הבניינים שנפגעו מהטיל צילום איציק אדורם

75 דירות ניזוקו מנפילת הטיל. הדיירים: "אנחנו בחוסר ודאות מוחלט"

הטיל גרם נזק לתשעה בניינים ול-22 רכבים. באירוע נפצעו בינוני שני תושבים ושישה נפצעו קל. אחד הדיירים: "העירייה מסייעת לנו, אבל היינו שמחים אם במס רכוש היו אומרים לנו מה קורה"

פורסם בתאריך: 18.5.21 17:57

כ-75 דירות בעיר בתשעה בניינים, נפגעו בלילה שבין רביעי לחמישי מהטיל שנפל בפינת הרחובות חנה סנש והרצל. עשר דירות מתוכן ניזוקו קשות. בנוסף לכך נפגעו 22 רכבים. באירוע נפצעו בינוני שני תושבים ושישה נפצעו קל.

כבר במהלך הלילה, זמן קצר לאחר נפילת הטיל, הקימה העירייה חמ"ל וסייעה לדיירים אשר התבקשו להתפנות מהדירות, לאור החשש מקריסה. חלק מהדיירים פונו לבית הספר גורדון על ידי העירייה, אחרים לקרובי משפחה וחברים וכן היו תושבים אשר פונו לאכסניות, בתי מלון ולקיבוצים ברחבי הארץ אשר קלטו אותם לסוף השבוע ולחג. ביום שישי נפגש ראש העירייה רמי גרינברג עם צמרת פיקוד העורף ובראשם אלוף פיקוד העורף אורי גורדין ואל"מ איתי לוי, מפקד מחוז ירושלים והמרכז, לצורך סקירה אודות הטיפול שניתן לתושבים והמשך שיתוף הפעולה בין הגופים המעורבים בסיוע לתושבים.
היום, שלישי, נערכה פגישה בה השתתפו שר האוצר ישראל כ"ץ, ראש העירייה רמי גרינברג ומנהל רשות המיסים ערן יעקב. הפגישה התקיימה בחפ"ק העירוני שהוקם בסמוך למוקד הנפילה ובה לקחו חלק גם גורמי המקצוע באגפי הביטחון, הרווחה, הפיקוח על הבניה וההנדסה בעירייה וכן בכירי רשות המיסים ומס רכוש. במהלך הפגישה סקר גרינברג בפני השר את הטיפול שניתן למשפחות שרכושן נפגע, לרבות פינוי המשפחות למקום מבטחים מיד לאחר האירוע וסיוע בחלוקת במזון ובתנאי הלינה, החזרת התשתיות לפעילות בדירות שלא ניזוקו באופן קשה על ידי מיתב, חברת החשמל וחברות הגז, הצבת שמירה על הנכסים, טיפול גורמי הרווחה בשטח, הסעות שהוציאה העירייה לבתי המלון ולאכסניות עבור הדיירים שביתם ניזוק, ניקיון הדירות ועוד. השר כ"ץ אמר: "במהלך הסיור נוכחתי לראות הרס רב ונזק ניכר שנגרם לדירות ולרכבים. קיימתי דיון עם בכירי משרד האוצר ואנשי העיריה כדי לוודא מתן סיוע מהיר לכל מי שניזוק, ושמחתי לראות כי אנשי העירייה מטפלים באופן צמוד בכל הנפגעים, ודואגים להנגיש להם את כל זכויותיהם, כך שאף לא אחד ישאר ללא מענה". גרינברג אמר: "לצערנו נפילת הרקטה בפתח תקוה פגעה במספר בניינים במרכז העיר וגרמה לנזק רב. לשמחתנו אין נפגעים בנפש ואנחנו פועלים עם כלל הגורמים הרלוונטיים לסייע ככל הניתן לתושבים ולתושבות שחווים ימים לא פשוטים. אני מודה לשר האוצר ישראל כ"ץ ולאנשי רשות המיסים ולכלל הגורמים בעירייה על ההירתמות עבור התושבים שרכושם ניזוק. אנחנו פועלים סביב השעון בנושא זה ונותנים מענה משלים לכל צורך שעולה".

פגיעת הטיל צילום איציק אדורם

לצד הסיורים והעזרה, לא מעט תושבים נמצאים בחוסר וודאות לגבי העתיד. "עדיין כל הדירות עומדות ריקות ויש אבטחה 24/7", מספר אשר סרור, שדירת אמו ניזוקה קשות. "ביום שישי היה סיור במקום וכרגע מחכים למהנדס שיחליט מה עושים עם הבניין, האם משפצים אותו או הורסים ובונים מחדש. כל אחד אומר משהו אחר וכרגע אנחנו בעיקר נמצאים בחוסר ודאות. חלק מדברים על חצי שנה, חלק על שנה ולכן אנחנו מחכים לתשובה מוסמכת".

מה עושה אמא שלך בינתיים?
"אמא עברה לגור איתי בשלב הזה ואנחנו מחפשים לה דירה להשכרה. לקחנו מתוך הדירה מה שאפשר היה, כי רוב הדברים לא שרדו. מבחינת אמא, כל דבר וכל רעש הכי קטן מקפיץ אותה, כל רעש מפחיד אותה, טריקת דלת, רעש של אופנועים וכו'. אנחנו משתדלים לעזור ולהקל עליה כמה שניתן. בחלומות שלנו לא חלמנו שזה יהיה המצב".

קיראו גם:

שני פצועים בינוני בנפילת טיל במרכז פתח תקוה, נזק עצום לבניינים | צפו בסרטונים ובתמונות

"היה לנו נס גדול" | בעלי הדירות שנפגעו מהטיל מנסים להתאושש ומספרים על הדרמה הגדולה

אחרי ההבנה שקרה להם נס גדול, אחרי הסופ"ש הארוך, בעלי הדירות מנסים לעכל את מצבם. "הדירה שלנו נהרסה כמעט כליל", מספרת בעלת דירה אשר מושכרת. "כמעט כל הציוד של הדיירת שלנו נהרס וגם מה שהיא כן הצליחה להציל רטוב והרוס. היא עברה לגור אצל המשפחה שלה כמה ימים והיא לא יודעת מה יהיה הלאה. כרגע לא קיבלנו תשובות ממס רכוש ומהעירייה לגבי השיפוץ, מה יהיה לגבי העתיד ולגבי המגורים, האם הם יקבלו דירה חלופית או לא וכמה זמן זה ייקח. יש לא מעט אנשים שנמצאים אצל בני משפחה וחוסר הוודאות הוא גדול. היינו שמחים אם העירייה הייתה יוצרת איתנו קשר ומעדכנת אותנו איפה הדברים עומדים".

תלונות על חוסר וודאות אפשר לשמוע גם מתושבים נוספים אשר דירותיהם נפגעו. "אנחנו ממתינים לדוח המהנדס ואישור איכלוס על מנת להבין איפה הדברים עומדים ומתי נוכל להיכנס לדירה", אומר אחד הדיירים. "בסוף השבוע היו במקום אנשי מקצוע ומס רכוש וגם אם הם יאשרו לנו להיכנס, זה ייקח זמן, כי צריך לשפץ את הדירה. אנחנו נמצאים בקשר מול הרבה גורמים ובעיקר מול מס רכוש. אנחנו מרגישים שבעירייה יש לנו כתובת וראש העירייה תפקד בצורה מעולה ומאורגנת, אבל מצד שני, במס רכוש אנחנו לא מרגישים שיש לנו כתובת. אין אף אחד שיתכלל את כל הדברים ויגיד מה הזכויות שלנו, מה התהליך, מה צריך לעשות. אנחנו נאלצים ללמוד את הדברים תוך כדי תנועה".

דירת משפחת סרור

דיירת נוספת מספרת: "יש חוסר וודאות גדול. לצערי אנחנו מרגישים שאין לנו כתובת במס רכוש, אף אחד שאומר לנו מה אנחנו צריכים לעשות, האם זכאים לדירה חלופית ולאיזה תקופה, מה קורה עם הציוד הרב שנהרס, כמה זמן אמור לקחת כל התהליך והאם אנחנו צריכים לשלם על כל ההוצאות, הובלה, אחסון, שיפוץ ולצפות שנקבל את הכסף מתישהו. הסיטואציה לא פשוטה, כי לא נעים לגור אצל המשפחה תקופה ארוכה ומצד שני לשכור דירה זה עלויות לא פשוטות ולא לכולם יש אפשרות".

מדוברות רשות המיסים נמסר: "מוקד קרן הפיצויים ב- 4954* פעיל וניתן לפנות אליו בכל שאלה בעניין. עובדי קרן הפיצויים מלווים בשמאים ומהנדסים היו באזור שנפגע ופתחו תביעות עבור כמאה אירועי נזק למבנים ורכבים. מנהל קרן הפיצויים שוחח היום עם מנכ"ל העירייה וסוכם שככול ויש לעירייה מידע על מקרים שטרם בדקו אותם תועבר על ידה רשימה מסודרת שתטופל בהקדם".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר