טרמיט פורמוסני, צילום מאיר חנניה

צפו: אלפי טרמיטים פורמוסניים פשטו על שורה של שכונות בפתח תקוה

מאיר חנניה, אשר מתגורר בשכונת כפר אברהם, סיפר למלאבס: "ישבתי במרפסת ופתאום אני קולט להקה של טרמיטים, נכנסתי לתוך הבית ואני רואה שכל הבית התמלא". העירייה: "נעשות פעולות רבות"

פורסם בתאריך: 13.6.22 08:53

כשבועיים בלבד לאחר שמשרד להגנת הסביבה ועיריית פתח תקווה דיווחו במשותף על חזרתם של הטרמיטים לפתח תקוה, כפי שפורסם במלאבס,התקבלו במהלך סוף השבוע דיווחים על טרמיטים רבים, בין היתר בשכונת כפר אברהם בעיר. "כל הבית התמלא בעשרות טרמיטים", סיפר למלאבס תושב השכונה אמיר חנניה.

בתחילת חודש יוני, דיווחו העירייה והמשרד להגנת הסביבה על כך שנצפו מעופי טרמיטים בודדים באזורים שונים בעיר פתח תקוה. מדובר בטרמיט העל הפורמוסני, שהוא טרמיט מזיק לעץ, ואולם אינו מזיק לבריאות האדם, אינו עוקץ ואינו מעביר מחלות. הן במשרד להגנת הסביבה והן בעירייה ציינו אז כי "טרמיט העל הפורמוסני הוא מין פולש שהצליח להתבסס בעיר פתח תקוה ובסביבתה בעשור האחרון. עד עתה לא דווח בישראל על נזק שנגרם לתשתיות".

צפו בסרטון שצילם מאיר חנניה בביתו בכפר אברהם

כזכור, לפני שנה בדיוק, אלפי טרמיטים פשטו על שורה של שכונות בעיר ובהמשך אף התפשטו לעבר יישובי הסביבה בעקבות מעוף הכלולות. והנה חלפה לה שנה ושוב נאלצים תושבי העיר להתמודד עם מזיקי העץ הללו ולהסתגר בבתיהם. "ישבתי במרפסת לקראת צאת השבת עם הילדים וקראתי עיתון ופתאום אני קולט שמסביבי עפים במכה אחת להקה של טרמיטים", העיד חנניה, תושב כפר אברהם, בשיחה עם מלאבס. "נכנסתי אל תוך הבית ואני רואה שכל הבית התמלא כבר. ישר סגרתי את הוויטרינה כדי שלא יכנסו לי טרמיטים נוספים אל תוך הבית והתחלתי ללכוד אותם עד שהרגתי את כולם. עשרות הספיקו להיכנס אל תוך הבית. אחרי זה עוד ראיתי אותם קופצים באוויר". חנניה ומשפחתו כבר נערכים לבאות: "עד שזה לא יחלוף כמובן שלא נפתח חלונות בערבים"

גם בשנה שעברה סבלתם מטרמיטים?
"בשנה שעברה גם היו אצלי במרפסת אבל לא בכמויות כאלו. בסוף השבוע הנוכחי, זה היה חריג מבחינת הכמות. הבנתי אחרי זה שעוד תושבי השכונה סבלו מהם אתמול. בשנה שעברה היו כמה ימים ונגמר די מהר הגל ההוא שהיה. אני מאמין שאחרי תקופה קצרה זה יעבור. בשבת האחרונה גם היה מאוד חם, אז אולי זה גרם לכך שהם הגיעו. יש לציין כי עד 11 בלילה כבר כולם עזבו. נראה מה יהיה בהמשך השבוע".

האם אתה חושש מנזקים?
הם ידועים שהם עושים נזק לעצים וכאלו, אבל אני לא חושש כל כך שהם יעשו נזק לרהיטים. הצלחתי להרוג את כל אלו שנכנסו לבית".

דיווחים נוספים התקבלו מרחוב שלמה בצמרת גנים, אזור המקווה ליד היפר מור בהדר גנים ואזור משורר בהדר גנים. עוד דיווח הפעיל החברתי ירון קדושים, כי קיבל דיווחים מתושבים על טרמיטים בשעריה, באחדות, עמישב, כפר סירקין, וגם כפר גנים א'.

"ערנות הציבור ודיווח בזמן אמת על חשד למעוף של הטרמיט חשובים ביותר לאיתור קיני הטרמיט ולהעלאת הסיכוי לפגוע בקינים ולהכחיד אותם", אמרה ד"ר גל זגרון, מנהלת אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה. "חשוב לדווח לרשות המקומית ולמשרד להגנת הסביבה על כל חשד".
עוד ציינו במשרד להגנת הסביבה כי טרמיט העל הפורמוסני הוא מין פולש שהצליח להתבסס בעיר פתח תקווה ובסביבתה בעשור האחרון. ככל הטרמיטים, הטרמיטים הפורמוסניים הם חרקים נסתרים ועדינים אשר מסתתרים בתוך קינים באדמה, בעצים ומוצריהם או בתעלות בוץ. ניתן לצפות בטרמיטים הפורמסוניים מחוץ לקן רק בעת מעוף הכלולות אשר מתרחש פעם אחת בשנה – בחודש יוני, או כאשר עץ אשר שנאכל על ידיהם התפרק ומקומם נחשף.

 

עוד צוין כי "הטרמיטים אינם שורדים זמן רב באוויר הפתוח ולרוב יתייבשו או יטרפו בתוך מספר דקות. הפועלים הטרמיטים נראים כמו נמלים לבנות והטרמיטים המכונפים במעוף הכלולות נראים כמו חרקים מעופפים בעלי כנפיים ארוכות הבולטות מעבר לגוף ושוות באורכן וגוף בצבע חום בעל צורה צרה ואחידה כשל נקניקיה".
במשרד הוסיפו: "המשרד להגנת הסביבה פועל בשיתוף פעולה עם עיריית פתח והרשויות הסמוכות, ובמהלך השנה בוצעו פעולות ניטור, איתור וטיפול בקנים שנמצאו במרחב הציבורי. המשרד להגנת הסביבה מגבש בימים אלו תוכנית לביעור הטרמיט הפורמוסני, כד להוביל לעצירת התפשטותו ולצמצום נזקיו".

מדוברות העירייה נמסר: "לצד העובדה כי הטרמיט קיים גם מחוץ לגבולות פתח תקוה, גורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה בשיתוף עם העירייה עורכים מידי ערב סיורים באזורים שונים בעיר במטרה לאתר קינים חדשים. כמו כן, העירייה והמשרד פועלים בשטחים הציבוריים להצבת מלכודות ניטור, העירייה ערכה כנסי הסברה לגננים בנושא וכן מבצעת סיורים יזומים שמתקיימים לאורך השנה האחרונה וכו'. חשוב להדגיש כי אין סיבה להיכנס לפאניקה, הטרמיט אינו מסוכן לאדם או לבריאות ונכון להיום נמצאו נזקים במקומות בודדים – רק במוצרי עץ ולא בתשתיות. הטרמיטים אינם שורדים זמן רב באוויר הפתוח, לרוב יתייבשו או יטרפו תוך מס' דקות. אלו שנכנסים לבתים לרוב ימותו מבלי לייסד קן חדש. על כן, מומלץ לסגור רשתות בזמן המעוף (אורך כשעה – שעתיים בשעות הערב המוקדמות) וככל שנכנסו פריטים לבתים ניתן לרסס בקוטל חרקים. יצויין כי לצד כלל הפעולות שנעשות בנושא, המשרד להגנת הסביבה מקדם תכשירי הדברה חדשניים ומתקדמים המתאימים להשמדת קיני הטרמיט לטווח הארוך. במקביל, העירייה מבצעת סקר עצים לאיתור מושבות חדשות. לצורך המשך איתור הקנים, הציבור מתבקש להמשיך ולדווח על מעופים משמעותיים למוקד 106 או בעמוד ייעודי של המשרד להגנת הסביבה ביחד עם מעבדות משרד הבריאות ובמידת הצורך יתואם איסוף: https://did.li/CMpTY".

עוד נמסר מהמשרד להגנת הסביבה: "הטרמיט הפורמוסוני הוא מין פולש, שזוהה לראשונה בישראל במאי 2019 על ידי המדביר תומר לו. מאז המשרד להגנת הסביבה פועל ללא לאות על מנת לבער ולבלום את פלישת הטרמיט הפורמוסוני.  אנשי המקצוע במשרד להגנת הסביבה השתתפו בקורס המתקדם בעולם באוניברסיטת פלורידה להדברת טרמיטים בדגש על זה הפורמוסוני. אנשי המשרד להגנת הסביבה מקיימים קשר רציף עם מומחים עולמיים בתחום והכול במטרה לגבש תוכנית לאומית כוללת להדברת הטרמיט הפורמוסוני. בעקבות המלצותיהם אף נרשם בוועדת הרישום תכשיר הדברה שנמצא יעיל כנגד הטרמיט הפורמוסוני. כמו-כן, בהסתמך על הידע המקצועי שנצבר במשרד, נרכשו תחנות ניטור קרקעיות וציוד קידוח, אשר פוזרו על ידי עובדי המשרד להגנת הסביבה בפתח תקווה וסביבתה. במקביל נערכו מבצעי ניטור ומעקב אחר קיני הטרמיט, כאשר שיאו של המבצע מתקיים בימים אלו (מעקב אחד מעוף הכלולות) באמצעות צוותים מרובים המסתובבים בשטח על מנת לנטר את הקינים החשודים, וכן באמצעות דיווחי תושבים במוקדי עיירת פתח תקווה וזה של המשרד להגנת הסביבה. כל אלו יוצרים מפת קינים אזורית מקוונת של כלל דגימות הטרמיטים, אשר משמשים כמפת הדברה וכן להיוועצות עם מומחים בין-לאומיים בתחום שעתידים לנחות בישראל לבקשת אנשי המשרד ביולי השנה. בתום גיבוש תוכנית, יצא המשרד בקול קורא לחברה מבצעת במטרה להדביר את הטרמיט בשטחים הציבוריים. חשוב להדגיש, כי טרמיט מסוג זה אינו מסוכן לבני האדם, אך עלול להזיק לרכוש ועל כן נחוש המשרד לבלום את התפשטותו".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר