גליה אשכנזי, בעלת סניף אינגליש קייק בקניון הגדול, שוק פתח תקוה. צילום זאב שטרן

משבר הקורונה: בעלי עסקים בקניון מדווחים על ירידה, בשוק ובמרכז העיר מדווחים על מגמה הפוכה

"היו תקופות של ירי, היו פיגועים, אבל דבר כזה עוד לא חוויתי", אומרת גליה אשכנזי, בעלת סניף אינגליש קייק בקניון הגדול. ללקוחות היא מציעה להזמין בוואטסאפ ואחד מאנשי החנות יוציא להם את ההזמנה לחניה

פורסם בתאריך: 12.3.20 15:09

במקביל לכך שמספר הנדבקים בקורונה והדיווח  על המקומות בהם שהו תופס באופן טבעי את מירב תשומת הלב, מתחיל לתפוס מקום על סדר היום גם ההיבט הכלכלי. פרט לחברות גדולות, בעיקר בתחום התעופה והתיירות, שסופגות את הפגיעה הקשה ביותר, יש לא מעט עסקים קטנים ובינוניים שנפגעים מהמצב החדש.

בעסקים רבים דיווחו השבוע על ירישה בהכנסות של כ-50-60 אחוז ביחס לפורים שנה שעברה. בעלי עסקים רבים מנסים למצוא פתרונות יצירתיים. גליה אשכנזי, בעלת סניף אינגליש קייק בקניון הגדול, מרגישה היטב את השפעת משבר הקורונה. "אני פתחתי את המקום שלי לפני 20 שנה כשהקניון רק נפתח, עברתי תקופות לא פשוטות, כשירו על המרכז והיו פיצוצים באוטובוסים, אבל דבר כזה לא חוויתי", היא מספרת. "הקניון כמעט וריק, אנשים לא מגיעים ומפחדים להסתובב במקומות סגורים והפחד רק הלך והתגבר כאשר הסתבר שהגיע לקניון חולה מאומת. זה פוגע באופן ישיר בעסקים הפרטיים ובמיוחד בעסקים של המזון".

גליה אשכנזי, בעלת סניף אינגליש קייק בקניון הגדול

גליה אשכנזי, בעלת סניף אינגליש קייק בקניון הגדול

הרגשתם את פורים?

"בתחילת פורים עוד הייתה קצת תנועה, אבל עכשיו אין בכלל אנשים. הורים לא רוצים להכניס את הילדים לתוך הקניון ולמקומות סגורים ואני מבינה אותם. חשבתי רבות מה ניתן לעשות על מנת לשנות את המצב ולכן יצאתי ברעיון חדש שהעברתי אותו לכל הרשת וזה להקצות מספר טלפון ייעודי להזמנות. בנאדם יתקשר להזמין ואנחנו נוציא לו את ההזמנה ישירות לרכב, בלי שהוא יצטרך להיכנס לקניון. אנשים יגיעו לרחוב באזל, הקומה בה אנחנו נמצאים, וכך זה יקל עליהם. אני מפרנסת 15 משפחות והמצב החדש מכניס אותנו לבעיה ולכן חייבים לחשוב יצירתי, על מנת שנוכל להמשיך להתפרנס בכבוד".
חגית גונן מחנות התכשיטים B&G אומרת: "אנחנו נמצאים תשע שנים בקומה העליונה, אני לא מכירה ימים כאלה. היו לנו מלחמות, פיגועים, תקופות לא פשוטות,  ולא היו לנו ימים קשים כאלה. אנשים בהיסטריה ופוחדים להיכנס לקניון וזה החמיר אחרי שפרסמו שהיה פה לקוח מאומת. אני באופן אישי קיבלתי למעלה מ-30 הודעות מאנשים שונים לא להגיע לעבודה. החנות שלי בסופו של דבר זו חנות בוטיק, שיש בה מספר בודד של אנשים כל פעם, אחד נכנס ואחד יוצא. ולאור כך והפניות הרבות שאני מקבלת החלטנו לעשות שירות משלוחים דרך הוואטסאפ. החל מתיקונים שהקצתי שליח שמגיע עד בית הלקוח לאסוף ולהחזיר תכשיטים וכן ניתן לעשות הזמנה דרך הוואטסאפ ולקבל את המשלוח עד הבית עם שליח. כמובן שאני נותנת אפשרות החלפה בלי הגבלה של זמן".
רועי לוי הוא בעל שתי מסעדות בקניון – קפה גרג ופוקצ'ריה מטבח איטלקי. "יש ירידה משמעותית במספר האנשים שמגיעים לקניון", הוא אומר, "מנגד יש לקוחות קבועים שממשיכים להגיע ויש לנו גם לקוחות שמזמינים טייקאווי. האני מאמין שלי שזה עניין שיחלוף בתקופה הקרובה ונעבור גם את זה. יש לי עסקים בקניונים בערים אחרות והמצב שם הוא אותו דבר".
אופיר, הבעלים של קפה BIGA, מוסיף: "גם אצלנו מרגישים את הירידה חדה, כולנו נמצאים באותה סירה ואני מקווה לרגעים טובים יותר".
דוברת הקניון מסרה שמגיעים מבקרים לקניון, אך פחות מאשר בשגרה.

שוק פתח תקוה צילום זאב שטרן

# # #
נושא הקורונה לא פוסח גם על תחום התרבות ותושבים שמגיעים למופעים בהיכל התרבות מספרים על ביטולים, מקומות רבים פנויים וכן ניתן לראות לא מעט תושבים שמנסים למכור כרטיסים למופעים בהיכל בקבוצות הפייסבוק השונות. לטענת גורם בעירייה, בהיכל יש ביטולים שנעים בין 25-30 אחוז. מי שהגיע למופע השני של להקת מיומנה בהיכל ביום שלישי השבוע, ראה אולם כמעט וריק. לטענת תושבים שפנו להיכל לברר לגבי ביטולים נאמר להם שבמידה ומדובר במופע של ההיכל, ניתן לקבל זיכוי או החזר כספי, אך הבעיה מתחילה כאשר מדובר במופע של מפיקים חיצונים ששכרו את האולם ואז לא ניתן לקבל זיכוי. גורם בעירייה מציין שבשלב  זה בהיכל הקפיאו תוכניות עתידיות על להתבהרות המצב "יש ישיבות בעירייה מידי יום בנושא ובמידה והמצב במדינה יילך ויחמיר, יש מחשבה לסגור לתקופה את הפעילות בהיכל, בגלל חשש של אנשים".
אבל בעוד אנשים חוששים להסתובב במקומות סגורים, במקומות פתוחים מספרים שהמצב עדיין סביר. רפי פריינטה, יו"ר ועד סוחרי השוק, מספר על המצב של השוק בימים אלו, שלדבריו, נהנה מאנשים שמעדיפים מקומות פתוחים על פני מקומות סגורים. "אנחנו לא חוששים וגם כרגע אין שום הנחיות לגבי השוק. יש גם עובדים למשל שחזרו מרוסיה, ולגביהם אין הנחיות לבידוד, ככה שזה קצת לא ברור. אם שואלים אותי, ביום שישי השוק היה מפוצץ, וגם ביום ראשון השוק היה מלא אנשים. לדעתי המצב הוא שאנשים מעדיפים את השוק כי הוא פתוח, יש אוויר מכל הצדדים, והם מעדיפים את זה על פני מקום סגור כמו סופר. הבעיה בשוק היא אחרת, כי בשוק אנשים תמיד מנשקים אותך ונותנים יד, וזה קצת בעייתי. אך בשורה התחתונה, יכול להיות שהשוק הרוויח אולי מכך שאנשים מעדיפים להימנע ממקומות סגורים".

רפאל זוכאים מספר על המצב ברחוב חובבי ציון: "אני חושב שהמצב בפתח תקווה יותר טוב משאר הערים, מי שרוצה לעשות קניות מעדיף לא ללכת לקניון כי היה שם חולה קורונה, ופה פתוח אז זה משפיע לטובה. מרגישים תנועה קצת יותר ערה מאשר בדרך כלל. אצלי יש יותר עבודה כרגע. עם זאת, להגיד שזה בסדר, זה לא מכסה את כל מה שאנו עוברים כל השנה".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. רונן

    אפשאר להבין את הפחד של אנשים….. משלוחים זה אחד הפתרונות כרגע נגיד אם הנגליש קיק היתה עושה משלוחים נגיד דרך תן ביס או חברה דומה היו מזמינים זה אוכל כמו עוד מקומות בקניון אני הייתי מזמין מאפים לי ולעובדים שלי בכיף

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר