רק שאלה. צילום אילוסטרציה גיל כהן מגן
רק שאלה. צילום אילוסטרציה גיל כהן מגן

בחירות בפתח: "אפשר למשל לחדור לחברות שמבצעות סקרים"

שאלה אחת בשבוע, והפעם: מה הסיכוי שגורמים זרים ישפיעו על תוצאות הבחירות בישראל?

פורסם בתאריך: 20.3.19 19:07

ד"ר שלמה צדוק

ד"ר שלמה צדוק. צילום:פרטי.

"חכם מקומי אחד כבר אמר ש – "הטכנולוגיה לעולם לא תציל אותנו מרשע ופורענות, כי רק לבני אדם יש רגשות ומוסר". לכן לא צריך להיות מומחה מחשבים גדול וגם לא צריך להיות האקר מדופלם כדי לקבוע שמתקפת סייבר כלשהי, פרימיטיבית מטעם פריק מחשבים ליצן או מתוחכמת מטעם ק.ג.ב מקומי או אזורי, יכולה להגיע גם למעצמת ההייטק שקוראים לה ישראל. מצד שני, לדעתי יש למדינה מספיק חומות אש שינטרלו מתקפה ממשית, חדירה פיסית והשפעה מאסיבית על תוצאות הבחירות ולכן דומני שמיותר לרעוד מפחד. ואולי אני תמים. בכל מקרה – לדעתי החרדה מפיגוע סייבריסטי פוליטי היא מפלטם של לוזרים מפלגתיים. כאלו שיראו בכל הפסד שלהם איזושהי קונספירציה של השלטון וזרועותיו. אני אולי מגזים אבל נראה לי שהם תמיד ילכו בתחושה שמפלגת העל השתילה מליון ת'לפים יוזרים פיקטיביים שהלעיטו את מיליון הגולשים במלן ת'לפים ציוצים מזויפים ופייקים מרושעים, מה שנקרא: "שתילת תודעה כוזבת", ואפילו יגידו שגורמים מרושעים נהרו לתוך מחשבי העל של וועדת הבחירות והשמידו תוצאות של קלפיות. יעני, יחשבו שהכל תוהו ובוהו. לסיכום – טכנית זה אפשרי רק שלא יקום חוכמולוג ויגיד שצריך לוותר על ההתקדמות הטכנולוגית". (ד"ר צדוק הוא סוציולוג וראש ענף בתאגיד מיתב).

אייל אחיאל

אייל אחיאל

"בואו נצא מהנחת יסוד ידועה שאין אבטחת מידע שהיא 100 אחוז. בואו גם נבין שישראל בכלל לא ערוכה להתמודד עם תרחיש של התערבות זרה דרך האינטרנט. התערבות יכולה להיות מהחלק הקל ביותר, דרך חדירה לחברות שעוסקות בסקרים שבהם ישנו וישחקו עם התוצאות ובכך ישפיעו על דעת הקהל. אופציה נוספת היא הקמה של חשבונות פיקטיביים ברשתות החברתיות שבהם האיראנים לדוגמא יפיצו שמועות על ערביי ישראל או הרוסים עם עידוד של הקהילה מברית המועצות כנגד המפלגות הדתיות. בפעילות הזו ה'מתערבים' מייצרים קיטוב בעם, מקטינים את האמון במערכות הפוליטיות וגורמים בכך לחוסר התעניינות של המצביעים וחוסר הרצון לגשת ולהצביע ביום הבחירות. חוקי הבחירות אינם מתייחסים לעולם האינטרנט. לכן נושא אבטחת המידע בחברות הסקרים, ברשתות החברתיות ובכלל בעולם האינטרנטי, שמתייחסים לתעמולת בחירות וההשפעה על התודעה הישראלית, חייבים לתפוס מקום משמעותי בתפיסה האירגונית של מדינת ישראל. בסוף היום שימוש באמצעי סייבר לגנוב קולות בישראל לא יקרה משום שאנו מצביעים בפתקים ובתעודת זהות מפלסטיק, גם לשנות את התוצאות לאחר הבחירות לא ניתן משום שאנו סופרים את זה ידנית על פי פנקס הפרוטוקול של מזכיר הקלפי". (אחיאל הוא יו"ר הנהגת הורי בית הספר נעמי שמר ועוסק באבטחת מידע).

צביקה שטרן

צביקה שטרן

"לדעתי, הסיכוי שגורם זר ישפיע על הבחירות בישראל היא סיכוי קלוש אבל אפשרי. כבר ראינו התערבות מדינות זרות במערכות בחירות במדינות אחרות. האם אותה התערבות אכן שינתה את תוצאות הבחירות או היטתה דעת קהל? זה לא וודאי לגמרי ולא ברור כמה נזק גרמה אם בכלל. בישראל הקטנה, חצי סיכה על מפת העולם – המוקפת אויבים ומדינות אינטרסנטיות, לא מן הנמנע שיש התערבות חיצונית כזאת או אחרת אם כי לא מורגשת. אני מקווה, או לפחות רוצה להאמין, שהגורמים הרלבנטיים במדינה בין אם אלה אנשי המוסד, השב״כ או מחלקות הסייבר הקיימות יודעים ויידעו לתת מענה ולוודא שטוהר הבחירות וכל מה שמסביב נשאר ללא התערבות חיצונית. דמוקרטיה וזכות ההצבעה החופשית הם בין הזכויות החשובות הקיימות לנו וחשוב לשמור עליהן". (שטרן הוא פעיל חברתי)

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר