טקס חניכת הכיכר על שם סמי פרג. צילום עזרא לוי

"סמי היה מוסד". רמי גרינברג חנך כיכר על שמו של סמי פרג' ז"ל | וידיאו

בנוכחות בני משפחה נחנכה כיכר על שמו של הצלם המיתולוגי בצומת הרחובות יוספברג וכץ. צפו בטקס

פורסם בתאריך: 18.5.20 19:16

עיריית פתח תקווה חנכה כיכר חדשה על שמו של האמן והצלם סמי פרג' ז"ל, בצומת הרחובות יוספברג וכץ. בטקס השתתפו בני משפחה – אשתו של סמי, טניה, ילדיו סימה, סיון וסלי, נכדיו וחברים. את האירוע פתח ראש העירייה רמי גרינברג, שאמר: "סמי היה מוסד, שהשפיע על אנשים, על העיר, על ההווי של העיר, על איך אנשים גדלו כאן ובמה הם התמקדו. סמי היה המיקוד של העיר ומיקד את תושבי העיר על הדברים החשובים של העיר". טניה אמרה: "סמי רומם את רוחם של אנשים שפגש, ולחם בשביל הצדק, האמת וההגינות". הבן סיון אמר: "אבי ראה את העיר פתח תקווה כמרכז העולם, כבירה אירופאית לכל דבר. העיר ותושביה היו בליבו והוא הכיר כל משפחה ומשפחה, כל בית ובית, כל חורשה ולא היה אחד שלא הכיר את האיש עם המצלמה והחיוך שהסתובב עם האופניים במעברה  ובהמשך בחנות ברחוב מוליבר".
את הדברים סיכם הנכד: ירדן לוי: "המסורת של סבא שלי אומרת 'אל תתנו לחיוך לחלוף', מסורת שרואה דברים בצורה אחרת, מסורת שמדברת על אהבת פתח תקווה. זה האיחול שלי לכל אחד שיושב כאן, שלא משנה כמה רע, או כמה המצב יכול להיות קשה, תמיד לחייך ולהתנהג טיפה כמו ילד ולהביט קדימה".

 


פרג' נפטר בפברואר 2015, בגיל 77. במשך שנים נחשב לאחד מהסמלים של העיר פתח תקווה. "סמי היה קודם כל אבא, סבא, אמן צילום ואדם מיוחד", אומרת הבת הבכורה סימה. "המשפט שתמיד ליווה אותו ואת כולנו היה 'אל תתנו לחיוך לחלוף'. מבחינתו, זו לא הייתה סיסמה, אלא דרך חיים ומורשת. הוא מאוד אהב את האנשים, היה מזוהה עם העיר פתח תקווה בזכות הצילומים המיתולוגיים של העיר ובזכות האהבה האין סופית שלו לתושביה. באמצעות הצילום, הוא ידע לחבר, לגעת ולהעצים כל אחד ואחת. הוא זכר את כל האירועים וכל אדם או סיטואציה שצילם. אחד הדברים שייחדו אותו, שהוא ראה את האדם ולא את השונות. הוא תמיד הדגיש את המיוחדות של כל בן משפחה ואזרח שפגש או צילם וידע להבליט את הטוב שבכל אדם שפגש. במחיצתו, כל אחד הרגיש אהוב ורצוי. בשבעה נחשפנו למאות סיפורים נוספים על הנתינה, אהבה והחיבור שלו לעיר פתח תקווה ולאנשיה".
פרג' נולד בבגדד, אחד מעשרה אחים. את הקריירה שלו בצילום החל עוד בבגדד יחד עם אחיו פרי, כאשר צילמו תמונות דרכון ליהודים לפני העלייה. לישראל עלתה המשפחה בשנת 1952 למעברה בשכונת עמישב. שם הקימו את חנות הצילום הראשונה שלהם בעיר. אחד הדברים הייחודים לחנות הצילום של פרג' היה חלון הראווה שלהם, כאשר מידי מוצ"ש נאספו מאות מתושבי פתח תקווה והסביבה לצפות בתמונות שסיפרו את חדשות העיר באותו שבוע והוצגו לראווה. פרג' ז"ל היה מהראשונים שהביאו את תמונות הצבע והגדלות הענק לארץ ובהמשך את הדפסות 'מהיום למחר'. בשנת 1967 פתחו האחים פרג' את חנותם הראשונה בתל אביב ובשנת 1973 את חנות הצילום הגדולה בדיזנגוף. בשנת 1980 חזר סמי לפתח תקווה והקים את הסטודיו שלו לצילום ילדים. פרג' המשיך לצלם עד יומו האחרון.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר