מרכז רפואי שניידר.צילום: זאב שטרן
מרכז רפואי שניידר.צילום: זאב שטרן

פעוט אובחן כחולה בחצבת, ילדים והורים ששהו במיון נבדקו מחשש שנדבקו

הפעוט הגיע למיון שניידר. על פי הנוהל, רשימת הילדים ששהו באותו יום במיון הועברה למשרד הבריאות. פרופ' יצחק לוי, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים: "בעת האחרונה אנו עדים לעלייה בתחלואה בחצבת, הנובעת מירידה בשיעור ההתחסנות"

פורסם בתאריך: 2.10.18 15:12

קבוצה גדולה של ילדים, אשר הגיעו בשבוע שעבר למרכז לרפואה דחופה (מיון) בבית החולים שניידר, נבדקו בחשש להדבקה בחצבת. הסיפור התחיל כאשר
בשבוע שעבר הגיע לשניידר פעוט בן שנה וחודש לטיפול במחלקה לרפואה דחופה (מיון) במרכז שניידר, שם אובחן כחולה בחצבת. מיד עם האבחנה הודיע בית החולים למשרד הבריאות על כך, לפי הנוהל, והעביר את רשימת השמות של כל הילדים ששהו באותו זמן במיון. במרכז מציינים שילדים בודדים שנמצאו בסיכון, קיבלו טיפול מונע. עוד מציינים במרכז שאותו ילד שנדבק במחלה, חוסן מפני חצבת, אך חוסן לפני הזמן. בשניידר מציינים כי הם רואים באחרונה מגמה של עליה בהידבקות במחלה. פרופ' יצחק לוי, מנהל היחידה למחלות זיהומיות במרכז שניידר: "בעת האחרונה אנו עדים לעלייה בתחלואה בחצבת, הנובעת מירידה בשיעור ההתחסנות. אנחנו מבקשים לחדד את המסר ושבים וקוראים להורים לחסן את ילדיהם נגד מחלת החצבת. זו מחלה שיכולה להיות מסוכנת גם לילד עצמו וגם לסביבתו".

על פי נתוני משרד הבריאות, המתייחסים לחודשים ינואר עד אוגוסט, נצפו השנה 260 מקרי הדבקה של מחלת החצבת ברחבי הארץ. המחוזות הנגועים ביותר בחצבת הם פתח תקווה וצפת עם 68 מקרים. מחלת החצבת היא מחלה זיהומית מדבקת מאוד ובאחוז קטן מהמקרים, סיבוכי המחלה עלולים להיות קשים ואף לסכן חיים. הנגיף למחלה, הוא נגיף מורביליווירוס. החצבת מועברת מאדם לאדם על ידי פיזור הנגיף לסביבה בעת שיעול, עיטוש או מגע עם הפרשות מהאף וליחה. ניתן להידבק גם בעת שהייה בחדר החולה, גם מספר שעות לאחר שהחולה עזב את החדר. הדרך הטובה והבטוחה ביותר למנוע תחלואה היא על ידי קבלת חיסון נגד המחלה. יעילות החיסון במניעת חצבת הינה גבוהה מאוד (כ-97% לאחר קבלת 2 מנות חיסון). במעט האנשים שחוסנו ויחלו בכל זאת במחלה, המחלה צפויה להיות קלה ביחס למחלה באנשים שאינם מחוסנים. החיסון מקנה הגנה החל משבועיים ממועד קבלת החיסון וממשיך להגן עשרות שנים לאחר קבלתו.  "צריך להבין שזה מקרה שהתרחש בבית החולים וניתן היה לשלוט בו ולאתר את הילדים כי היו רשומים ואם זה היה במקום אחר, משרד הבריאות לא היה יכול לשלוט בו וככה יש הידבקות ותחלואה". אומר גורם בבית החולים.
משניידר נמסר: "מדובר באירוע שהתרחש והסתיים לפני כשבוע. בשבוע שעבר הגיע פעוט בן שנה וחודש לטיפול במחלקה לרפואה דחופה (מיון) במרכז שניידר, שם אובחן כחולה בחצבת. מיד עם האבחנה, אותרו הילדים אשר נחשפו אליו במיון והרשימות הועברו למשרד הבריאות לפי הנוהל. ילדים בודדים שנמצאו בסיכון, קיבל טיפול מונע".

ממשרד הבריאות נמסר: ב-25.9 התקבלה בלשכת הבריאות של נפת פתח תקוה הודעה מבית החולים שניידר על אבחון חשד לחצבת בפעוט בן שנה וחודש תושב העיר פתח תקוה. יש לציין כי הפעוט טרם חוסן במנת חיסון השגרה נגד חצבת של גיל שנה. צוות לשכת הבריאות של הנפה, פתח בחקירה האפידמיולוגית כמקובל במקרה זה וביצע פעולות יזומות למניעת המשך התפשטות התחלואה, לרבות איתור המגעים העלילים (אנשים בריאים אך לא מחוסנים נגד חצבת) לצורך חיסונם בחיסון מונע במסגרת חלון הזמן המצומצם של עד 72 שעות מהמגע עם חולה החצבת המדובר. סה"כ אותרו למעלה מ-100 מגעים עלילים לחצבת אשר זומנו להתחסן בלשכת הבריאות הקרובה למקום מגוריהם והכל במסגרת חלון הזמן האפקטיבי למניעה בן 3 הימים, כפי שצויין. בהמשך הגיעה תשובת המעבדה המרכזית לחצבת של משרד הבריאות שאכן הייתה חיובית לנגיף החצבת. בהקשר הרחב יותר נציין כי זהו המקרה היחיד של חצבת בנפת פתח תקוה, במהלך חודש ספטמבר וכן בחודש אוגוסט היו 5 מקרי חצבת בלבד".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר