אמיר פוני

אמיר פוני, מנהל בית חינוך יד לבנים, לקראת ועידת החינוך: "אנחנו לא יכולים להפנות גב לילדים האריתראים"

פוני, שבבית הספר אותו הוא מנהל משולבים ילדי עובדים זרים, מדבר בראיון מיוחד על האתגרים ועל הרצון שלא לוותר על אף ילד. בועידת החינוך של פתח תקוה הוא ישתתף בפאנל על קליטת אוכלוסיות שונות במערכת החינוך בעיר

פורסם בתאריך: 19.8.19 10:49

ועידת החינוך של פתח תקוה תתקיים בעיר זו השנה השנייה והיא חלק מחודש החינוך של העיר וחלק מוועידת החינוך של ערי ישראל שמתקיימת החודש -ב-11 ערים ברחבי הארץ. הוועידה תתקיים ביום חמישי הקרוב, ה-22.8, בקרית המוזיאונים – יד לבנים, ברחוב ארלוזורוב 30, בין השעות 9:00-13:30 וההשתתפות אינה כרוכה בתשלום אך מומלץ להירשם מראש באתר מלאבס.

כנסו כאן לפרטים על הוועידה ולהרשמה

הוועידה תדון בנושאים שונים במערכת החינוך בעיר ואחד מהם הוא איך מתמודדת מערכת החינוך בפתח תקוה עם שילוב הקהילות השונות. מי שייקח חלק בפאנל זה הוא מנהל בית הספר יד לבנים, אמיר פוני, שהשילוב בבית החינוך שלו הוא נושא מאוד מרכזי ומשמעותי. "אצלנו בבית החינוך יש מכל מנעד הקשת. יש לנו ילדים שהם על הספקטרום, תלמידים אריתראים, תלמידיםצממשפחות שעלו מאתיופיה, מרוסיה, צברים וילדי שילוב שמתקשים מבחינה רב מערכתית. בית החינוך שלנו מצליח לעשות עבודה מצוינת, כי הוא מכוון מטרה".

בית ספר יד לבנים. צילום זאב שטרן

בית ספר יד לבנים. צילום זאב שטרן

פוני מדגיש שהם עובדים בשיתוף פעולה עם גורמים בתוך בית הספר, מחוצה לו ועם העירייה. "אנחנו חרטנו על דגלנו את המשפט של הרב שלמה קרליבך – 'כל מה שילד צריך זה מבוגר שיאמין בו' – ואנחנו מנסים לקיים זאת הלכה למעשה, לא בדיבורים אלא במעשים באופן שוטף. יש לנו הרבה דברים שאנחנו עושים שמעצימים את הילד, לאו דווקא מבחינה לימודית, אלא מתוך החוזקות והעוצמות שלו. ילד שטוב במשהו, אנחנו נעזור לו לפתוח את אותו דבר טוב וננסה לפתח את המעגלים גם לתחומים אחרים". אחד הפרויקטים המרשימים בבית הספר הוא טקס מיוחד בו כל תלמיד מקבל תעודת הצטיינות בתחום בו הוא מצטיין. "אנחנו מנסים להעיר את כוכב הצפון של כל ילד שממחיש לו שהוא מצטיין לפחות בתחום אחד וזה לא חייב להיות תחום לימודי".

בבית הספר יש תוכניות רבות. כך למשל, בית הספר קולט מתנדבים רבים מטעם משרד החינוך, פרויקט עליו קיבל פרס ממשרד החינוך. בנוסף לכך יש תוכנית אומניות הבמה, תוכנית לעולים ותיקים, תוכנית לעולים חדשים, ועוד.
יש קשיים מיוחדים שאתה יכול להצביע עליהם?
"אני לא משתמש במילה קושי, כי אני מאמין שטרמינולוגיה יוצרת מציאות. אני משתמש במילה אתגר, תמיד יש אתגרים. אבל כשיש לך צוות מצוין, הורים נהדרים, רשות שמנסה לעזור בכל מה שצריך ומשרד חינוך, שעם כל המגבלות הקיימות שנותנים כתף לכתף, אז יש הצלחות. גם אם אני לא מביא את הילד מבחינה לימודית לאותו מקום ספציפי שהגדירו עבורו בשכבת הגיל, מבחינה רגשית ונפשית שזה הדבר הכי חשוב לי, אנחנו מצליחים לעשות עם הילדים עבודה נהדרת ואחר כך גם השמים הם לא הגבול".
מהם האתגרים העיקריים שאתם מתמודדים איתם? 
"שעות שלפעמים שלא מספיקות, מחסור במורים, ילד שמגיע פתאום באמצע השנה או שהורים שלו בכלל לא דוברים עברית. אנחנו מובילים מגמה שמי שנמצא בבית חינוך יד לבנים הוא פורץ גבולות ולא מתעסקים עם השגרתי, שמבחינתי הוא משעמם".
פוני התחיל את דרכו החינוכית בתיכון להזדמנות שנייה בתל אביב, שנותן הזדמנות אחרונה לילדים שנפלטו ממסגרות חינוך אחרות והגיעו אליו כקו הסיום. "אני רואה את מה שאני עושה כשליחות. אני מכיר כמעט את כל התלמידים בשמותיהם, מכיר את ההורים וסוחף אחרי צוות שיודע שאמנם המשכורות במשרד החינוך לא מזהירות, אבל אנחנו מתוך מקום של בחירה, לחנך וללמד, נעשה את כל מה שצריך עבור הילדים וננסה להגיע איתם לנקודה שממנה פורצים איתם דרך. זה מאוד מאתגר, כי יש לנו תלמידים אריתראים וישראלים שמגיעים ממצב סוציו אקונומי לא פשוט ומשפחות מאוד מורכבות, אבל כשאתה מאמין במה שאתה עושה ומשמש כלי בעבור האחר, אתה מצליח".
אחד הנושאים שיקבלו מקום בוועידת החינוך של פתח תקוה הוא קליטת ילדי העובדים הזרים במערכת החינוך המקומית, נושא שלא מפסיק לרדת מהכותרות בחודשים האחרונים. "מבחינתי ילד הוא ילד והוא יקבל ממני את הכי טוב ולא משנה אם מחר הוא יעזוב את בית החינוך ואם להורים שלו יש כסף לשלם. אחד האתגרים הגדולים בנושא של האריתראים הוא שאין איזה פונקציה מוגדרת בתוך הרשות, שאפילו דוברת את השפה שלהם. לפעמים ההורים לא מדברים עברית, רק אריתראית ואנגלית ואנחנו מנסים בכל מיני דרכים, לפעמים יצירתיות, לעשות עבודה נהדרת. הם חלק בלתי נפרד מהמערכת והילד הזה הוא לא אשם, הם נלקחים ממקום אחד למקום אחר ואנחנו לא יכולים להפנות להם גב וילד צריך לקבל את כל מה שהוא מקבל כמו כל ילד אחר".
ומבחינת תקציבים?
"מנהל בית ספר צריך להיות קוסם, אבל לא קוסם שמופיע בטלוויזיה. אתה צריך לחתוך ולקבל החלטות און ליין, אין לך יותר מידי זמן לחשיבה, כי הילד הזה כל רגע שהוא מפספס ויושב בבית, וברוב המקרים זה משפחות שעדיף שהילד לא יישב בבית, זה מאוד קריטי. אתה צריך לעשות חשיבה ולבדוק מה ניתן לעשות ולפעמים אי אפשר כי זו לא חברה פרטית, אבל אני מאמין שאם רוצים, מוצאים את הדרך. אף ילד לא צריך להרגיש שונה, גם אם הוא נראה אחרת, מדבר אחרת. זה האני מאמין שלי".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר