שעלת, בית ספר בר לב
שעלת, בית ספר בר לב. צילום אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE, זאב שטרן

"יש לחץ גדול בבית הספר". מספר תלמידי כיתה א' וסייעת חלו בשעלת, חשש שתלמידים נוספים נדבקו

לפחות שני תלמידים וסייעת אחת בכיתה א' בבית ספר בר לב אובחנו בוודאות כחולים בשעלת, קיים חשש שתלמידים נוספים וסייעת נוספת כבר נדבקו. המחלה עוברת על ידי שיעול, הסיכון להידבקות בקרבת החולה הוא 90-100 אחוז

פורסם בתאריך: 22.1.20 13:12

מספר תלמידי כיתה א' בבית הספר היסודי בר לב באם המושבות הוותיקה, אובחנו בימים האחרונים כחולים במחלת השעלת. לפחות שני תלמידים וסייעת אובחנו כחולים במחלה, וקיים חשש שתלמידים נוספים נדבקו. מנהלת בית הספר, דולי מוטולה, שלחה מכתב להורי בית הספר ובו כתבה שבבדיקה שערכו בסיוע אחות בית הספר הסתבר שמספר ילדים בכיתה חלו בשעלת וזאת לאחר שהסייעת בכיתה, שנעדרת כבר חודש, אובחנה כחולה במחלה זו. "עדכנו מיידית את משרד הבריאות, שהסביר לנו שאין צורך בטיפול אנטיביוטי מניעתי היות וחלף זמן מאז ההדבקה, יש צורך בהשלמת חיסונים", כתבה המנהלת להורים. עוד היא ציינה שבמידה ומתעורר חשד לתחלואה נוספת יש לפנות לבדיקת רופאה כדי לשלול הדבקה ולדווח במקרה של הדבקה נוספת. לטענת ההורים, בשלב הזה יש בוודאות סייעת אחת ושני ילדים שאובחנו במעבדה כחולים, בנוסף יש סייעת עם שיעול כבד ועוד ארבעה ילדים בכיתה שמשתעלים ועדיין לא אובחנו.

בית ספר בר לב. צילום זאב שטרן

"הבעיה במחלה הזו, שהשלב הראשון קשה לאבחון, הוא מתבטא בניזול קל ושיעול קל, אבל זה השלב הכי מדבק. השיעול הכבד מגיע בהמשך", אומרת אחת האימהות. "בכיתה עם 31 ילדים כשחורף והחלונות סגורים, אי אפשר לדעת אם זו שעלת או סתם צינון".
לדברי הורים בבית הספר, חלק מהם פנו לקופת החולים לקבל טיפול מניעתי של אנטיבוטיקה וחלק מההורים החליטו להשאיר את הילדים בבית להשגחה. "יש הורים שפנו לקופת החולים לקבל אנטיביוטיקה, יש קופות שלא הסכימו לתת טיפול מניעה וחלק מההורים פנו לרופאים פרטיים שטענו בפניהם שצריך לתת טיפול טיפל מניעה לכל הכיתה", אומרת אחת האמהות, "הסיטואציה מאוד מלחיצה, כי מעבר לילדי הכיתה, הילדים גם מסתובבים בבית הספר ואולי יש מישהו שהוא חולה ולא מאובחן. יש לחץ מאוד גדול ובעיקר תסכול אצל ההורים, במיוחד אצל אלה שנותנים טיפול ויודעים שזה זמני ולא ימנע הדבקות עתידיות, אלא אם כן כל הכיתה תטופל".
מחלת השעלת היא מחלה שיכולה להופיע בכל הגילאים ואצל תינוקות היא קשה ומסוכנת. היא מתאפיינת בהתקפים חוזרים של שיעול עוויתי המסתיימים בשאיפת אוויר מאומצת. התקפי השיעול עלולים להיות קשים ומלווים באודם בפנים ובהכחלה, לעתים ורידי הצוואר והעיניים בולטים וייתכנו הקאות והפרשה מוגברת של רוק מהפה. השיעול הקשה יכול להימשך מספר שבועות.
הדרך היעילה ביותר למנוע את מחלת השעלת היא על ידי חיסון. מחלת השעלת נגרמת על ידי החיידק Bordetella Pertussis שמתרבה בדרכי הנשימה. המחלה עוברת על ידי פיזור החיידק לסביבה בעת שיעול, עיטוש או מגע עם הפרשות מהאף וליחה. מידת ההדבקה גבוהה מאוד. הסיכון להידבקות במידה שאדם שוהה בקרבת אדם חולה הוא 90%-100%.

ממשרד הבריאות נמסר: "לפני כחודש דווחו 3 מקרים של חולי שעלת במסגרת בית הספר המדובר. ככלל ההנחיות למניעת השעלת הינן בהתאם להמלצות תדריך החיסונים של משרד הבריאות, כלומר, במצב בו ישנם מספר מקרי שעלת בכיתה או בית ספר כמו במקרה המתואר, מופנים המגעים ההדוקים של החולים לרופא המטפל בקופת החולים לצורך שקילת טיפול מונע אנטיביוטי המתאים פרטנית למטופל. כל ההנחיות המתאימות ניתנו במועדן באמצעות שירותי הבריאות לתלמיד למגעים הבריאים ההדוקים הקשורים למקרים אלו. יש להדגיש, כי המניעה העיקרית של מחלת השעלת מבוססת בראש וראשונה על קבלת סדרת חיסון השגרה בגיל הילדות בטיפות החלב, ומנות הדחף לחיסון זה בכיתות ב׳ ו-ח׳, במועדן. לפיכך, מומלץ, בכל עת, להשלים את מנות החיסון החסרות של השגרה, במידת הצורך. עוד חשוב לציין כי חלק מהופעת השעלת מחדש בישראל בתקופה האחרונה נובע מתופעה של סירוב לחסן בחיסוני השגרה בגיל הרך ובגילאי בית הספר, הדבר כמובן עשוי לפגוע בבריאות הציבור כולו".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר