גיא אליהו, חגית ויחנסקי, אריה ימיני, קוגומלו, ישראל אדם. צילום אילן בשור, זאב שטרן, קוגומלו

כיבו להם את האור: החג הקשה של הכוכבים ואנשי התרבות

התקופה הזו אמורה הייתה להיות הכי עמוסה שלהם. כוכב הילדים, בעלת הסטודיו למחול, המפיק והיזם, ומנכ"ל היכל התרבות, מספרים על שנה קשה, על פתרונות יצירתיים, על חנוכה בלי מופעים ובלי במות, ועל הדרך להישאר אופטימיים

פורסם בתאריך: 12.12.20 18:06

"אני ממש מתגעגע לכל הקאסט הזה ולדבר הזה שנקרא חנוכה"

לביא קגן, קוגומלו, כוכב ילדים ובעלים של רשת חוגי קפוארה והיפ הופ

קוגומלו. צילום אילן בשור

בדרך כלל בתקופה הזו, רגע לפני חנוכה, ללביא קגן או בשמו המקצועי קוגומלו אין כמעט דקה פנויה. הוא מתרוצץ בין החזרות, הצילומים, המופעים מחזרה לחזרה, צילומים, תוכניות טלוויזיה והופעות בכל רחבי הארץ. קגן הוא שחקן, בדרן וכוכב ילדים מוכר. הוא גדל בפתח תקוה ובשנים האחרונות עבר לראש העין. קגן, פרט להיותו כוכב ילדים הוא גם הבעלים של רשת חוגי קפוארה והיפ הופ אשר מונה 30 סניפים, שלושה מתוכם בפתח תקוה.
השנה את הבמות החליף הזום, עם תוספת קטנה של הופעות פרטיות ועל משאיות. "בארבע השנים האחרונות אני עושה מופעי חנוכה, אנחנו יוצאים לסבב של כ-100 הופעות ברחבי הארץ ואני לא רואה כמעט את הילדות שלי. זו תקופה שאני תמיד אומר שאני כאילו טס לחו"ל, אני בארץ ולא בארץ, אבל זו חוויה מטורפת. אני מופיע על הבמות עם התלמידים שלי ופתאום אין חזרות ואין הופעות ואתה בבית", הוא מספר. "היינו אמורים להשתתף השנה ב'מותק של פסטיגל' בתפקיד ראשי וזה נעצר".
איך שורדים את זה?
"קודם כל צריך להבין שביטול המופעים בחנוכה זה חור של מאות אלפי שקלים, אבל מנגד יש רוח אופטימית, אני מאמין שאנחנו תמיד צריכים תמיד להסתכל קדימה, וכך אני גם מלמד את התלמידים שלי. אנחנו איתנים וחזקים ועשינו צמצומים והתאמות. אני תמיד מסביר שאם אתה גזע שלא מתאים את עצמך ועומד חזק מול הסופה אתה נשבר, אבל אם אתה ענף שזורם עם הסופה אתה מצליח".
הוא בן 38, נשוי ואב לשתי בנות. רשת חוגי הקפוארה וההיפ הופ לילדים שלו מונה 30 סניפים, שלושה מהם בפתח תקוה. "בתקופת הקורונה הכל קפא והיינו צריכים להמציא את עצמנו מחדש", הוא אומר, "ללמד בחוץ, לעבור ללמידה און ליין, מבחינתי התקופה הזו מאוד פיתחה אותנו. אחרי הסגר הראשון חשבנו שעברנו את הכל, אפילו פתחנו סניף חדש באם המושבות ושיפצנו אותו ברמה מטורפת. בספטמבר כשהתחלנו את הרישום כבר לא היה לנו מקום פנוי בשום חוג בכל הסניפים. ואז הגיע הגל השני שלא האמנו שיגיע".
המשבר שחוו העסקים שלו היה עצום. "אחרי שעשינו הערכת נזקים חשבנו מה ניתן לעשות והתחלנו לקיים שעורים בשטח הפתוח. כולם המשיכו איתנו ונרשמו. בנוסף פתחנו את 'קוגומלו און ליין' והתחלנו ללמד ילדים מכל הארץ באופן מקוון, עם סטודיו ואולפן. זה תפס מהרגע הראשון, כי ילדים מכל הארץ יכלו ללמוד עם קוגומלו", הוא אומר בגאווה. "בנוסף, בתקופת הקורונה צילמנו סדרת טלוויזיה 'קפוארה לומדים מהמאסטר' שמלמדת ילדים דרך המסך איך עושים קפוארה. הסדרה שודרה בערוץ הכוכבים שקיים בכל פלטפורמות השידור – הוט, YES, סלקום ופרטנר. זו סדרה שהיא גם מצחיקה, גם מעבירה מסרים וגם מלמדת בנים ובנות קפוארה".
הוא עושה גם בימים אלה מופעי זום, "בעיקר לחברות", הוא אומר, מופעים פרטיים וימי הולדת ולקראת חנוכה צילם יחד עם יובל המבולבל, דוד חיים, פיקו ורוי בוי, סדרה נוספת לערוץ הכוכבים. "במקום לעלות על הבמות, אנחנו נופיע בערוץ הכוכבים בטלוויזיה וכך נגיע לכל ילדי ישראל", הוא מסביר. פרויקט נוסף בו השתתף היה סרט חנוכה לחב"ד – 'גיבורי האור חוזרים לעתיד'.
כמה אתה מתגעגע לבמות?
"מאוד מאוד. כל פעם שאני עושה יום הולדת אני מתפוצץ כאילו אני על הבמה של אלף איש. אני מוצא דרכים יצירתיות להתאים את עצמי, אבל זה לא כמו הדבר האמיתי. זה מעבר לעניין הכלכלי, התקופה הזו היא בדרך כלל תקופה של חוויות שאין לה תחליף. היינו עושים קליפים, מתארחים בתוכניות בוקר ומופיעים על הבמה. זו תקופה של הרבה צחוקים והתרגשויות, שבועות של חזרות. זו חוויה, אתה מופיע כל היום וזה כמו חופשה בחו"ל. אז כן, אני ממש מתגעגע לכל הקאסט הזה ולדבר הזה שנקרא חנוכה ורק מי שעובר חנוכה בהפקות גדולות, יודע שאין שני לזה. אבל מצד שני, אשתי מרוצה שאני בבית. בסגר הייתי רואה מלא אבות עם ילדים בגן השעשועים, דבר שלא רואים כל יום. אני עדיין מאוד עסוק, אבל יש לי יותר זמן, אני לוקח את הבנות לגן ומחזיר אותן".
אתה אופטימי?
"האמת שכן. אני קם כל בוקר עם האנרגיה הזו ויודע שזו תקופה ונעבור את זה בצורה הטובה ביותר".

חגית ויחנסקי

חגית ויחנסקי

"הבמות מאוד חסרות לנו ובעיקר לבנות"

חגית ויחנסקי, בעלת סטודיו למחול

"חנוכה זו אחת התקופות היותר עמוסות שלנו בשנה", אומרת חגית וחנסקי, בעלת סטודיו למחול בפתח תקוה."בכל שנה בחנוכה בשנים האחרונות היינו נוסעים לשלושה ימים לפסטיבל אילת, בו היינו מעבירים סדנאות העשרה לתלמידות. לצד זה, הרקדניות שלי בסטודיו לוקחות כל שנה חלק בהצגות ילדים בחנוכה והשנה כל זה לא קורה. חנוכה עבורנו זו תקופה שבה לא נחים לרגע, יש לנו חזרות והמון הופעות. חנוכה הוא בעצם הסיפתח לכל החגים שיגיעו אחרי מבחינת הופעות. אבל השנה האור כבה והכל נעצר. הבמות מאוד חסרות לנו ובעיקר לבנות, וכמו שזה נראה כרגע, השנה לא יתקיימו גם מופעי פורים ולא תהיה עדלאידע, זה מצב מאוד מתסכל. אבל מצד שני חנוכה זה חג של אור וגם אם האור כבה בסטודיו לתקופה הזו, עדיין האור נמצא עכשיו בלב ובעזרת השם בחנוכה הבא נפצה על הכל ויהיו לנו מלא הופעות, סדנאות ותחרויות".
במשך למעלה מ-15 שנה ויחנסקי חיה ונושמת מחול. בתשעת החודשים האחרונים, עוד הרבה לפני חנוכה, החיים שלה השתנו מקצה לקצה. "כמי שמנהלת בית ספר למחול ברמה של 100 אחוז עשייה יומיומית כגון שיעורים, הופעות, תחרויות בלי להוריד את הרגל מהגז אפילו לא לרגע אחד במשך 15 שנה, התקופה הזו היא הלם טוטאלי", היא מספרת בכאב "ירדנו מ-100 אחוז עשייה ל-0 ברגע אחד. הסטודיו שלנו תמיד תוסס, מלא חיים, צחוק וריקוד, ואז פתאום אומרים לך: עצור, תסגרו הכל ושבו בבית עד להודעה חדשה. לפעמים זה עדיין מרגיש לי כאילו אנחנו חיים בתוך איזה סרט הזוי של במאי שיכור. אם מישהו היה מספר לי שדבר כזה עלול לקרות בשנת 2020 הייתי עונה לו שהוא הוזה. הפעם אין אשמים ולא אשמים, פשוט נחתה עלינו משמים גזירת גורל וצריך להתמודד איתה. אנחנו בהחלט עדים לתקופה טראגית שתיזכר בדפי ההיסטוריה של העולם".
כמה זמן בדיוק אתם סגורים?
"ממרץ ועד היום תחום המחול סגור, במצטבר זה כמעט שישה חודשים. סוגרים ופותחים אותנו, כאילו איזה קיוסק וזה לא עובד ככה. ספורט ומחול בפרט זה בריאות הגוף ובריאות הנפש. מקבלי ההחלטות לא עוצרים רגע לחשוב בכלל על הנזק הגופני והנפשי העצום שנגרם לילדים ולילדות שפתאום הכל נעצר להם ונלקחה מהם האפשרות לפתח את הכישרון שלהם, נלקחו מהם החברים שלהם מהלהקות ומהחוגים. אנחנו מנסים להסביר שלא מדובר בסתם חוג עבור הילדים, אלא שזה עולם ומלואו עבורם ואלו חיים שלמים שנרקמו אצלנו במשך שנים".
ומבחינה כלכלית?
"כמובן שספגנו מכה עצומה, אנחנו מזכים כספית את התלמידים שלנו על כל חודש שאין בו פעילות. היושרה ושמירת הקשר שלנו עם ההורים חשובים לנו מאוד ואנו מעדכנים אותם בכל צעד. עם כל הכבוד לווירוס הזה יש מאחוריי 15 שנות פעילות וגידול דורות של רקדניות וזה לא דבר של מה בכך, אנחנו סטודיו מספיק חזק בשביל לשרוד ולעבור את המשבר הזה ולא משנה כמה זמן הוא יימשך".
אבל יש גם יתרונות, את יותר בבית.
"הילדים שלי זכו בי. אני נמצאת איתם בימים אלה, יותר מאשר הייתי איתם כל החיים. אנחנו מטיילים ומבלים הרבה, מה שבדרך כלל בשגרה פחות קורה. מה גם שהשנה, אני אהיה בהדלקת נרות בבית, דבר שבשנים הקודמות כמעט ולא היה קורה".
ואיך את שורדת את התקופה באופן אישי?
"התקופה הזאת לימדה אותי להתחבר פנימה לתוך עצמי והבנתי שגם אם העולם עצר מלכת זה עדיין לא סוף העולם. אני מנסה לעבור את התקופה הכי טוב שאני יכולה, משתדלת לעשות מהלימון לימונדה, אני מלמדת שיעורי ריקוד פרטיים, עושה הליכות בים, התחלתי לכתוב משהו שקשור במחול. תמיד הייתי אדם אופטימי וגם עכשיו אני שומרת על אופטימיות, אני מאמינה בבורא עולם, מאמינה שלכל דבר יש סיבה אלוהית ומאמינה גם שבסופו של דבר הווירוס הזה גם יחלוף והתקופה הרעה הזאת תיגנז בספר ההיסטוריה של החיים של כל אחד מאיתנו".

למדריך המלא לאירועי חנוכה בפתח תקוה כנסו כאן

אריה ימיני צילום זאב שטרן

אריה ימיני צילום זאב שטרן

"כל שנה יש צחוק של ילדים, סביבונים ושמחה ועכשיו המקום דומם"

אריה ימיני, מ"מ מנהל מינהל התרבות בעירייה ומנכ"ל היכל התרבות

"כל השנים החגים בהיכל התרבות זה משהו מיוחד, אבל חנוכה זה מעבר לכך. זה חג שמשלב מופעים לילדים ולמבוגרים ולקהילות שונות והשנה הכל נעצר", אומר אריה ימיני, מנכ"ל היכל התרבות ומ"מ מנהל מינהל התרבות בעירייה. "בחנוכה היינו רגילים בהיכל לסדרי גודל של 3,000-4,000 איש שהיו מגיעים מדי יום. אין ספק שהמצב הנוכחי מאוד עצוב ואנחנו מנסים למצוא את האור בדברים שונים שאנחנו עושים, בתמיכה גדולה של ראש העירייה, רמי גרינברג. אחד הפרויקטים המאוד מיוחדים זה 'רמי בא לבקר', בו ראש העירייה מגיע לביקור אצל משפחות עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים, בשיתוף אגף הרווחה, ומעניק להם במתנה טאבלט, בנוסף מגיע אומן ילדים שעושה להם מופע אישי. המטרה לקיים כ- 100 מופעים והתגובות שאנחנו מקבלים הן מאוד חמות".
כשאתה רואה את ההיכל בתקופה הזו של חנוכה ריק, מה אתה מרגיש?
"זה נורא ומאוד עצוב לי. במהלך חנוכה, יש אור ושמחה בהיכל התרבות ועכשיו הכל נדם. כל שנה יש צחוק של ילדים, סביבונים ושמחה. בית הקפה פתוח ומבוגרים שמגעים לראות מופעי סטנדאפ מיוחדים לחנוכה ועכשיו המקום דומם. אבל מצד שני, יש במקום את מערך החקירות האפידמיולוגיות ומידי יום מגיעים כ- 20 איש שמבצעים תחקורים ולכן יש קצת תנועה וקולות של אנשים".
מה אתם בכל זאת מצליחים לעשות?
"כל הזמן אנחנו חושבים מחוץ לקופסא ועושים פעילויות שונות בצורה מקוונת או בקבוצות קטנות. כמובן שבגלל המצב הכל מאוד דינמי ודברים משתנים מרגע לרגע, אבל אנחנו מתאימים את התוכנית להנחיות ולתקופה עצמה. אחד האירועים המרכזיים שאנחנו עושים השנה בהיכל זה אירוע לקהילות היהודיות באנגליה ובאירלנד. מדובר במופע שמתקיים מידי שנה באנגליה על ידי ההסתדרות הציונית העולמית והשנה לאור הנסיבות, שגרמו לכך שאמנים לא יכולים לטוס לחו"ל, הוחלט לקיים את המופע בהיכל התרבות בפתח תקוה והוא ישודר גם לתושבי העיר. האמן המרכזי של המופע הוא יהורם גאון והמופע נעשה בתמיכת ראש העירייה רמי גרינברג וההסתדרות הציונית העולמית. בנוסף, אנחנו מתכננים לקיים בהיכל מידי ערב הדלקת נרות פיזית למשפחות השכולות, אך גם במקרה הזה, לאור המגבלות, נדע מידי יום, האם זה מתקיים".
אתה אופטימי?
"אני מטבעי בנאדם אופטימי. אני יודע שההיכל יחזור לפעילות, אבל לא לפעילות רגילה שאנחנו רגילים, כי זה ייקח עוד זמן ועוד כמה חודשים. אבל בסופו של דבר יש כ-8% מהאוכלוסייה שהם צרכני תרבות אובססיביים ובשבילם התרבות זה אוויר לנשימה. לכן צריך להחזיר את התרבות, גם אם זה במספרים נמוכים, לאפשר לאנשים ליהנות מהחוויה התרבותית".
יש לך יותר זמן פנוי לעצמך ולמשפחה?
"זמן למשפחה יש לי אפילו פחות ממה שהיה בעבר. מאחר ואנחנו מקיימים הרבה שיתופי פעולה והמון פעילויות במקוון וזה מצריך שעות יום ולילה, אבל אני נהנה מהעשייה התרבותית יחד עם הצוות המצומצם של ההיכל".

"זו תקופה בה היינו אמורים להיות בטירוף"

ישראל אדם, מפיק ויזם

למעלה מ-45 שנה נמצא ישראל אדם בתחום ההפקות והתרבות. אדם בן ה-60, שנולד וגדל בעיר ומשרדיו נמצאים בקרית מטלון, לא זוכר תקופה כזו בה תחום התרבות משותק כל כך הרבה זמן. "התקופה הזו שלפני חנוכה, היא תקופה שהיינו צריכים להיות בטירוף", הוא מספר, "יש את ההכנות ויש את ההרצה של ההצגות. אנחנו בדרך כלל מתחילים שבועיים לפני חנוכה ומסיימים שלושה שבועות אחרי חנוכה, ועכשיו יש אלפי אנשים שיושבים בבית, כי הכל נעצר. זה הגיע למצב כזה שלאנשים בתעשייה אין מה לאכול. הקמנו בתעשיית את 'פעימות הלב', גוף שעוזר להם ואנחנו מכינים חבילות וארגזים ומחלקים להם".
במהלך חנוכה, לאדם אין רגע דל. "יש לנו מספר הפקות מידי שנה", הוא מסביר, "יש לנו את קרקס בראבו שבכל שנה אנחנו מפיקים קרקס נושא אחר. למשל בשנה שעברה הפקנו את קרקס בראבו הגיבורים, שהסתובב בכל הארץ. בדרך כלל יש לנו למעלה מ-70 הופעות ואלפי ילדים נחשפים לאומנים מהארץ ומחו"ל. בנוסף אנחנו מקימים מידי שנה את פארק הנינג'ה ברמת גן שבחנוכה הקודם הגיעו אליו למעלה מ-15 אלף איש, ואת הוואי פארק בהיכל שלמה אליו הגיעו בשנה שעברה למעלה מ-20 אלף איש. והשנה אין לנו כלום", הוא מספר בכאב. "לקחו לנו את פסח, את אוגוסט, את חנוכה ופורים שבפתח ואף אחד לא יודע להגיד לנו האם בפסח השנה יהיה משהו. יש תערוכה שאני חתום להביא לארץ לגני התערוכה בפסח וכמו שזה נראה, זה כבר לא רלוונטי".
איך שורדים כלכלית?
"מתגלגלים, אני מוציא כסף אישי של כל מה שעבדנו במשך שנים עבור החברה, לוקחים הלוואות מהבנקים כי צריך לשמור על העסקים וזה לא פשוט בכלל". הוא מספר שבין הסגר הראשון לסגר השני הם הקימו את מתחם ההופעות פשא להופעות קטנות, שהופיעו בו בין היתר אדיר מילר, חנן בן ארי, שלום חנוך ועוד. "זה היה מתחם קטן שעמד בתו הסגול, אנשים היו יושבים על ספה זוגית במרחק של שני מטר מאחד לשני ומשרד הבריאות לקח את המקום כמודל. אחרי תקופה, הממשלה החליטה שהיא סוגרת לנו אותו כי מבחינתה מדובר בהחלטה רוחבית ולא משנה אם בנית משהו שהוא נכון".
אתה מצליח לשמור על אופטימיות?
"אני בעיקר עצוב, אבל מחובר למציאות. אני יושב באיגוד המפיקים ואנחנו חושבים על איך מחזירים את התרבות בחזרה. כששואלים אותי מתי התרבות תחזור, אני בטוח לגמרי שזה יהיה לקראת ספטמבר אוקטובר, עם אופציה שאולי ביולי אוגוסט. אני משתדל להיות אופטימי, שריינתי את היכל שלמה לנינג'ה בחודש אוגוסט, אבל זה לא תלוי בנו. צריך להבין שכל המשפחה שלי נמצאת בתחום התרבות, בן הבן שלי, הוא שחקן והתאטרון מושבת והוא עושה כיתות אומן בזום, אור מנהל את כל ההפקות של נינג'ה ויחד עם בראל יש להם מותג של מסיבות גדולות ויש לו מסעדה ביפו שגם היא מושבתת. אשתי שבדרך כלל מנהלת את סל תרבות בעיריית פתח תקוה, עברה לעבוד בחמ"ל קורונה".

גיא אליהו

גיא אליהו

"חשוב להפיג את התקופה הקשה באור ושמחה"

גיא אליהו, מנכ"ל מקפ"ת

גוף נוסף שחווה חנוכה שונה הוא מקפ"ת. "לכבוד חג החנוכה מקפ"ת נערכה עם שלל אירועים, מופעים, וכמובן הדלקת נרות מגיל הרך ועד הגיל השלישי ברחבי העיר ובמרכזים הקהילתיים", אומר המנכ"ל גיא אליהו. "אמנם הורגלנו לאירועי חג ענקיים, אך גם השנה חשוב לנו במיוחד להפיג את התקופה הקשה במעט אור ושמחה, כל זאת כמובן בהתאם להנחיות התו הסגול".

"אנו מקשטים את כיכרות העיר ברוח החג כדי ליצור אווירת חנוכה"

אלה איגלר, מנהלת אגף תרבות, אירועים ופנאי בעירייה

אלה איגלר, מנהלת אגף אירועים, תרבות ופנאי בעירייה, מציינת: "אין ספק כי מגבלות הקורונה צמצמו באופן ניכר את היכולת לקיים אירועים. חג החנוכה הוא החג בו מתקיימים אירועים בשכונות ובקהילות השונות ברחבי העיר. בשנה שעברה אגף אירועים, תרבות ופנאי נתן סיוע לכלל האגפים שקיימו אירועים בשכונות השונות ובכל רחבי העיר. בעיר התקיימו מופעי אמנים, סדנאות, הפנינג לילדים, אירועי בידור למבוגרים, מצעד לפידים ססגוני עם כל תנועות הנוער, התקיימו אירועים בכל המתנ"סים ובמרכזי הנוער, אירועי ספורט, אירועי שירה ובידור, מופעי סטנד אפ לנוער ועוד. השנה לצערנו, לאור מגבלות הקורונה אנו מקשטים את כיכרות העיר ברוח החג כדי לשמח את התושבים וליצור אווירת חנוכה ומקיימים אירועים מצומצמים באגפים השונים ובמתנ"סים, תוך הקפדה על הנחיות הקורונה".

 

 


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר