הפגנת ניצולי השואה צילום ניר קידר
הפגנת ניצולי השואה צילום ניר קידר

האם המדינה מתייחסת כראוי לניצולי שואה? פרלמנט ראש העין חלוק

שאלה אחת בשבוע, והפעם: האם מדינת ישראל מתייחסת לצרכי ניצולי השואה במלוא תשומת הלב, או שהיא לא עושה מספיק לרווחתם?

פורסם בתאריך: 11.4.18 15:44

אלונה דור קולן

"בישראל חיים היום כ־180,000 ניצולי שואה. כשליש מתוכם נאלצים להתקיים מקצבת השלמת הכנסה של הביטוח הלאומי. קשה לדעת כמה מהקשישים נמצאים מתחת ל'קו העוני' הרשמי, אך אין ספק שרבים מהם נכללים בהגדרה 'עניים'. הם נאלצים לוותר על תרופות, מוצרי מזון ועל חימום הבית בחורף. הקושי שלהם הוא הבושה שלנו. בשנת 1952 נחתם הסכם שילומים בין ישראל לגרמניה ובמסגרתו העבירה גרמניה למדינת ישראל כשלושה מיליארד מארק לצורך סיוע למדינה שהייתה בראשית דרכה. הכספים שימשו להקמת תשתיות חיוניות. בנוסף גרמניה התחייבה להעביר פיצויים אישיים – 'רנטות' לניצולי השואה. הפיצויים ניתנו בהתאם לקריטריונים שנקבעו בהסכם. חלק מהניצולים לא הגיש בקשות מסיבות אידיאולוגיות ולא קיבל פיצויים, אחרים לא היו מודעים לזכויותיהם. הזכויות משתנות ומתעדכנות מדי פעם בעקבות שינויי חקיקה או החלטות חדשות של הממשלות הרלוונטיות. 'החברה להשבה' אשר סייעה בהתנדבות לניצולים שמצבם הכלכלי קשה, התפרקה בסוף 2017. על מנת למנוע הרעה במצבם אושר בכנסת תיקון לחוק הטבות לניצולי שואה אשר במסגרתו תשלם 'הרשות לזכויות ניצולי שואה' שבמשרד האוצר, מענק שנתי במקום המענקים הרבעוניים ששולמו בעבר על ידי החברה להשבה. בישראל חיים היום כ־4,000 ניצולים מאלג'יריה שסבלו מרדיפות הנאצים בשנים 1940-42 וגם הם זכאים החל משנה זו לתגמול של 2,556 יורו מהקרן לסיוע של ועידת התביעות. למרבה הצער המידע המעודכן לא מגיע לרוב הניצולים. מיצוי הזכויות יכול להוות את ההבדל. המדינה לא עושה מספיק על מנת שהניצולים יקבלו את כל המידע לגבי זכויותיהם. חובה על אגפי הרווחה ברשויות המקומיות לפעול בשיתוף פעולה עם 'הרשות לזכויות ניצולי השואה' במשרד האוצר ולסייע להם במתן המידע הדרוש לצורך מימוש הזכויות". (דור קולן היא חברת מועצה לשעבר)

דני אבידור

"ההנהגה בישראל לא מכבדת את ניצולי השואה. עם רזרבות של למעלה ממאה מיליארד דולר בקופת המדינה, תקציבים דמיוניים לחגיגות ה־70 למדינה, העלאות שכר לחברי הכנסת חדשות לבקרים, נסיעות לחו"ל של ח"כים ושרים כל שני וחמישי לכנסים שהציבור כלל לא מודע להם, איך אין למדינה יכולת לדאוג בצורה מכובדת לניצולי השואה? לפי אומדנים עדכניים, חיים היום בישראל כ־149,000 ניצולי שואה, (המספר עלה בשנים האחרונות שכן הורחב המושג גם ליוצאי לוב וגם לעובדי עבודות כפייה). חלק מאותם ניצולים אינם נזקקים, אך גם אם ניקח בחשבון את כל הניצולים ונאמר שכל ניצול שנזקק יקבל 5,000 שקלים לחודש, מדובר על פחות ממיליארד שקלים לשנה שמהווה פחות מהריבית השנתית על רזרבות המטבע שלנו ולשנים לא רבות מדי, לצערנו. היו ניסיונות רבים למנוע את העוולה הזאת, שניצולי שואה חיים ברעב וחוסר כבוד בארצנו, אך עד שלא תעבור חקיקה מסודרת בנושא, יהיו עוד כאלו שידם לא משגת לסיים את חייהם בכבוד". (אבידור הוא יו"ר ועד ההורים לשעבר ומנכ"ל חברת רדמצ')

 

איתי ונה

"אני חושב שבכל הקשור לנושא ניצולי השואה, המדינה מתייחסת לניצולי השואה במלוא תשומת הלב. מעבר לכך, קיים אף חוק הטבות לניצולי שואה שמשרד הרווחה אחראי עליו. בנוסף, ממשלת גרמניה מעבירה שילומים לניצולי שואה שעוזרים להם להתקיים. לצערי אכן יש מקרים חריגים בהם רואים ניצולי שואה במצב קשה, אך מקרים אלו לא מצביעים על הכלל. עם זאת חשוב שכל ניצולי השואה יחיו בכבוד נוכח התקופה הנוראית שהם שרדו". (ונה הוא יו"ר עמותת עסקים מצליחים בראש העין)

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר