לירון עמרם. צילום שיר רוזנטל
לירון עמרם. צילום שיר רוזנטל

מוזיקה תימנית, אבל אלקטרונית: השילוב המנצח של לירון עמרם

הוא לא ממהר להוציא אלבום למרות שכבר יש לו 20 סינגלים, נהנה לשיר מוזיקה תימנית עם ח' ו-ע' אבל בסגנון אלקטרוני, וגאה להיות הבן של אבא שלו. קבלו את תגלית השנה של אקו"ם, ראיון

פורסם בתאריך: 4.5.18 14:11

בשבוע שעבר הוכרז הזמר והיוצר לירון עמרם כ"תגלית השנה" במסגרת טקס פרסי אקו"ם. הפרס יוענק לו ב־30 במאי. בסיבות לבחירתו כתבו עליו באקו"ם: "כנצר למסורת מפוארת של שירה ויצירה הצליח לירון עמרם בשנה האחרונה ללכת בכישרון עצום על החבל הדק הזה בין כבוד, למסורת ולשורשים מהם צמח וחיפוש אחר שדות יצירה חדשים ומקוריים. השילוב המנצח והמצליח בין מוזיקה עכשווית ששולחת זרועות לעשורים מעוררי געגוע במוזיקה ושילוב הצליל המקורי והאותנטי של המוזיקה מבית אבא, יצרו יצירה שכבשה פסגות ולבבות. לירון הוא כשרון גדול שמסקרן מאוד לראות לאן יתפתח מכאן".
לירון עמרם גאה להיות הבן של אהרון עמרם, מגדולי היוצרים במוזיקה התימנית. המוזיקה של לירון היא שילוב בין המורשת התימנית יחד המוזיקה האלקטרונית. בשנים האחרונות הוא מופיע ברחבי הארץ עם ההרכב שלו 'לירון עמרם והפנתרים'. הם שרים ומנגנים את השירים של אבא אהרון בעיבודים אלקטרונים ושירים שלירון כתב ויצר.
"קיבלתי הודעה מוקדמת על כך שאני הולך לקבל את הפרס וזה ממש שימח אותי", מספר לירון השבוע. הוא מציין כי במשך כמה ימים התרגש ושמר את הסוד לעצמו, ולאחר מכן פרסם פוסט בפייסבוק ועדכן את חבריו. "הפרס הזה הוא לא רק עבורי, אלא עבור כל מי שעושה מוזיקה ומשתדל להתעלם מהשיקולים המסחריים, עושה מה שהוא אוהב ומנסה לתת משהו אחר לקהל הרחב", הוא אומר. "אני הקדשתי את קבלת הפרס לכל החלוצים של המוזיקה המזרחית של פעם שנלחמו להשמיע וכמובן לאבא שלי ולכל החבר'ה הצעירים שמחפשים את דרכם במוזיקה של היום. אני מקווה שהסיפור שלי יראה לאנשים שאפשר ושווה להתעקש על האמת שלהם במוזיקה ולהצליח איתה, לא להתפשר למרות שזה יהיה יותר קשה".
מה זה אומר לא להתפשר?
"לא להתפשר על טרנדים ולהביא מוצר שהוא יותר קל לעיכול רק בשביל לזכות בקהל הרחב. אני מתעקש על סטנדרט אחר. לא תמיד מבינים לאן אני מכוון ומה המטרה והיעד שלי, ולאט לאט, כמו שקורה בשטח, אנשים מתחילים להבין שאם אתה מתעקש על המסר ולבסוף הוא מחלחל".
מה חושב אבא על המוזיקה שלך?
"אבא תומך ומחזק את ידי תמיד. אנחנו במשפחה שלנו חטיבה אחת, גם אני, אבא והאחים, כולנו פועלים לאותה מטרה, מזוויות שונות. המטרה של אבא זה לשמר את המוזיקה התימנית המסורתית והמטרה שלי זה לשמר את ההגייה המקורית שגדלתי עליה וניחוחות מוזיקליים שהולכים ונעלמים מהנוף, כמו המוזיקה של שנות ה-70, הסאונדים והאווירה. זה משהו שהייתי שמח לשמור ולהעביר הלאה, שאנשים יבינו שהמוזיקה לא נוצרה יש מאין ויש לה שורשים עמוקים. באיזה מובן זה קצת מזכיר את העבודה של אבא רק קצת בזווית אחרת, מה שהוא עושה אני לא יכול לעשות ובשביל זה יש לנו אותו".

לירון עמרם. צילום: גיל מרעלי

לירון עמרם. צילום: גיל מרעלי

לקרוא בגיל 3

מאז שלירון עמרם זוכר את עצמו המוזיקה הייתה חלק בלתי נפרד מחייו. הוא למד אצל אביו ומגיל צעיר נחשף לפיוטים בבית הכנסת. הוא התחיל לקרוא בגיל שלוש ובכיתה א' כבר קרא בתורה. "מוזיקה זה חלק מהילדות שלי כבן העדה התימנית וכבן של אבא שלי עוד יותר", הוא אומר בחיוך. הוא התחיל ללמוד פסנתר בגיל צעיר ובגיל 14 כבר התחיל לכתוב ולהקליט את עצמו עם הציוד של שנות ה-90. הוא התגייס לצבא ושירת כלוחם בגולני ונלחם בעופרת יצוקה. באותה תקופה לקח פסק זמן מהמוזיקה אך היה לו ברור שיחזור לעסוק בה. "כשהשתחררתי מהצבא, אמרתי לעצמי שאני הולך על כך בכל הכוח ומאז התחילה סוג של דרך מקצועית".
עמרם, שמופיע כבר שנים רבות ברחבי הארץ, פרץ לתודעה בשנה האחרונה עם הלהיט שלו "חלום ישן", סינגל הבכורה מאלבום שאמור לצאת בקיץ. מיד עם צאת השיר, הוא זכה להשמעות רבות ופרגון בתחנות הרדיו והוגדר ככוכב האלקטרו-פופ התימני החדש. בין התגובות: "זה מזרחי? זה פופ? זה דאנס? זה דיסקו??? זה פשוט יצירת אומנות" …"מי אתה לירון עמרם שהחלטת לפרוץ את המיינסטרים המזרחי" … לא פה ולא שם. בלתי מוגדר. מביא משהו חדש מרענן ואפילו איכותי" … "כאחד שלא אוהב מזרחית בכלל, הצלחת להמיר אותי על דתי" … "איזה כיף של שיר, הרבה זמן לא היה שיר ים תיכוני כזה, עם ניחוח של תור הזהב של הז'אנר" …וכמובן ההשוואה לאביו: "התפוח הזה נופל ממש קרוב לעץ (אם הוא לא עדיין עליו), משובח וייחודי כמו האב אך בבשורה חדשה".
אין לו בכלל בעיה עם התואר "הבן של" והוא אפילו גאה בכך. "אבא שלי תמיד היה השראה עבורי, אני לוקח ממנו את התחושה של השליחות, להיות אדם שפורץ דרך ושובר מחסומים", אומר לירון.
קשה שלא להתענג החולצות המכופתרות, הבלורית המתנפנפת, וה-ח' וה-ע' שלו, שמאוד בולטים בשירה שלו. "אני כותב רק בעברית כי זו שפת האם שלי ואני עדיין שר עם ח' ו־ע' והחומרים שלי במהות הם לא מערבים ולא אשכנזים", הוא אומר. "אולי בכלל ההגדרה של מה זה זמר מזרחי צריכה להשתנות, היום הזמרים שאנחנו מגדירים כמזרחים, הם בכלל לא עושים מוזיקה מזרחית ואני חושב שמראה וחיצוניות זה משהו שהוא דינמי ומשתנה", הוא מסביר. "אני יותר דומה לזמרים המזרחים שהיו בשנות השבעים, בסטייל ובלבוש, אבל זה לא משהו שאני בוחר, זה משהו שנולדתי לתוכו וזה לא הופך אותי לפחות מזרחי ואני מנסה להגדיר את המושג לכך".
עמרם בן ה־30 מתגורר בפתח תקווה ומאוד אוהב את העיר. אביו אהרון הוא זמר, משורר, מלחין וחוקר יהדות תימן שלאורך חייו הוציא כ־150 תקליטורים, בהם הקלטות של נעימות מתוך תפילות, אלבומים נדירים שחלקם קובצו לאוספים "זאהי אלשִפאת", "איומה הַמשי" ו"יום אזכרה", ועוד. ב־2011 זכה אהרון עמרם בפרס מיוחד מטעם אקו"ם למלחין ומשורר, על שימור, טיפוח והחייאת מורשת השירה התימנית. "אני אוהב להיות קרוב למשפחה", מספר לירון שמוסיף שכל האחים מתגוררים בסמיכות אחד לשני. "פתח תקוה היא עיר מיוחדת. יכול להיות שבעתיד אני אעבור לעיר הגדולה, אבל בינתיים טוב לי פה בפתח תקוה". יש לו אחות וארבעה אחים. "אחיי שחר ואלרם גם כן מתעסקים במוזיקה, אנחנו משפחה מאוד מוזיקלית, עשינו הרבה דברים ביחד ואנחנו גם מופיעים לפעמים, אבל זה יותר בחיק המשפחה".
כילד, הוא נזכר, הבית שלהם היה מוקד עליה והוא התחכך כבר בילדותו בכל הזמרים המובילים. "אבא שלי הוציא למעלה מ־60 קלטות של קריאה בתורה וכולם היו מגיעים לקרוא ולרכוש את המארז שלו", מספר לירון. "בתור ילד הייתי מצטרף לאבא שלי בהופעות ותמיד הייתי רואה את כל הגווארדיה של הזמרים הוותיקים מסביבו, אם זה בועז שרעבי, חיים משה, יואב יצחק, אביהו מדינה, משה גיאת, כל הזמרים של המוזיקה המזרחית היו אצלנו בני בית ובתור ילד זה היה נראה לי טבעי, לא הבנתי שיש פה משהו מיוחד. ידעתי שכולם מפורסמים, אבל לא התייחסתי לכך בצורה כזו".

 

עשרים סינגלים

אמנם רק בימים אלה מתחיל עמרם לעבוד על הוצאת האלבום הראשון שלו, אבל לאורך השנים הוציא כ־20 סינגלים שכבר יכלו מזמן להרכיב אלבום מפואר. "יש משהו יפה בזמן שמקדישים ליצירת מוזיקה, משהו רומנטי ונוסטלגי ואני מקדיש זמן לאסוף את החומרים. אני עושה הכל לבד ודברים לוקחים זמן. בנוסף, אני חושב על כל דבר כי זה משהו שנשאר לנצח ולכן אני מוכן לקחת עוד חודש חודשיים ולהוציא את זה כמו שאני רואה בחזון שלי", הוא אומר. הוא מדגיש שהוא יוציא אלבום דיגיטלי ודיסק. "זו תהיה יצירה שלמה ואחידה, קצת כמו של פעם. יושבים ומקשיבים לאלבום משיר אחד עד שיר 10", הוא מציין.
עמרם, כותב, מלחין ומעבד מעורב עד הפרט הכי קטן: "אני מאמין שזה חלק עיקרי מהיצירה הכללית", הוא אומר. "אני תמיד מעדיף לשיר את החוויה האישית שלי מאשר חוויות של אנשים אחרים, לשיר את המחשבות שלי".
מבחינת הופעות אפשר לראות את עמרם כמעט בכל מקום: פסטיבלים, ימי סטודנטים, מועדונים גדולים, מועדונים קטנים ועוד. "בחמש שנים האחרונות הופעתי כמעט בכל אזור בארץ. הקהל שלי הוא על עדתי, חברתי וסוציולוגי, כל האנשים מכל הגוונים, וזה אחד ההישגים שהצלחתי לגעת בכל האנשים. אבל עדיין יש לי נתח גדול של הקהל מהעדה התימנית וגם על זה אני שמח, שהם מבינים מה אני עושה ומבינים לעומק ותומכים בי לאורך כל הדרך".
מה החלום שלך?
"החלומות שלי הם הכי גדולים שיש. אבל אני חושב שכרגע מה שמעסיק אותי, זה להביא גוון וצבע אחר למוזיקה הישראלית המקומית, לחבב על הקהל את המוזיקה המזרחית שאני גדלתי עליה ולהחזיר אותה לפרונט, אבל לא להיתקע בעבר, אלא להביא את החדשנות למוזיקה. זה הולך תמיד לשני הכיוונים, אני צועד עם הקידמה אבל תמיד חוזר גם אחורה אל השורשים".
וחשיפה בינלאומית?
"גם זה בתוכניות אבל כרגע אני מתמקד בארץ הקטנה, שיש בה עוד המון הישגים להגיע אליהם. אני רואה את העשייה שלי כמשהו מקומי ואני עושה את הדברים בשביל האנשים שחיים פה. כשאסיים את הפרק הזה ואשיג את המטרה הזו, אולי יהיה לי זמן לסיבוב הופעות בחו"ל".

רוצים להישאר מעודכנים באירועים החשובים בפתח תקוה?

הורידו את האפליקציה של מלאבס והצטרפו לדף הפייסבוק שלנו:

מלאבס באנדרואיד, מלאבס באייפון, להצטרפות לדף הפייסבוק של מלאבס

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר