טרמיט פורמוסני, צילום דר תומאס שוואנק, אוניברסיטת פלורידה, באדיבות דוברות עיריית פתח תקוה

הוא שוב כאן: ניצפו מעופי טרמיטים פורמוסנים בפתח תקוה. אלו ההנחיות

כמעט שנתיים לאחר שנראה כאן לראשונה, וכשנה לאחר הגל הגדול, הודיעו היום העירייה והמשרד להגנת הסביבה על מעופי טרמיטים בעיר. מומלץ לקרוא את ההנחיות וכללי ההתנהגות

פורסם בתאריך: 1.6.22 11:34

לא חיכינו לו, לא רצינו שהוא יחזור, אבל הוא שוב כאן: המשרד להגנת הסביבה ועיריית פתח תקוה הודיעו היום (רביעי) על שובו של הטרמיט הפורמוסני לפתח תקוה. בהודעה נמסר כי בימים האחרונים התקבלו דיווחים על כך שניצפו מעופי טרמיטים בודדים באזורים שונים בעיר. בהודעה נמסר: "המשרד להגנת הסביבה והעיריית פתח תקווה מבקשים להסביר על התנהגות טרמיט העל הפורמוסני, שהוא טרמיט מזיק לעץ, ואולם אינו מזיק לבריאות האדם, אינו עוקץ ואינו מעביר מחלות, וכן על הפעולות שנכון יהיה לנקוט בעת חשד לזיהוי מעוף כלולות של הטרמיט. עד עתה לא דווח בישראל על נזק שנגרם לתשתיות".

הטרמיט הפורמוסני נראה לראשונה בפתח תקוה בספטמבר 2020, הגלים הגדולים שלו בעיר היו ביוני שנה שעברה (2021).

ד"ר גל זגרון, מנהלת אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה, אמרה השבוע: "ערנות הציבור ודיווח בזמן אמת על חשד למעוף של הטרמיט חשובים ביותר לאיתור קני הטרמיט ולהעלאת הסיכוי לפגוע בקנים ולהכחיד אותם. חשוב לדווח לרשות המקומית ולמשרד להגנת הסביבה על כל חשד"
טרמיט העל הפורמוסני הוא מין פולש שהצליח להתבסס בעיר פתח תקוה ובסביבתה בעשור האחרון. ככל הטרמיטים, הטרמיטים הפורמוסניים הם חרקים נסתרים ועדינים אשר מסתתרים בתוך קינים באדמה, בעצים ומוצריהם או בתעלות בוץ. ניתן לצפות בטרמיטים הפורמסוניים מחוץ לקן רק בעת מעוף הכלולות אשר מתרחש פעם אחת בשנה – בחודש יוני, או כאשר עץ אשר שנאכל על ידיהם התפרק ומקומם נחשף.

קיראו גם:

צפו במחזה שמלחיץ תושבים רבים: אלפי טרמיטים פשטו על בניינים בפתח תקוה

נמשכת תופעת הטרמיטים בפתח תקוה, פורסמו כללי התנהגות ודיווח

בעקבות מעוף הכלולות: הטרמיטים התפשטו מפתח תקוה ליישובי הסביבה

טרמיט על נלכד בפתח תקוה: בקרוב ייצאו להקות שלמות למעוף הכלולות בעיר

מפרק גבס, עץ ותשתיות: טרמיט העל, המזיק ביותר בעולם, התגלה בפתח תקוה

הטרמיטים אינם שורדים זמן רב באוויר הפתוח ולרוב יתייבשו או יטרפו בתוך מספר דקות. הפועלים הטרמיטים נראים כמו נמלים לבנות והטרמיטים המכונפים במעוף הכלולות נראים כמו חרקים מעופפים בעלי כנפיים ארוכות הבולטות מעבר לגוף ושוות באורכן וגוף בצבע חום בעל צורה צרה ואחידה כשל נקניקיה.
עוד נמסר הבוקר כי המשרד להגנת הסביבה פועל בשיתוף פעולה עם עיריית פתח והרשויות הסמוכות, ובמהלך השנה בוצעו פעולות ניטור, איתור וטיפול בקנים שנמצאו במרחב הציבורי. המשרד להגנת הסביבה מגבש בימים אלו תוכנית לביעור הטרמיט הפורמוסני, כד להוביל לעצירת התפשטותו ולצמצום נזקיו. בין היתר ננקטות הפעולות הבאות: 1. העברת השתלמויות והכשרות מקצועיות של מדבירים בנושא הטרמיט הפורמוסני ובשיתוף מומחים עולמיים (השתלמויות מיוחדות יתקיימו בחודשים יוני ויולי). 2. רישום של תכשירי הדברה חדשניים ומתקדמים המתאימים להשמדת קיני הטרמיט הפורמוסני. זאת, בניגוד לטיפול הנקודתי באמצעות קידוחים והחדרת תכשירי הדברה נוזליים שאינם יעילים להשמדת מושבת הטרמיט הפורמוסני הנמצאת הרחק באדמה וכוללות טרמיטים רבים. 3. ניסויי הדברה בשטחים הציבוריים באמצעות פיתיונות המכילים חומרים מעכבי גדילה אשר הטרמיטים הפועלים מביאים לקן ובכך במשך הזמן יובילו להשמדת הקן.

בנוסף, עיריית פתח תקווה נמצאת בעיצומו של ביצוע סקר עצים מקיף ומפורט בכל השטחים הציבוריים, שבמסגרתו, יסקרו מספר מומחים ואגרונומים את העצים בעיר וייבדק, בין היתר, גם חשש להימצאות טרמיטים.

מה כדאי לדעת?

1. ערנות הציבור ודיווח על נוכחות טרמיטים הם מפתח להצלחת תוכנית הביעור של פלישת טרמיט העל הפורמוסני.

2. תהליך הדברת הטרמיט בשיטה החדשנית והסביבתית של שימוש בפיתיונות עם מעכבי גדילה הוא ארוך טווח ועל כן נדרשת סבלנות.

3. חשוב לא לפרק רהיטי עץ או עצים נגועים ולהוביל ללא תיאום עם המוקד העירוני 106 של עיריית פתח תקווה על מנת לא להפיץ את הטרמיט למקומות חדשים או לפגוע באפשרות ההדברה של הטרמיט.
מעופי הטרמיטים הם "מעוף הכלולות" שבו טרמיטים זכרים ונקבות מתעופפים כדי להזדווג ולהקים מושבה חדשה. מדובר בתופעה אשר מתרחשת מספר ימים בשנה, בין תקופת האביב לקיץ, בשעות הערב, בימים חמים ולחים ללא רוחות. באמצעות מעוף זה, הטרמיטים המכונפים יוצאים מהקינים לצורך התרבות ובניית קן חדש. האירוע מתחיל סמוך לשקיעה ונמשך כשעה. אין לחשוש מהמעוף, הטרמיטים אינם עוקצים או מזיקים לבריאות האדם, וככל שחדרו לביתכם מספר מעופפים, ניתן לטאטא אותם.

 

הנחיות חשובות:

הטרמיט הפורמוסני נחשב לטרמיט מזיק, ואולם אינו מזיק לבריאות האדם, הוא מין פולש העלול לגרום נזק למוצרי עץ, אבל אינו עוקץ ואינו מעביר מחלות. על כן, חשוב והכרחי לאתר את הקינים ולטפל בהם.

ככל שנתקלתם בכמות גדולה של טרמיטים מעופפים, נסו לזהות את מקום היציאה שלהם (בדרך כלל מתוך סדק בעץ או מהאדמה), ודווחו למוקד 106 ולמשרד להגנת הסביבה [email protected].

חשוב לציין בפנייה כתובת מדויקת, פרטי קשר ולהוסיף צילומי תקריב של טרמיט בודד.

במקרה של כניסת הטרמיטים המכונפים למקום מגורים, ניתן לנקותם ולפנות לאשפה. אם מדובר על נחיל גדול אשר מטריד את תושבי הבית ניתן לעשות שימוש בתכשיר להדברת חרקים מעופפים המאושר על-ידי המשרד להגנת הסביבה (בהתאם להוראות התוויות). כמו-כן, אם יש חשד לנזק ברהיטי עץ, משקופים ומוצרי עץ בתוך הבית, יש להזמין מדביר בעל רישיון מתקדם (מדביר במבנים ושטח פתוח או מדביר באיוד) ובתוקף מהמשרד להגנת הסביבה. הטיפול בשטח הפרטי הוא באחריות בעל הנכס.

אם נמצאו מוצרים נגועים או חשודים כנגועים בטרמיט הפורמוסני אשר התושבים מבקשים לפנות מהבית, יש לפנות למוקד העירוני 106. אין לפנות מוצרים נגועים מהבית ללא תיאום עם העירייה.

סימנים לזיהוי הימצאות הטרמיט:

1. הטרמיט נראה כנמלה לבנה בגודל של כ-3 מילימטר. בדרך כלל נמצא בתוך האדמה ואינו נראה בעין.
2. הטרמיט אוהב לקנן באזור חם ולח, סימנים של כתמי לחות יכולים להעיד על הימצאותו.
3. נזקים במוצרי עץ כגון ריהוט, משקופים, דלתות וכו'.
4. תעלות בוץ על קירות או על עצים.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר