צילום אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE
צילום אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE

"תגידו, אנחנו השתגענו?". הפרלמנט מדבר על ביטול שיעורי הבית

כמידי שבוע שאלנו את חברי הפרלמנט שאלה אחת. הפעם, במסגרת חודש החינוך של פתח תקוה, ולקראת ועידת החינוך הגדולה של העיר, רצינו לשמוע מה הם חושבים על שיעורי בית

פורסם בתאריך: 9.8.18 13:19

ועידת החינוך של פתח תקוה, יום שני, 13.8, 09:00 בבוקר

לפרטים המלאים על הוועידה ולהרשמה

 

אייל אחיאל

אייל אחיאל

אייל אחיאל

"הנה עוד ספין מבית היוצר של משרד החינוך. כמה עוד אפשר להכניס את היד לכיס של ההורים? האם חוק חינוך חינם/חובה נוצר בכדי שבכל פעם מחדש יכניסו לנו את היד לכיס? או אולי משרד החינוך פשט את הרגל ובואו נהפוך את החינוך לאפור. פעם אחר פעם בתקופת שלטונו של שר החינוך בנט אנחנו חווים עוד ועוד מטלות על ההורים. זה החל בחוק בנט לצמצום הכיתות, אז צמצמו עד 34 ילד בכיתה אך לקחו את התקורות מבתי הספר, דבר שגרם לאובדן הכנסה בית ספרית ובגינו בוטלו הרבה פעילויות. אז מה עשו? ביקשו מההורים. זה המשיך בחוק הצהרוניות ומה קרה? הפסדנו סייעות, פחות ימי צהרון, פחות חוגים, פחות פעילויות ומה קרה? שוב לכיס שלנו. אז עכשיו ביטול שיעורי הבית, יותר שקט למחנכת ולמורות המקצועיות, פחות חומר להעביר, אין מטרה לימודית והבנה מה הילד קלט ומי ישלם על זה? אנחנו ההורים. חינוך אפור, מורים בתשלום והעיקר להקל על המערכת ופחות עלויות. אז אל תבטלו לנו את שיעורי הבית, תעקבו אחר הילדים שלנו, אנחנו עובדים מספיק זמן בכדי לממן דברים אחרים". (אחיאל הוא יו"ר הנהגת בית הספר נעמי שמר ועוסק באבטחת מידע).

חגית ויחנסקי

חגית ויחנסקי

חגית ויחנסקי

"מאז ומתמיד לא התעלפתי על רעיון שיעורי הבית, כילדה, כתלמידה, כאמא וגם כמובן כמי שעובדת וחיה בסטודיו את הילדים ובני הנוער. אני שמחה שמערכת החינוך הבינה סוף סוף ששיעורי הבית הם לא הכרחיים ושגם ככה ההורים עוזרים לילדים עם השיעורים בשביל להקל עליהם. אני רואה כמה עומס יש על הילדים והנוער היום, יוצא ככה שנערה בת 14 חיה בסיר לחץ שאפילו מבוגר עם משפחה לא נמצא בו, הם לומדים משמונה בבוקר עד שעות הצהריים כשבכל הזמן הזה הם מצייתים לחוקי בית הספר, בסוף יום הלימודים שיכול להסתיים בארבע אחר הצהריים הם חוזרים הביתה, לא מספיקים לשים את התיק בחדר ולשבת לאכול וכבר חייבים לשבת על שיעורי בית עוד כמה שעות, בנוסף יש להם מבחנים כל שבוע שגם עליהם צריך לשבת שעות ולשנן חומר. תוסיפי לזה את גיל העשרה שגם ככה מאוד קשה ובמקום תקופת ילדות מקסימה אנחנו מייצרים עוד ועוד פצצות לחץ. לדעתי ביטול ענין שיעורי הבית יקל עליהם מעט ויאפשר לילד או לילדה להיפגש עם יותר עם חברים ולהתעסק אחר הצהריים בעוד דברים שהם אוהבים. נכון שילד צריך ללמוד, אבל אל נשכח שהם רק ילדים ותקופת ילדות לא חוזרת. ללמוד ולעבוד אפשר כל החיים". (ויחנסקי היא בעלת סטודיו למחול).

 

דוד חג'ג'

דוד חג'ג'

דוד חג'ג'

"אולי זו הקידמה הטכנולוגית, אולי זה מרוץ החיים, ואולי כי אני כבר לא צעיר, אבל אני לא מבין מה קורה במערכת החינוך. מחפשים כל הזמן כותרות פופוליסטיות. בשנים האחרונות המערכת מנסה לשנות סדרי עולם ופוסלת כל מה שהיה פעם ברור מוחלט וחינוכי. פעם לא הפסיקו לשגע אותנו על מחקרים מקיפים מאוד שמוכיחים מעל לכל ספק שאסור לאפשר שימוש במחשב במהלך שיעור או מבחן. אז המחקרים המקיפים כבר לא כאן אבל מחשב לכל ילד כאן ואייפד ואייפון ועוד איך כאן, וכולם כלים חשובים כמעט בכל שיעור ולכל ילד. שיעורי הבית הם חלק חשוב במערכת החינוך, חלק בלתי נפרד מהשיעור שהסתיים ומהווה את המשכו בתרגול וסיכום. לדעתי צריך להמשיך במסורת זו. התלמיד חייב להבין שהקשבה בשיעור, כתיבה וסיכום, יש להם משמעות וצריך להמשיך לענות ולשנן גם בבית, וזה נותן למורה את היכולת לדעת שהילד הבין את החומר ואפשר להתקדם לנושא הבא. אל תתנו לדור התלמידים חופש מוחלט כי זה רק יפגע בהצלחתם ויגרום להורים להשקיע הרבה מאוד כסף בשיעורים משלימים לקראת החטיבה והתיכון". (חג'ג' הוא פעיל חברתי).

צביקה שטרן

צביקה שטרן

צביקה שטרן

"כבן למורה לאנגלית ותיקה ופעילה, אין מקום לדעתי לביטול שיעורי הבית באופן חד משמעי. שעורי הבית הם כלי חשוב מאין כמוהו בחינוך ולימוד. שעורי בית גורמים לפיתוח יכולות הלמידה, יכולות ההבנה ו־ודאי שעוזרים לתלמידים לזכור את החומר הנלמד. שעורי בית הם מפתח עיקרי להצלחה. מחקרים שונים ורבים שנערכו במדינות רבות הוכיחו שתלמידים שקיבלו שעורי בית הם בעלי יכולת זיכרון גדולה יותר, ופיתחו את החשיבה בצורה משמעותית, לעומת תלמידים שלא קיבלו שעורי בית. ביטול שעורי בית יהיה טעות חמורה. מה הלאה? נבטל את בתי הספר? נקצר את שבוע הלימודים ליומיים? תגידו אנחנו השתגענו? האם איבדנו את המוסר? אסור לבטל את שעורי הבית. ואת אלה שמנסים לבטל את שעורי הבית אפנה לספר משלי, שם נכתב: ״לך אל נמלה עצל ראה דרכיה וחכם״. (שטרן הוא פעיל בשכונת כפר גנים ג').

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר