ילד, צילום אילוסטרציה, ashumskiy depositphotos.com

מקומם: שנה וחצי ילד בן 9 עם שיתוק מוחין לא מקבל הסעה לבית הספר

הוריו של הילד ניסו להיאבק בדרכים שונות ללא הצלחה, והחליטו להגיש עתירה נגד עיריית פתח תקוה ומשרד החינוך

פורסם בתאריך: 19.6.22 08:08

מזה שנה וחצי  שילד בן 9 מפתח תקוה, הסובל משיתוק מוחין ומרותק לכיסא גלגלים, לא מקבל הסעה לבית הספר. לאחר שההורים נאבקו בדרכים שונות ללא הצלחה, הם החליטו להגיש עתירה לבית המשפט נגד משרד החינוך ועיריית פתח תקווה. על פי העתירה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בלוד, בשנת הלימודים תש"פ למד הילד בבית ספר בתל אביב, והיה נוסע בהסעה נפרדת, במימון משותף של העירייה ומשרד החינוך – על פי אישור שניתן מוועדת ההסעות המרכזית של משרד החינוך. אלא, כך על פי העתירה, התברר כי "הנסיעות מפתח תקוה לתל אביב פגעו בצורה קשה ביותר במצבו הבריאותי של התלמיד, וחלה התדרדרות חמורה ביותר במצבו, שכן הישיבה הממושכת על גבי כיסא במהלך הנסיעה שאורכת כשעה שלמה לכל כיוון , גרמה לו לנזקים רבים".

עוד נטען בעתירה, כי להורי התלמיד התברר כי "במסגרת החינוכית בתל אביב, בית הספר איננו מסוגל לעמוד בדרישות ולשמור על ההמלצות הרפואיות של רופאיו של התלמיד, לרבות מניעת ישיבה ממושכת על גבי כיסאות, והצורך בהשכבתו מספר פעמים במהלך היום".

בעקבות כך, בדקו ההורים בית ספר שיהיה קרוב יותר לביתם, אשר יענה גם לקריטריון המרחק, וגם יוכל לטפל כיאות בתלמיד. לאחר בדיקות ממושכות, הגיעו למסקנה כי בית הספר המתאים ביותר לילד, הינו בית ספר שבעיר אלעד, הנמצא מרחק של 10 – 15 דק' נסיעה מביתם של העותרים.

ההורים ניסו לפעול לשינוי שיבוץ בית הספר עוד במהלך שנת הלימודים תש"פ, אך עקב מצב החירום שנוצר בשל מגיפת הקורונה – הדבר נדחה ונדחה על ידי גורמים בעירייה.  לקראת שנת הלימודים תשפ"א, ולאחר הגשת הבקשה לשיבוץ מחדש, שיבצה מחלקת חינוך מיוחד בעירייה את התלמיד לבית הספר באלעד, כבקשתם של ההורים. אולם, לקראת תחילת שנת הלימודים, הודיע מדור הסעים, כי אין אישור להסעה לבית הספר באלעד, והואיל ואין ילדים אחרים בעיר אשר נוסעים לעיר, אין הסעה מאושרת לבנם. בעקבות כך, פנו ההורים אל מחלקת חינוך מיוחד על מנת שיקדמו את אישור ההסעה מול משרד החינוך. לאחר זמן, להפתעתם הרבה של ההורים, הודיעה להם העירייה כי משרד החינוך סירב לאשר ההסעה.

מהעתירה עולה כי במסגרת פניה עקיפה שביצעו ההורים למשרד החינוך, שלא דרך העירייה, באמצעות עמותה, השיב מנהל אגף הסעות והצטיידות במשרד החינוך, כי הסיבה לסירוב היא כי התלמיד אמנם שובץ בבית ספר באלעד, אך בית ספר אחר בבני ברק קרוב ומתאים יותר לצרכי התלמיד, ולכן איננו זכאי להסעה.

"סירובה של ועדת ההסעות המרכזית לכך שמשרד החינוך ישתתף במחצית מעלויות ההסעה, גרם לכך שהעירייה תוסיף חטא על פשע – ובאופן שערורייתי, לא רק שסירבה להקצות הסעה לתלמיד אלא אף ביטלה את שיבוצו של התלמיד בבית הספר באלעד, והחזירה אותו לתל אביב – וזאת באופן חד צדדי, וללא כל התראה , ובניגוד להנחיות הרפואיות המפורשות", נטען בעתירה. עוד נטען כי ההורים פנו כבר באוגוסט 2020 למנהל אגף לחינוך מיוחד בעירייה בבקשה להחזיר את השיבוץ לבית ספר באלעד, אך לא התקבל כל מענה. בהמשך הצליח לשוחח עמו טלפונית – וזה השיב להם כי "ידיו כבולות", שכן כל עוד אין אישור של משרד החינוך להשתתפות במימון ההסעה, הוא לא יוכל לשנות את השיבוץ חזרה לאלעד.

 

 

 

על פי עתירה, במשך חודשיים התלמיד ישב בביתו מבלי יכולת ללכת לבית הספר. באוקטובר 2020 הסכימו ההורים, משלא נותרה להם ברירה, לחתום על טופס ויתור על הסעה ורק אז הסכים מנהל אגף לחינוך מיוחד בעירייה להחזיר את שיבוצו של הילד לבית ספר באלעד. מה שאילץ את אמו של הילד לקחת את בנה מידי יום לבית הספר, להרימו ולסוחבו. עם הזמן, הבעיות הרפואיות של האם כתוצאה מכך הלכו והחריפו. בינואר 2022 שלחו ההורים מכתב התראה טרם הגשת עתירה מנהלית. בחלוף כשלושה שבועות קיבלו ההורים מענה רשמי מהלשכה המשפטית במשרד החינוך, ובמכתב זה נטען כי החלטתה של ועדת ההסעות המרכזית נתקבלה כדין בהתאם לנהלי משרד החינוך, כשהנימוק היחיד שהוזכר במסגרת המכתב – הוא עניין המרחק, תוך התעלמות מכל יתר טענות ההורים שהועלו.

בעקבות כך, לאחר שנה וחצי שאין לתלמיד הסעה, ומתוך הנחה כי המצב לא הולך להשתנות לקראת שנת הלימודים הקרובה, נוכח תשובת משרד החינוך, הגישו ההורים את העתירה לבית המשפט.

בין היתר נכתב בעתירה: "החלטת משרד החינוך להתנגד למימון ההסעה לתלמיד, הייתה לא סבירה – בניגוד להמלצות הרפואיות והפדגוגיות, ובניגוד לעמדתה המפורשת של מנהלת האגף לחינוך מיוחד במשרד, הגורם המקצועי הרלוונטי, וזאת ללא כל נימוק כנדרש על פי הדין ועקרונות המשפטי המנהלי".

עוד נטען כי "גם העירייה איננה חפה ממחדל. אומנם פעלה מול משרד החינוך על מנת שיאשר את מימון ההסעה, אך לאחר שמשרד החינוך סירב להשתתף במימון ההסעה – אין הדבר גורע מאחריותה של העירייה לאשר ולממן הסעה באופן עצמאי כנדרש על פי החוק, ואסור היה עליה להתנות את קיומה של ההסעה לתלמיד בהשתתפותו של משרד החינוך".

מעיריית פתח תקווה נמסר: "בשל העובדה כי הנושא מצוי כעת בהליך משפטי לא נוכל לפרט בתקשורת על הסיוע שהעניקה הרשות בנושא תוך הסכמתה של האם. יחד עם זאת, עיריית פתח תקוה כמו שאר הרשויות בישראל מאפשרת הסעות בהתאם לזכאות הניתנת ע"י משרד החינוך ובכפוף לקריטריונים שהוגדרו על ידם. בהתאם לכך העירייה פעלה גם בנושא זה."

ממשרד החינוך נמסר: "המשרד יגיב לעתירה במסגרת כתלי בית המשפט, כמקובל".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר