הקיר המיוחד צילום באדיבות הארכיון לתולדות פתח תקוה
הקיר המיוחד צילום באדיבות הארכיון לתולדות פתח תקוה

הקיר המיוחד של בית יד לבנים והקשר שלו לאורח הגרמני

מאות פעמים ראינו את הקיר הדרומי של בית יד לבנים ולא ידענו איזה סיפור מיוחד עומד מאחורי עיצובו בנייתו

פורסם בתאריך: 12.4.18 12:13

יעל שהם צילום באדיבות עיריית פתח תקוה

יעל שהם צילום באדיבות עיריית פתח תקוה

אם תחלפו בסמוך לכותלו הדרומי של בית "יד לבנים" בפתח תקוה, ודאי תבחינו בעיצובו השונה. מתברר כי האחראי לכך הוא האדריכל אנדרי לייטסדורף, שהיה אדריכל הבניין, אותו בנתה חברת "סולל בונה". בניית קיר ספציפי זה מומנה על ידי אורח גרמני שביקש לעשות מחווה לידידו ניצול השואה, אליהו הוס, שהיה פועל בנין בחברת "סולל בונה".
אליהו הוס והוריו התגוררו בעיירת הנופש הפולנית אוטבווצ'ק שליד וורשה. המשפחה התפרנסה ממסחר קמח, פחם ומים. עם הכיבוש הגרמני של פולין רוכזו כל יהודי העיירה בגטו. אליהו, שהיה בעל משפחה וזקוק לפרנסה, התקבל ליחידת הקברנים. 347 עובדים מנתה יחידת הקברנים והם בודדו משאר אנשי הגטו, שנשלחו להמתה במחנה ההשמדה טרבלינקה. כשנודע ליחידת הקברנים כי גם הם מיועדים להישלח להשמדה, החליטו לנסות ולברוח. רוב הבורחים נתפסו ונרצחו. אליהו הוס הצליח להינצל לזמן קצר אצל חבר פולני אבל לבסוף נשלח למחנה הריכוז מיידנק. ידיו החרוצות הצילו אותו כאשר החל בהכנת מגפיים לנאציים. בתום המלחמה, הגיע למחנה עקורים, שם נישא לרחה ונולדו לו שלושה ילדים איתם הגיע עם הקמת המדינה לפתח תקווה והתיישב בה.
סיפורו המיוחד ואופן מימון הקיר המעוצב נחשפו לאנשי הארכיון לתולדות פתח תקווה, כאשר מאיר הוס, בנו של אליהו, התייצב בארכיון וביקש כי נבוא אחריו לכותל הדרומי של בנין "יד לבנים". מילאנו אחר בקשתו. ניצבנו מול קיר אותו ראינו כבר מאות פעמים. "שימו לב לייחודו", אמר לנו, "הוא בנוי לבנים שקודקודן מזדקר החוצה בזוית של 45 מעלות, המפיקות אור וצל ויוצרות מעשה אמנות ממש".

אליהו, הפועל המיומן מ"סולל בונה", עסק בבניית בית החרושת "נשר". הפיקוח על הבנייה המורכבת נעשה על ידי חברה גרמנית. ניצול השואה התיידד עם המפקח הגרמני. כאשר שמע הנ"ל את סיפורו של אליהו, ביקש ממנו לאפשר לו להשאיר מזכרת למדינה ישראל הצעירה. וכך סוכם כי הגרמני יטביע את חותמו ויממן ואליהו יבנה במו ידיו את הקיר המיוחד. מאיר הוס, בנו של אליהו, שליווה את בניית הפרויקט כילד, זוכר עדיין את מסיבת הסיום הצנועה שנערכה במקום בה הרימו כוסיות "שנאפס" לחיים.
# המושבה פתח תקוה נוסדה ב-1878, פתח תקוה הוכרזה כעיר ב-1937. הארכיון לתולדות פתח תקוה ישמח לקבל כל תמונה, מכתבים פרטיים, מסמכים, תעודות, חפצים מימים עברו, במטרה לשמור אותם לדורות הבאים. אנא התקשרו ואנחנו נבוא לקחת לפני שיזרקו וייעלמו לעולם. 9286302 – 03.

# יעל שוהם היא תושבת העיר, דוברת ומפתחת מערכות הסברה, ומתנדבת בארכיון פתח תקוה.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר