אוהדי הפועל בכנס הראשון של הכחולה. צילום: זאב שטרן
אוהדי הפועל בכנס הראשון של הכחולה. צילום: זאב שטרן

חידת הדירקטוריון: האם המבנה הניהולי הנוכחי נכון להפועל פ"ת?

שמונה חודשים עברו מאז רכשה הכחולה את הפועל, והגוף שהיה אמור להוביל אותו, הדירקטוריון לא עונה על הציפיות. מיעוט החברים והתפטרותם של שניים מהם, מעלה תהיות אצל אנשים במועדון לגבי נחיצותו. כעת, בוועד המנהל החלו בתהליך של הפקת לקחים. האם המבנה הניהולי במועדון ישתנה בקרוב? תמונת מצב

פורסם בתאריך: 27.11.19 11:01

26 חודשים, כמעט שנתיים וחצי, עברו מיום הקמתה של עמותת הכחולה ועד היום בו ההתאחדות לכדורגל אישרה סופית כי הבעלות על הפועל פתח תקוה תעבור לידיה לאחר מאבק ארוך ומתיש. אחת הנקודות המרשימות, על הנייר, שהוצגו לקהל הרחב בתקופת ההשקה האינטנסיבית של העמותה, היה המבנה הארגוני אותו תכננה עמותת האוהדים. לצד הוועד המנהל שמיועד לנהל את ענייני העמותה, אמור היה להתמנות מנכ"ל למועדון, שלצידו יתפקד דירקטוריון המורכב משבעה אנשי מקצוע, שתפקידו לבנות את תכניות ארוכות הטווח של המועדון בשלל התחומים, יפקח על הנעשה בפועל בקבוצה ולמעשה ישמש כמעין הנהלה למועדון. אלא ששמונה חודשים לאחר העברת הבעלות לידי העמותה, לכל הנוגעים בדבר כבר ברור כי משהו במעבר בין התכניות התאורטיות המרשימות למציאות בשטח לא עובד כמו שצריך בפועל. בעוד שבוועד המנהל החליטו לרדת לעומקם של הדברים ולברר את הסוגיה, יש בהפועל מי שחושבים ששינוי המבנה הוא צעד מתבקש והכרחי, בהקדם האפשרי.

עד לפני מספר שבועות מנה הדירקטוריון חמישה חברים קבועים, אך סכסוך מתוקשר ואמוציונלי במיוחד בין שניים מהם – דרור שי וגבע מרקוס, הוביל להתפטרותם של השניים תוך הטחת האשמות הדדיות. כיום מאיישים את הדירקטוריון שלושה אנשים בלבד – ד"ר שלומית גיא, האחראית על מחלקת הנוער, קובי סבן, אשר אחראי על תחום גיוס המשקיעים וקובי לוי, שהגיע מתוך העמותה ואחראי על קשרי הקהילה. ליו"ר הדירקטוריון לשעבר דרור שי ושחקן העבר גבע מרקוס שהתפטרו מתפקידם טרם מונו מחליפים ונכון לעכשיו הדירקטוריון של הפועל לא מתפקד כמצופה.

כעת, וחרף רצון מוקדם למלא את השורות בשבעה חברים, החליטו בוועד המנהל של העמותה לקחת את הזמן הדרוש להפקת לקחים, כאשר כל האופציות על הפרק – ממינוי חברי דירקטוריון חדשים ועד שינוי המבנה הניהולי במועדון. "בעמותה יש ועדת נציגים לתאגידים אחרים שהיא אמורה להיות העתודה הניהולית של המועדון", הסביר חבר הוועד המנהל הוותיק והמוערך, חזי בן עמי, ממייסדי הכחולה. "לאחר חצי שנה של פעילות נכנסנו לתהליך של הפקת לקחים יחד עם הרבה חברי עמותה והוועד המנהל בונה את תיאור התפקיד של הוועדה לפני שנמנה אנשים חדשים".

חזי בן עמי. צילום: אבי דולמן, החוג הכחול ע"ש שלומי וורצל

חזי בן עמי. צילום: אבי דולמן, החוג הכחול ע"ש שלומי וורצל

עוד הוסיף בן עמי כי יש לוח זמנים מסודר לביצוע התהליך, לפיו עבודת המטה אמורה להסתיים באמצע דצמבר ולאחר מכן יחלו מינויים חדשים לדירקטוריון או שינוי במבנה. מטבע הדברים, כאשר רק שלושה מקומות נתפסו מתוך שבעה ייעודיים, ישנם לא מעט תפקידים לא מאוישים, מה שלא ממש עולה בקנה אחד עם דרישות הוועד המנהל. "מפריע שיש רק שלושה חברי דירקטוריון", מאשר בן עמי. "לכן אנחנו עושים הפקת לקחים כדי להבין מה היה טוב בחצי שנה האחרונה ומה לא. מדובר בארגון חדש, וככזה תמיד ימצא את עצמו בשלב שצריך לתקן דברים. כרגע הוועד המנהל מנסה לעזור לדירקטוריון להשלים את החסר וכן לעזור למנכ"ל בתפקוד. נבדוק מה הכי טוב להפועל פתח תקוה ואיזה מבנה ארגוני הכי נכון עבורה".

ביקורת מבית

במסגרת התהליך ולאור הקשיים הניהוליים הלא פשוטים שפוקדים את המועדון בתקופה האחרונה, במועדון אף עשויים לנסות ולאתר מתנדבים בעלי רקע בייעוץ ארגוני כדי לצאת מהפלונטר הנוכחי. בכירים במועדון עמם שוחחנו גרסו בפה מלא כי אבד הכלח על אותו דירקטוריון מצומצם ובפועל החיץ בין הדירקטוריון לוועד המנהל יוצר בלבול וחוסר אחידות.

מנגד, בכירים במועדון מתחו ביקורת קשה על עצם הקמת הדירקטוריון ותפקודו הנוכחי, וסברו כי הוועד המנהל והדירקטוריון אינם יכולים לתפקד במקביל. "הדירקטוריון עושה בעיקר עבודה תיאורטית ולא יורד לתהליך של קבלת החלטות, אלה הדברים שצריכים לתקן", קבע גורם בכיר במועדון. "יכול להיות שכל המבנה הזה לא מתאים והדירקטוריון מיותר. גם ככה הם לא מקבלים החלטות, אז סתם להקים עוד איזה גוף שאין לו שום משמעות ורק מסרבל דברים וגורם לחיכוכים? או שהוועד המנהל מקבל את ההחלטות או הדירקטוריון, אבל אי אפשר ששניהם יהיו יחד. הרי כל החלטה של הדירקטוריון צריכה לעבור אישור של הוועד המנהל, אז מה זה שווה בעצם? מועדון לא יכול לפעול עם עשרים ראשים". גורם נוסף בהפועל הוסיף: "כרגע אין האצלת סמכויות, לא נותנים לאנשים לעבוד ויש כל הזמן התנגשויות בין הגופים".

בתוך כך, חברי הדירקטוריון עמם שוחחנו נחושים להמשיך בעבודתם, ובטוחים כי המשבר הנוכחי הוא חלק מתהליך של חבלי לידה שעוברים על העמותה והמועדון. "אנחנו כל הזמן בוחנים וחושבים על רעיונות", אומרת חברת הדירקטוריון, ד"ר שלומית גיא. "האם צריך לדעתי לשנות את המבנה של בעלים-ועד-דירקטוריון-הנהלה? התשובה לדעתי היא לא. אני חושבת שזה מבנה טוב. בהחלט אני סבורה שצריך עוד לדייק אותו ולמנות אנשים נוספים מתאימים, אבל אני חושבת שהמבנה הזה מציע יתרונות שאין באף מועדון אחר בישראל, ועיקרו בבניית חזון ותוכניות עבודה לטווח ארוך. הדירקטוריון של הפועל הוא גוף חדש שצריך לנווט בעולם ניהול הכדורגל הישראלי, שיש בו מעט מאוד קודים וכללי משחק ברורים. לשמחתי, כל האנשים בדירקטוריון הם אנשים שהלב שלהם במקום הנכון ומעוניינים לפעול לטובת המועדון. בגלל שכל אדם מגיע ממקום אחר, לא תמיד אנחנו מסכימים, ואני חושבת שזה בסדר גמור. תפקיד 'הפרקליט של השטן' הוא תפקיד חשוב בכל מערכת רגישה ואוי לנו אם נסכים כולנו על כל החלטה. הבעלים צריכים להבין שהדירקטוריון הוא השתקפות של המועדון, וכיוון שהמועדון הוא דמוקרטי ורב פנים, כך גם הנציגים שלו".

ד"ר שלומית גיא עם דרור שי ורועי אלרום. צילום: סער כרמלי, הפועל פתח תקוה

ד"ר שלומית גיא עם דרור שי (מימין) ורועי אלרום. צילום: סער כרמלי, הפועל פתח תקוה

דמות נוספת בדירקטוריון, שקולה כלל נשמע עד עכשיו הוא המשנה למנכ"ל "ביטוח ישיר", קובי סבן, אשר ישנם קולות במערכת הטוענים כי הוא ממעט לעסוק בענייני המועדון. "בתחילת הדרך לא כל כך ידעו להכיל את העניין של איך דירקטוריון אמור לעבוד", אמר סבן. "צריך שתהיה הגדרת תפקיד ברורה לכל אחד. בתחילת הדרך לא כולם הבינו מה כל אחד במערכת אמור לעשות, היום לדעתי זה יותר בהיר. זה עוד לא מושלם, יש עוד הרבה עבודה, אבל נראה שזה הולך לכיוון מאוד חיובי". באשר למעורבותו בנעשה במועדון, אמר חבר הדירקטוריון כי נכח עד כה בשתי ישיבות וכי בימים אלו הוא כבר עובד על גיוס משקיעים לקראת העונה הבאה, שאמורה לדעתו להיות עונת החזרה של הקבוצה לליגת העל. "אני מקווה שיהיה לי יותר פנאי לעבוד יותר בהפועל, לא ידעתי שזה יגזול ממני כל כך הרבה זמן, זה שואב אותך. אני לחלוטין מסכים עם ההצהרה של ניב טל שבעונה הבאה הקבוצה חייבת לעלות ליגה. אבל בשביל זה צריך לגייס עוד משקיעים, בלי זה, זה פשוט לא יהיה. אני כבר עובד על הנושא לקראת העונה הבאה. הרבה מאוד אנשים בשנה הזאת היו סקפטיים וחשבו שהעסק יקרוס".

קובי סבן

קובי סבן

לבד במערכה

במועדון מספרים כי אחת הנקודות הבעייתיות, אם לא הבעייתית שבהן, היא הלחץ הרב המוטל על כתפיו של המנכ"ל רועי אלרום, שבמבנה הארגוני המיוחד של העמותה ממלא למעשה לבדו את התואר "הנהלת המועדון". בניגוד לתכניות, חברי הדירקטוריון, כולם כמובן אנשים עסוקים ובעלי קריירות אשר פרט להחזרי הוצאות לא מקבלים שכר מהפועל, לא "חיים" את היום-יום במועדון ולמעשה לא לוקחים חלק בנטל הניהול השוטף. בניגוד למועדון בבעלות פרטית, בו יש בעל בית מקבל את ההחלטות הקשות והכואבות, במציאות של היום בהפועל אלרום נותר בודד במערכה ובהעדר דירקטוריון חזק מתמודד לבדו עם הניהול השוטף של הקבוצה. "נושא הדירקטוריון לא יכול לעבוד במודל של היום בהפועל", פוסק גורם במועדון. "דורשים מאנשים שלא מקבלים שכר והם אינם אוהדי הקבוצה לבוא ובעצם לעבוד בניהול המועדון, זה לא ישים. הדירקטוריון אמור להיות גוף מבקר, אבל הבעיה היא שחסר כרגע גוף מבצע פרט לאלרום, שהכל נופל היום עליו".

"אני שמה מבטחי לחלוטין ברועי אלרום", מחמיאה ד"ר גיא. "כדורגל הוא ענף מורכב לניהול. האישי והמקצועי מתבלבלים בו כל הזמן והוא דורש טיפול רגיש ועדין. האנשים שמנהלים אותו צריכים להתעסק בסוגיות היומיומיות, תחת לחץ קשה של 1,000 בעלים, אבל גם להסתכל האופק ולהיות מחויב למטרות של הארגון. רועי עושה את זה בצורה מצוינת".

סביב נושא הדירקטוריון הועלו, גם באתר זה, לא מעט טענות כלפי הוועד המנהל. חלק מהמבקרים טענו כי חברי הוועד המנהל למעשה פועלים מתוך אגו כאשר בוחרים שלא למנות אנשים דעתניים לתפקידים במועדון, כך שלמעשה הם אלו אשר רוצים להשפיע על הנעשה בקבוצה. "הוועד פשוט נכנס לוואקום כי זה חשוב לו", ניסה גורם במועדון להפריך את התאוריות. "מדובר באנשים טובים שקפצו לעזור. אנשים מציירים את זה כאילו זה נובע מרצון לשליטה, אבל זה לא נכון. הם נמצאים כרגע בסיטואציה ללא מוצא. כשתוכנן המבנה הניהולי לא הובנה עד הסוף המורכבות של העניין, ולראייה החור שלמעשה נוצר עכשיו".

הדירקטוריון של הפועל מתכנס אחת לחודש, כאשר הפגישה הקרובה תתקיים ביום ראשון. בין הפגישות מתנהלים החברים בקבוצת וואטסאפ ייעודית שהוקמה לדירקטוריון, במיילים וחלקם אף מגיעים לביקורים במתחם המועדון בסירקין. ד"ר גיא בנתה בקיץ האחרון תכנית שנתית למחלקת הנוער בשיתוף עם אנשי המחלקה, אשר אושרה על ידי הדירקטוריון. בין ההחלטות שהתקבלו היו צמצום הקבוצות במחלקה והרחבת מגרש הדשא הסינטטי בסירקין. חבר דירקטוריון נוסף, קובי לוי, כתב את התכנית למניעת אלימות שפרסם לאחרונה המועדון.

בעיצומה של העונה הראשונה לבעלות שלה על המועדון, עומדת עמותת הכחולה בפני אחת ההכרעות החשובות שלה עד כה. בתוך הסבך הניהולי הלא פשוט במועדון ולצד התהליכים החיוביים שקורים בו כל העת, בתקופה הקרובה יצטרכו אנשי העמותה לקבל החלטות שעלולות להיות לא פשוטות כלל. האם בעמותה יעדיפו להמשיך עם המבנה אותו שיווקו לאורך כל הדרך, או שמא יבחרו לבצע שינויים מתבקשים? נגלה בקרוב.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. אברהם

    מה שצריך הוא משקיע ואז הכל הסתדר
    כל השאר סתם קישקושי ביצים
    אנחנו עם תקציב בין הנמוכים בליגה השנייה
    וכל היום כותרות של העמותה כאילו זה מה שחשוב
    בקיצור תביאו משקיע ואזיהיה מה לנהל..
    אחרת זה בדיחה..

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר