שביל אופניים רחוב ראשון לציון
שביל אופניים רחוב ראשון לציון

הקמפיין ושברו: "אין די שבילי אופניים בעיר"

העירייה יצאה בקמפיין הקורא לציבור לרכוב על אופניים בשבילי האופניים או על הכביש במקום שאין כאלה. תושבים טוענים: כיוון שכמעט ולא סללו שבילי אופניים בעיר, הברירה שנותרה לנו מסוכנת מידי. "מפחיד לנסוע על הכביש"

פורסם בתאריך: 16.10.17 13:56

פרסומות חדשות של העירייה שנתלו ברחבי העיר תחת הסלוגן "כשאין שבילי אופניים – רוכבים רק בכביש", הכעיסה לא מעט תושבים ורוכבים בעיר. רוב הטענות מתייחסות לכך שהקמפיין החדש מתעלם מהעובדה שהעיר אינה מרושתת מספיק בשבילי אופניים. למרות שבעירייה מנסים לחנך את הציבור לעמוד בדרישות החוק האוסר על כלי רכב לנסוע על מדרכות (ובמקרה הזה אופניים הם כלי רכב), חלק מהתושבים הכריזו כי הם אינם מתכוונים ליישם זאת מאחר והם חוששים לסכן את חייהם ברכיבה על הכביש.

יש לציין כי קמפיינים דומים עלו גם בערים נוספות בארץ. השלטים החדשים המאויירים של העירייה בהם נראים רוכבים אופניים על שבילי אופניים בצד הכביש (יש לציין שללא קסדה), הם אמנם צבעוניים ואופטימיים אלא שפרסומות לחוד ומציאות לחוד. בפועל, בשכונות רבות בעיר לא קימים שבילי אופניים, או שהם קיימים באופן חלקי וקטוע. רוב שבילי האופניים נסללו בצירים שמקיפים את העיר, כמו כביש 40 ודרך רבין. בתוך העיר הסיפור מורכב עוד יותר. כך למשל מי שמגיע מכיוון צומת העיפרון לשכונת אם המושבות יכול להתרשם משביל אופניים בעל שני נתיבים, שביל שנקטע באופן מפתיע במרכז השכונה. מי שרוצה להמשיך לרכב צריך לרדת אל הכביש. גם ברחוב הרב מלכה ישנו שביל אופניים, שנמשך רק עד קצה הרחוב. בשכונות הוותיקות התושבים מציינים כי שבילי אופניים כלל לא קיימים, ולכן אין להם אלטרנטיבה פרט לכביש.

"החוקים החדשים אומרים שבמקומות שבהם אין שבילי אופניים רוכבים על הכביש", אומר ליאור חדד, תושב אם המושבות. "ברמה האישית, אני מעדיף לרכב על המדרכה. זה מפחיד לרכב על הכביש עם אופניים. לא ראיתי כל שינוי בשבילי האופניים בשכונה בשנים האחרונות. השביל בדרך ראשון לציון לכיוון רחוב שרגא רפאלי, נקטע לפתע ואין לאן להמשיך. כמובן שאם רוצים לעודד תחבורה טובה יותר אז יש צורך ברישות העיר בשבילי אופניים. מאז פרסום העירייה המון אנשים פנו אלי בנושא. לרכב על הכביש זו סכנה של ממש. ברחוב גיסין למשל רכיבה על הכביש היא סכנה ממשית. אני אומר לעצמי שעדיף לי לרכב על המדרכה ולנסוע בזהירות ולתת קדימות להולכי רגל. אולי אני מסתכן בקבלת דוח אך אני מעדיף מאשר לסכן את החיים שלי בכביש".

בשכונות הוותיקות ובמרכז העיר שבילי אופניים פשוט ולא קיימים. בשכונת עין גנים שנמצאת באזור מרכז העיר, לא נראים שבילים שכאלו. "הפרסום לא היה כל כך ברור", אומר אחד התושבים בשכונה. "לא היה מוסבר אם ניתן לנסוע על הכביש או לא ובאילו סיטואציות ואיפה יש שבילי אופניים. יש כאלו שאומרים שהם אינם מתכוונים לנסוע על הכביש. לבקש מאנשים לנסוע על הכביש זה מסוכן ועדיף לרכב על המדרכה. בשכונה שלנו אין בכלל שבילי אופניים ותושבים או נערים שרוצים לרכב על אופניים חשמליים צריכים לרדת לכביש, וזה מסוכן".

בשכונת מחנה יהודה למשל, מציינים כי ברחובות המרכזיים בשכונה אין שבילי אופניים, ונסיעה על הכביש מסוכנת. "אין שום שביל אופניים בשכונת מחנה יהודה, אין חיה כזאת", אומר מיקי שטרק, פעיל בשכונה. "הרחובות הראשיים בשכונה הם בן דוד והנביאים, שם יש יותר תנועה, כמו גם ברחוב קלישר, אך אין בהם שבילי אופניים. מי שיורד לכביש זו פשוט סכנה. לצערנו אין אצלנו אופציה לבחירה, ולכן יש רק כביש. אופניים חשמליים יש היום לכל נער שני בתיכון ברנר, ויש עוד אנשים שמשתמשים באופניים כאלו ככלי רכב, והדרישה של נסיעה בשבילי אופניים לא ריאלית אצלנו בשכונה".

תגובת העירייה: "כיום יש בפתח תקווה כ-40 ק"מ של שבילי אופניים. שנת 2016 הייתה שנה כואבת במיוחד להולכי הרגל במדרכות העיר ובתוכם קשישים רבים. למעלה מ-1,500 איש נפגעו ברחבי הארץ מאופניים חשמליים בלבד. הקמפיין הפרסומי נועד לרוכבי האופניים, בעיקר אלה החשמליים, המהווים סכנה להולכי הרגל במדרכות העיר. על פי חוק שהתקבל לאחרונה בכנסת, במקומות בהם אין שביל רכיבה נגיש, על הרוכבים לרכב רק בכביש. לעירייה תכנית אב לשבילי אופניים שהוכנה על ידי אגף איכות הסביבה ומינהל ההנדסה ומתעדכנת לפרקים. השנה עודכנה התכנית שוב, ועל פי תכנית זו פועלת העירייה ליישום וביצוע".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר