עמית לפלר ראשית
עמית לפלר

חשבון פשוט: לא כולם רוצים "לתת חמש"

עמית לפלר מסביר מה צריך לשנות בדרך לאחוז גבוה של תלמידים שבוחרים בחמש יחידות מתימטיקה

פורסם בתאריך: 12.6.19 16:02

כולנו היינו, נהיה, או עודנו בתיכון, ובשלב מסוים היינו צריכים או שנצטרך לבחור באיזה היקף נרצה ללמוד מתמטיקה. השיטה היא אותה שיטה כבר לא מעט שנים – שלוש, ארבע וחמש יחידות מתמטיקה, כשכל יחידה מעידה על רמת לימוד גבוהה יותר, בסדר עולה. הבחירה בידו של התלמיד במקרה הטוב, ובמקרה הפחות טוב הבחירה תלויה בבית הספר.

אך עם זאת, ברבות השנים נעשו רפורמות שונות שנועדו להשפיע על בחירתו של התלמיד על מנת שיבחר את רמת הלימוד "הבכירה" ביותר, חמש יחידות, לעיתים ללא התחשבות ביכולותיו הלימודיות של התלמיד ורצונו הכנה. מנקודת מבטי, הבחירה בחמש יחידות מתמטיקה מועילה בשני מצבים. האחד, כשאתה או את לא יודעים מה תרצו לעשות בחייכם הבוגרים וזה המסלול "שיפתח בפניכם דלתות". והשני, בו אתה יודע שהכיוון הוא מדעי טכנולוגי ולכן קיימת חובה ללמוד מתמטיקה בהיקף זה.

מערכת החינוך שמה לה כיעד להפוך את הלמידה הקשה שלא מתאימה לכל אחד, "לסטנדרט" שיש להתיישר אליו. בין ההוכחות לכך, הן הרפורמות החוזרות בכדי להעלות את מספר התלמידים הלומדים בחמש יחידות מתמטיקה כמו "לתת חמש" האחרונה ודומותיה.

בגרות במתמטיקה צילום אילן אסייג

לכאורה, היעד לשיפור רמת לימודי המתמטיקה במדינת ישראל, המבוססת על מדע וטכנולוגיה, הוא מאוד חשוב. יחד עם זאת, בדרך למימוש הכוונות "דורסים" הרבה תלמידים שאינם מסוגלים או מעוניינים "לתת חמש" ולא רואים את עתידם בכיוון הריאלי.

מכל הסחרור וההילה שסביב הלמידה במסגרת חמש יחידות מתמטיקה, שוכחים את אותו התלמיד שיהפוך לעוד אחד מתשע עשרה אלף הנבחנים לעתיד ולא שואלים אותו, מה ההעדפה שלו? מה יעשה לו טוב? ולא רק למערכת.

טענותיי הן כלפי השיטה בה "דוחפים" תלמידים לעשות חמש יחידות מתמטיקה. ולא כלפי בתי הספר, לא להנהלות, לא למורים ובוודאי שלא לתלמידים.
אך עדיין ישנם תלמידים שלא מסוגלים או לא מוצאים לנכון ללמוד מתמטיקה בהיקף כה נרחב ואותו סטנדרט מופרך שהציב לעצמו משרד החינוך מעמיד בני נוער בפני מכשול שגורם להם לחשוב שהבעיה היא אצלם, ולא בשיטה.

הבעיה הזו קיימת, אך מערכת החינוך עדיין לא נתנה דעתה בנושא, אולי מתוך אי ידיעה ואולי לאור הלחץ להישגיות בהגדלת מספר התלמידים בחמש יחידות. ולכן בינתיים הפתרון צריך לבוא מהתלמידים.

לדעתי, הגדרה מחדש של הסטנדרט והתאמתו למגמות אותן בחרו התלמידים (לדוגמה, מי שבחר מגמת פיזיקה ילמד מתמטיקה בהיקף מורחב) הוא פתרון נכון, ראוי וצודק לתלמידי ישראל.

יש חשיבות רבה לעת בה אני כותב את המאמר עבור אלו שיבחרו בעוד כמה חודשים כמה יחידות הם רוצים לעשות במתמטיקה, וגם עבור אלו שיצטרכו להחליט אם להמשיך במסלול שבחרו לעצמם.

במדינת ישראל, סיימו בשנה שעברה כ-18,050 תלמידי תיכון בהיקף לימוד של חמש יחידות מתמטיקה. ולעיתים הצורך "לתת חמש" שנובע מהסטנדרט שנקבע גובה עימו מחיר כבד של ויתורים חברתיים רבים וכמו כן, השקעה פחותה במקצועות אחרים.

ועולה השאלה כמה מהם באמת רצו "לתת חמש" או שמא עשו זאת כי מדובר בסטנדרט.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר