גל יצחק ושקד כץ שני חבר'ה שחזרו מפרו

צעירים מפתח תקוה שחולצו מפרו: "לא אכלנו כלום, רצינו רק לצאת משם"

הרעב, רגעי הייאוש, הבלאגן בשדה התעופה בלימה והטיסה המאושרת חזרה לארץ: גל יצחק ושקד כץ בני ה-22 מפתח תקוה יצאו לטיול אחרי צבא ובטח לא תכננו לסיים אותו כך

פורסם בתאריך: 23.3.20 08:48

כשגל יצחק ושקד כץ, שני חבר'ה בני 22 מפתח תקוה, יצאו לטיול אחרי צבא, הם בטח לא תכננון לסיים את הטיול כפי שסיימו אותו ביום שישי האחרון. לארץ הם הגיעו בטיסת אל על המפורסמת שהחזירה לכאן כ-1,000 ישראלים שנתקעו בפרו. גל ושקד, כמו רבים אחרים, נכנסו ישירת לבידוד בדירה שכורה. בשיחה עם מלאבס הם סיפרו על 24 השעות בשדה, על הסגר בפרו, על הטיסה בחזרה ועל הבידוד.

"יצאנו מישראל ב-31.12 לבואנוס איירס בארגנטינה, משם המשכנו לברזיל, לבוליביה, הגענו בטיסה לפרו והיינו בקוסקו במשך שבועיים", מספר גל. "כשהגענו ללימה ביום שבת, בכלל לא דיברו על עוצר. טיילנו בלימה, היינו בקניונים ולמחרת נסענו לטייל במדבר איקה. בערב כשחזרנו, המקומיים אמרו שהנשיא נתן הצהרה והחליט על סגר ויש 24 שעות לעזוב את המדינה. הגענו למלון בלימה לקראת השעה 23:30 וישר התקשרנו להורים שינסו למצוא לנו טיסה לכל מקום ולא משנה כמה זה יעלה, רק לצאת משם. ניסינו כמה פעמים לרכוש כרטיסים, אבל כל פעם שהגענו לשלב הרכישה, זה זרק אותנו החוצה. למחרת, יום שני, החלטנו לנסוע לשדה ולנסות לקנות כרטיס במקום".

השניים הגיעו לשדה התעופה ובמקום מצאו עוד אלפי אנשים שניסו לצאת מהמדינה, אך הבינו שהגבולות נסגרו. "אלו היו שעות מאוד מתסכלות" מספרת שקד "הכל היה סגור ולא אכלנו כלום. אתה מרגיש באותו רגע בעיקר חוסר אונים, עייפות מטורפת וחוסר וודאות לגבי העתיד. ראינו אנשים שקנו כרטיסים באלפי שקלים ורגע לפני שעלו לטיסה הודיעו להם שהם לא יכולים לעלות, כי טיסת ההמשך שלהם מבוטלת או בגלל מזג האוויר שלא אפשר לטוס".

גל יצחק ושקד כץ שני חבר'ה שחזרו מפרו

לאחר שהבינו שאין להם מה לעשות בשדה, הם מצאו מקום לינה קרוב לשדה יחד עם עוד 11 חבר'ה ישראלים, והלכו לישון אחרי שאכלו כמה חטיפים בלבד. "אסור היה לצאת החוצה בלי מלווה מקומי, הסופרים היו כמעט ריקים והצלחנו לקנות כמה חטיפים", הם מספרים. למחרת התחילו להגיע לישראלים שמועות על טיסות מישראל שיחלצו את הישראלים. "בהתחלה דיברו על טיסות פרטיות שהעלות שלהן נעה בין 2,500-3,000 דולר לכרטיס, אבל את אף אחד לא עניין המחיר, כולם ביקשו רק לצאת", מספר גל. "ניסינו לקבל פרטים ובינתיים יצאנו שלושה חבר'ה לקנות אוכל כדי שנוכל לבשל בדירה. היו תורים הזויים בסופר והצלחנו בסופו של דבר לקנות רק שני קילו אורז וארבעה קילו פסטה ל-13 אנשים. אמרנו שאנחנו חייבים להצטמצם כי אנחנו לא יודעים כמה זמן נצטרך להישאר בדירה. אכלנו לא בשביל לשבוע, אלא רק בשביל למלא קצת את הבטן".

תיעוד מרגש: סיון פרג' היה על אחד המטוסים שהחזירו את הישראלים הביתה מפרו. צפו בסרטונים

ביום רביעי כבר התחילו להגיע שמועות על טיסת אל על שתצא מישראל לאסוף את הישראלים. "הגענו לשדה ביום חמישי בבוקר לקראת השעה שבע וחצי בבוקר. בשדה היה כאוס לא נורמאלי", מספר גל. "אחרי חצי שעה שעמדנו בחוץ בצפיפות התחילו להכניס אותנו לשדה, שהיה עד אז די נטוש. אנשים נעמדו מול דלפקים ריקים, רק בשביל לתפוס מקום וכשפתחו אותם התחילו הרבה דחיפות ועצבים. אנשים פחדו שלא יהיה להם מקום בטיסה חזרה".

שקד וגל עלו על הטיסה הראשונה לישראל ואחרי שהמטוס התמלא הם יצאו לדרך. "ביקשו מאתנו לא להסתובב ולקום מהמקום, למרות שבפועל היו חבר'ה שכן הסתובבו. היה אוכל ישראלי, חומוס ושוקולד השחר, שנתן לנו הרגשה טובה", מספרת שקד. "אני בקושי הצלחתי להירדם, הייתי גמורה מעייפות, אבל מרוב התרגשות שבאים להציל אותך ואתה מגיע לארץ, לא נרדמתי".

רגע לפני הנחיתה, כשהקברניט הודיע שהם מגיעים לארץ, השמחה במטוס היתה גדולה. "אנשים מאוד התרגשו, מחאו כפיים וצעקו", מספרת שקד. "לפני שירדנו מהמטוס, עלה נציג של משרד הבריאות, שהסביר לנו את הנהלים, את הצורך להירשם ולעדכן איפה נהיה בבידוד. אנחנו רוצים להודות מכל הלב לאל על, למשרד החוץ ולכל השותפים במאמצי החילוץ".

אחרי שעברו את ביקורת הגבולות, קיבלו שי של ממתקים ואספו את המזוודות, הם פגשו את המשפחות. "המשפחות שלנו הגיעו בשני רכבים, כך שבחזור אנחנו נסענו ברכב אחד והם בשני", מספרת שקד, "זה היה מאוד קשה אחרי כמעט שלושה חודשים שלא ראינו אותם ולא יכולנו להתחבק".
השניים שכרו דירה בפתח תקווה בה הם מבלים את כל שעות היום. "בשלב הראשון אנחנו משלימים שעות שינה, כי זה היה שבוע שבקושי ישנו, צריך להתרגל לשעון בארץ ואנחנו אוכלים הרבה. המשפחה מגיעה, שמה לנו אוכל והולכת ואמרנו שנתחיל גם לעשות ספורט", מספר גל. "תכננו לעבור לגור ביחד, זה קרה מהר ממה שתכננו", אומרת שקד בחיוך ומציינת שהיא אמורה להתחיל ללמוד באוקטובר ולא שוללת טיול נוסף בהמשך.