אריה ימיני
אריה ימיני

מה יהיה בהיכל התרבות: "בני זוג ישנים ביחד במיטה, אבל הם לא יכולים לשבת אחד ליד השני באולם?"

מנכ"ל היכל התרבות, אריה ימיני, כואב את כאבם של עובדי התרבות, של האמנים שהמופעים שלהם לא עלו, ומדבר על העתיד של צריכת התרבות. אז מה יהיה בהיכל ובשאר האולמות בעיר?

פורסם בתאריך: 17.5.20 08:23

שרת התרבות מירי רגב הודיעה ביום שני בבוקר, כי האולמות והיכלי התרבות ייפתחו בהדרגה לקהל הרחב החל מה-14.6, והאנשים יידרשו לשבת במרחק שני כיסאות בין אדם לאדם. הביקורת בעולם התרבות לא אחרה להגיע והטענה העיקרית הייתה שאין דרך כלכלית לפתיחת האולמות וההיכלים במתווה שהוצג.
"מבחינתי, אני כל פעם מייצר את עצמי מחדש בתחומי התרבות, כי הם אין סופיים, אך רוב היוצרים והעוסקים בתחום התרבות, במצב מאוד קשה וליבי איתם", אומר אריה ימיני, מ"מ מנהל מינהל התרבות בעירייה, מנכ"ל היכל התרבות בפתח תקוה וסגן יו"ר איגוד מנהלי התרבות בישראל. ימיני לא חושב שהמתווה המוצע יהיה אפשרי מבחינה כלכלית. "במתווה הנוכחי ההפסדים יהיו עצומים. כל גוף אחראי לא יוכל לקיים את האירועים כך ומי שכן יקיים, צריך ראש עיר שיוציא הרבה יותר כסף ממה שהוציא עד עכשיו וזה לא ריאלי", הוא אומר.
אחד הדברים שנגדם יוצא ימיני הוא ההפרדה של שני כסאות בין אדם לאדם. "כיום בני זוג ישנים ביחד במיטה, אבל הם לא יכולים לשבת אחד ליד השני באולם, ואם יש להם ילד והם מגיעים איתו למופע, למה הם לא יכולים לשבת שלושה?", הוא שואל ואומר. "לפי המתווה שלהם צריך לשמור על שני מטר בין אחד לשני, האולמות נבנו במרחק של 95-98 סנטימטר משורה לשורה, שזה אומר שצריך לבטל שתי שורות ואז מגיעים לשליש ושליש וזה תשיעית מתכולת האולמות שזה לא כלכלי. המקסימום שהם רוצים לאשר זה 35 אחוז, במגבלות משרד הבריאות לא ניתן יהיה להגיע למספרים האלה בכל היכלות התרבות וצריך למצוא מתווה אחר".

רוצים להיות מעודכנים? רוצים לשתף אותנו בחוויות שלכם? עקבו אחרי דף הפייסבוק של מלאבס
ימיני מוסיף שבימים אלה הם קיבלו מראש העירייה רמי גרינברג אישור לצאת לדרך והם בונים תכנית עבודה, אבל מבהיר: "בשלב הראשון לא ניתן יהיה להביא לא הצגות ולא מופעים גדולים, כי גם היום כשמביאים הצגות ומופעים הם בקושי מכסים את העלות ובדרך כלל הם גם מסובסדים".
היכלי התרבות ואולמות התרבות בעיר, נסגרו לפעילות ישר לאחר פורים, ב-12.3, חלק מהעובדים הוצאו לחל"ת, חלק מהם לחופשה בתשלום. יחד עם ראש העירייה רמי גרינברג ואגף האירועים, הם יצרו פעילויות אלטרנטיביות. "עשינו את המשאיות שעברו בין השכונות והמרפסות", אומר ימיני, "קיימנו טקסי יום השואה ויום הזיכרון בצורה דיגיטלית, עשינו שירי לוחמים. יחד עם האקדמיה לקולנוע, אפשרנו לאנשים לראות סרט קולנוע ישראלי חדש ולאחר מכן התקיימה בזום שיחה עם השחקנית".

היכל התרבות פתח תקווה צילום זאב שטרן

באיזו מידה לדעתך אנשים יחזרו לצרוך תרבות?
"כל צורת החיים של האנשים השתנתה ובתקופה הקרובה זה לא יחזור להיות מה שהיה. גם מבחינת ההוצאות, אנשים ישמרו כסף לעתיד הלא ברור, וגם מבחינת החשש לצאת למקומות ציבוריים. מצד שני, יש קהל שצמא לצאת ואני מניח שברגע שנחדש את הפעילות, אנשים ייצאו ויבואו אבל לא בהמוניהם. לצד זה יהיה יותר בעייתי להביא את האמנים מהשורה הראשונה. אני מאמין שנצטרך למצוא פורמט אחר להביא אותם, כמו מפגשי אמן או מופעים אינטימיים או מופע פסנתר. בשלב הראשון נפעיל את היכל התרבות והיכל גולדה על שם גברי לוי ובהמשך נפעיל את האולמות הנוספים, אין טעם להביא צוותים לתפעל את כל האולמות בבת אחת ונעשה את זה בשלבים כדי שבסוף לכל שכונה תהיה אפשרות לפעילות. ובינתיים ראש העיר מנסה להיות יצירתי, כמו הרעיון של קיום חתונות במתחם יד לבנים על מנת להקל על התושבים. כבר נסגרו שלושה אירועים ויש משא ומתן על אירועים נוספים".
אתה אופטימי?
"אני רוצה להיות אופטימי, אבל אני כואב את כאבם של עובדי התרבות שנמצאים בבית. את העובדים של המוזיאונים ושימור אתרים, אנשי התאורה, הסדרנים, הקופאים, המאבטחים, השחקנים ועוד. זו כמות אדירה של אנשים שכרגע סביר שהם לא יוכלו לחזור בתקופה הקרובה ואם כן, כל התרבות תשתנה. בנוסף, אנחנו כואבים גם את כאבם של אותם מופעים שתוכננו ואנשים עבדו עליהם במשך תקופה ארוכה כמו המימונה, 100 שנה להגנה, של פדרציית טוניס ועוד, ואי אפשר לקיים אותם במועד אחר והכל הולך לטמיון. מנגד, יש דברים אחרים שאנחנו מקווים שכתוצאה מהקורונה ימשיכו להתקיים כמו פעילויות הזום. יצרנו דברים אחרים והתגלו כישרונות רבים ליצירת דברים מאוד שונים".
אז מה על הפרק בתקופה הקרובה?
"בסיוע של ראש העיר רמי גרינברג אנחנו מתכוונים לצאת דרך. בשלב הראשון, נחדש את הפרויקט של מפעל הפיס של 20 מופעים ב-20 שקלים לגמלאים. אנחנו נמצאים בבדיקה מול האומנים שיסכימו לעשות שני מופעים בעלות של מופע אחד וכך כמות האנשים באולם תהיה קטנה יותר ונוכל לכסות את העלויות. חלק מהאומנים כבר אישרו זאת. גם בנושא הצגות הילדים, אנחנו מנסים ליצור הצגות שהתפעול שלהן יותר זול, לצמצם את צוות הרקדנים והתאורה, ליצור שתי הצגות ביום וללכת לקראת המפיקים בתמחור האולמות".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר