יוכי פנחסי אדיב. צילום אילן חתוכה
יוכי פנחסי אדיב. צילום אילן חתוכה

יוכי פנחסי-אדיב בראיון: "יש לי יתרון גדול בכך שאני אישה"

בעידן הפוסט-פוסט פמיניסטי, דוקטור (למיקרוביולוגיה) יוכי פנחסי אדיב, האישה היחידה במרוץ לראשות ראש העין, אומרת שהיא תנהל את העיר ברוח אחרת

פורסם בתאריך: 3.8.18 09:42

יוכי פנחסי אדיב היא האישה היחידה מבין המתמודדים על ראשות ראש העין, והיא נחושה, כמו כולם כמובן, לשים את ראש העין "על המפה" ולקדם אותה אל בין הערים המרכזיות בישראל. לראש העין יש פוטנציאל לכך, היא מאמינה, וכל מה שצריך הוא לעשות שינוי חשיבתי ותפיסתי, וכדאי גם להגדיר חזון ואסטרטגיה לכך. כל השאר יבוא מעצמו.

פנחסי אדיב, 49, נשואה ואם לשלושה, גרה עם משפחתה בראש העין זה 25 שנים. היא דוקטור למיקרוביולוגיה בעיסוקה, ואת עיקר הקריירה עשתה במכללה הטכנולוגית להנדסאים במכללת (ועכשיו באוניברסיטת) אריאל. החל משנת 2006 היא עומדת בראש מכללת הנדסאים באריאל.

היא פעילה מאוד בפורום של מנהלי מכללות טכנולוגיות, אשר מבקש להביא לצמצום הפער התקציבי בין המכללות האקדמיות למכללות הטכנולוגיות. דרך הפורום היא גם פועלת למען מה שהיא מכנה "שוויון הזדמנויות עבור אוכלוסיות מרקע סוציו-אקונומי נמוך, חרדים ואנשי פריפריה".

"אני מאמינה כי לראש העין יש פוטנציאל אדיר, והעיר יכולה להפוך לחוד החנית של הערים המובילות בישראל: חברתית, תרבותית וכלכלית", היא אומרת.

כיצד החלטת לרוץ לראש העירייה?
"הגיעו אליי לא מעט אנשים מכל קצוות העיר, שאמרו כי הם מכירים את העשייה שלי ורוצים שאוביל את השינוי בעיר. בשנה האחרונה למדתי את הדברים לעומק, נפגשתי עם נציגים מכל קצוות האוכלוסייה בעיר, מהשכונות הוותיקות והחדשות, וכולם דיברו באותה שפה ואמרו שהם רוצים שינוי, לכן הקמתי סיעה עצמאית והצבתי את עצמי כמתמודדת".

לאיזה שינוי הכוונה?
"ראש העין הולכת ומשנה את פניה. לצד האוכלוסייה השורשית והוותיקה, שיש לה מאפיינים הומוגניים, צמח עולם של שכונות חדשות, והשאלה היא איך מתכננים ומשלבים את כל הרבדים. יש תושבים המבקשים לשמור על הקיים, ולצדם אנשים שהגיעו לראש העין מגבעתיים, תל אביב, רמת השרון, פתח תקוה, באר שבע ועוד, והם מרגישים שהגיעו למקום מיושן. ראש העין, לעומת ערים אחרות שמזדקנות, הופכת לצעירה יותר, מגיעים לכאן הרבה יותר זוגות צעירים ואף אחד לא דואג לצרכים הבסיסיים שלהם – גני ילדים, מעונות ועוד. יש כאוס גדול בתחום החינוך, וזה מעבר לבנייה ולצד כל שאר הבעיות שיש בעיר. יש הרגשה שחסר משהו בעיר הזו, לא מובן לאן היא הולכת ומה ה-DNA שלה. האם עליה להיתפס כעיר שמרנית או ככזו המקבלת אוכלוסיות נוספות".

"ראש העין לא תהיה תל אביב, והיא גם לא צריכה להיות כזו. היא צריכה שיהיה לה אפיון משלה ועם זאת להבין שיש קהלים שונים בתוך העיר ולכל קהל צריכים משלו, שלא ניתן להתעלם מהם"

לפתוח הסכמים

לדברי פנחסי אדיב, יש צורך להתמודד עם הרבה קהילות ולבחון איך נותנים מקום לכל אחד מהנרטיבים המתגוררים בעיר. "צריך להבין איזו עיר היא ראש העין: עיר של מוזיקה, אמנות, טכנולוגיה… מישהו התחיל תהליך, והוא נגדע בחמש השנים האחרונות. ראש העין צריכה למצוא לעצמה את הדרך שלה".

ואיך היא תעשה זאת?
"זה מתחיל במנהיג, שצריך להגדיר מה החזון של העיר. איך יכול להיות שעד היום אין לעיר הזו חזון ולא יודעים לאן היא הולכת. במקביל צריכה להתבצע העבודה בשטח".

נושא הבנייה החדשה, אכלוס התושבים והסכמי הגג הוא מאוד בעייתי בעיר. איך את מתכוונת לפעול בנושא?
"קודם כל צריך לקחת בחשבון את העובדה המעציבה כי כיום אין לראש העין שום קשר עם הממשלה. אנחנו לא מעניינים אף אחד, וזאת יש לשנות. הממשלה עשתה מה שעשתה על מנת לפתור לעצמה את בעיות הדיור ומי שסובל מכך הם תושבי העיר. בשביל לפתור את בעיות הדיור, צריך קודם כל ליצור תשתיות נכונות, בתי ספר וגני ילדים, תחבורה ועוד – וכל הנושאים האלה בעיר לקויים.

יוכי פנחסי אדיב. צילום אילן חתוכה

יוכי פנחסי אדיב. צילום אילן חתוכה

"יש קודם כל לפתוח את ההסכמים הקיימים ולהכניס שינויים על מנת להעניק את השירותים האלה לאוכלוסייה החדשה. כלומר, לייצר תשתיות מתאימות. בנו כאן עיר על עיר מבלי לתכנן. המדינה לא יכולה לעמוד בצד ולהגיד שהיא לא יכולה לעשות דבר. מעבר לכך, יש צורך לרדד את כמות התושבים, וגם לדרוש מהמדינה פתרונות תחבורתיים הולמים. הרי לא סתם נולדה תחנת כוח, מטוסים שחגים מעל העיר, בית קברות שהולכים להקים. זיהו סוג של חולשה, ואין בממשלה מי שיקשיב. צריך לייצר את הקשב הזה מתוך העיר ולא מבחוץ, ואז גם הדברים האחרים יבואו לידי ביטוי".

התושבים החילונים בעיר מתלוננים על היעדר מקומות בילוי ופנאי בשבת. האם, אם תיבחרי לראשות העירייה, תקדמי פתיחת עסקים בשבת באזורים מסוימים?
"ראש העין לא תהיה תל אביב, והיא גם לא צריכה להיות כזו. היא צריכה שיהיה לה אפיון משלה ועם זאת להבין שיש קהלים שונים בתוך העיר ולכל קהל צריכים משלו, שלא ניתן להתעלם מהם. אני לא בעד להפריע לאף סוג של אוכלוסייה ואני לא בעד לעכב לאוכלוסייה אחרת תהליכים שהיא מבקשת לקבל. בערים כמו ירושלים, שהיא עיר הקודש שלנו, מצאה את הפתרון, פתח תקוה מצאה את הפתרון וגם אנחנו נמצא את הפתרון".

שקיפות מלאה

"מקומות הבילוי", לדבריה, "אמורים להיבנות בתוך אזורי הסחר. בשכונות הוותיקות בוודאי שאין לגעת, מאחר ויש להן אבחון משלהן ולא צריך לעשות דברים להכעיס. כמובן, שהכול צריך להיעשות בשיתוף עם התושבים וכשאשב בכיסא ראש העיר, כבר נדע לפתור את העניין לשביעות רצון של כולם".

"פרט לכך", היא אומרת, "מקומות בילוי ומסחר דרושים גם כדי לייצר הכנסות לעיר באמצעות הארנונה. אנשים אוהבים לבלות, אך בסופי השבוע הם מתניעים את הרכב ויוצאים לבלות בחוץ. צריך להקים את אטרקציות הבילוי בתוך העיר, להקים בתי קפה ומסעדות, למשוך לכאן מותגים. לראש העין יש כוח עצום של אמנים ויוצרים מהדרגה הראשונה, שיכולים להשפיע מתוך ובתוך העיר. אנשים מחפשים את הגלורי של ראש העין, וזה לא קיים היום.

"ראש העין היא עיר טובה, עם אנשים נפלאים וקהילה מתנדבת מהגדולות ביותר שיש, ואם נסתכל פנימה נראה שלאוכלוסייה שגרה בעיר יש נגיעה כמעט בכל תחום: חינוך, אקדמיה, תעשיה, ברמת המנכ"לים ופקידים בכירים בממשלה. כל אלה יכולים להשפיע מבחוץ כדי לתרום לעיר. אני הולכת להחזיר את העיר הזו לתושביה".

איך תעשי זאת?
"אצור מנהלות פעילות אמתיות שישפיעו פנימה ולא רק יציפו בעיות. ראש עיר צריך לדעת לנגן על כל האורגן הזה ולתת לתושבים אפשרות להציע את הפתרונות. יכול להיות שלא על הכול נסכים, אבל צריך להתחיל לחשוב שהתושב מביא את הצרכים שלו מהמקום הנכון והמפרה. כמובן, צריך לייצר שקיפות מלאה של קבלת החלטות. לקחת את העיר ולמנף אותה לטובת התושבים".

יוכי פנחסי אדיב עם משה סיני. צילום אילן פורת

יוכי פנחסי אדיב עם משה סיני. צילום אילן פורת

חינוך עם הפנים לעתיד

אנחנו נמצאים חודש לפתיחת שנת הלימודים, תושבים בעיר כועסים על אגף החינוך, על השיבוצים שמאחרים להגיע, על הליקויים בקייטנות של מקום בלב ועל סגירת כיתות בבתי ספר. פנחסי-אדיב מתייחסת לחינוך במובן הרחב שלו. מבחינתה יש לחשוב על העתיד הטכנולוגי בעולם המשתנה התופס תאוצה.

"צריך להציב מדדים ולקדם יוזמות וחדשנות, טכנולוגיה ואיכות מקצועית", היא אומרת. "העולם של החינוך בנוי ממספר דברים: יש החינוך השמרני שחייב להתקיים בראש העין, אבל צריך גם לחשוב מחוץ לקופסה. יש בראש העין רק תיכון אחד – תיכון בגין, המונה כ-1,300 תלמידים, ויש צורך חיוני בהקמת תיכון נוסף, טכנולוגי, עם הפנים לעולם של תעשייה. והילדים בראש העין צריכים ללמוד בתוך העיר במסגרות שונות, אבל לא מהמקום של חולשה, אלא מהמקום המעצים".

לפי שיטתה, העולם של החינוך לא מסתיים רק בבית הספר. "מדובר בעולם הרבה יותר רחב, והוא כולל גם תרבות, רווחה, תנועות נוער, צעירים, חוגים, חינוך בלתי פורמלי וכל מה שהילד נוגע בו לאורך השנים, מרמת המעון ועד רמת בית הספר התיכון, ואף לאחר השחרור מהצבא, ולכן הכל חייב להיות מתוכלל. ילד שלומד במערכת, צריך שיהיה לו רצף חינוכי, הצהרוניות זה לא בייביסיטר וצריך ליצור חשיבה מערכתית נכונה. כל העסק הזה חייב להיות מנווט ומשולב, ואת זה עושים בהקמה של מנהל חינוך וקשר בין כל האגפים".

לאחרונה עולות עוד ועוד טענות נגד מקום בלב, על כך שהם מונופול, שהשירות שניתן הוא לא מיטבי ושלוקחים שם את התושבים כמובן מאליו.
"מקום בלב הוא מוסד חשוב, אבל הוא זרוע ביצועית שפועלת לצד העירייה וצריכה להיות מפוקחת על ידי אותו מנהל שמנחיל פנימה את העקרונות. זה לא יכול לעבוד כלוויין, אלא מתוך עקרונות ברורים. יש ספינה גדולה שמובילה את התהליכים, ויש זרועות הביצוע שמקבלות את העקרונות ופועלות לפיהם".

את חושבת שצריך להגדיל את תקציב החינוך?
"התקציב זה סדרי עדיפויות והשאלה היא איך אתה מזיז את התקציב ואיפה אתה משקיע את הכסף שלך. חלק מהכספים צריכים להגיע גם ממקורות חיצונים, כי אם אתה הופך להיות עיר משפיעה ומציב את האנשים המקצועיים בשדרה, הם יידעו להביא פרויקטים שיש בתוכם גם עניין כספי ולייצר שיתופי פעולה וברגע שהשם שלך יוצא החוצה ונוצר לך קשר עם מקומות ממשלתיים, אנשים ירצו להדבק להצלחות. כך תהפוך ראש העין מעיר שמקבלת תכתיבים לעיר שיוצרת חוזקות, וזה קיים, רק צריך למנף אותם בעזרת אנשים".

איך את תופסת את מקומו של ראש העיר ושל הפקידות הבכירה בעירייה?
"ראש העיר הוא בסופו של דבר מנהיג. הוא צריך להגיד מה הוא רוצה, ומתוך זה נבנות תכניות העבודה. צריך לבחור את אנשי המקצוע הנכונים שיידעו לווסת את התהליכים, שיודעים לעשות ולהשפיע על הסביבה, וברגע שאתה מייצר לעצמך את השדרה הנכונה של אנשי המקצוע – הכול אפשרי. עיר צריך לנהל כמו מפעל, ברמת הזרועות, מנהלי משנה, קבוצות עבודה ועוד. עיר זו מפעל גדול, שיש לו לקוחות ואלה הם התושבים. ואם מבינים שעיר צריכה להתנהל כמו חברה עם לקוחות, מבינים שאפשר להצליח בכל".

מטה יוחי פנחסי אדיב. צילום אילן פורת

מטה יוחי פנחסי אדיב. צילום אילן פורת

כוח נגד כוח

תחום נוסף, שמטריד את התושבים בראש העין הוא מכירת הקרקע של קיבוץ גבעת השלושה לטובת הקמת תחנת כוח. הדבר מדאיג גם את פנחסי-אדיב. "צריך לפעול בנושא במלוא המרץ, לפני שיהיה מאוחר מדי", היא מסבירה. "לצערי, גם במקרה הזה נעשה תהליך הרדמה. השתתפתי בדיונים של הות"ל (הוועדה לתכנון לאומי) בנושא, והמסקנה שלי היא שמי שצריך להוביל את המהלך הנגדי היא הממשלה, יחד עם העיר. צריך לפעול בכוח משולב עם אסטרטגיה ולהוביל אותו עם לוח זמנים מאוד ברור, לא כל אחד כלוויין נפרד, אלא בנחרצות משותפת. גבעת השלושה רוצים להתעשר? שיבנו אותה בתוך הקיבוץ, ולא מול ראש העין או כפר קאסם".

לדעתך, הבחירות לראשות העיר יוכרעו בסיבוב הראשון?
"יש דינמיות בתהליך. כרגע יש שבעה מועמדים, ואני מניחה שבעוד שבועיים התמונה תתבהר ותיראה שונה לחלוטין, ואנחנו נראה מועמדים שיבינו את המצב ובעצם יקבלו את ההחלטה שלהם. אני מקווה שההחלטה תהיה לטובת אלו שרוצים את השינוי, לטובת התושבים ולא מתוך עניין של אגו".

ועכשיו שכנעי אותנו בכמה משפטים למה לבחור בך דווקא.
"בתוך המערכות שהובלתי עסקתי הרבה מאוד בעולם של קשרי ממשל, עבודה מול משרדי ממשלה והפקידות ברמה הגבוהה ביותר. אני מביאה איתי כושר ניהול, שקיפות ויושרה. יש לי יתרון גדול בכך שאני אישה. עצם העובדה שראש העין תעמיד בראשה אישה, היא כבר הצהרה פלורליסטית, המצביע על יכולת שינוי. אישה מקבלת החלטות לטווח ארוך, היא יודעת לנהל מערכות ועושה זאת גם ברמה רגשית, וגם ברמה עניינית. היא יכולה לגעת ברוח של האנשים, וראש העין זקוקה לתהליך כזה".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    תתרחקי ממשה סיני, הוא רק יזיק לך, או שדרכך הוא יכנס לעירייה כדי לסדר לעצמו עבודה,

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר