זיהום אויר - צילום אילוסטרציה
מסיכה צילום אילוסטרציה א‏.ס‏.א‏.פ‏ קריאייטיב‏/INGIMAGE

"הקורונה מדבקת מאוד". ד"ר שגית פרינץ עונה על כל השאלות, ויש גם סרטון הדרכה לילדים

איך נדבקים, מה חשוב בבידוד, מהו זמן הדגירה הכי נפוץ, ומהן תכניות המגירה. תשובות לכל השאלות החשובות בנושא הקורונה וגם סרטון הדרכה לילדים

פורסם בתאריך: 5.3.20 13:31

הרבה שאלות יש סביב התפרצות הקורונה ברחבי העולם, הרבה סימני שאלה. ניסינו לענות לפחות על חלק מהשאלות  בעזרת ד"ר שגית פרינץ, סגנית המנהל  הרפואי במחוז דן-פ"ת של קופת חולים כללית, שבימים הקרובים תחל לעבוד כרופאת משפחה במרפאת נווה עוז. דיברנו איתה על התפרצות הקורונה, על הסימפטומים והסכנות, על קבוצות הסיכון, ועל העתיד – מימדי ההדבקות בארץ והאם יש הערכות לגבי מה שיקרה כאן.

במרכז הרפואי מאיר הפיקו סרטון הדרכה לילדים, עם ד"ר דניה טקגי, רופאה במיון ילדים. צפו בסרטון בהמשך הכתבה

"מדובר בוירוס שבעבר כבר היו לו שתי התפרצויות בעולם", אומרת ד"ר פרינץ. "הראשונה בשנת 2003 אז הוא נקרא הסארס והוא היה קטלני מאוד וההדבקה שלו עברה גם בין אדם לאדם. ההתפרצות השניה היתה בשנת 2012 ואז הוא היה קל יותר ולא עבר מאדם לאדם ומאז הוא עבר שינויים שונים. לראשונה נחשפנו לכך שזה עובר מאדם לאדם, כאשר הרופא בעיר ווהאן שבמחוז חוביי בסין נדבק מהמטופלים שלו, וזה היה רק בסוף ינואר, כלומר לפני כחודש וחצי. בשלב הנוכחי מה שאנחנו עושים זה מעניקים טיפול תומך, כמו במרבית הווירוסים, אנחנו נותנים נוזלים וחמצן במידת הצורך".
הבידוד כיום הוא 14 יום. מה זמן הדגירה של המחלה?
"זמן הדגירה הממוצע הוא בין שלושה לחמישה ימים, אבל אנחנו יודעים שזה יכול לנוע גם בין יומיים ל-14 ימים. לכן ההוראה של משרד הבריאות היא להיות בבידוד של 14 יום. בנוסף, אנחנו יודעים שיש אנשים שנדבקו בווירוס, אבל אין להם תסמינים של חום ובעיות בדרכי הנשימה, כמו האנשים שירדו מהספינה, שאצל חלקם זיהינו את הווירוס רק לאחר שעשינו את הבדיקות. לכן ייתכן שיש בארץ יותר חולים מאשר אנחנו יודעים. ההנחיות של משרד הבריאות הן שבמידה ויש את אחד התסמינים של חום, שיעול, קוצר נשימה וקשיי נשימה, יש ליצור קשר עם מד"א שמגיעים אליך הביתה ולוקחים את הבדיקה על מנת לא להיחשף לקהילה".
איך נדבקים?
"כרגע אנחנו יודעים שההדבקה היא ממרחק של עד שני מטר, באמצעות הפרשה מדרכי הנשימה. ההדבקה היא טיפתית, כלומר שזה עובר בטיפות וכרגע ידוע על מרחק שני מטרים ועם זמן מגע של 15 דקות לפחות. זה עובר בטיפות של שיעול, התעטשות וטווח חשיפה לטיפות כשהן באוויר של 15 דקות ולא רק במגע ישיר עם הטיפות. כלומר אם ישבתי לידו שתי דקות והוא התעטש לכיווני, פחות סביר שנדבקים. האם יכול לעבור מרחקים עוד יותר גדולים? לא ידוע במדויק. יש עדויות שניתן להידבק ממרחק יותר גדול, אבל זה כרגע עדיין בבדיקה. האם נמצא על משטחים? כן. האם מדבק ממשטחים? לא ידוע. רחיצת ידיים משמעותית לאחר מגע היא 20 שניות עם סבון ומים זורמים".

ד"ר שגית פרינץ, סגנית המנהל הרפואי במחוז דן-פתח תקווה. צילום פרטי

ד"ר שגית פרינץ, סגנית המנהל הרפואי במחוז דן-פתח תקווה קו"ח כללית. צילום פרטי

מי נמצא בקבוצת סיכון?
"יש הרבה אי וודאות, אבל מה שכן יודעים זה שמרבית החולים הם מבוגרים. שיעור הנדבקים מעל גיל 60 עומד על 10-15 אחוז וזה עולה לפי הגיל. כמו כן כרגע נבדק האם יש קשר גם למחלות רקע כמו מחלות לב וכלי דם. כרגע מדברים על שיעורי תמותה מהמקרים המאומתים על סביב 3 אחוז".
בארץ להערתך יש סיכוי שנראה מקרי תמותה?
"אם יהיה גל שלא נצליח לבודד אותו ויכול להיות שלא נצליח, יכול להיות שגם בארץ יהיו מקרי תמותה. צריך להבין שזו מחלה מאוד מדבקת, ומחלה שבגיל מבוגר יכולה להיות משמעותית, זאת על פי נתונים שאספנו".
ומה יהיה במידה והכמות תעלה?
"יש תוכניות מגירה ואחת מהן היא מרפאות ייעודיות בקהילה שיטפלו בחשד לקורונה. המחלה היא כאמור לא מאוד קשה, אבל מאוד מדבקת. מה שכן, אנחנו רואים שבהתחלה המחלה הייתה מיובאת ועכשיו החולים נדבקים בתוך הארץ אחד מהשני".
יש הערכה מתי זה אמור להסתיים?
"אין הערכות. אנחנו יודעים שגם בחצי הכדור הדרומי, באוסטרליה, יש קיץ ויש הידבקויות ולכן בשלב הזה עדיין לא יודעים מתי זה יסתיים. מה שכן, בסין אנחנו רואים מגמה של ירידה בנדבקים ואולי זה סימן מעודד".

סרטון ההדרכה לילדים של המרכז הרפואי מאיר:


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר