טראמפ בנאום ההכרה בירושלים. צילום AP Photo
טראמפ בנאום ההכרה בירושלים. צילום AP Photo

מי צודק, המתנגדים להעברת השגרירות האמריקאית לירושלים או התומכים? פרלמנט ראש העין מציב גבולות

שאלה אחת בשבוע, והפעם: האם העברת השגרירות האמריקאית לירושלים היא צעד צודק או שמא חרחור מלחמה?

פורסם בתאריך: 14.12.17 18:09

אלונה דור קולן

הפרלמנט- אלונה דור קולן

אלונה דור קולן

"מי שהפך את ירושלים לבירת ישראל היה דוד בן גוריון ב-13 בדצמבר 1949 ולא דונלד טראמפ בהכרזתו המתוקשרת והמתוזמנת על העברת השגרירות. ארה"ב הכירה בירושלים כבירת ישראל עוד בשנת 1995 באמצעות חוק מיוחד שבמסגרתו השגרירות הייתה אמורה לעבור לירושלים עד שנת 1999. בעקבות החוק, מזה 22 שנה, ירושלים מוזכרת כבירת ישראל בכל המסמכים הרשמיים של ממשלת ארה"ב. כלומר – כבר קיימת הכרה רשמית של ארה"ב שירושלים היא בירת ישראל ולא מובן מה היו השיקולים של טראמפ להכריז על העברת השגרירות בעת הזאת. יתכן ומעורבים בכך שיקולים פוליטיים זרים של המנהיגים בארה"ב ובישראל המעדיפים לעסוק בסמלים ובסיסמאות המשרתים את האינטרסים הפרטיים או הפוליטיים שלהם על אף מחיר הדמים שכולנו עלולים לשלם. ההכרזה הזאת עלולה לפגוע בלגיטימציה של ארה"ב מלשמש כמתווכת בסכסוך הישראלי-ערבי. כמו-כן יכולה להתפרש כאיבוד תקווה והרמת ידיים מהתהליך המדיני להשגת שלום. ההכרזה תביא לגל מחודש של שנאה ואלימות כלפי ישראל ולהגברת המוטיבציה להצטרף לארגוני טרור אשר ינצלו את התסכול, הייאוש והכעס כדי לבצע פיגועים. את הניצנים לגל הזה אנו מתחילים לראות כבר עתה בארץ ובעולם. נשיאי ארה"ב הקודמים, קלינטון ואובמה, דחו את העברת השגרירות כדי למנוע התלקחות אירועים אלימים במזרח התיכון והמתינו לשעה מתאימה יותר לביצוע צעד רגיש זה. מן הראוי היה לבצע את העברת השגרירות במסגרת הסכם שלום כולל ובאופן שלא יעורר מחלוקות והתנגדויות מיותרות". (אלונה דור קולן היא חברת מועצת העיר לשעבר)

אבי אברג'יל

הפרלמנט- אבי אברג'יל

אבי אברג'יל

"אם לדון בשאלה סביב העתקת השגרירות, אז אני בהחלט נמנה עם התומכים למהלך. אני חושב שההכרה בירושלים כבירת ישראל על ידי ארצות הברית התקבלה כבר לפני למעלה מ-20 שנים. גם שלושת הנשיאים הקודמים לטראמפ הצהירו כולם ממש כמותו כי הם תומכים בהעברת השגרירות. לכן תמוהה בעיני ההתנגדות שנשמעת ברחבי העולם ובטח שבישראל להעתקת השגרירות לירושלים". (אבי אברג'יל הוא יו"ר מינהלת שכונת נווה אפק האזרחית)

גיא אליהו

גיא אליהו צילום פרטי

גיא אליהו. צילום פרטי

"הכרת הנשיא טראמפ בירושלים כבירת ישראל, מפצה על 70 שנות מחדל דיפלומטי בין לאומי, מאז הוקמה המדינה במאי 1948. מבחינת האמריקנים עצמם, הם פשוט עמדו בחוק 'שגרירות ישראל בירושלים', אשר נחקק על ידי הקונגרס. החוק קבע את ההעברה של השגרירות, לא יאוחר ממאי 1999, אלא שמטעמי חששות מתגובת העולם הערבי וגורמי שמאל אמריקנים, הוא לא יושם עד היום והנשיא טראמפ שם לכך קץ. עתה יש לצפות, שאחרי שישכח גל המחאה הערבי המצומצם, יצטרפו מדינות נוספות לארה"ב, יכירו בירושלים כבירת ישראל ויעבירו את שגרירויותיהן אליה. בניגוד להצהרות אבו מאזן שהעברת השגרירות לירושלים מסכנת את תהליך השלום, שאינו קיים, אני מאמין שהחלטתו האמיצה של הנשיא טראמפ נותנת סיכוי לשלום במזרח התיכון. היא משנה את המשוואה אותה רוצים הפלסטינים לשמר כאשר הם עדיין לא מכירים בזכותנו לחיות כלאום בארץ ישראל. ההכרה תגרום לשכנינו להרהר בהמשך סרבנותם, תחזק אצלם את ההבנה שעם ישראל כאן לנצח ועדיף להם להכיר בו ולקיים עמו שלום. עם זאת, יש לבחון את האפשרות שהנשיא האמריקני סיפק אמנם מחווה יפה, אך יבקש מחיר מדיני כבד בתמורתה. הוא כבר הוכיח בעבר שקשה לצפות את מהלכיו." (גיא אליהו הוא מנהל אגף חברה, נוער וצעירים בעיירת פתח תקוה)

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר