מדור נוער - עמית לפלר
עמית לפלר

למה המבחן עדיין חלק מחיינו

עמית לפלר מנסה להסביר שהציון הוא רק מספר ולא הדרך, והגיע הזמן להיפרד מהמבחנים

פורסם בתאריך: 12.12.18 16:38

מאז שהגישו תלמידים לראשונה שאלון כשבסופו הם קיבלו ציון שאמור לשקף את הידע שלהם בתחום מסוים, עבר זמן רב מאוד.
מה קרה מאז? המציאו את הדפוס, המהפכה הצרפתית, הקמנו מדינה, התפתחנו, השכלנו, למדנו, אך דבר אחד ממשיך ללוות את כל דורות תלמידי ישראל – המבחן!
המאמר שלי לא עוסק רק במבחנים, אלא בכל אירועי ההערכה החד פעמיים המבוססים על שיטות מיושנות, שלא מתאימות למאה ה-21 ולהתפתחות שחלה במערכת החינוך לאורך השנים.
אירוע הערכה חד פעמי הוא מבחן, בוחן וכדומה, המוגבל בזמן ולא ניתן לתיקון, כך שלמעשה התלמידים מוערכים על ביצועיהם באמצעות "טיוטה ראשונה" של עבודתם.

צילום אילוסטרציהא.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE

צילום אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE

הרעיון הכללי לפיו הדרך היחידה להערכת טיב הידע שלך היא באמצעות העלאה על הכתב בזמן מוגבל, שגוי מיסודו. לכל אדם יש את הדרך והיכולת שלו להביע ידע. בפעם זו, לא נעסוק בעובדה כי לחלקנו יש בעיות ממשיות כגון הפרעות קשב למיניהן.
מתפקידה ומחובתה של מערכת החינוך, להבליט אצל כל תלמיד ותלמידה את הדרך הייחודית להצלחה בהבעת ויישום הידע ולכוון אותם לשם.
כיום, במאה ה-21, קיימים כלי הערכה רבים למדידת ידע, אשר מדויקים יותר ממבחנים, יעילים מהם ואמינים יותר. לדוגמה: עבודות חקר, פרזנטציות, עבודת צוות, תלקיט, איסוף ועיבוד של מידע ועוד (מתוך חוזר מנכ"ל).
ואם כבר עוסקים בחוזר מנכ"ל, עולה מן החוזר כי משרד החינוך מביע תמיכה כלפי הערכה חלופית שלא מבוססת על שורה של אירועים חד פעמיים. יתרה מכך, חוזר מנכ"ל מראה ומבהיר את החסרונות והליקויים הרבים הקיימים במבחנים ומלבד זאת, מוכיח את יתרונותיה של הערכה החלופית.
חוזר מנכ"ל ומשרד החינוך אף מעניקים עדיפות להערכות חלופיות למיניהן על פני מבחנים, בחנים וכו'.
אבל, וכאן הבעיה, בבתי ספר רבים במדינה עדיין לא מייחסים חשיבות כלשהי להערכות חלופיות, ואלו שכן, עושים זאת בצורה זניחה. לכן עדיין קיים מצב בו לאירועי הערכה חד פעמיים שאינם משקפים בשום אופן את התלמיד עצמו, ניתנת חשיבות והעדפה גדולה ורחבה יותר.
ונכון, חוזר מנכ"ל ממליץ אחרת, אבל הוא לצערנו רק ממליץ ועם המלצות לא הולכים למכולת. למרות האהדה שחוזר מנכ"ל מביע להערכה חלופית או כל אירוע הערכה שלא מתבסס על אירוע חד פעמי, הוא אינו קובע או מחייב את בתי הספר להשתמש בדרכים אלו.
במדינות סקנדינביה ואפילו כאן, בתל אביב, הבינו את הבעייתיות שבמבחנים ואירועי הערכה חד פעמיים לכן חלק מבתי הספר ביטלו אותם כלל וחלק אחר הורידו את מינונם ומשקלם בתעודה.
לכן מכאן, אני קורא לאנשי משרד החינוך ולשר החינוך נפתלי בנט, זה הזמן לשינוי! יישמו את המלצותיכם ואכפו אותן, כי מה שלא יקרה עכשיו לא יקרה בכלל!
לפני שאתם מבקשים מאתנו לגשת לחמש יחידות מתמטיקה, תנו לנו הזדמנות אמיתית להצליח.
לסיום, עליכם לקחת בחשבון, כי לא פעם הדבר אשר מונע מאתנו להתקדם הוא לא אחר מאשר דף נייר עם הכותרת המאיימת "מבחן".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר