משלחות התלמידים של פתח תקוה לגביע המלומדים בארצות הברית צילומים זאב שטרן
משלחות התלמידים של פתח תקוה לגביע המלומדים בארצות הברית צילומים זאב שטרן

הכירו את התלמידים שרוצים לחזור עם גביע

תחילה הייתה התחרות הישראלית, אחר כך הסבב העולמי בברצלונה ומשם עלו 11 תלמידים מישראל לתחרות העולמית של גביע המלומדים. חוץ מהחוויה והכישורים שרכשו, רובם לא יתנגדו לחזור גם עם גביעים ומדליות

פורסם בתאריך: 16.11.18 15:54

חמישה תלמידים מחטיבת הביניים רשיש ושישה מתיכון אחד העם יצאו ביום חמישי השבוע ל-גביע המלומדים העולמי', ה-WSC שמתקיים באוניברסיטת ייל, הנמצאת בניו הייבן, קונטיקט, ארצות הברית. את חטיבת רשיש מנהלת לאה אוברקוביץ' ואת משלחת רשיש מדריכה יפה גלוסקא, רכזת מסלול המחוננים, רכזת אנגלית ומובילת נבחרת הדיבייט. את תיכון אחד העם מנהלת יעל בצלאל ואת המשלחת מדריכה דליה בן אסא, רכזת מחוננים עירונית.
תחרות גביע המלומדים היא תחרות אקדמאית בינלאומית, בה לוקחים חלק 2,800 תלמידים מיותר מחמישים מדינות. התחרות נוסדה בשנת 2006 על ידי דניאל ברדיצ'בסקי, יהודי מלוס אנג'לס ובשנים האחרונות גדלה וזכתה להכרה עולמית. התחרות עוסקת באמנות הדיבייט ובנושאים אקדמאים, באומנות ומוסיקה, היסטוריה, מדעים, מדעי החברה וספרות. התחרות מתקיימת בשפה האנגלית.

התחרות, מורכבת מקבוצות של שלושה תלמידים על פי שכבות גיל – השכבה הצעירה ה'ג'וניורס' בה לוקחים חלק תלמידים בגילאי 11-14 והשכבה הבוגרת ה'סניורס' בה משתתפים תלמידים מגילאי 15 ומעלה. המטרה הסופית של כל קבוצה היא להשיג את התוצאות הטובות ביותר. מטרת העל של התחרות היא ליצור קהילה של מנהיגים מלומדים מכל העולם. בכל שנה יש נושא על אחר. השנה הנושא הוא 'העולם השזור'.
לתחרות שלושה שלבים מרכזיים: הסבב הישראלי שמתקיים מידי שנה ברחובות וממנו עולים הטובים ביותר לסבב העולמי. הסבב העולמי מחולק לשלושה – בברצלונה (שם התחרו נציגי ישראל), אוסטרליה ומלזיה. השלב השלישי והמכריע הוא 'אלוף האלופים TOURNAMENT OF CHAMPIONS ' שאליו מגיעים התלמידים הטובים ביותר מכל הסבבים האזוריים ומתקיים מידי שנה באוניברסיטת "ייל". המתמודדים משתתפים בארבעה אתגרים: דיבייט, אתגר כתיבה קבוצתי, אתגר אישי רב תחומי ומבחן מולטימדיה קבוצתי על הנושאים.

"אנו רואים חשיבות בפיתוח הסקרנות והמוטיבציה הפנימית ללמידה וביכולת שלנו לאתגר, לתת מענה לשונות, להצמיח בוגרים בעלי חדוות למידה", מסבירה יעל בצלאל, מנהלת תיכון אחד העם. "מסלול המחוננים מאפשר לתלמידים למצות את הפוטנציאל האינטלקטואלי הטמון בהם. כך התחרות המיוחדת הזו מעניקה הזדמנות להביא לידי ביטוי יכולות ייחודיות של תלמידינו ואנו גאים בהם ובהישגיהם". דליה בן אסא מוסיפה: "זכות גדולה נפלה בחלקם של התלמידים להיות שותפים בפרויקט מכונן של דיבייט WSC, זו הזדמנות של פעם בחיים. עצם התהליך שהתלמידים עברו והערך המוסף שקיבלו מההכנה לקראת התחרות ילווה אותם עוד שנים ארוכות".
לאה אוברקוביץ' מנהלת חטיבת רשיש: "לפני שבע שנים התחלנו בתוכנית מדהימה – תחרות הדיבייט הבינלאומית, פרי יוזמתה של רכזת לימודי האנגלית ומסלול המחוננים בחטיבת רשיש, יפה גלוסקא. החלום הגדול הפך למציאות ומאז התוכנית מהווה מודל מוביל למנהיגות כלל עולמית של חטיבת הביניים "רשיש. החטיבה לוקחת חלק בתחרויות ובפעילות ברמה הארצית וכלל עולמית ובכך מגשימה את התפיסה הפדגוגית של בית הספר עבור קהילת התלמידים של 'עולם ללא גבולות'. בשנה שעברה מנתה הנבחרת 40 תלמידים. לשלב הארצי הגיעו 30 תלמידים, לשלב העולמי שנערך בברצלונה נסעו 19 תלמידים ובימים הקרובים יטוסו חמישה תלמידים, שהחליטו להקדיש מזמנם ללמידה מאומצת ומאתגרת. החל מהשנה יצטרפו גם תלמידים מצטיינים נבחרים מכיתות רגילות שביקשו לקחת חלק בתוכנית (עד השנה התוכנית הייתה מיועדת לכיתות המחוננים). גלוסקא מוסיפה: "כשהציעו לנו להשתתף בפרויקט לא כל כך ידענו לאן אנו הולכים אבל מהשלב הראשון הבנו את הפוטנציאל העצום ואת התרומה הגדולה שלו לילדים בכל האספקטים".

תלמידי שכבת ט' בחטיבת רשיש

משלחת תלמידים, בית ספר רשיש.(מימין): לאה אוברקוביץ', יפה גלוסקא, רן לוי, סתיו עזר, אלי עבאדי, יונתן לוי, איתי קוגמן צילום זאב שטרן

משלחת תלמידי חטיבת רשיש. (מימין): לאה אוברקוביץ', יפה גלוסקא, רן לוי, סתיו עזר, אלי עבאדי, יונתן לוי, איתי קוגמן צילום זאב שטרן

איתי קוגמן: "בשנה שעברה התוודעתי לתחרות, ואפשר להגיד שמאז החיים שלי השתנו. ההכנה לתחרות הקנתה לי ידע בתחומים מגוונים ומעניינים כמו כלכלה והיסטוריה ומיומנויות חיוניות כמו כושר שכנוע ודיבור מול קהל. בנוסף להכנות המתמשכת בתחום הלימודי, התפתח הווי שלם בין חברי המשלחת ונהנינו ביחד מכל שלב במהלך ההכנות לתחרות. אני בטוח שהחוויות שלנו כמשלחת יימשכו גם במהלך התחרות והמסע לארצות הברית. הציפיות שלי מהתחרות באוניברסיטת ייל הן קודם כל הנאה וחוויה. התחרות היא לא רק תחרות אקדמית רצינית, חלק גדול ממנה הוא החוויה של להכיר אנשים אחרים, להכיר תרבויות ולפתח קשרים עם אנשים ממדינות אחרות. בנוסף לתחום החוויתי, אני מקווה שאצליח להפוך את הלמידה מהחודשים האחרונים להישגים בתחרות".
אלי עבאדי: עבאדי מתאמן בטיפוס, מנגן בפסנתר ומלחין. הוא מתעניין במתמטיקה ואומנויות לחימה. "ההתכוננות לתחרות בייל היא מאוד אינטנסיבית, ומתבטאת בלמידה נון-סטופ, 24/7", הוא אומר. "אנחנו לא באמת יודעים למה לצפות מבחינת השיגים, אבל עושים את המירב האפשרי".

רן לוי: "ההכנה להתחרות הייתה מאוד אינטנסיבית ומעניינת. במשך תקופה ארוכה, למדנו שעות רבות כמעט כל יום ובבית הספר קבלנו שיעורי העשרה הכוללים שיעורי דיבייט. לתחרות היו שני שלבים ראשוניים, הראשון היה ארצי במהלך חופשת פורים והשני במהלך החופש הגדול בברצלונה. הציפיות שלי מעצמי הן לעשות את המקסימום, ליהנות, להכיר חברים חדשים ולהצליח כמה שיותר". (גילוי נאות – רן הוא בנה של מזל טלבי לוי).

סתיו עזר: "אני מאוד אוהב את השפה האנגלית מגיל מאוד צעיר, אני אוהב לקרוא ספרים באנגלית, לצפות בסרטונים ביוטיוב, ולשוחח עם דוברי השפה על כל מיני נושאים מעניינים. אני מאוד אוהב להופיע בפני קהל ולהרצות באנגלית. אני אוהב גם היסטוריה ומדע. זו הנסיעה השנייה שלי לייל ואני עדיין מתרגש מאוד ומצפה לכך. החוויה היא עצומה ומיוחדת, אני מתכונן כבר כחודש לתחרות, קורא את כל החומרים בעיון, עושה דיבייטים שזה דבר דבר שאני מאוד אוהב, ומנסה לצבור כמה שיותר ידע בכל התחומים שרלוונטיים לתחרות. הציפייה שלי מהתחרות היא לזכות במקומות מאוד גבוהים בכל הקטגוריות אך במיוחד בדיבייט ובהיסטוריה, לקבל גביעים אישיים והמון מדליות והכי חשוב ליהנות מהחוויה העצומה והמאתגרת".

יונתן לוי: "ההכנות לתחרות מאוד קשות, לחץ הוא הדבר העיקרי שאתה מרגיש רוב היום, הפחד מזה שאתה לא תספיק, או לא תדע מספיק טוב את חומרי הלמידה, מנהל לך את החיים. אתה מוצא את עצמך לומד בכל מקום אפשרי, אבל בסופו של דבר זה משתלם. אין דרכים לתאר את החוויה הזאת, עם כל כך הרבה אנשים מתרבויות ורקעים שונים, חוויה שגורמת לך להתעניין ולהכיר אנשים חדשים מתרבויות שונות לגמרי. אני מקווה מאוד שאצליח בתחרות ובנוסף אני מקווה שאכיר אנשים חדשים מכל רחבי העולם".

תלמידי שכבת י' בתיכון אחד העם

משלחת תלמידים, תיכון אחד העם.(מימין): ראם סטמקר , מיה סקל , עוז אורן , דליה בן אסא ,נועה אדלר , בניו ונטורה לב , תמר מלכה צילום זאב שטרן

משלחת תלמידי תיכון אחד העם. (מימין): ראם סטמקר , מיה סקל , עוז אורן , דליה בן אסא ,נועה אדלר , בניו ונטורה לב , תמר מלכה צילום זאב שטרן

נועה אדלר: "התחרות שאנחנו טסים אליה היא השלב האחרון ומחודש פברואר אנחנו לומדים המון המון חומר, שישה נושאים שבכל אחד מהם כ־200 תתי נושאים. ההכנה דורשת מאיתנו להישאר אחרי בית ספר לאימוני דיבייט וכתיבה, ללמוד שעות על גבי שעות ובכל מקום אפשרי ובגלל שאנחנו משקיעים בזה כל כך הרבה, יש לחץ גדול לקראת הטיסה, אך גם התרגשות רבה מאוד. כולנו הצבנו לעצמנו רף מאוד גבוה שאנחנו רוצים להגיע אליו, ואנחנו מאמינים שאנחנו מסוגלים. הייתי ממש רוצה פרס ומיקום גבוה בקטגוריית הדיבייט, אליה אני מאמינה שעבדתי הכי קשה".

תמר מלכה: "ההכנה לתחרות הייתה תהליך מאוד מעניין, מעשיר ומקדם, שנהניתי לחוות אותו. אני מרגישה כי ההכנות תרמו לי לא רק מבחינת התחרות אלא גם מבחינת יכולות לימודיות וחברתיות שיתרמו לי בעתיד. הציפיות שלי הן ליצור חוויות חדשות, ליהנות ולהתגבש עם המשלחת בכלל ועם הקבוצה שלי בפרט. בנוסף, אני שואפת להגיע למקומות אישיים וקבוצתיים גבוהים במבחנים הכתיבה והדיבייטים".

בניו ונטורה לב: "אני מתרגש מאוד כל תחרות מחדש, זו הפעם השישית שאני משתתף בתחרות והרביעית שאני נוסע לחו"ל. אני לומד כמה שיותר, שיפרתי את הכתיבה שלי ואחרי הרבה דיבייטים אני מצפה להצליח מאוד בדיבייט. אני מקווה לשפר את ההישגים שלי ומרגיש שאני מסוגל. אני לא יכול לחכות לטוס שוב כי אין לי דבר יותר מספק ומעשיר מהתחרות".

עוז אורן: "ההכנה להתחרות הייתה מאתגרת ומהנה בו זמנית. אין ספק שבשביל להצליח בתחרות צריך לעשות המון ויתורים אך זה שווה כל ויתור שהוא. התחרות עצמה נותנת לך המון דברים לחיים ומוסיפה המון כישורים כגון שליטה בשפה זרה, משמעת עצמית, ידע עולם נרחב ועוד. התחרות עדיין תמיד שומרת על וייב מהנה והמפגש עם אנשים מהעולם, גם כאלה ממדינות שעוינות לישראל שלא היה לנו את האפשרות לפגוש באף מסגרת אחרת, מרתק. הציפיות שלי לתחרות הן קודם כל לייצג את המדינה שלי בכבוד ובפרט את הבית ספר שלי. אני מקווה גם לעמוד בציפיות שלי ושל הקבוצה שלי ולהשיג את הטוב ביותר".

ראם סטמקר: "ההכנות לתחרות כוללת מפגשים שבועיים עם מדריכי דיבייט מקצועיים שמלמדים אותנו איך לסחוף את השופטים ולדבר בפני קהל, מפגשים עם טובי המוחות שעוזרים לנו לחבר בין נושאי הלימוד השונים, להבין אותם לעומק ולקשר אותם למה שקורה היום, וכמובן, למידה בלתי פוסקת בבית, באוטובוס או בכל זמן פנוי שיש לנו. מבחינת ציפיות אני מכוון למקומות גבוהים בכל האספקטים הקבוצתיים ולהצלחה רבה במבחן ברמה האישית".

מיה סקל: "ההכנות לתחרות אינטנסיביות, זה דורש המון השקעה ומוטיבציה, ובעיקר רצון ללמוד. זה תהליך מאוד מיוחד ומקדם ונהניתי ממנו מאוד. בנוסף ללמידה המטורפת היו לנו אימוני דיבייט רבים שאני חושבת שתרמו לי לא רק לתחרות אלא לחיים בכללי, ההכנות חיזקו את האנגלית שלי בצורה יוצאת מן הכלל והאמת שנהניתי מהכל הרבה יותר ממה שציפיתי. הציפיות שלי לתחרות הן בעיקר ליהנות עם הקבוצה והנבחרת, לחוות את ארצות הברית ואת האווירה, וכמובן להוכיח את עצמי. אני שואפת למקומות גבוהים גם באספקט האישי וגם בקבוצתי, ואני מאוד מקווה לחזור מסופקת ועם המון חוויות חדשות".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר