ישי אדוארד. צילום אילן חתוכה
ישי אדוארד. צילום אילן חתוכה

“הסכם הגג מוביל אותנו לבעיית תחבורה ולקריסה כלכלית. חייבים לשנות אותו”

ישי אדוארד חושב שהבחירות יוכרעו בסיבוב שני, שצריך לפתוח את הסכם הגג, שצריך מקווה בכל שכונה ומאמין בהסכמה והידברות בין התושבים החילונים והדתיים בנוגע לפתיחת עסקים בשבת. מלאבס פותח בסדרת ראיונות עם המועמדים לראשות העיר

פורסם בתאריך: 13.7.18 15:14

כמה חודשים לפני הבחירות זה זמן טוב לערוך היכרות מעמיקה יותר עם המתמודדים על ראשות עיריית ראש העין. שישה מתמודדים יש ברשימה, מה שאומר שהסיכוי שהבחירות יוכרעו בסיבו שני הוא יותר מסביר. מלאבס פותח השבוע בסדרת ראיונות עם המועמדים, על פי סדר ההכרזה שלהם על ההתמודדות. פותח את הסדרה: עו”ד ישי אדוארד, שהכריז כבר בספטמבר בשנה שעברה על רצונו לשבת על הכיסא בלשכה ברחוב שילה 21 בעיר.

אדוארד, בן ה-49, יליד ראש העין, מתגורר בראש העין הוותיקה. נשוי לכרמית ואב לאור, רון, מעיין ונועם. הוא השתחרר מצה”ל בדרגת סגן אלוף לאחר 25 שנות שירות בהן ביצע מספר תפקידי פיקוד ותכנון לוגיסטי ואסטרטגי. האחרון שבהם היה פיקוד על בית הספר לצניחה. כיום הוא עורך דין, שותף במשרד B.B.S, המתמחה בתחומי נדל"ן והתחדשות עירונית, ומספק שירותי משפטיים בהתנדבות לעמותת “יד לחללי צה”ל”. בעל תואר ראשון מאוניברסיטת בר אילן ותואר ראשון ושני במשפטים מהקרייה האקדמית בקריית אונו.

מה בעיניך השינוי המהותי ביותר שיש לבצע בעיר?
“הדבר הכי משמעותי שיש לשנות בעיר הוא את הסכם הגג (אחד מההסכמים שחתמה עיריית ראש העין בפברואר 2014, מול שר האוצר דאז יאיר לפיד, משרד הבינוי והשיכון ומנהל רשות מקרקעי ישראל לבניית 15,700 דירות בהליך מואץ, ט”ס). ההסכם מוביל אותנו לבעיה תחבורתית, לקריסה כלכלית ויוצר לחץ בעיר. לדעתי לקחנו על עצמנו מאסה של בניה שהיא גדולה עלינו ולא מתאימה למערכות שלנו. לא ידענו לבקש את כל הכלים והתקציבים הנדרשים לכך. לדעתי גם לא ידענו לבקש במקביל את טובות ההנאה עבור התושבים הקיימים, כמו למשל פינוי בינוי”.

"כשאני אפתח את הסכם הגג אז אני אבקש את השלמת התשתיות במתחמי A ו-B, כיוון שהתושבים חיים שם כיום ללא תשתיות תואמות, כבר הרבה מעבר לחצי שנה. בנוסף אטפל בנושא התחבורתי”

איך אתה מתכוון לפעול בנושא הבניה בשכונות החדשות, אכלוס התושבים והסכמי הגג?
“קודם כל, כפי שאמרתי, נדרש לפתוח את הסכם הגג. כשאני אפתח אותו אז אני אבקש את השלמת התשתיות במתחמי A ו-B, כיוון שהתושבים חיים שם כיום ללא תשתיות תואמות, כבר הרבה מעבר לחצי שנה. בנוסף אטפל בנושא התחבורתי. משרד התחבורה הגיש מסמך באוגוסט 2017 לוועדת התכנון המחוזית בו הוא קבע 13 סעיפים שעלינו לתת להם מענה לפני שנמשיך להוציא היתרים ל-8,500 ליחידות דיור. מדובר למשל בהקמת נתיבי תחבורה ציבוריים, הפעלת רכבת ראש העין דרום, סלילת שבילי אופניים והוצאת אוטובוסים לרכבת. בנוסף לכך צריך להקים מחלף מכיוון רחוב יהודה הלוי לכיוון הכבישים 444 ו-471. מעבר לכך, יש את הנושא הכלכלי, שהוא גם משמעותי. העיר שלנו אמורה להיכנס למינוס של 330 מיליון שקלים כתוצאה מהבניה בשכונות החדשות. למעשה, מהרגע שאכלסנו את השכונות החדשות לא בנינו שטחי מסחר ותעשייה שיהוו איזון לתקציב שלנו. למרות הארנונה הכבדה שאנו משלמים, אנו יוצרים מינוס של 6,000 שקלים בשנה לכל יחידת דיור, וזה מתקזז מההכנסות מהארנונה של העסקים”.

ישי אדוארד. צילום סיון פרג'

ישי אדוארד. צילום סיון פרג'

לראש העין יש לא מעט קשיי תחבורה, איך לדעתך ניתן לפתור אותם?
“ניתן לפתור זאת על ידי יישום בשטח של 13 הסעיפים של משרד התחבורה אותם ציינתי קודם. מלבד זאת, ניתן ללחוץ על משרד התחבורה לצרף אותנו לתוכנית הרכבת הקלה, שזהו פתרון לטווח הרחוק. אותה רכבת תעבור באזורי התעשייה בראש העין וזה ייתן לנו יתרון תחבורתי ונגישות יותר טובה”.

מכירת הקרקע להקמת תחנת כוח בצומת קאסם, על ידי חברי קיבוץ גבעת השלושה, גורמת לחשש רב בקרב התושבים, האם לדעתך עדיין ניתן למנוע את הקמת התחנה ואיך?
“לדעתי ניתן למנוע את הקמת תחנת הכוח בדרך של שילוב אנשי מקצוע שיתנו את דעתם באשר לסיכון מהזיהום האוויר שייווצר מכך, יחד עם משרד עורכי דין שיספק את ההיבטים החוקיים של הנושא. ניתן לעלות למשרדי הממשלה הרלוונטיים ולפרוס בפניהם את דעתנו המקצועית והמשפטית. יחד עם זאת, נכון להמשיך ולהפגין – גם ההנהגה וגם התושבים כמקשה אחת”.

אחת הטענות של תושבים חילונים בעיר הוא היעדר מקומות בילוי ופנאי בשבת. האם לדעתך יש לפתוח כאלה, והאם תקדם פתיחת עסקים בשבת באזורים מסוימים?
“כעיקרון לא ייפתחו בתי עינוג בשכונות מגורים בשבת בכל העיר, הן בשכונות הוותיקות והן בשכונות החדשות. יחד עם זאת ידוע לי שיש תושבים שמעוניינים בפתיחת כאלה בשבת. כמי ששואף להיות ראש העיר של כולם, ניתן לענות על הצרכים של כל תושבי העיר. כשנגיע לדון בסוגיית פתיחת מקומות בילוי בשבת, אנו נשב חילונים ודתיים כדי למצוא פתרון שיטיב עם כולם תוך שמירה על הסטטוס קוו”.

הפגנת המתנגדים להקמת תחנת הכוח מול קיבוץ גבעת השלושה. צילום אליעזר קצנשטיין

הפגנת המתנגדים להקמת תחנת הכוח מול קיבוץ גבעת השלושה. צילום אליעזר קצנשטיין

האם לדעתך במצב הנוכחי יש בכלל סיכוי שהבחירות יוכרעו בסיבוב הראשון?
“נכון להיום אנו שישה מועמדים וייתכן שתהיה הכרזה של מועמד שביעי. כך או כך, ישנם ריבוי מועמדים לראשות העיר. אנו נמצאים ארבעה חודשים לפני מועד הבחירות ועד אז יכולים להתרחש כל מיני שינויים וחיבורים כאלו ואחרים שיקטינו את מספר המועמדים לראשות, ואז אולי תהיה סבירות לניצחון בסיבוב הראשון. אם זה לא יקרה, אנו נסיים בסיבוב שני, כי כרגע אני לא רואה מועמד שיכול להגיע ל-40 אחוזים”.

"אנו נמצאים ארבעה חודשים לפני מועד הבחירות ועד אז יכולים להתרחש כל מיני שינויים וחיבורים כאלו ואחרים שיקטינו את מספר המועמדים לראשות, ואז אולי תהיה סבירות לניצחון בסיבוב הראשון”

איך אתה מתכוון לפעול על מנת לפתור את הבעיה של סגירת המרכז לגיל הרך?
“המרכז לגיל הרך הוא נושא מאוד רגיש עבורנו, היות ומדובר בילדינו שכאשר לא מטפלים בהם בזמן אז פשוט הרכבת לא ממתינה ובורחת. ילדים עלולים להתמודד עם בעיות כל החיים ויהיה קשה לפתור אותן בהמשך. לכן, חשוב מאוד לתת סיוע כבר לילדים בגיל הרך, סיוע שהילדים זקוקים לו. אני יודע שיש חילוקי דעות סביב התקציב עם משרדי הממשלה ועם זאת, עדיין לא צריך להשאיר אותנו במקום של חוסר סיוע. במקרה זה אם צריך להוציא מהעירייה מאות אלפי שקלים לטובת העניין, אז נדרש לעשות את זה, כי מדובר בילדינו”.

האם תחת הנהגתך תקציב החינוך יגדל ומה סדרי העדיפויות בתחום זה?
“בנושא החינוך, העולם התקדם, ולצערי אנחנו כעיר נשארנו באותו המקום בשנים האחרונות. לתפיסתי תחום החינוך צריך להיות נוכח בכל בתחום בעיר. גם כאשר מכינים תלמידים לצבא זה קשור לחינוך. תחום התרבות גם משתלב עם החינוך. עשינו סקר לפיו כ-50 אחוזים מהתושבים אינם מרוצים מרמת החינוך בעיר. שנית, במבחני המיצ”ב אנו אולי במעט מעל הממוצע הארצי, אבל בהשוואה לערי מרחב השרון אליו אנחנו משתייכים, כולם מעלינו. יש לנו ילדים עם מוחות אדירים שמגיעים מבתים חזקים מאוד, ואנו יכולים וצריכים להיות ממוקמים הרבה מעל הממוצע הארצי. אני מתכוון לתת את כל השירות החינוכי למרבית התלמידים שלנו ושכמה שפחות תלמידים יצאו מראש העין. העיר מיועדת לאכלס 120 אלף תושבים וצריך בה חינוך מגוון. נכון לחשוב על חינוך טכנולוגי, על בית ספר לאומנויות או על ישיבת תיכונית שאין בראש העין”.

איך מתגברים את צוות אגף החינוך לאור הצמיחה במספר התושבים?
“אגף החינוך מתגבר את עצמו כיום אבל לא במקצועות הנדרשים. זה שמוסיפים פקידה כזו או אחרת לא עונה על הצורך האמיתי. נדרש לתגבר את המערכת החינוכית באנשי מקצוע שיתנו את התוצאות המקצועיות הראויות בסופו של עניין. צריך להוסיף למערכת אנשי מקצוע שיתנו את המענה לגידול של העיר ולהתפתחות שלה. צריך להסתכל עוד חמש שנים קדימה, כאשר נהיה מעל 100 אלף תושבים, ולבחון את המבנה הארגוני של אגף החינוך. כאשר נגיע לסף הזה אגף צריך להיקרא מנהל החינוך”.

השטח עליו יוקם המקווה מרחפן. צילום: אילן שתיוי

השטח עליו יוקם המקווה מפסגות אפק. צילום מרחפן: אילן שתיוי

ישנה גם מחלוקת בקרב התושבים סביב בניית המגה מקווה בשכונה החדשה. מהי עמדתך בנושא?
“אני בעד בניית בתי ציבור שכוללים בתי תרבות, מקוואות, גנים וכל מה שנדרש. יחד עם זאת, צריך לשים את הדברים בפרופורציות. בפסגות אפק יש דרישה לארבעה מקוואות ורצו שאחד מהם שיהיה בגודל 890 מ”ר. התושבים התנגדו לכך. לדעתי אם התושבים אינם מעוניינים לקבל מקווה מפואר, אז צריך לבנות להם אחד סטנדרטי בגודל 150 מ”ר. את המקווה הגדול, שגודלו פחת ל-350 מ”ר, יביאו לשכונות הוותיקות שישמחו מאוד לקבל אותו. עם זאת, חייבים מקוואות בכל שכונות העיר שישרתו את כלל התושבים”.

כשאנשים שאולים למה צריך לבחור בך מבין כל המועמדים, מה אתה עונה להם?
“יש לי ניסיון בניהול ופיקוד של 25 שנה בצבא, ובתפקידי האחרון הייתי מפקד בית ספר לצניחה שנתן שירות לכלל צה”ל. כאשר השתחררתי לפני כשש שנים, התחלתי לעסוק בנושא חוק ומשפט ובתחום התכנון והבנייה. כיום אני עוסק במקצוע עריכת דין שנותן לי לעבוד בחיי היום יום עם משרדי ממשלה ובעיקר בנושא התכנון והבניה. בזכות זה צברתי ידע רחב בניהול, במשפט ובתכנון ובניה. ראש העין נמצאת בצומת מרכזית בהתפתחות שלה. אנו נדרשים לבנות בשנים הקרובות 20 אלף יחידות דיור. כיום אנו נמצאים בשפל כלכלי ותחבורתי. ראש העיר נדרש להתמצא בכל התחומים הללו, ניהול, תכנון ובניה ומשפט על מנת להביא את העיר למקום מבטחים. אני חושב שאני יכול לשאת על כתפי את התפקיד הזה ולתת את הבשורה לכלל התושבים הנהדרים שיש לנו בעיר”.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר