מימין: אור בלוריאן, ליאל עבדה, ארד בר, אורי ארצי ותומר בנבנישתי. צילום באדיבות מכבי פתח תקוה
מימין: אור בלוריאן, ליאל עבדה, ארד בר, אורי ארצי ותומר בנבנישתי. צילום באדיבות מכבי פתח תקוה

מכאן ייצא מנור סולומון הבא: הסיפור המיוחד מאחורי קבוצת הנוער של מכבי

הקבוצה הבכירה של מחלקת הנוער, גאוות המועדון כבר שנים ארוכות, דוהרת בפסגת ליגת העל ומציגה שורה ארוכה של שחקנים עם פוטנציאל לבוגרים. שלד הקבוצה, שמסמל את העבודה היסודית שנעשית במועדון, מורכב מכוכב ש"נחטף" מהפועל, שחקנים מכל קצוות הארץ וצמד מאמנים עם שם המשפחה הנכון - תמיר ונאור לוזון

פורסם בתאריך: 5.12.18 13:28

ממחזור למחזור מתקבל הרושם שקבוצת הנוער של מכבי פתח תקוה בדרך לעונה חלומית. שמונה ניצחונות ב-11 מחזורים פלוס שתי תוצאות תיקו והפסד בודד מציבים אותה בפסגת הטבלה בדרך, אולי, לזכייה באליפות ראשונה בתולדותיה. עדיין חזון למועד, אבל בהחלט מעניין לעקוב אחר תהליך איתור השחקנים המרשים מכל קצוות הארץ ויצירת שנתונים מרשימים (ולא בפעם הראשונה) שקרוב לוודאי יהוו בעתיד הלא רחוק את השלד של הקבוצה הבוגרת. לא פחות מחמישה מנציגי הקבוצה היו בסגל נבחרת הנוער השבוע למשחקים בגיאורגיה במסגרת מוקדמות אליפות אירופה. כאן המקום לציין שרק שלושה שחקנים בסגל הקבוצה גדלו במועדון – השוער דור חברון, שהחל לשחק כדורגל בגיל מאוחר יחסית (13) ויצא לשנת השאלה במכבי הרצליה בטרם שב לאם המושבות, הבלם אור בלוריאן, קפטן נבחרת הנוער, ושחקן הכנף איליי חן שלאחרונה הפסיד למכבי בעימות משפטי וימשיך במועדון ארבע שנים נוספות. את השאר צד צוות המאמנים בראשות מנהל המחלקה אופיר לוזון והפך אותם למכביסטים.

בראש ובראשונה נמצא הקיצוני ליאל עבדה שכבש לאחרונה בניצחון נבחרת הנוער 1:2 על ליכטנשטיין במסגרת מוקדמות אליפות אירופה ומסומן ככוכב הגדול הבא שייצא מהמחלקה אחרי מנור סולומון. עבדה גדל בכלל בצד השני של הכביש, בהפועל פתח תקוה, וחצה את הקווים לקראת גיל 13, חודשים ספורים לפני שחגג בר מצווה. את טיול בר המצווה החגיגי, שכלל טיסה לברצלונה יחד עם אביו, לינה וצפייה במשחק של הקבוצה, כבר קיבלה משפחת עבדה במתנה ממכבי כמחווה אישית על חשבונו של יו”ר הקבוצה דאז ויו”ר ההתאחדות לכדורגל בהווה, שינו זוארץ.

עבדה. צילום באדיבות ההתאחדות לכדורגל

במחלקה מספרים כי כבר שנתיים וחצי קודם לכן צד עבדה את עיניהם בעקבות יכולת מרשימה במשחקי הדרבי בין הקבוצות. לאחר מעקב צמוד, שיחות וניסיונות שכנוע הוכתרה לבסוף העברתו של עבדה בהצלחה. על רקע היחסים המתוחים בין המועדונים, במכבי כלל לא פנו להפועל בעניינו של השחקן משום שידעו כי אין סיכוי שישוחרר. גורמים במכבי אף ציינו כי "בהפועל רבו עם אביו של השחקן על כסף. לעבדה לא היה הסכם ובסופו של דבר הם הפסידו את השחקן". משהחליט לעבור למכבי, נכנס השחקן להסגר קטין פורמלי לתקופה של כשלושה שבועות. באותה הזדמנות, אגב, קלטה מכבי מהפועל גם את אחיו הצעיר של עבדה, אוראל, כיום בנערים ג'. "כשליאל עבר אלינו, הפועל העיפה גם את אוראל", סיכמו במכבי.

"לדבר עם שחקן שנתיים וחצי, לשמוע בכל פעם 'לא' ולהמשיך לנסות בעקביות מלמד על עבודה קשה שבסוף משתלמת", אמר אופיר לוזון. "באותה תקופה ליאל לא רצה לעבור אלא להיות ליד החברים שלו, עד שבאיזשהו שלב הוא בחר להפוך את הכדורגל למקצוע".

יו"ר מחלקת הנוער של הפועל דאז, ארז אופיר, אמר בתגובה: "עזרנו במה שצריך מבחינה כלכלית. ליאל עבדה נכנס להסגר קטין במסגרת חוק הספורט. בזמנו הבעלים דורון בן דקון אמר שיעשה לו הסכם כשיגיע לגיל 15 וזה לא קרה. מאז קרו הרבה מקרים הרבה יותר חמורים וגרועים של שחקנים שעברו מהפועל. אחיו הקטן אוראל לא נזרק, ברגע שליאל הלך המשפחה החליטה לקחת גם את האח הקטן".

יו"ר מחלקת הנוער של הפועל כיום ומנהל בית הספר לכדורגל בזמן המעבר של עבדה, איציק כהן, מסר בתגובה: "זה נכון שאבא של ליאל ביקש הנחה במיסים ולא קיבל עזרה מספקת, מה שלצערי הייתה הסיבה לעזיבתו. זה לא היה בתקופתי כיו"ר מחלקת הנוער אז אני לא יכול להסביר את צד המועדון, אבל אני יכול להגיד שזאת הייתה טעות ושמאז השתנו הרבה דברים גם בנושא הזה. אם זה היה תלוי בי ההתנהלות כלפיו הייתה שונה לחלוטין. יחד עם זאת, ההיסטוריה מוכיחה שגם שחקנים שקיבלו פטור מלא ממיסים והרבה יותר מזה, בסוף התפתו לעזוב והסיבה לכך היא שהכדורגל שלנו בגילאי ילדים זה עולם מגעיל ודוחה, בו סוכנים ומספר מועדונים בעלי אמצעים בחסות חוק הספורט איבדו כל פרופורציות ומפזרים סכומי עתק וממסחרים ילדים בני 12 עם הצעות משופרות ככל שהזמן עובר שמגיעות למאות אלפי שקלים. זה החולי של הכדורגל הישראלי ומישהו צריך לתת על זה את הדעת".

קיבוץ גלויות

עבדה, כאמור הוא רק קצה הקרחון. הקשר תומר בנבנישתי, שכבר נמנה עם סגל הבוגרים ואף ערך מספר הופעות בגביע הטוטו, הגיע בגיל 15 מהפועל ראשון לציון. שחקן הכנף ארד בר, שכבש לאחרונה צמד בניצחון נבחרת הנוער 1:4 על אזרבייג'אן, הגיע באותו גיל ממכבי תל אביב. בשורות הצהובים פחת מעמדו לאחר שסבל מכאבי גדילה שהובילו לפציעות גב וברכיים ולהיעדרות בת שנה המגרשים. במכבי זיהו את הפוטנציאל וכיום קוצרים את הפירות.

קבוצת הנוער של מכבי. צילום באדיבות מכבי פתח תקוה

עוד תותח התקפי שהובא ממכבי תל אביב בגיל 15 הוא החלוץ טל דאון, שחתום העונה על שישה שערי ליגה. הבלם גיא קאופמן והמגן הימני אורי ארצי הגיעו בנערים ג' מקריית אונו, כמו גם המגן השמאלי יוני מבשוב. הקשר טבע בארט הגיע כבר בגיל 10 מיהוד, ואילו הקשר ההתקפי רונן חנציס, שחקן נערים א' שכבר משולב בנוער, הובא מהיישוב ניר ישראל שבעוטף עזה. לאחר כשנתיים של נסיעות דאגה עבורו מכבי גם ללינה וכיום מתגורר השחקן בדירה של המועדון יחד עם בלם הבוגרים עידן אהדנני, שאגב הובא בעצמו למכבי בגיל 15 ממכבי שדרות. אייל אינברום, שכבש שער נהדר בניצחון האחרון 0:3 מול סכנין ואחיו של שחקן בית"ר ירושלים אור, הובא באותו גיל מקריית גת והקשר האחורי סעיד עאמר, תושב כפר קאסם, הובא בזמנו מהפועל אורנית. נכון, בגיל 15.

"30 שנה לא החמצתי משחק בית של הנוער ואני מגיע גם ל-70-80 אחוז ממשחקי החוץ", מתגאה היו"ר אבי לוזון. "אנחנו יודעים היטב שבלי מחלקת נוער טובה, וקבוצת הנוער היא גולת הכותרת שלה, לא תהיה למועדון שלנו זכות קיום. יש לנו קבוצת נוער מוכשרת ומאומנת ואני מעריך שלפחות חצי ממנה תתקדם לבוגרים. מבחינתי מי שמשחק 3-4 שנים במכבי גדל במכבי ונחשב לשחקן בית. אנחנו מאתרים כישרונות בגילאים הצעירים ומצרפים את מי שמתאים לנו גם אם הוא במרחק גיאוגרפי של 100-200 ק"מ מפתח תקוה". בהקשר זה יש לציין את המנהל המקצועי עומר גולן, שבילדותו עבר לאילת עקב עבודתו של אביו. במכבי לא ויתרו על שירותיו והטיסו אותו במשך שנתיים מביתו שבדרום לאימונים במרכז. את הפירות, שלב הבתים בליגה האירופית, נבחרת ישראל ובהמשך יציאה לאירופה, כולם מכירים.

בעוד הרוב המכריע של השחקנים מגיע "מבחוץ", הרי שלא כך הדבר לגבי צוות המאמנים המשפחתי, תמיר לוזון, בנו של היו"ר אבי ונאור לוזון, בנו של המנכ"ל איציק ואחיו של אופיר. בני הדודים אימצו את המודל הנתנייתי של סלובודאן דראפיץ' ושי ברדה ובעוד תמיר עומד על הקווים במחצית הראשונה, נאור עושה זאת בשנייה. בקצב הזה ובהתאם למסורת המשפחתית המפורסמת, לא רחוק היום, מאשר אבי לוזון, שהשניים יעשו את קפיצת המדרגה המיוחלת ויעברו להדריך את הבוגרים.

"אנחנו עובדים חזק בסקאוטינג בגילאי 13-15, זו עבודה קשה, סיזיפית ויומיומית וההצלחה לא מגיעה סתם", מסכם אופיר לוזון. "מבחינתנו שחקן שמגיע בגיל נערים ויש לו לעשות מסלול של 4-6 שנים משמעותיות במועדון עוד לפני שבכלל דרך בבוגרים, הוא שחקן בית לכל דבר. יש לנו שיתופי פעולה עם הרבה מועדונים ויש לי כיום את הצוות הכי חזק בישראל – זו הגאווה שלי. כולם חיילים נאמנים של המערכת, מגויסי מטרה שיודעים שחלק מהתפקיד שלהם הוא איתור שחקנים, פנייה אליהם והחתמתם. נמשיך לעבוד בצניעות במטרה לגדל הרבה שחקנים טובים ואולי נזכה בתואר נחמד בסוף העונה. הייתי שמח מאוד שזה יקרה בקדנציה שלי".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. שלומי

    אדון אופיר לוזון אתה תותח עם עובדות אי אפשר להתווכח הקפצת את המחלקה הזו למעלה תותח .

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר