאת דרך מתחם הפאואר סנטר.
בשנת 2014 הורשעו בעלי המתחם בבניה לא חוקית ונגזרו עליהם קנסות בסך של 15 מיליון שקלים. אפשר לציין כי מאז הקמתו התנהלו סביב המתחם הליכים משפטיים רבים, אך סגירתו הסופית החלה למעשה בחודש יולי 2017, אז דחה שופט בית משפט השלום בכפר סבא, מיכאל קרשן, את בקשת בעלי המתחם לעיון מחודש בהחלטתו הקודמת שלא לדחות פעם נוספת את מועד ביצוע צווי הסגירה וההריסה למרכז המסחרי. בכך, נותרה על כנה החלטת בית המשפט שלפיה יסגור המרכז את שעריו ב-1 בספטמבר 2017, וייהרס ב-1 ביוני 2018.
לאחר מכן פנו בעלי המתחם לבית המשפט המחוזי בלוד בדרישה לבטל את ההחלטה ולקיים דיון נוסף בנושא. בתוך הדיון החליטה המועצה הארצית לתכנון ובנייה, לקבל את המלצת הוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים (הולקחש"פ), שקבעה כי אין הצדקה לביטול ההכרזה על הקרקע כקרקע חקלאית במתחם ירקונים. מועד הסגירה נקבע עד ל-1 בינואר 2019.
לא פעם גם הפגינו העובדים במתחם כנגד הכוונה לסגור את המתחם. אחת ההפגנות הייתה של עובדי אייס בירקונים ביולי 2017, אז הפגינו כמה עשרות עובדים ברחבת העירייה בטענה שסגירת אייס תגרום לפיטורים של עשרות עובדים, חלקם מבוגרים, שיתקשו למצוא עבודה אחרת.

לי קופר סניף ירקונים

לי קופר סניף ירקונים

חצי שעה פקק בפניה שמאלה

קפצנו לביקור במתחם באמצע השבוע. אם בדרך כלל הפניה שמאלה מפתח תקוה למתחם לוקחת כחמש דקות, הפעם נאלצנו לעמוד בפקק כמעט חצי שעה לאור המבצעים שהמקום מציע עד לסגירה. אנשים שהגיעו למתחם בשבת, מספרים שנאלצו לעמוד בפקקים כמעט שעה. "אחרי שעה, התייאשתי, המשכתי ישר ועשיתי פרסה וחזרתי הביתה, אם בפנייה אני צריכה לעמוד שעה, מה יהיה בקופות?", אמרה תושבת העיר.
בכל אופן, ביום שני השבוע, אחרי שצלחנו את הפקק גם במסלול לתוך המתחם והצלחנו למצוא חניה בשולי הכביש, מצאנו את עצמנו יחד עם מאות מתושבי העיר ואף יותר מכך, שבאו ליהנות מהמבצעים במקום. כמעט כל בתי העסק במתחם מציעים עד לסוף החודש מבצעים שנעים בין 20 אחוז ל־70 אחוז הנחה והתושבים ממלאים עגלות ושקיות. "אלו מבצעים שווים", מספרת נורית, אמא לשלושה ילדים, "אני עושה קניות לכל המשפחה, נעלים ובגדים ב-50 אחוז וזה שווה", היא אומרת ומסבירה שמבחינתה המבצע הכי יעיל היה של רשת H&O שמציעה 50 אחוז הנחה.
מי שנכנס לחנות באמצע היום, יכול היה לחשוב לרגע שהתחולל במקום פוגרום. הבגדים על הרצפה, הנעלים מפוזרות בכל רחבי החנות ובעיקר אפשר היה למצוא עובדות מיואשות שמנסות לעשות סדר, להתאים בין זוגות הנעליים ומחכות שהיום יסתיים. "אני עובדת בחנות כבר 15 שנה ובסוף החודש אני הולכת הביתה", מספרת עובדות בחנות, "לא מתכננים לפתוח בעיר עוד סניף שלנו והסניף הקרוב ביותר הוא מרחק נסיעה של שעה ובגילי זה לא פשוט לי. אני אקח מכתב פיטורים ואחתום אבטלה, עד שאמצא עבודה", היא מסכמת. עובדת נוספת כבת 70 פלוס מוסיפה: "כרגע אף אחד לא עדכן אותנו מה הולך להיות, לא ישבו איתנו ואמרו לנו מה יהיה עם העובדים ורובנו נמצאים בחוסר ידיעה, אני כבר בגיל פנסיה, אז אם אמצע עבודה או לא, זה פחות בעייתי, מי שלא יודע מה איתו זה בעיקר החבר'ה הצעירים והעובדים הערבים, שעבדו בעיקר בסוף השבוע וברגע שהמתחם ייסגר, לא תהיה להם פרנסה".
מי שכן כבר קיבלו מידע על העתיד לקרות, הם עובדי אייס במתחם. כבר בשבוע שעבר הכריזה אייס על מבצע של 1+1 ותושבים שהגיעו למקום נאלצו לעמוד בקופות כמעט שעתיים. השבוע, הלחץ במקום כבר ירד, באייס כנראה גילו את הפוטנציאל המקומי ולא מפסיקים להביא סחורה חדשה. "כינסו אותנו שבוע שעבר לשיחה על סגירת המתחם וסיפרו לנו על השתלשלות העניינים", מספר אבנר זמיר בן ה־79. "חלק מהעובדים יעברו לעבוד במתחם החדש שיפתח בסגולה, אחרים יעברו לעבוד בצומת קסם שם המתחם ייפתח מתישהו בשנה הבאה, אני באופן אישי לא דואג לעצמי. אני כבר 50 שנה בתחום המכירות ובטוח שאסתדר", הוא אומר בחיוך. "הבעיה היא שהמתחם החדש שייפתח בעיר לא יהיה פתוח בשבת ומי שיסבול מכך הם העובדים שעבדו בסוף שבוע וכמובן המחזור של העסק יהיה קטן יותר, כי המחזור בשבת היה גבוה יותר מאמצע השבוע".

אייס סניף ירקונים

אייס סניף ירקונים

תהיה חניה?

כאמור, לא כל החנויות במתחם ייצאו במבצעים ואת הדבר ניתן לראות היטב בשטח חנויות שעל חלונות הראווה שלהן יש שלט מבצע מלאות באנשים, חנויות אחרות ריקות והעובדים עומדים בכניסה ומסתכלים על העוברים ושבים. "אצלנו אין מבצעים", מסביר אחד העובדים בחנות באג. "החנות שלנו מעסיקה בסך הכל שישה עובדים ושני מנהלים, מדובר בחנות עם מוצרים קטנים אותם יעבירו לחנויות האחרות, ואת העובדים יפזרו בין הסניפים באזור. אנחנו לא דואגים, ידאגו לנו", הוא אומר.
"אמנם אף אחד לא דיבר איתנו על הסגירה, אבל אנחנו לא דואגים, יפזרו אותנו בין הסניפים בעיר ויש מספיק" אומרת מוכרת בסופר פארם. "לגבי מבצעים, אצלנו לא עושים מבצעים, אין להם צורך, ברגע שיסגרו, נארוז את הדברים ונעביר הלאה". אחד המנהלים מוסיף: "אנחנו תמיד דואגים לעובדים שלנו, יותר מכל אנחנו רוצים שהמקום יישאר, הרי זה בית המרקחת היחיד שפתוח בשבת בעיר, אבל לצערנו זה כבר לא בידיים שלנו".
אחד הנושאים שלגביו כרגע אין לבאי המתחם תשובה היא תחנת הרכבת ובעיקר החניה. "אני לא יודעת מה יהיה אחרי שהמתחם ייסגר, יש שמועות שגם מגרש החניה במקום ייסגרו, ניסינו לברר, אבל אף אחד לא ידע להגיד לנו. מדובר באחת התחנות המבוקשות, הרבה אנשים חונים במקום ואני מאוד מקווה שיימצא פתרון יעיל ובעיקר נוח לטובת כולם", אמרה תושבת העיר.
מרכבת ישראל נמסר: "רכבת ישראל נערכת למצב בו ייסגר מתחם ירקונים, ונמצאת בקשר שוטף עם הגורמים הרלוונטיים".

המבצעים בירקונים

מחסני חשמל – 20-24 אחוז הנחה על התצוגות.
גולף אנד קו – עד 70 אחוז הנחה על מגוון טקסטיל וכלי בית. 40 אחוז הנחה על מגוון פריטים מקולקציית החורף.
H&0 – – 50 אחוז הנחה על כל החנות.
טויס.אר.אס – כרגע אין מבצעי חיסול, לטענת העובדים, נאמר להם שבעשרת הימים האחרונים של החודש ייצאו במבצעים.
אייס – 1+1.
צומת ספרים – עד 50 אחוז הנחה על כל החנות.
לי קופר- 1+1 על כל החנות, לא כולל ג'ינסים.
גלי – 50 אחוז הנחה על כל החנות.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. דן

    תודה על הכתבה. עצוב מאוד שסוגרים מתחם קניות משגשג ומצליח.
    על אף הבניה הלא חוקית, האם לא ראוי שיכשירו את המתחם למסחר? על הבעלים לשאת בעונש משמעותי אך לאחר מכן – להמשיך ולפעול. המקום מספק פרנסה להמון אנשים. העובדים במקום מקסימים, מכל המגזרים. בכל החנויות תמיד זכיתי ליחס נעים מנותני השירות.

    על יד המתחם נמצאת תחנת רכבת – אין סיכוי שיתחילו בגידולים חקלאיים בסביבה זו. תישאר שם עזובה על יד התחנה. פשוט חבל.

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר