הפגנת עובדי טבע צילום אוליבייה פיטוסי
הפגנת עובדי טבע צילום אוליבייה פיטוסי

מי אשם במשבר בחברת טבע? הפרלמנט עושה חשבון נפש

שאלה אחת בשבוע, והפעם: מי גרם להפסדים העצומים של החברה שנקראה פעם מניית העם והייתה מקור לגאווה לכל ישראלי?

פורסם בתאריך: 24.12.17 08:55

דוד חג'ג'

דוד חג'ג'

דוד חג'ג'

"הנהלת החברה ודירקטוריון החברה בשנים האחרונות, הם האשמים העיקרים במצבה העגום של חברת טבע. במשך שנים בנה כאן מייסד החברה אלי הורביץ ז״ל אימפריה עולמית שהייתה חברת התרופות המובילה בעולם, בחוכמה, בתבונה עסקית ובצניעות. בשנת 2006 השלימה טבע את רכישת ענקית התרופות איווקס לפי שווי של 7.4 מיליארד דולר והפכה עם הרכישה לחברת התרופות הגנריות הגדולה בעולם. מנהלי החברה אז ידעו לנווט את הספינה הענקית הזו בחוכמה. הם בנו מפעלים בכל מקום בעולם, השקיעו בארץ ובעיקר בפריפריה מתוך רצון לסייע לאזורים אלו ולתמוך בכלכלת ישראל. המדינה מצידה החזירה לטבע בהטבות מס מפליגות. בשנים האחרונות העמיקה טבע את הרכישות של חברות תרופות ברחבי העולם ואין ספק שחלק מרכישות אלו נכשלו ויש להן חלק במשבר. אבל לצד הצניעות ושיקול הדעת של המנהלים בעבר, מנהלי טבע כיום הם ראוותנים, בזבזנים ויהירים עם שכר ובונוסים של מיליוני שקלים בחודש. מחברה מובילה וחזקה הצליחו מנהלים כושלים לסכן את מקום עבודתם של למעלה מ־1,500 עובדים מסורים שנתנו את מרבים החיים להצלחת החברה. רק על זה צריכים המנהלים לסיים את עבודתם עוד היום ולהחזיר יחד עם זה את הבונוסים המופלגים והשכר הגבוה". (חג'ג' הוא פעיל חברתי)

יצחק עופרי

עופרי יצחק. צילום זאב שטרן

עופרי יצחק. צילום זאב שטרן

"הנהלת החברה והדירקטוריון אחראים במישרין לקריסת החברה. מחובת הדירקטוריון להביא בפני ההנהלה את הסיכונים התפעוליים, לבקר את מדיניות החברה, ולדווח על כל חריגה העלולה לפגוע כלכלית בחברה. על הדירקטוריון לגלות משנה זהירות על הוצאות והכנסות החברה, ומחובתו לדווח על תנודות וסיכונים בשוק התרופות המקומי והעולמי. לדעתי, המדינה, כפקטור מוניטרי, חייבת להיות מבקרת בפועל של גופים גדולים, שלהם השפעה על מערכת המיסוי, הבורסה, ובעיקר על תעסוקת עובדים. בדיעבד ובעקיפין, המדינה עמדה מנגד מול התנהלות כושלת ובזבזנית על חשבון משלם המסים הישראלי. וכנראה המדינה, היא שתשלם שוב על כישלון ההנהלה והכישלון שלה. שוק התרופות העולמי ידוע כשוק תלותי בתרופות בלעדיות, ותחרותי קיצוני על שליטה בתרופות למחלות מיוחדות. פקיעת תוקף בלעדיות, או התנגדות של מנהל FDA, עלולים לחסל חברת תרופות. כך קרה לטבע עם התרופה קופקסון למחלת הטרשת הנפוצה. עם אובדן השליטה על התרופה, ובאין מוצר חליפי שווה ערך, נוצר גרעון אדיר בהכנסות. וכשאין הכנסות, מפטרים עובדים, מוכרים נכסים, ומחפשים אשמים". (עופרי הוא יו"ר האגודה למען החייל בעיר ויקיר העיר)

אייל אחיאל

אייל אחיאל

אייל אחיאל

"במשך שנים חברת טבע הובילה את המשק הישראלי, גייסה עובדים וגדלה למימדי ענק. לא סתם קראו לטבע מניית העם, כולם רכשו את המניה, כולם סחרו בה, כולנו מושקעים בה. כל ישראלי שמחזיק בחיסכון פנסיוני בעצם מושקע בטבע, נהנה מהרווחים וגם נפגע מההפסדים. מנהלי טבע ביססו את הרכישות המגלומניות שלהם על ה"קופקסון", 80 אחוז מההתנהלות של טבע התבססה על הצלחת הפטנט הזה שהוביל את טבע לרווחי ענק. אך יחד עם זאת לא היו לטבע "תרופות פלא" נוספות שיכלו לבסס אותה בצורה חד משמעית. בסיס הצלחתה והתלות המרכזית של החברה היתה בתרופת "הקופקסון" בלבד, יחד עם רכישות מגלומניות של חברות כמו "רימסה" המקסיקנית בסך של 2.3 מיליארד דולר, רכישת חברת "אקטביס" ב-35 מיליארד דולר ועוד, שנכשלו. המשבר אשם דירקטוריון החברה שלא איזן וריסן את החלטות ההנהלה שהביאו את ספינת הדגל של השוק הישראלי להתרסקות כלכלית". (אחיאל הוא יו"ר ועד הורי בית ספר נעמי שמר ועוסק באבטחת מידע)

אברהם נויברגר

אברהם נויברגר

אברהם נויברגר

"יש שני גורמים האשמים בקריסה של טבע, האשמה העיקרית והקשה היא של שדרת הניהול. החל מפרישתו של אלי הורביץ מונו לחברה לא פחות מחמישה מנהלים, מנהלים אלו ביצעו רכישות תמוהות שגרמו לטבע הפסדים של מיליארדי שקלים, עד שהמנכ"ל החדש החליט על התייעלות שפירושה סגירת מפעלים בארץ ופיטורי מאות עובדים. אך לא רק ההנהלה אשמה. במידה לא פחותה בהרבה אשמים כל חברי הדירקטוריון, שזה הגוף המתווה את מטרות החברה וקובע את הפעילות העסקית שלה. לצד סכומי כסף אסטרונומים שקיבלו על ישיבות הדירקטוריון היה עליהם לבדוק היטב את כל הרכישות. הם לא עשו כך. הם יכלו למנוע את המשבר אך לא עשו זאת ולכן הגיעה טבע למצב שבו היא נמצאת עכשיו. אין לאפשר את הפיטורים ההמוניים שהנהלת החברה הודיעה עליהם, על הממשלה והאוצר לפתוח באופן מיידי בשיחות ובירורים עם הנהלת החברה ולהציע אלטרנטיבות שיפחיתו את מספר המפוטרים. טבע קיבלה מהמדינה הקלות כספיות משמעותיות ועתה עליה להחזיר אותן דרך צמצום הפיטורים". (נויברגר הוא יו"ר הסתדרות הגמלאים במרחב פתח תקוה וראש העין)

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר