תלמידי הרב תחומי ב' ליד ארונה של רונה רמון ז"ל
תלמידי הרב תחומי ב' ליד ארונה של רונה רמון ז"ל

תלמידי הרב תחומי ב' עברו על פני ארונה של רונה רמון ז"ל ולא שוכחים את הביקור שלה

בדיוק לפני שנה ביקרה רמון ז"ל בבית הספר, ונפגשה עם התלמידים שהשתתפו בפרויקט "רמון ספייסלאב", ואף זכו במקום הראשון. "לעולם לא אשכח את הדמעות בעיניה", כותבת התלמידה בר אזולאי בטור מיוחד

פורסם בתאריך: 20.12.18 10:28

מדינה שלמה התאבלה השבוע על רונה רמון ז"ל, שנפטרה ביום שני לאחר מאבק במחלת הסרטן. רמון, אלמנתו של האסטרונאוט הישראלי הראשון אילן רמון ז"ל, ואמו של הטייס אסף רמון שנהרג בתאונת אימונים, התארחה בדיוק לפני שנה, בדצמבר 2017, בבית הספר הרב תחומי ב' ונפגשה עם צוות תלמידי שכבת י' שלוקחים חלק ב'פרויקט רמון ספייסלאב'. פרויקט זה מתקיים במסגרת התכנית של "קרן רמון", המאפשרת לבני הנוער לפצח אתגרים מדעיים ובסופם הם שולחים לחלל ניסוי שהם יזמו.

התלמידים שהשתתפו בפרויקט חלקו לרמון ז"ל כבוד אחרון ועברו אתמול על פני ארונה שהוצב במרכז פרס לשלום ביפו.

את המפגש איתה הם לא שוכחים. במפגש אמרה להם רמון ז"ל כי הערב מרגש אותה, מאחר והוא ממשיך את הערכים שהנחילו אילן ואסף. היא הדגישה לתלמידים כי לשאיפותיהם אין גבול. תלמידי השכבה הציגו מול רמון את הרעיון שלהם, מכשיר אשר בודק את השפעת הסידן על קצב חלוקת תאים בוני עצם בתנאי מיקרוגרביטציה (חוסר כבידה), איתו גם זכו במקום הראשון בישראל. הניסוי הוצג בפני חבר שופטים מורחב מתעשיית החלל בעולם, נאס"א, אסטרונאוטים ובכירים מהאקדמיה. "אני זוכרת כמה מקסימה היא הייתה ומקור להשראה עבורנו", מספרת התלמידה בר אזולאי שנפגשה עם רמון לפני כשנה. "זה היה לפגוש בנאדם שעבר כל כך הרבה ובמקום לשקוע היא הפכה את זה למשהו טוב ותיעלה את זה למען הזולת. היא עשתה פרויקטים מדהימים וזה היה מאוד מרגש לפגוש אותה. עצוב מאוד והלב כואב לשמוע שהיא לא איתנו" (ראו טור מיוחד של בר אזולאי בהמשך).

פרויקט רמון ספייסלאב. צילום באדיבות בית הספר

רונה רמון וצוות הרב תחומי ב' בפרויקט רמון ספייסלאב. צילום באדיבות בית הספר

 

סיגל רוזן, מנהלת בית הספר: "במסגרת שיתוף פעולה חינוכי של קרן רמון בראשה עמדה רונה, עם בית הספר הרב תחומי ב', השתתפו תלמידי בית הספר בתוכנית spacelab. תוכנית המקדמת יזמות ומצויינות תלמידים בנושאי מדעי החלל ואסטרונומיה. בשנה שעברה הגיעה רונה רמון להשתתף בערב הגמר של התוכנית בבית הספר והייתה חלק מפאנל השופטים שצפה בניסויים שהציעו תלמידי שכבת י' לשגר לחלל. רונה שוחחה עם התלמידים, סיפרה להם את סיפורה האישי ועודדה אותם להגשים את החלומות שלהם ולהמשיך את המורשת שהנחילו אילן ואסף רמון. הקבוצה מבית הספר עלתה לגמר הארצי, הגיעה למקום הראשון וזכתה לשגר את הניסוי שלה לחלל. זכינו להכיר אישה מדהימה, מחויבת לחינוך הדור הצעיר שהשפיעה ונתנה השראה לתלמידנו. אנו משתתפים בצער הכבד של משפחתה".
פרויקט "רמון ספייסלאב" הוא מיזם של קרן רמון ובשיתוף משרד החינוך ומשרד המדען הראשי. במסגרת הפרויקט נחשפו התלמידים לעולמות תוכן מגוונים, הכירו מושגים וידע מתחום החלל, האסטרונומיה, תנאי החלל והשפעתם על האדם בתחנת החלל, בירח ועל המאדים ולמדו על תכניות החלל השונות. התלמידים הכירו במסגרת הפרויקט את דמותו של אילן רמון ז"ל, האסטרונאוט הישראלי הראשון, שנספה באסון המעבורת קולומביה ב־1.2.2003 והכירו מקרוב את דרכו ומורשתו החינוכית.

רונה רמון ז"ל צילום תמר בר שי

רונה רמון ז"ל צילום תמר בר שי

טור מיוחד של בר אזולאי / לעולם לא אשכח את הדמעות בעיניה, לעולם לא אשכח את הרגע הזה

אני יושבת מול מסך המחשב ומקלידה את המילים הללו, אצבעותיי רועדות, דמעות מציפות את עיניי וחונקות את גרוני. אני עדיין מסרבת להאמין לבשורה הקשה על מותה של רונה רמון

בר אזולאי

בר אזולאי

זה היה עוד ערב שגרתי בחיי כנערה. אני חוזרת מבית הספר, אוכלת ומתיישבת ללמוד. אבל השגרה הקבועה שלי נקטעה בעודי קוראת את מה שהופיע על מסך הטלפון שלי. "רונה רמון הלכה לעולמה בגיל 54". אני קוראת שוב ושוב את אותו המשפט ומסרבת להאמין, מסרבת לקרוא את הכתבה, מסרבת לקבל את הבשורה הקשה.

לפני שנה בדיוק פגשתי את רונה רמון בפעם הראשונה, בחצי הגמר של פרויקט רמון ספייסלאב בבית הספר. פרויקט רמון ספייסלאב הינו פרויקט של קרן רמון, בו נחשפנו לעולמות תוכן מגוונים, מושגים וידע בתחומי החלל, האסטרונומיה, פיתוח אמצעים וטכנולוגיות בחלל ועוד ועוד. תוך זמן קצר, בני כיתתי ואני גיבשנו מספר ניסויים בנושאים אלה והתכנסנו יחד עם רונה רמון ושופטים נוספים, מומחים ונציגים רבים, בחצי הגמר בבית הספר, במהלכו נבחר הניסוי שייצג אותנו בגמר הגדול.

זיכרון אחד חרוט במוחי מאותו הערב, והוא השיר ששרתי בפני רונה. בחרתי לשיר את השיר "תמיד יחכו לך", של לאה שבת, השיר המנוגן בסיומו של כל קורס טייס. בנה של רונה, סרן אסף רמון, סיים קורס טייס בהצטיינות ונהרג בתאונת אימונים זמן קצר לאחר מכן. לעולם לא אשכח עד כמה רונה רמון התרגשה כאשר ביצעתי את השיר, לעולם לא אשכח את הדמעות בעיניה, לעולם לא אשכח את הרגע הזה.

כחודש לאחר מכן, פגשתי את רונה שוב. הפעם בגמר הגדול של פרויקט ספייסלאב, בו זכה הניסוי שלנו במקום הראשון ומבחנת הניסוי נשלחה לחלל (כן, באמת שלחנו ניסוי לחלל!). הסתכלתי על רונה באהדה ואהבה רבה באותו היום וכך תמיד יהיה.

רונה רמון היא מקור עצום להשראה עבורי. היא שכלה את בעלה ואת בנה האהובים בזה אחר זה, ובעוד רבים מאיתנו היו שוקעים בצער עמוק ומאבדים את החשק לחיות, רונה הפכה את המקום העצוב הזה למקום שכולו טוב. בין השאר הקימה את "קרן רמון" אשר שואפת לקידום ילדים ובני נוער ולהקניית "מצוינות אקדמית, מנהיגות חברתית ותעוזה פורצת דרך", דרך דמויותיהם של אילן ואסף רמון ז"ל ובאמצעות פרויקטים ייחודים כגון פרויקט ספייסלאב. נוסף על כך, רונה הייתה בין יוזמי ומובילי כנס החלל הבינלאומי על שם אילן רמון, ואף חנכה מכינה קדם צבאית על שם אסף רמון בספטמבר האחרון.

בעקבות פעילותה ארוכת השנים והאישיות הנפלאה שלה, הדליקה רונה רמון משואה בטקס הדלקת המשואות השנתי בהר הרצל בשנת 2016. בשנת 2018 הוענק לה תואר "עמית כבוד" מטעם הטכניון.

אך חבל שכאן נקטעה דרכה בעולם הזה. אני יושבת מול מסך המחשב ומקלידה את המילים הללו, אצבעותיי רועדות, דמעות מציפות את עיניי וחונקות את גרוני. אני עדיין מסרבת להאמין למציאות.

"כל מטוס שטס בשמיים, כל כוכב מאיר בעיניים, מזכיר לי אותך…"
יהי זכרה ברוך.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר