נותרו ריקים, פחים חומים בראש העין
נותרו ריקים, פחים חומים בראש העין

פרויקט הפרדת הפסולת הופסק: רק שלושה אחוזים מהתושבים לקחו בו חלק

בעוד בעירייה מאשימים את הציבור שלא לקח חלק בפרויקט הפרדת הפסולת, תושבים מצביעים על כישלון בהסברה: "לדעתי אנשים לא באמת הבינו מה המטרה של ההפרדה הזאת ולאן הפסולת מיועדת", אומר יו"ר מנהלת נווה אפק האזרחית, אבי אברג'יל

פורסם בתאריך: 14.1.18 09:30

עיריית ראש העין הודיעה על הפסקת פרויקט הפרדת הפסולת בפחים החומים בעיר. העירייה תחל השבוע לאסוף את הפחים מהבניינים בהם הם הוצבו ובכך יסתיים לו פרויקט שנועד להפריד פסולת רטובה מפסולת יבשה.

בעירייה מציינים כי הסיבה לסיום הפרויקט, היא חוסר היענות מצד התושבים. בהודעה שפרסמו באגף שפ"ע (שיפור פני העיר) בעירייה לתושבי הבניינים בהם הוצבו הפחים נכתב: "ראש העין השתתפה בשלוש השנים האחרונות בפרויקט חלוצי, בשיתוף המשרד להגנת הסביבה, שעיקרו הפרדת פסולת אורגנית (שאריות מזון) בפחים חומים שחולקו לתושבים. בהמשך להתייעצות עם המשרד להגנת הסביבה ובשל היענות מועטה של התושבים (3 אחוזים בלבד) להפרדת פסולת למחזור בפחים, הוחלט להפסיק את השימוש בפחים החומים בעיר. יש לציין כי עלות הפרויקט היא 1.200 מיליון שקלים לשנה ומרבית הערים שהחלו בהפרדת הפסולת האורגנית הפסיקו את ההפרדה בהן: אשדוד, אשקלון, נס ציונה, חדרה ועוד. בימים אלו המשרד להגנת הסביבה בוחן חלופה אפקטיבית יותר של שריפת הפסולת על מנת להפיק ממנה אנרגיה ובמידה ותימצא רלוונטית, נצטרף לחלופה זו. הפחים החומים יאספו מהשטחים הציבוריים והפרטיים על ידי העירייה במהלך חודש ינואר".

סיגל שיינמן. צילום אילן חתוכה

סיגל שיינמן. צילום אילן חתוכה

"המטרה הייתה להוריד את היטל ההטמנה"

מטרת הפחים החומים הייתה להפריד פסולת רטובה ויבשה. את ההפרדה אמורים היו לעשות התושבים בבתיהם בכוחות עצמם ולאחר לזרוק כל פסולת בנפרד בפחים הייעודיים. הפחים החומים יועדו לפסולת רטובה שכוללת שאריות מזון כמו פירות וירקות, בשר ועצמות, לחם, מאפים, אוכל משומר, ועד שאריות של זרי פרחים, שערות, ציפורניים, צואת בעלי חיים ועוד. הפחים הירוקים יועדו לפסולת יבשה, כמו קופסות שימורים וקופסאות מוצרי חלב, כלי חד פעמיים, חיתולים, מגבונים, מוצרים ממתכת או מעץ ועוד. כל אלו כמובן מצטרפים לפחים הכחולים שעדיין קיימים בשטח, ושמיועדים למחזור של עיתונים וניירות, למכלי האיסוף לבקבוקי פלסטיק שפזורים ברחבי העיר.

סגנית ראש העין ויו"ר וועדת איכות הסביבה, סיגל שיינמן: "להפריד פסולת זה לא דבר פשוט", היא אומרת. "הבעיה היא שכשהתחלנו את התהליך, צריך מאסה של מחזור, ואם מגיעים לאחוזים בודדים זה לא הגיוני. המטרה הייתה שנפריד את הפסולת ובכך יירד היטל ההטמנה. הבעיה הייתה בבתים הפרטיים שהם לא מפרידים. אנו כן ממשיכים להפריד במרכזים גדולים כמו באזורי התעשייה, שם יש מאסה של פסולת, ואנו מציבים שם מיכל מיוחד ומשם יבואו לאסוף. בבתים לצערי מדובר באחוזים בודדים והתושבים לא מפרידים. עשינו הסברה והייתה חברה שעברה בבתים והיו שלטי חוצות. אני יכולה לומר שזה לא פשוט עבור תושבים. אני אישית מפרידה ואני יכולה לומר שיש ריחות ולפעמים צריך להתמודד עם זה".

מחזיק תיק שפ"ע בעיריית ראש העין, אבטליון בצלאל, מוסיף: "צריך להבין שההיענות של האוכלוסייה הוותיקה לא הייתה מספקת. אולי אם היו משאירים את הפרדה בשכונות החדשות אז אולי היינו מצליחים. מעבר לכך, הבנו שאת ההפרדה מבצעים גם באתר של שפיכת הפסולת".

שרי סלע

שרי סלע

בעוד שהעירייה מטילה את האשמה על התושבים, יש גם מי שמאשימים את העירייה. "פעולות ההסברה שהעירייה עשתה היו מינימאליות ביותר", אומרת חברת המועצה לשעבר ופעילה בתחום איכות הסביבה, שרי סלע. "ההסברה הראשונית שעשו הייתה ממש קצרה, ממש חילקו את הפחים ונתנו לכל בניין הרצאה מינימאלית בכניסה לבניין. מאז לא נעשה דבר. לא מעקב ולא תגבור ולא בחינה לאורך זמן. פשוט נתנו לפרויקט למות, ואם נותנים לפרויקט למות אז הוא מת. להגיד עכשיו שרק שלושה אחוזים השתמשו זה לא רציני. המטרה הייתה שאכן יפרידו את הפסולת בבית ויזרקו את הפסולת המופרדת לפח החום. אני יודעת ומכירה שכנות שלי שעשו זאת. נכון שאי אפשר לחייב תושבים לעשות את ההפרדה, אך עם חינוך והסברה אז כן ניתן היה לשפר את המצב. יש המון פעולות שניתן היה לעשות. התושבים קיבלו את הפרויקט בתחילת דרכו בברכה גדולה, וכשלא עושים בו שימוש אז הוא יורד. כשלא תומכים בפרויקט אז ככה הוא נראה".

"לא לכולם יש את הזמן והסבלנות"

אבי אברג'יל

אבי אברג'יל

גם בקרב וועדי השכונות יש מי שחושב שכישלון פרויקט ההפרדה בפחים החומים הוא באשמת העירייה. אחרים סוברים שהאשמה משותפת. "אצלנו בשכונה יש פחים כאלו בתוך הבניינים, כאשר ליד הפחים הירוקים הרגילים יש גם פחים חומים", אומר יו"ר מנהלת שכונת נווה אפק האזרחית, אבי אברג'יל. "בשבוע שעבר עוד ראיתי את המשאית מפנה את הפחים הללו. לגבי ההיענות של כלל התושבים, קשה לי להעריך מה עשתה כל משפחה, אך אני יכול להעיד על עצמי שאצלי בבית לא כל כך הקפדנו במאה אחוז. עשינו הפרדה אבל לא לגבי כל המאכלים. צריך להגיד את האמת שזה מסורבל להפריד את הכל ולא לכולם יש את הזמן ואת הסבלנות ואת המקום בבית לבצע הפרדה כזאת. אנו מקפידים יותר על הפרדה של נייר ובקבוקים, שזו הפרדה יותר נוחה. פשוט מניחים את הנייר ואת הבקבוקים בשקית נפרדת בצד, ובגלל שאין בה שאריות מזון אז היא לא יוצרת ריחות, וזורקים למיכלים ולפחים המתאימים. אם להסתכל בראיה רחבה יותר, אז לדעתי אנשים לא באמת הבינו מה המטרה של ההפרדה הזאת ולאן הפסולת מיועדת. לא הייתה מודעות לכל הנושא הזה".

גם בשכונות החדשות נראה שהתושבים לא גילו עניין רב בהפרדה, "אצלנו בבניין עוד יש מספר פחים חומים", אומר תושב שכונת פסגות אפק. "אני אישית לא ממש השתמשתי ולא הפרדתי את הפסולת. היו מקרים שביקשנו שיבואו לפנות את הפחים הללו כי בחלק מהם כבר נוצרו תולעים. לא כל התושבים אצלנו בבניין באמת פעלו ומחזרו לפי יבש ורטוב, וחלק זרקו את הפסולת הרטובה ליבשה ולהיפך. לא יודע אם זה מתוך עצלנות או כי הם התבלבלו. לאחרונה נאמר לנו על ידי חברת הניהול שמוציאים את הפחים הללו, ואנחנו לא התנגדנו. בנוגע לטענה של העירייה על כך שאנשים לא נענו להפרדה, לדעתי הם צודקים. לא חושב שאנשים באמת הפרידו את הפסולת בבתים. לדעתי גם לא היה פינוי מספיק של הפחים הללו, כי כמו שציינתי, אצלנו כבר היו מקרים שהיו בהם תולעים וביקשנו שיבואו ויפנו אותם. מעבר לכך, אני יכול להגיד שלא הייתה לנו הסברה בבניין בנוגע להפרדת פסולת וחלק הסתפקו במה שכתוב על הפח".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר