בתים שנפגעו מהטיל בשומר החומות

כלום לא השתנה: התושבים שבתיהם נפגעו מהטיל חיים בחוסר וודאות

עשרות דירות נפגעו מהטיל שנורה מעזה ב-13 במאי, חלקן קשה, זאת בנוסף לרכבים ולרכוש. התושבים מספרים על חששות גדולים, במס רכוש אומרים: "הם לא החליטו מי ישפץ"

פורסם בתאריך: 13.8.21 10:21

שלושה חודשים חלפו מאז הלילה בו נפל טיל שנורה מרצועת עזה במרכז פתח תקוה, במהלך מבצע שומר החומות, ודיירי הדירות שנפגעו עדיין שרויים בחוסר וודאות. רובם אמנם התמקמו באופן זמני בדירות חלופיות ששכרו, אך עד כה הם לא יודעים מתי יוכלו לשוב לבתיהם. והבניינים שנפגעו? הם נראים כאילו הזמן עמד מלכת בלילה בו פגע בהם הטיל. "אנחנו כבר חודשים ממתינים לדו"ח מהנדס, כדי להבין איך מתקדמים", אומרת אנה גולן, נציגת הדיירים בבניין ברחוב הרצל 74, אשר ספג את מרבית הנזק, "בחודשים האחרונים התקיימו מספר פגישות עם נציגי מס רכוש, אבל עד לרגע זה אנחנו לא יודעים איך ומה מתכוונים לשפץ בבניין – מצד אחד מבטיחים לנו שקיפות מלאה ומצד שני מותירים אותנו בערפל".

קיראו גם:

שני פצועים בינוני בנפילת טיל במרכז פתח תקוה, נזק עצום לבניינים | צפו בסרטונים ובתמונות

"היה לנו נס גדול" | בעלי הדירות שנפגעו מהטיל מנסים להתאושש ומספרים על הדרמה הגדולה

75 דירות ניזוקו מנפילת הטיל. הדיירים: "אנחנו בחוסר ודאות מוחלט"

כזכור, בתאריך ה-13 במאי בשעה 01:50 בלילה, נפל טיל בפינת הרחובות חנה סנש והרצל. כתוצאה מכך ניזוקו כ-75 דירות, בתשעה בניינים, עשר מתוכן ניזוקו בצורה קשה. בנוסף, נפגעו 22 רכבים וכן נפצעו בינוני שני תושבים ושישה נפצעו קל. כעת, שלושה חודשים לאחר האירוע, חזרנו לזירת האירוע ולדיירים, בניסיון להבין איפה עומדים הדברים.

אנה ומוטי גולן

בשיחה עם מלאבס מסבירה גולן כי תביעת הדיירים למס רכוש מורכבת ממספר גורמים: השטח המשותף, הדירה של כל אחד מהדיירים, התכולה של כל אחד מהדיירים ולבסוף הרכב למי שרכבו נפגע. לדבריה, כל הדיירים קיבלו פיצוי כספי לטובת דמי שכירות וכן מי שרכבם נפגע, כבר קיבלו את הפיצוי הכספי עבור זה. אך הפיצוי עבור הרכוש שנפגע בכל אחת מהדירות, טרם הועבר לכלל הדיירים. "אנחנו באופן אישי לא לקחנו כלום מהדירה, פרט למזרן", אומרת גולן. היא ובעלה מוטי מתגוררים בקומה הראשונה ועל כן עיקר הנזק נגרם לדירתם וכן לדירה הסמוכה להם, בה אף נפער חור ענק בקיר הסלון. "מעוצמת ההדף התנפצו כל החלונות בבית וכל הזכוכיות נכנסו לרהיטים. בנוסף, הכל היה מלא עשן ופיח, אז נאלצנו לזרוק את מרבית תכולת הבית", היא מציינת.

בשלב זה מצטרף לשיחה מוטי, בעלה, ומוסיף כי הם ודיירים נוספים מבקשים לקבל את הפיצוי הכספי עבור הרכוש שנהרס כבר עכשיו. "זה לא סוד, שמה שעולה היום שקל יעלה בעוד חצי שנה שני שקלים. מי יחזיר לנו את ההפרש הזה?", הוא שואל. "אנחנו מבקשים שיעבירו לנו את הכסף הזה, כדי שנוכל לקנות ולהשלים כבר היום את הרכוש שנהרס ולאחסן אותו עד שנוכל לחזור לדירה שלנו".

בהמשך מעלה מוטי את חשש הדיירים, לפיו שיפוץ לא מספק עלול להוות סכנה לדיירי הבניין. "מצד אחד מס רכוש רוצים שנחתום ונאשר את העבודות על הבניין, אבל מצד שני מסרבים לומר לנו מה יהיו סוג העבודות ואופי השיפוץ. אנחנו רוצים לדעת שהבניין ישופץ בצורה המרבית והמיטבית לבטיחות הדיירים. שכן, אם המקלט התת קרקעי בבית השכן נפגע, אין לנו ספק שגם העמודים בבניין שלנו קיבלו זעזוע מלמטה עד למעלה. אנחנו רוצים להיות בטוחים שבתום השיפוץ נוכל לחזור לדירות ושברעידת אדמה הכי קטנה הבניין לא יקרוס על יושביו", הוא אומר.

בתים שנפגעו מהטיל בשומר החומות

בתים שנפגעו מהטיל בשומר החומות

שאלנו את בני הזוג גולן האם יש צפי לחזרה לבניין, אך לדבריהם מוקדם לדבר על כך. "עד כה קיבלנו סכום כסף לשכירות למשך שנה בלבד. אנחנו משערים שכל תהליך השיפוץ ייקח יותר משנה, אבל לא יודעים מה יעלה בגורלנו במצב כזה", אומרת אנה. "לאורך הדרך מס רכוש טוענים שאנחנו מורחים את הזמן ולא מאפשרים להתחיל בשיפוצים, כשבפועל אין לנו מספיק מידע וגם שבבי המידע שכבר סיפקו לנו, לוקים בחסר. אנחנו לא מבקשים להרוס את הבניין, אלא רוצים לוודא שיתקנו אותו בצורה בטוחה ובטיחותית".

לדבריהם, השבוע הייתה אמורה להתקיים פגישה של נציגי הדיירים עם נציגי מס רכוש, אלא שבשל חשיפה של חלק מהמשתתפים לחולי קורונה היא נדחתה למועד לא ידוע. "אומרים לנו להסתמך על מס רכוש, אבל אנחנו מרגישים יתומים" , אומרת אנה.

מדוברות רשות המיסים נמסר בתגובה: "לאור היקף הנזק ומורכבותו הוצע לדיירי הבניין כי השיקום יבוצע ע"י החברה המשקמת מטעם מס רכוש – חברת עמיגור. הדיירים טרם השיבו להצעה זו. מס רכוש נמצאים בקשר רציף עם הדיירים והשבוע אף אמורה הייתה להתקיים פגישה עימם ועם המהנדס מטעמם, שנדחתה עקב בידוד קורונה של חלק מהמשתתפים. פגישה חלופית תיקבע בהקדם. נציין כי הדיירים קיבלו את כל דוחות ההנדסה שהוכנו על ידי מהנדסי מס רכוש והחברה המשקמת. העיכוב בהתקדמות מונח לפתחם של הדיירים שלא החליטו מי הגורם שיבצע את השיקום".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר